2020-04-16

Swedish Zwift Racing Cup #4 - värsta bästa startfältet och ett bra resultat!

Hej och goooood morgon!

Hoppas att ni har sovit bra och att ni är laddade för en ny, härlig, dag.

Bilden ovan tog jag med cirka dryga timmen kvar till start i gårdagens race. Då var det dags för lite ladd. För övrigt helt kasst att ha ett våffeljärn för en våffla i taget när man är så många..

Igår var jag nämligen en av alla som körde Swedish Zwift Racing Cup. Kollar man Zwiftpowers live-lista så finns det 752 namn som ska ha startat. Jag tog en skärmdump på Companion-appen med 2 minuter kvar till start och då var det 1332 anmälda och 29998 cyklister online samtidigt på Zwift. Så mäkigt!
I A-klassen så fick jag det till 272 startande och 167 cyklister med resultat på Zwiftpower, längesedan jag såg en så stor A-klass.

Lite som förväntat så blev det en stor klunga och ett högt tempo. Mest beroende på att det var så många väldigt duktiga cyklister med och en lätt bana. Lägg till några cyklister med tveksam utrustning som drev upp tempot stundtals också. Det höga tempot gjorde att det inte blev några utbrytningar som fick någon luft, såg på Strava att vi snittade 49.5 km/h på snabbaste varvet och då är det inte lätt att få en lucka. 2 sekunder från KOM på varvet och en 7:e plats på Strava. Sämsta varvet höll vi 48.6 km/h så det var liksom en jämnhög plåga från start till mål.

Faktum är att det var hela 25 cyklister som snittade 5.0 W/kg eller mer i loppet. Av dom som är med på Zwiftpower ska sägas. Helt sjukt jobbigt ju. När jag satt där och tänkte att det gick rätt hårt hela tiden så kryddade vi det med en intensiv avslutning också där jag snittade 403 watt (5.9 W/kg) sista fem minuterna. Trots att jag mådde lite småkasst efteråt så var det ju en skön känsla ändå att kunna kräma ur den kraften i slutet på ett lopp.

En graf från Garmin Connect som visar min effekt under dom sista 5 minuterna av loppet tillsammans med pulsen som den gråa kurvan i bakgrunden.

I 15s, 30s, 1 min och 5 min så är jag 10:a-11:a i bäst w/kg. Det är bara i 20 min där jag hamnade först på 17:e plats. Men det är väl i sin ordning på ett lopp som skulle avgöras i spurt. I spurten så blev jag också 10:a på Zwiftpower. 11:a i tävlingen men då hade ettan ingen puls och hade snittat lite för höga watt också för att det skulle verka trovärdigt. Istället blev Kirshmair etta före Brännlund och Bonniface. Ungefär dom väntade cyklisterna helt enkelt. Imponerande att kunna leverera gång efter gång. I sändningen så såg det ut som om Brännlund vann klart men i resultatet är han tvåa, endast två tusendelar från segern. I förrgår var det Lionel Vujasin som såg ut att bli tvåa men hamnade fyra i resultatet. Kanske Zwift har knackat någon kod lite fel där med start/mål och tiderna i någon av dom senaste uppdateringarna.

Resultat och allt annan data från loppet hittar ni här: https://zwiftpower.com/events.php?zid=526271
Fjärde svensk alltså, lite irriterande dock att det nästan alltid är samma gubbar framför. Brännlund och Gustavsson har jag svårt att slå i en spurt men Gren har jag ju brottat ner någon gång i alla fall.

En MTB-stjärna kan man hitta på 73:e plats i loppet och det är Tiago Ferreira som plockat hem både ett silver och ett guld på VM i långlopp.

Lite kul att jag blev 11:a i målgången då jag under loppet gissade min egna placering och då drog till med en 11:e plats. Vill ni se när jag säger det så klicka här. Om ni vill se hela mitt lopp, höra min något ansträngda kommentering så finns det att se här:

Bild från källar'n och min setup. Inte så vackert kanske, men funktionellt!

Gårdagens pass på Strava:

Idag kör jag Svenska Cykelförbundets MTB Challenge klockan 19. Det blir färre cyklister och förhoppningsvis lite mer racing. Den första av SCF's Challenge-tävlingar lyckades jag ju vinna. Nu är detta ingen cup eller så men jag ska givetvis försöka vinna även denna. Blir skoj att tävla MTB på Zwift, det har jag gjort en gång tidigare men då var det på asfalt och i kväll blir det grusväg.

Imorgon har jag faktiskt blivit uttagen som en del av dom 5 som får representera Team SZ på Zwift Classics. Då blir det åka av och bita styrlinda igen när Zwift-eliten ska göra upp i en lagtävling om ära och prispengar. Två sprint- och två KOM-priser per varv med poäng till topp-10, vi kör två varv och så poäng till dom 25 första vid målgång. Så det blir ett lite annat upplägg på tävling där det gäller att skrapa ihop så många poäng som möjligt i laget. Ska bli skoj och riktigt inspirerande. Snacka om fredagsmys!

Vet inte riktigt om jag kan/bör/ska livestreama alla lopp jag kör, kan det bli tjatigt kanske? Så jag kanske tar det lugnt imorgon och kickar igång en stream till fredagens Zwift Classics. Gårdagens video har visats ca 450 gånger vilket är superskoj. Får mig att vilja göra mer och bättre.

Kul att du ville läsa detta blogginlägg, du kan också följa mig via följande kanaler om du vill se mer: