Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-07-07

Bilder och resultat från Dalacupen i kväll

På väg från samlingsplatsen till start/mål.


Frida höll trafiken i ett järngrepp, allt för att cyklisterna skulle känna sig säkra.


Trots hotande regnmoln så kom inget regn och det hela avslutades i härligt solsken.

Ser ni pilen i diket? Någon stackars människa gillade väl kanske inte att det var en cykeltävling där i kväll och körde ner pilen som skulle visa cyklisterna åt höger. Tack och lov så stod den upp på första varvet i alla fall, så cyklisterna som eventuellt var tveksamma över bansträckningen hittade nog runt på sitt andra och tredje varv om pilen låg ner då.

Då jag hjälpte Frida lite med trafikvaktandet så hängde jag inte med så mycket i hur loppet utvecklades men det verkade ha varit en hel del attacker men att det ändå var en niomannagrupp som gjorde upp om det i en spurt.
Totalt var det 18 cyklister som kämpade runt Milsbovarvet idag:

Motion
Martin Östberg
Emanuel Löfström
Björn Ragnelind
Tobias Wäppling
Daniel Rällsjö

Herrar
1. Jonatan Bejmar
2. Per Strömblad
3. Rasmus Andersson
4. Joel Vikner
5. Ludwig Fleetwood
6. Jonas Djurback
7. Oskar Djärv
8. Jon Olsson
9. Jimmy Bodin
10. Olof Ivarsson
11. Viggen Andersson

Imponerande resultat och taktisk finess på Mörksuggejakten

God förmiddag!

Det var ju inte bara vi Mörksugge-motionärer som cyklade i helgen, världseliten i MTB körde ju världscup i Schweiziska Lenzerheide. Där lyckades falucyklisten Jenny Rissveds med att vinna den tredje raka världscupsegern i damernas U23-klass! Vilken säsong detta har utvecklat sig till för denna supertalang.
Foto: Scott Racing.

I totala världscupen ser det givetvis väldigt bra ut efter att Jenny nu har vunnit första halvan av den. Nu återstår alltså tre tävlingar:
1RISSVEDS JennySWESCOTT-ODLO MTB RACING TEAM270
2KELLER AlessandraSUISTRUEBY-BIXS TEAM160
3COURTNEY KateUSASPECIALIZED RACING155
4FORCHINI RamonaSUISTRUEBY-BIXS TEAM135
5MOSCHETTI MargotFRABETCH.NL SUPERIOR BRENTJENS MTB RACING TEAM110
6RABENSTEINER LisaITAFOCUS XC ITALY TEAM103

En annan tjej som imponerade var Gunn-Rita Dahle Flesjå som vann sin 29:e världscupseger och blev därmed vinstrikast genom tiderna. Jag trodde faktiskt att hon gått miste om den chansen och har tyckt synd om henne senaste säsongerna när hon blivit tvåa. Tiden står ju inte stilla direkt och det gäller även denna supersnabba 42 åring.
Juliana Furtados "oslagbara" 28 segrar i världscupen är nu slaget, mycket imponerande!
Foto: Merida

Å så tar vi ändå lite långloppsbloggning och jag tänkte bjuda på ett par taktiska finesser från loppet som syns i filmen från min Garmin Virb ELITE.
59:30 in i klippet så går Fredrik Edin och Lars Bleckur in i skogen som etta och trea och höjer farten. Jag flyger ju av efter några minuter, men även andra får det tufft att följa med. Det här var deras plan för att grilla landsvägsproffset Jonas Ahlstrand, men även oss andra.
Men det var inte den finessen jag tänkte skriva om. Istället vill jag berätta om Cykloteket Racing Teams fördel av hemmaplan. Eftersom bland annat vinnaren Lars Bleckur och många från serviceteamet är från Rättvik så hade man langning på platser där andra inte langade. Fördelen med att ha det så är att man istället kunde köra riktigt hårt förbi vanligare langningsplatser för att försvåra langningen för konkurrenterna. Med lite tur så missar någon sin flaska och även om konkurrenterna får sina flaskor så kräver det en större insats än om det gått lugnt förbi. Jag kände det direkt vi passerade den klassiska langningsplatsen och intensiteten var hög, att nu ska de försvåra för langning...
45:55 in i klippet så passerar vi tre av deras langare (syns lite dåligt eftersom jag är lite till vänster i klungan, men ni ser dom om ni kollar noga.
47:30 kommer vi till den mer klassiska langningsplatsen och här är Cykloteket etta och tvåa i klungan och håller intensiteten hög. Allt för att försvåra langning.
49:50 här kommer vi ut på en asfaltsraka där det inte finns någon som helst anledning till att vi ska hålla 45-50 kilometer i timmen. Men, det står en del langare även här, så Cykloteket-åkarna ser till att hålla hög fart.
50:33 så lyckas jag fånga min flaska ändå. Lite räddad av att langningen sker i slutet av rakan där det går lite mer uppför och vi ska svänga direkt efter.

Den där klassiska langningsplatsen 47:30 in i klippet har faktiskt vi i Falu CK gjort samma sak på för många år sedan. Det var när Magnus Darvell, Mattias Nilsson, Jens Westergren, Oscar Ekstam och jag körde i Faluns grönvita kläder på långloppen. Vi gasade på förbi langningssträckan och tog sedan flaskorna efteråt.
En varm dag och en missad flaska kan vara katastrof för en cyklist, så visst kan man jävlas lite...

2015-07-06

Dalacup Milsbovarvet imorgon

Hej vänner!

Imorgon är det dags igen. Dalacupen rullar vidare och denna gång kör vi samling vid Torsångs kyrka med anmälan från 18:10 och start 18:30. Varmt välkomna alla. För herrar kör vi tre varv och för damer och ungdomar kör vi två varv runt Milsbovarvet.

Jag hoppas att många kommer och kör, det blir ju så mycket roligare för alla då. Vi ses!

Racereport och film från Mörksuggejakten 2015

God morgon!

Mörksuggejakten igår alltså och det blev ännu en sådan där jobbig tävling. Så jobbigt att jag fortfarande mådde riktigt illa halv två på natten innan jag kunde somna. Jag tror det är när mina ben dör men pannbenet tvingar mig fram som jag blir så här slaktad efteråt (Långa Lugnet & Lida Loop). Kroppen får liksom cykla fort, istället för benen.

Jag kom upp i god tid innan tävlingen och hann fixa med det jag ville fixa i lugn och ro. Prata med cykelfolket, nåla lite nummerlapp, pumpa däcken och värma upp ordentligt. Starten gick bra och jag satt långt fram när vi gick in i startbacken. Där tog jag hela tiden min eget tempo. Eller ja, det där är ju en sanning med modifikation då jag körde så fort jag orkade men utan att spurta mig stum. I sista etappen av backen upp till Vidablick så var jag ett tag nere på 27-28:e plats (om jag räknat rätt i filmen) men eftersom jag inte gått mig helstum så kunde jag avsluta bra och tog 10 placeringar innan toppen.

Ut på första grusvägen så hamnade jag i ett ganska bra gäng som jag trodde då var ett tredjegäng, detta eftersom känslan i backen var att jag var väldigt långsam och långt bak. Grusvägen svänger uppåt efter ett tag och där gick jag förbi gruppen för att öka intensiteten i den och kanske köra av några. Dessutom så är det bättre att ligga långt fram när man sedan går in i första stigpartiet. Här fick jag dock en lucka tillsammans med Daniel Olsson, blev lite förvånad över att inte fler hängde på men bestämde mig där för att köra allt jag hade. Hade ju bra ben...
Plötsligt ser jag cyklister framför vilket sporrar mig ännu mer, kan jag komma ikapp?! Benen är bra och möjligheten att ansluta till en annan grupp motiverar mig och jag kör och kör. Daniel tvingas släppa några meter men jag väntar inte in honom (det här har jag haft dåligt samvete för efteråt, förlåt Daniel!). Jag spurtar och spurtar och efter ungefär 10 minuters jakt kommer jag ifatt gruppen, som är tätgruppen(!).

Det här hade jag ju inte räknat med, trodde att jag jagade en andragrupp men nu är jag istället en del av en åtta man stor tätgrupp. Jag chansar på att slippa dra i gruppen eftersom jag dels jagat ifatt dom och dels normalt är mycket sämre än övriga i gänget. Efter ungefär 25 minuter på rulle så börjar Bleckur att försöka få med mig i dragjobbet men jag sitter kvar där jag sitter. Grusvägarna går bra, men allt annat samt alla igångdrag är maxinsatser för mig och att sitta sist är ju inte alltid bäst. Att åka i samma fart som de snabbaste är en sak men att köra snabbare då och då för att täppa igen luckor blir till slut för mycket och jag tvingas ge mig med 40 kilometer kvar till mål.
Inte helt ovanligt att jag blir trött där på Mörksuggan, snarare jättevanligt.

Jag tar det lugnt ett tag innan andragruppen kommer ifatt. Vi kör om placeringarna 8-14. Jag sitter på rulle här med och med 36 km kvar så kommer krampkänningarna i bägge framsidorna av låren. Kanske en effekt av att jag haft problem med baksidan hela veckan och därför överkompenserat med framsidorna? Jag sitter bak i den här gruppen med och trampar lätta växlar och svär över slutkörda ben, igångdrag och uppförsbackar.
Med lite drygt två mil kvar så kommer en jättestor grupp ifatt oss, kanske 25 man. Där sitter jag med krampkänning, helt slutkörda ben och istället för en topp-8 så kan jag nu lika gärna bli typ 40:e i loppet. Vilken idiot jag är som ens satte sådan fart i inledningen och körde ikapp täten. Hade jag stannat kvar i gruppen så hade jag antagligen haft betydligt fräschare ben och kunnat kämpa om en topp-10 i alla fall.

Med 15 km kvar så kommer ett långt parti med backar och stigpartier. Här sätter de som har något kvar upp högsta fart och jag får försöka minimera förlusterna. Benen är ju kaputt så det är lätta växlar och pannben som tar mig framåt. När vi kommer ut på asfalt igen så är vi nu en liten grupp som jag tror är tredjegrupp i tävlingen. Jag åker med här tills det är någon enstaka kilometer kvar och jag tvingas släppa även denna. Kommer upp på stadion och får höra att jag kör om en topp-15.

Precis innan upploppet så kommer jag ifatt Sebastian Olsson och jag går förbi, tyvärr har han mycket mer pang i benen än jag så det blev en enkel spurt för honom. I tävlingen blir jag 16:e man och rätt besviken över min insats. Visst, med tanke på hur illa det kunnat bli med tröttkörda ben så tidigt i loppet så har jag minimerat förlusterna bra, men det skulle ju vara kul att försöka köra upp mig så mycket som möjligt istället för att tappa så lite som möjligt..

Jag filmade tävlingen igår och här hittar ni min film från Mörksuggejakten 2015 (69 av 72 km):


GPS-data från Mörksuggejakten:

2015-07-05

Bilder och Resultat från Mörksuggejakten 2015

Hej vänner!

Vi börjar väl med resultaten. Jag blev 16:e. Är ni intresserade av andra resultat än just mitt så hittar ni här resultat från Mörksuggejakten 2015.
Jag är lite sliten och inte helt nöjd med dagen. En längre berättelse om hur jag blev 16:e och film med alla bevis från tävlingen får ni imorgon istället. Hoppas att ni orkar vänta så länge?!

Mörksuggejakten har lagt upp några bilder från Mörksuggejakten 2015 på sin Facebook-sida.
Via Instagram hittar man också ett gäng bilder via hashtag Mörksuggejakten.

Via Facebook har jag också dessa bilder på mig:
Grinar illa i slutet av startbacken, foto: T. Nordholm

Har hittat en rulle på toppen av Vidablick och på andra bilden så ska jag svänga upp i den branta backen i Nittsjö.

Eva Önnemar levererar i vanlig ordning några fina bilder på mig via e-post:
Jagar tätgruppen efter en dryg mil.

Här är jag med täten vid det klassiska langningsstället längs väg 301.

Här sitter jag bakom en norrman och ser inte direkt ut som någon krigare längre...

Laddblogg

Backen till Backa, ca: 11-12 kilometer kvar av Mörksuggejakten här.


Godmorgon!

Här sitter jag nu och äter min frukost, ca: 47 kilometer från dagens tävlingsområde vid Jarlstugan i Rättvik. Lite vatten och några godisbitar har jag också hunnit få i mig faktiskt. Har duschat också så jag borde väl snart bara vara att blanda sportdrycken och bege mig iväg.
Vi blir rätt många starka cyklister från Falun idag och det är ju alltid lite extra kul, speciellt om faluborna också tävlar för Falu CK givetvis. Man vet ju att man alltid kan samarbeta med en klubbkamrat och att ha klubbkamrater i samma grupp eller gruppen framför/bakom kan ju bjuda in till lite taktisk cykelåkning så här på ett långlopp.

Vädret ser ut att bli toppen. Inte lika varmt som tidigare dagar utan temperaturer upp till 24-25 grader. Just nu är det molnigt men det ska spricka upp lagom till tävlingen och sedan blir det molnigt från att vi gått i mål igen ungefär.

Till er som ska köra loppet så vill jag passa på att varna lite för första grusvägen efter Vidablick (startbacken). Underlaget på den var väldigt löst och det brukar alltid vara intensivt, hetsigt och fartfyllt där. Bara första kurvan ut på grusvägen är lite knepig och sedan så svänger ju vägen en del också. Så håll i styret och anpassa farten lite där.

Jag är väl ungefär så redo som jag kan bli tror jag. Tänkte åka dit så att jag är där i god tid för att hämta nummerlapp, prata med alla härliga cykelmänniskor och faktiskt värma upp en smula också. Med lite tur så hittar jag någon som kan langa också...

Hoppas att ni också får en bra "jakt"!

2015-07-04

Väckningspass och inför Mörksuggejakten

Hej vänner!

Nu har jag kört väckningspass och kollat Touren. Imponerande kört av Rohan Dennis och kul att det ändå blev så jämnt mellan de stora favoriterna. 13,8 är ju bara en mjukstart på allt som komma skall, men alla sekunder är guld värda längre fram så det gäller att starta bra.

Körde ju väckningspass som sagt, hade tänkt köra till Norlingberg och lite annat. Så det gjorde jag. Satte fart uppför backen och när jag uppe på toppen tryckte på "lap" på min Garmin så såg jag att det faktiskt hade gått ganska så fort. Jag kände redan i förrgår att formen är på väg tillbaka och idag fick jag alltså ännu ett besked på att jag är på rätt väg. 3.46 i Norlingberg är min näst bästa tid, endast sex sekunder från mitt personbästa. 
Grundformen är bra, men jag är en smula tung. Men kan jag bara släpa mig över den där startbacken imorgon så kan jag ju åka fort utför istället... 

Pulsen var låg så jag fick hetsa på en hel del för att försöka hålla igång cirkulationen. Det brukar ju också vara ett gott tecken faktiskt. Samtidigt som pulsen inte hade några problem att stiga snabbt i Norlingberg...

Efter Norlingberg så åkte jag till ett ställe som jag cyklade på för hundra år sedan med Jens och några andra. Minns att det var något mysigt parti där som kunde bli en bra bild. Men när jag stannade så kom fyrtio tusen miljarder myggor. Jag skojar inte! Det var bland det värsta jag varit med om. Jag har ju märkt här hemma att det är ett mygg-år men det där var hemskt. Så jag flydde. 
Tog mig till Törnbergs väg och körde första delen innan jag rundade av hemåt. 

Uppe på Norlingberg så hade någon tappat en stackars tandborste.

På väg mot Törnbergs väg.

På Törnbergs väg.

På Långloppscupen har jag skrivit ett inlägg inför Mörksuggejakten, läs det vettja! http://langloppscupen.se/langloppsbloggen/dags-for-harlig-skogscykling-igen__564

Här har ni lite Garmin-siffror från dagen:

Dags för väckningspass och Tour de France

Imorgon är det dags för det här. Mörksuggejakten!

Så idag ska jag köra väckningspass. Låret har under veckan sakta men säkert blivit bättre och nu kan jag stå med raka ben och sätta knogarna i golvet igen. I måndags kunde jag inte ens nå mina tår med fingerspetsarna. Det är dock inte helt bra än vilket bekymrar mig något.

Senare idag så blir det första etappen av Tour de France också. Ett kort tempolopp på 13.8 kilometer i Utrecht. Favoriter är cyklister som Tony Martin, Tom Dumolin och kanske Fabian Cancellara som jagar en sista etappseger i karriären. Sedan får man inte räkna bort Froome heller, han vill säkert markera sin närvaro direkt.

2015-07-03

Guide för Tour de France 2015


Hej!

Jag tänker inte uppfinna hjulet igen, så jag länkar istället till andra som uppfunnit hjulet.
INRNG har gjort den ultimata guiden över Tour de France 2015 med beskrivning av etapper, dom olika tröjorna, prispengarna och så vidare.

Här hittar ni TV-tider för Tour de France 2015.
Här hittar ni livestream för Tour de France 2015.
Här hittar ni en startlista för Tour de France 2015.
Via denna sida kommer ni hitta alla resultat från Tour de France 2015.
Hos Unibet kan ni spela på Tour de France 2015.
Här hittar ni Tour de France hemsida.

Ska ni planera några aktiviteter med familjen eller annat så är det den 13:e och 21:a juli som är vilodagarna.

Dags för kortbane-SM i Sundsvall, se det live hos SVT!

Damerna startar 9:30 och kör 45 minuter + 3 varv
Herrana startar 11:15 och kör 60 minuter + 3 varv
Startlista kortbane-SM damer
Startlista kortbane-SM herrar 
Mer info hos arrangören Sundsvallcyklisterna.

Ni kan se damernas lopp live här: http://www.svtplay.se/video/3039660/sm-veckan-cykel-kortdistans-damer/sm-veckan-cykel-kortdistans-damer-sm-veckan-cykel-kortdistans-damer
Ni kan se herrarnas lopp live här: http://www.svtplay.se/video/3039664/sm-veckan-cykel-kortdistans-herrar/sm-veckan-cykel-kortdistans-herrar-sm-veckan-cykel-kortdistans-herrar
Eller, kika på SVT1.

En kul grej är att man hos Svenska Spel kan spela på cyklisterna som deltar. Alla damerna (det är bara 11 anmälda...) och åtta av de 36 herrarna har fått odds:
Jag spenderade alla mina 163 kronor som jag tydligen hade på mitt konto där. Har inte använt det kontot på år och dagar så det var ju en positiv överraskning. Damernas lopp tycker jag är helt klart mest spelbart.

2015-07-02

Genomåkningen av nya Mörksuggejakten

Hej!

Nu har jag kommit hem från cyklingen och har även hunnit lägga Frida för natten. Tog bilen till Rättvik, körde igenom Mörksuggejakten för att få ett bra pass inför helgen och dessutom se förändringarna som de gjort på banan till i år. Det är framförallt på mitten och på slutet som banan ändrats. Banan är riktigt torr vilket kommer göra den dammig och lite lös i helgen. Det är ju en hel del sand i markerna där så det blir lätt lite sladdrigt om det inte finns någon fukt i marken som binder ihop underlaget.
Måste verkligen säga att jag älskar den här banan. Det är liksom långloppens långloppsbana. Den har kanske inte passat mig så bra genom åren, men det är ändå en njutning att cykla den. Alldeles helt sjukt vacker och kul.

Jag tycker ju att långlopp ska vara långa, oavsett om det passar mig eller ej. Så jag är bara glad att banan nu blir några kilometer längre i och med förändringarna.

Jag tyckte själva cyklingen gick bra. Inga svackor alls utan hyfsat bra driv hela tiden. Baksidan av låret känns mycket bättre än i förrgår men jag kan fortfarande inte maxa. Idag tänkte jag på att hela tiden trycka och inte dra något så jag klarade mig utan större besvär. Nu är det bara att hoppas att låret läker ihop helt till söndag så att jag också kan gasa lite.

Start och målområdet.

En glad grabb på väg upp till Vidablick. Även startbacken är ett praktexemplar för långloppsstarter. 2.4 km och ca: 180 höjdmeter.

Ljusa grusvägar med grässträng, vackert så det förslår!

Tallhedscykling på supersnabba stigar med sandigt underlag.

10 km kvar!

Garmin-data:

Vädret just nu

Det är ca: 29 grader varmt i skuggan och inte ett moln i sikte. Älskar det!

Det finns en del som tror att jag inte gillar solen eftersom jag bränner mig, är vit och sådär. Men jag älskar sol och värme. Inte att sola, för det är tråkigt, jag bränner mig dessutom bara och blir ändå inte brun. Mest tråkigt dock.
Men när det är riktigt stekvarmt och man cyklar MTB i en skog där luften står stilla och svetten bara rinner. Bästa som finns! Tänk typ uppförsbacke på ett kalhygge så solen verkligen steker en samtidigt. Det är så härligt.

När jag sitter i skuggan och svettas, då är det lagom varmt.

Bloggrekord, problem i norsk cykelsport och genomkörning av "Suggan"

Hej och godmorgon!

Vilket härligt väder vi fått, helt otroligt. Falun toppade Sverige igår med 28,8 grader. Inte illa! Vädret ser ut att hålla i sig till söndagen åtminstone så Mörksuggejakten blir nog torr och fin.

---

I juni så skrev jag om att jag hade haft 1087 unika besökare under maj månad. I snitt, per dag! Sjukt många, tycker jag. Då kände jag ändå på mig att även om det var riktigt många så var det inte rekord. Men nu under juni månad så slog jag mitt "snitt per dag"-rekord för bloggen.
Denna lilla plats på Internet hade nämligen hela 1435 unika besökare per dag under juni! Så sjukt så att det finns inte. Vilka är ni?! Vad gör ni här?! Jag skriver ju bara trams!!!
Högsta toppen kom dagen efter Vätternrundan då jag hade 2655 unika besökare. Faktiskt det näst mesta som jag någonsin haft på en enskild dag, en gång skrev jag om doping inom hockeyn och då hade jag över 3000... Trist att behöva ha det som toppnotering, men så funkar väl tyvärr Internet. Lida Loop, Solleröloppet och SM på landsväg har också varit bra för bloggen och under den avslutande SM-helgen så hade jag ca: 2000 unika besökare per dag.
Även utan topparna så har jag märkt en ökning av lägstanivån, senast jag hade under 1000 unika besökare var den 6:e juni och så här många dagar i rad har jag aldrig haft över 1000 unika besökare förut.

Men, det där skiter väl kanske ni i. Men för mig som gillar siffror så är det ju alltid kul att grotta ner sig då och då i trafiken och statistiken. Kul att det finns siffror i två av mina intressen: sociala medier och cykling.

---

Igår så passerade denna artikel ett av mina flöden på internet: http://www.nrk.no/sport/bekymret-for-sykkelrittene-1.12434586 Den handlar om att norska cykellopp har problem på grund av poliskostnader. Det verkar som att man i Norge använder polisen för att ha trygga tävlingar (något vi borde ha även här i Sverige!), men det följer även med en kostnad. Mellan 17000 och 60000 norska kronor tycks det kosta med polishjälp på dom norska racen.
Här i Sverige vet jag att arrangörer klagar över kostnaden att betala milersättning och ev. boende för tävlingskommissarierna (2000-6000 kr?!).... Det är lite skilda världar, trots att vi är grannländer. I artikeln så nämns även "Vettarunden" i Sverige med sina 17.000 deltagare, polisbevakning och ingen kostnad för polisens insats. Det är givetvis Vätternrundan med sina 20.000 deltagare som avses.
Ett par norska (skräck-!?) exempel:
"I 2014 arrangerte Oslo-klubben IK Hero NorgesCup for nesten 300 eliteryttere fra hele landet. Ifølge Bjørn Holter, ansvarlig for elitegruppen i IK Hero, kostet politivaktholdet kr. 96 000 for to dager med ritt i Maridalen."
"Andre eksempelet er NM i Eidsvold 2014 der kostnaden var 110 000 kroner i politivaktkostnad eller Hero Petit Prix i Maridalen, som ikke er blitt arrangert de siste to årene på grunn av politikostnadene. For å passe på 120 ungdommer måtte arrangøren bruke 105 000 kroner på politipålage kostnader."
Helt galet. Skulle vi ha polistvång på våra tävlingar och att klubbarna fick stå för kostnaden, då kan jag lova att vi inte skulle ha många cykeltävlingar kvar i det här landet.

Höga poliskostnader ger färre lopp vilket ger färre ungdomar. Så är nu farhågorna hos norska förbundet och man har gått från 1850 ungdomslicenser 2013 till enbart 1132 i år. Det är faktiskt ett enormt tapp! Minskat antal tävlingar tros vara boven.

Det känns ju som om vi har ett minskat antal tävlingar också här i Sverige under dom senaste åren. Här är väl istället orsakerna:

  • Svårare att få tillstånd från Länsstyrelserna
  • Tävlingsledarutbildning krävs nu, vilket gjort det svårare för klubbar att få ihop folk till att arrangera tävlingar.
  • Det är billigare och enklare att arrangera motionslopp, som dessutom ger mer pengar tillbaka. Så cykelklubbarna (som dom allra flesta borde hålla på med cykelsport) lägger kraften på motion istället för cykelsport.
  • [fyll i egna orsaker i kommentarsfältet nedan]

---

Bild från Mörksuggejakten 2011 och fotograf här var Lina.

I eftermiddag så ska jag köra igenom Mörksuggejaktens bana. Det har skett någon förändring på banan efter ca: 3 mil då en bro förstörts av islossningen, avslutningen på banan ska ha ändrats också och så bygger man bort lerhålen i början. Förändringarna av banan gör att den går från 66 kilometer till drygt 70 kilometer. Positivt, tycker jag. Banan är väl sig lik givetvis, även om det blir ett par mindre justeringar men det ska bli kul att cykla annat än det jag brukar och uppdatera minnet på hur bansträckningen går.
Allra mest spännande blir det ju givetvis att se om och hur baksidan av vänster lår håller. Rapport kommer!

2015-07-01

Furuvik

Hej vänner!

Vi drog en spontanare till Furuvik idag. Tittade på djur, åt glass, tittade på mer djur, åkte karuseller och badade. Eller tja, barnen sysslade med dom där två sista sakerna. 
Direkt vi kom dit så såg vi Babsan sitta med fyra barn på en parkbänk. Våra barn gissade att man spelade in programmet Kändisbarnvakten.

Lite cykelrelaterat ändå, tänkte direkt på Tim Johnson när jag såg denna.

Min vackra dotter Ebbah.

Frivilligt...

Frida skrynklar ihop näsan och visar tandköttet. Älskar't!

Sevärdheter på väg hem också, Barkhyttan!

Deltagare Tour de France 2015

Inga svenskar i årets upplaga tyvärr. Men tre danskar och två norrmän som vi kan heja lite extra på istället.

Danskar:
Michael Valgren
Lars Ytting Bak
Jakob Fuglsang

Norrmän:
Aleksander Kristoff
Edvald Boasson Hagen

Om ni vill granska cyklisterna lite närmre så finns här en startlista för Tour de France där man kan klicka på namnen för att få veta lite mer.

2015-06-30

Ett trasigt ben

Hej vänner!

Tänkte ju ut för att trampa bort den där krampkänningen i vänster baksida lår och återhämtningscykla lite. Men det är nog mer än en liten krampkänning tyvärr, för jösses så ont det gör om jag drar med vänsterbenet. Tryckandet på pedalerna gick bra, men att dra var inte skoj.
Det här var givetvis lite tråkiga nyheter och det där surbenet är definitivt inget jag kan tävla med på söndag. Så nu hoppas vi allihopa på att det går över omedelbums.

Styrde ut cykeln till Källviken och cyklade lite på Källvikens svarta för första gången någonsin. Ni vet hur det är, man är ju sällan turist i sin egen stad. Men nu har jag kört nästan hela leden (hade lite mycket bråttom och fick skippa slutet). Den innehöll en del fina partier, en hel del sten och även några hopp och drop som jag inte cyklade i. Jag lär väl dit igen och se vad jag klarar av att cykla, nu kom dom mest som en chock (borde finnas varningar om att marken försvinner under en på cykelleder...). Ett av droppen cyklar Jesper Hjortsberg i på Instagram-filmen nedan:
Ett filmklipp publicerat av Jesper Hjortsberg (@jeppehjortsberg)

Såg att Alexander Gingsjö rättade mig i föregående inlägg. Han var inte med direkt i utbrytningen, utan bryggade upp med några andra ut på varv två. Jag var givetvis för långt bak för att uppfatta något sådant... Jävla backe. 

Ett par bilder från Källviken. I bilden med Lupinerna så cyklar jag i motsatt riktning. Men det är så man får lov att göra när man är ensam och stolpen stod där den stod.

Några SM-karameller

Baksidan av mina lår är jättekorta nu. Hade inga krampkänningar under SM-loppet, men natten efter så var vänster baksida lår på väg att dra ihop sig. Nu är bägge baksidorna av låren riktigt korta och härliga. Behöver cykla bort det där idag innan det blir problem med ryggen...

Så här såg första varvet ut på Sollerön om man kollar puls, kupering och hastighet. 44,2 km/h, ca: 240 höjdmeter och en snittpuls på 166 (86,5% av max). Från strax innan km 20 och fram till nästan 25 km så var jag med på attacker och vi fick en liten lucka ett tag också. Det var också där som tävlingens högsta puls (189) noterades. Mot slutet av varvet så gick jag med några andra som attackerade/bryggade upp till folk som attackerat (det var här som den stora utbrytningen med bland annat vinnaren Alexander Gingsjö stack iväg). 189 är en tangering av årets högsta uppmätta pulsvärde.
Resterande varv gick betydligt lugnare för mig, även om givetvis Gesunda var en riktig plåga på dom fem inledande rundorna.

När vi skulle ut på varv fyra så gick Gustav Larsson upp och höjde intensiteten. Rejält. Han gasade genom Sollerön och sedan uppför Gesunda. När jag kommit ifatt igen efter Gesunda så pratade jag med Marcus Fåglum Karlsson som sa att när intensiteten hade slagit av en kort stund under Gustavs offensiv så tittade han ner på mätaren och då låg han ändå på 400 watt. När det gick lite lugnare alltså.

Några kilometer efter Gesunda så svängde vi ut på en betydligt större väg, riksväg 26. Här fanns det en del mötande trafik men de allra flesta ville inte frontalkrocka med en landsvägsklunga så de lydde funktionärer och polis som vinkade dem åt sidan. Men det finns ju några som har lite mer bråttom än andra... Jag såg en bil som inte saktade ner mycket och åkte läskigt nära klungan. Så hörde jag en rejäl smäll och tänkte bara "Å, nej". Trodde att en cyklist träffats av bilen och såg en flaska flyga upp i luften. Då fattade jag vad som hade hänt. En kvicktänkt cyklist hade givetvis offrat en av sina vattenflaskor och kastat den på bilens front/vindruta.
Det är ju inte så snällt och gulligt som man kanske ska uppföra sig i trafiken. Men det kändes ändå väldigt bra att det var en missnöjesmarkering och inte en cyklist som träffade bilen.

När den stora gruppen fått en lucka så var visserligen några av dom större lagen nöjda. Men det fanns många cyklister som fortfarande ville ansluta. Jag satt ganska långt upp i klungan när Jonas Ahlstrand kom med sin bryggningsattack. Han hade någon på rullen också, såg dock inte vem. Hur som helst, det där var en riktig attack. Oftast så är det cyklisterna som sitter topp-20 ungefär som attackerar. Det är där de hetaste cyklisterna sitter och därför också som det mest attackeras därifrån. Men Jonas attack var ett skolboksexempel på hur en attack på en landsvägstävling ska se ut. Den kom bakifrån och med hög fart. Han hade typ dubbla farten mot oss som satt topp-20 i klungan när han blåste förbi.

Ja, det var väl lite om SM det. Har ni några frågor om SM-tävlingarna? Skriv då en kommentar så lovar jag att svara.

2015-06-29

-2,3 kilo på ett dygn

Vill du gå ner i vikt snabbt, ska du komma i form igen så snabbt som möjligt?! Då är landsvägs-SM något för dig! Vågen visade nämligen 2,3 kilo mindre idag än den gjorde igår morse. Känner jag mig själv rätt så lär den dock visa 2,3 kilo mer imorgon än igår.

Jag har fått höra några gånger att det var starkt kört igår. Själva körningen imponerade väl tyvärr ingenstans och jag hade hellre kört starkt än som det blev nu. Starkt kört. Måste ändå säga att jag är lite imponerade av gänget jag åkte i mål med. De ville verkligen köra hela tävlingen och gå i mål.
Bland landsvägscyklister i Sverige så finns annars tyvärr en ganska stark kultur att kliva av tävlingarna.
Jag kan förstå att en cyklist som Jonas Ahlstrand kliver av. Han är en av landets absolut bästa cyklister, välbetalt proffs och körde för segern. När det inte funkar så förstår jag att man blir uppgiven och ger upp. Men nästan alla cyklister som det står DNF bakom från gårdagens race skulle inte ha något med tätstriden och medaljerna att göra. Tyvärr, men så är det.
Att kliva av för att tex Gustav Larsson körde av dem från klungan. Vad hade de väntat sig? Att gå med eller attackera då? Nej, bit ihop och inse att det var rätt väntat. För annars hade du också tävlat för något storlag i europa.
Jag skulle faktiskt kunna förstå att man kliver av loppet om man har någon annan tävling dagen efter som man behöver spara sig inför. Men det är ingen ny tävling idag. Några av de som bröt kanske tävlar i helgen igen, eller nästa helg. Då kan man köra igenom tävlingen även om man är avhängd från medaljstrider och toppresultat.

Nu är det väl i och för sig lite skillnad mellan mig och de cyklister som har ambitioner långt över sin egna kapacitet. Jag har gett upp dom stora drömmarna och cyklar för att det är kul. Dessutom så behöver jag all den träning jag kan få, så det var tacksamt att få cykla alla mil igår till exempel. Förhoppningsvis så gör det mig till en bättre cyklist snart igen.

Jag ville var i form inför Vätternrundan, Solleröloppet och SM. Istället så har jag gått upp 2-3 kilo sedan början av maj och var förkyld veckan innan Vätternrundan. Klen i benen och tung i kroppen är ju ingen härlig känsla direkt. Nu har jag ändå fått några hårda lopp i benen och bra "träning", så jag hoppas att det vänder lite uppåt snart igen.

Kroppen känns rätt okej så här dagen efter. Lite stel i ryggen mest. Ska försöka skotta åtta ton grus idag, så vi får väl se hur stöddig jag är i kroppen nästkommande dagar...

Så här ser svenske mästaren Alexander Gingsjö ut, inte mycket DNF i hans hjärna där inte.

2015-06-28

En bild, resultat och Garmin-data från Landsvägs-SM på Sollerön

Sliter på uppför Gesunda-backen med mina cykelkompisar. Foto: Jonas Axforsen. Om någon mer har bilder eller vet var på nätet det finns bilder från tävlingen så får ni gärna mejla eller tipsa mig, henrikoijer@gmail.com

Ja, jösses. Önskar att jag hade varit lika stark som Falu CK:s damjuniorer idag. De slutade nämligen 1:a, 2:a och 8:a idag.

Själv blev jag 64:a, av 65 fullföljande. Ändå inte riktigt mitt fel att övriga 53 valde att kliva av idag. Det var nämligen 118 startande.
Resultat:
1. 88 SWE19801223 Alexander GINGSJÖ Skara CK 04:30:28
2. 121 SWE19900508 Richard LARSÉN Åhus CK 04:31:05 +37
3. 70 SWE19910222 Tobias LUDVIGSSON Jönköpings CK 04:31:13 +45
4. 13 SWE19890425 Edvin WILSON Borås CA 04:33:54 +3:26
5. 120 SWE19860604 Patrik ERICSSON Åhus CK 04:33:55 +3:27
6. 85 SWE19880609 Sebastian BALCK Skara CK 04:34:10 +3:42
7. 86 SWE19931024 Ludvig BENGTSSON Skara CK 04:34:39 +4:11
8. 68 SWE19910818 Philip LINDAU Jönköpings CK
9. 89 SWE19890128 Niklas GUSTAVSSON Skara CK
10. 125 SWE19830517 Marcus SVENSSON Åhus CK
11. 27 SWE19880527 Marcus JOHANSSON CK Hymer 04:34:49 +4:21
12. 90 SWE19950411 Gustav HÖÖG Skara CK 04:36:27 +5:59
13. 100 SWE19930526 Erik NYQVIST Skoghalls CK-Hammarö
14. 122 SWE19920830 Isac LUNDGREN Åhus CK 04:36:32 +6:04
15. 79 SWE19820425 Christofer STEVENSSON Motala AIF CK 04:37:21 +6:53
16. 14 SWE19950917 Filip BENGTSSON CK Bure
17. 115 FRA19920307 Pierre MONCORGÉ Upsala CK 04:37:24 +6:56
18. 21 SWE19910621 Robert PÖLDER CK Cyclesport.se 04:37:26 +6:58
19. 76 SWE19840708 Magnus ANDERSSON Motala AIF CK 04:37:34 +7:06
20. 106 SWE19860704 Patrik MORÉN Södertälje CK 04:38:23 +7:55
21. 123 SWE19860304 Michael OLSSON Åhus CK
22. 59 SWE19890325 Martin GOTTING Föreningen Göteborg CT
23. 34 SWE19761126 Andreas AUGUSTSSON CK Olympic
24. 72 SWE19941217 Marcus PERSSON Jönköpings CK
25. 95 SWE19880202 Matthias WENGELIN Skara CK
26. 69 SWE19940428 Fredrik LUDVIGSSON Jönköpings CK
27. 91 SWE19960611 Alexander KARLSSON Skara CK
28. 99 SWE19800920 Gustav LARSSON Skoghalls CK-Hammarö
29. 62 SWE19880730 Olof ÅSTRÖM Föreningen Göteborg CT
30. 37 SWE19760112 Jan MATTSSON CK Parr
31. 96 SWE19860412 Alexander WETTERHALL Skara CK
32. 29 SWE19900330 Johan NYSTRAND CK Hymer
33. 110 SWE19900109 Staffan ARVIDSSON Upsala CK
34. 129 SWE19850723 Axel WANNERSKOG Göteborgs Cykelklubb
35. 92 SWE19940720 Marcus KARLSSON Skara CK
36. 36 SWE19680501 Jonas TELL CK Olympic
37. 58 SWE19960825 Hannes FORSBY Föreningen Göteborg CT
38. 38 SWE19890627 Patrik RYBARDT CK Ringen
39. 87 SWE19960410 Lucas ERIKSSON Skara CK
40. 17 SWE19960525 Hampus ANDERBERG CK Cyclesport.se
41. 94 SWE19920831 Kim MAGNUSSON Skara CK
42. 28 SWE19881201 Rasmus MIKIVER CK Hymer
43. 65 SWE19901102 Andreas THELL IK Vinco
44. 109 SWE19900110 Mats ANDERSSON Upsala CK
45. 9 SWE19770306 JESPER LARSSON Borlänge CK
46. 3 SWE19820602 Magnus DARVELL Borlänge CK
47. 80 SWE19940406 DENNIS WAHLQVIST Motala AIF CK
48. 52 SWE19950328 Pontus KASTEMYR Falu CK
49. 77 SWE19820330 JOHAN LANDSTRÖM Motala AIF CK
50. 78 SWE19840104 Ove NILSSON Motala AIF CK 04:38:29 +8:01
51. 108 SWE19771107 Tobias STRIDSBERG Södertälje CK +1 Varv
52. 46 SWE19771208 Gustaf WANGEL CK Valhall
53. 39 SWE19830415 Tony KARLSSON CK Valhall
54. 15 SWE19661231 Peter KARLSSON CK Bure
55. 83 SWE19930320 Emil ANDERSSON Mölndals CK
56. 111 SWE19950607 Hannes BERGSTRÖM FRISK Upsala CK
57. 6 SWE19850408 Marcus JOHANSSON Borlänge CK
58. 73 SWE19741119 Henrik RUDELIUS Jönköpings CK
59. 105 SWE19790129 Tobias ANDERSSON Södertälje CK
60. 24 SWE19770714 Mathias HJÄRTSTRÖM CK Hymer
61. 20 SWE19941120 August MARTIN CK Cyclesport.se
62. 8 SWE19960810 Albin LARSSON Borlänge CK
63. 128 SWE19670420 Lars ROBERTSSON Föreningen Wexiö Velo
64. 54 SWE19820226 Henrik ÖIJER Falu CK
65. 55 SWE19950308 Preben LARSEN Frösö IF +2 Varv

Ja, det där blev ju en svettig historia. Termometern var uppe på 30 grader ibland och snittet blev 27,3. Så det var varmt. Vet inte riktigt vad jag ska säga om loppet. Det gick väl som väntat. Jag hade det fruktansvärt tufft uppför Gesunda-backen men i övrigt funkade jag okej. Var faktiskt loss en stund ute på första varvet. Kanske inte det bästa när man är kass, men jag vill ju jobba lite också.
Vi skulle ju köra fem långa varv. På det fjärde hamnade jag i en grupp bakom klungan så vi fick jobba en del för att komma ifatt och på femte varvet så kom vi aldrig ifatt. Vi blev nio man som snurrade runt och sex av oss fullföljde hela distansen. Jag började stå över dragjobbet med tre mil kvar ungefär men hjälpte till på slutet igen. Kände mig kokt. Känner mig fortfarande kokt. Men, jag tog ju mig runt i alla fall. Ett resultat i listan och nästan fem timmars cykling.

Det jag saknar mest för att klara av sånt här är riktigt pang. Alltså att kunna kötta rejält i en mint eller fyra minuter. Jag trampar liksom som en kattunge och tvingas leva på syreupptaget. Lite trist, men alla kan ju inte vara starka som Gingsjö. För då skulle han får det svårt att vinna. Hörde att Richard Larsén som blev tvåa var loss hela dagen också, sånt imponerar också. Silver är ju sjukt bra faktiskt. Själv blev jag ju 64, jorå så att.

Garmin-data:

Inför landsvägs-SM på Sollerön

Hej och god morgon!

Nu sitter jag här och borde packa ihop mina prylar inför avfärden mot Sollerön och SM, men först ett litet blogginlägg! Det är alltså dags för årets höjdpunkt för många och en av dom stora höjdpunkterna för mig. 191 kilometer ska avverkas med start 11:30, där vi först kör fem varv på en längre runda där bland annat Gesundaberget finns med, för att sedan avsluta tävlingen med fyra kortare varv (6,4 km) på Sollerön.
Det stora varvet är egentligen Gesunda och 30 km transport. Men riktigt så är det inte för det brukar bli åka av upp på Sollerön också, men säg att det är 20-25 km där det finns stor risk för passiv cykelåkning. Bra för mig dock som i sådana fall får återhämta mig/komma tillbaka.
Det mindre varvet blir dock en desto mer intensiv historia med både skarpa kurvor i korsningar och backar. Gesunda-backen är väl det som oroar mig mest då klättrarformen inte riktigt funnits där, men förhoppningsvis så ska jag kunna slita mig med över.

Vädret är fantastiskt (för alla som gillar svensk sommar och inte regn....) och det ska inte blåsa speciellt mycket. Så det ser ut att bli en skön dag för så väl åskådare som deltagaren. Eller ja, inte så jätteskön för deltagarna då, men ni fattar.

Mina egna förhoppningar på en bra placering existerar inte. Tar jag mig runt så är det helt otroligt bra, men förhoppningsvis så kan jag göra något jobb åt mina lagkamrater innan mållinjen ska korsas.
Att tippa vinnare är jättesvårt men med i medaljstriden borde Michael Olsson, Alexander Wetterhall, Christofer Stevenson, Philip Lindau,Tobias Ludvigsson, Gustav Larsson och Jonas Ahlstrand vara. Dom större klubbarna har ju ett helt gäng kort att spela och i Skara CK (Team Tre Berg - Bianchi) så kan många stå som vinnare, men jag skulle tro att de kör för Wetterhall så därför tar jag bara med honom.

Lite länkar till info:
Startlista SM landsväg herrar elit
Karta långa varvet
Karta avslutningsvarvet
Övrig info om SM-tävlingarna

Precis som igår så ska SM på Sollerön sändas live:

Från klockan 09:00 kan ni se damjuniorernas lopp och vi i herrar elit startar alltså 11:30.

2011 så blev jag 90:e av 94 man i SM på Sollerön, då tog Stefan Määttä denna bild på Magnus Darvell och mig.

2015-06-27

Väckningspasset


Hej!

Dagen innan tävling och tillbaka i ganska normala tävlingsförberedelser. Alltså med vilodag-väckningspass-tävling. Vilodag igår och väckningspass idag. Det kändes faktiskt lite segt och stelt sedan tempot i torsdags och för andra gången någonsin så sa min klocka att min återhämtning var "Ganska bra". Den brukar alltid annars bara meddela mig att återhämtningen är "Bra" och den där skillnaden kändes faktiskt. Jag körde ett par 30-sekunders spurter på väg ut mot Bjursås och väl där så körde jag en köttning i Baggbo (5:04).
Hade rak motvind men körde ändå 12 sekunder snabbare upp idag än dagen före Solleröloppet. Får ta med mig det in i morgondagens tävling, att det går åt rätt håll. På väg hem så klämde jag en fyra i medvinden, det kändes givetvis lite bättre. Väckningspass borde väl enbart köras i medvind egentligen? För självförtroendets skull.

Garmin-data

Se cykel-SM live!!

Utvecklingen går verkligen framåt, Sollerö IF är med och leder den utvecklingen och nu kan ni som inte är på plats på Sollerön ändå se bilder och höra ljudet från cykel-SM live! Kolla här:

Lördag:
09.00 Herrjuniorer 132 km
13.30 Damer elit 125 km
Söndag:
09.00 Damjuniorer 66 km
11:30 Herrelit 191 km

Låna eller hyra tempohjälm

Hej!

Ibland så behöver jag hjälp av andra för mitt cyklande. Som det här med att låna ett diskhjul för att köra tempo-SM. Att köpa ett eget hjul för en tävling känns ju inte direkt lockande, samtidigt så gör ett diskhjul en enorm skillnad vid just tempolopp. Jag är därför väldigt tacksam att Jonas ville låna ut sitt. Förr så lånade jag också tempohjälm när jag skulle köra tempolopp, men nu har jag en egen Limar Speed Demon genom mitt samarbete med Limar.
En fin hjälm i en storlek som ska passa "alla", 54-61. Själv så har jag väldigt mycket som ska få plats i huvudet så det har ett omfång på ca: 60 centimeter.

Till saken. Det är ju skitdrygt att behöva hitta folk som dels äger rätt prylar och dessutom är villiga att låna ut dom. Så om du vill testa ett tempolopp eller kanske en triathlontävling men saknar en snabb hjälm så kan du få låna min. Den kommer ju ligga säkert i mitt cykelrum till nästa tempolopp dyker upp och dom duggar ju inte direkt tätt.

Jag kanske inte skickar den land och rike runt, men är du i Falun, har någon som är här i krokarna eller om våra vägar möts någonstans så kan vi nog lösa det här. Hör av er till henrikoijer@gmail.com om du vill testa en snabb hjälm!
Dela gärna med dig av inlägget om du känner folk som kanske behöver snabba till sig för något lopp.