Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-07-02

Bloggrekord, problem i norsk cykelsport och genomkörning av "Suggan"

Hej och godmorgon!

Vilket härligt väder vi fått, helt otroligt. Falun toppade Sverige igår med 28,8 grader. Inte illa! Vädret ser ut att hålla i sig till söndagen åtminstone så Mörksuggejakten blir nog torr och fin.

---

I juni så skrev jag om att jag hade haft 1087 unika besökare under maj månad. I snitt, per dag! Sjukt många, tycker jag. Då kände jag ändå på mig att även om det var riktigt många så var det inte rekord. Men nu under juni månad så slog jag mitt "snitt per dag"-rekord för bloggen.
Denna lilla plats på Internet hade nämligen hela 1435 unika besökare per dag under juni! Så sjukt så att det finns inte. Vilka är ni?! Vad gör ni här?! Jag skriver ju bara trams!!!
Högsta toppen kom dagen efter Vätternrundan då jag hade 2655 unika besökare. Faktiskt det näst mesta som jag någonsin haft på en enskild dag, en gång skrev jag om doping inom hockeyn och då hade jag över 3000... Trist att behöva ha det som toppnotering, men så funkar väl tyvärr Internet. Lida Loop, Solleröloppet och SM på landsväg har också varit bra för bloggen och under den avslutande SM-helgen så hade jag ca: 2000 unika besökare per dag.
Även utan topparna så har jag märkt en ökning av lägstanivån, senast jag hade under 1000 unika besökare var den 6:e juni och så här många dagar i rad har jag aldrig haft över 1000 unika besökare förut.

Men, det där skiter väl kanske ni i. Men för mig som gillar siffror så är det ju alltid kul att grotta ner sig då och då i trafiken och statistiken. Kul att det finns siffror i två av mina intressen: sociala medier och cykling.

---

Igår så passerade denna artikel ett av mina flöden på internet: http://www.nrk.no/sport/bekymret-for-sykkelrittene-1.12434586 Den handlar om att norska cykellopp har problem på grund av poliskostnader. Det verkar som att man i Norge använder polisen för att ha trygga tävlingar (något vi borde ha även här i Sverige!), men det följer även med en kostnad. Mellan 17000 och 60000 norska kronor tycks det kosta med polishjälp på dom norska racen.
Här i Sverige vet jag att arrangörer klagar över kostnaden att betala milersättning och ev. boende för tävlingskommissarierna (2000-6000 kr?!).... Det är lite skilda världar, trots att vi är grannländer. I artikeln så nämns även "Vettarunden" i Sverige med sina 17.000 deltagare, polisbevakning och ingen kostnad för polisens insats. Det är givetvis Vätternrundan med sina 20.000 deltagare som avses.
Ett par norska (skräck-!?) exempel:
"I 2014 arrangerte Oslo-klubben IK Hero NorgesCup for nesten 300 eliteryttere fra hele landet. Ifølge Bjørn Holter, ansvarlig for elitegruppen i IK Hero, kostet politivaktholdet kr. 96 000 for to dager med ritt i Maridalen."
"Andre eksempelet er NM i Eidsvold 2014 der kostnaden var 110 000 kroner i politivaktkostnad eller Hero Petit Prix i Maridalen, som ikke er blitt arrangert de siste to årene på grunn av politikostnadene. For å passe på 120 ungdommer måtte arrangøren bruke 105 000 kroner på politipålage kostnader."
Helt galet. Skulle vi ha polistvång på våra tävlingar och att klubbarna fick stå för kostnaden, då kan jag lova att vi inte skulle ha många cykeltävlingar kvar i det här landet.

Höga poliskostnader ger färre lopp vilket ger färre ungdomar. Så är nu farhågorna hos norska förbundet och man har gått från 1850 ungdomslicenser 2013 till enbart 1132 i år. Det är faktiskt ett enormt tapp! Minskat antal tävlingar tros vara boven.

Det känns ju som om vi har ett minskat antal tävlingar också här i Sverige under dom senaste åren. Här är väl istället orsakerna:

  • Svårare att få tillstånd från Länsstyrelserna
  • Tävlingsledarutbildning krävs nu, vilket gjort det svårare för klubbar att få ihop folk till att arrangera tävlingar.
  • Det är billigare och enklare att arrangera motionslopp, som dessutom ger mer pengar tillbaka. Så cykelklubbarna (som dom allra flesta borde hålla på med cykelsport) lägger kraften på motion istället för cykelsport.
  • [fyll i egna orsaker i kommentarsfältet nedan]

---

Bild från Mörksuggejakten 2011 och fotograf här var Lina.

I eftermiddag så ska jag köra igenom Mörksuggejaktens bana. Det har skett någon förändring på banan efter ca: 3 mil då en bro förstörts av islossningen, avslutningen på banan ska ha ändrats också och så bygger man bort lerhålen i början. Förändringarna av banan gör att den går från 66 kilometer till drygt 70 kilometer. Positivt, tycker jag. Banan är väl sig lik givetvis, även om det blir ett par mindre justeringar men det ska bli kul att cykla annat än det jag brukar och uppdatera minnet på hur bansträckningen går.
Allra mest spännande blir det ju givetvis att se om och hur baksidan av vänster lår håller. Rapport kommer!

4 kommentarer:

  1. Älskar blandisinlägg, keep up the good work!

    /fan

    SvaraRadera
  2. Blogginläggens blandband!

    SvaraRadera
  3. Hello, tackar för en bra blogg! Jag besöker den oftast från telefonen. Tyvärr slutar jag ofta att läsa längre inlägg då den är väldigt svårläst på en telefon, några planer på att få den mobilanpassad?

    SvaraRadera
  4. Din blogg är verkligen bra! Lycka till på mörksuggejakten!

    SvaraRadera