Hej!
Det var längesedan jag fick använda mig av rekord i rubriken nu känner jag. Men idag är det alltså dags igen och när jag bloggar om rekord så handlar det oftast om testcykel. Så också denna gång. Stort tack till mig själv för att jag gjorde i ordning testcykelhörnan här om dagen, för annars hade det inte blivit någon träning igår. Nu fick jag istället ett kvalitetspass med tio stycken enminutsintervaller med en minut vila mellan varje intervall.
Jag började med ett Åstrand-cykeltest som uppvärmning. Jag kör en variant där jag alltid kör fem minuter och tar varvtider varje minut. På så vis så får jag en snittpuls för varje minut och sedan så tar jag snittpulsen från dom fyra sista minuterna för att räkna fram någonting, om jag nu väljer att lägga någon värdering i siffrorna jag får. Detta gör jag eftersom när jag hade kört detta test ett antal gånger så såg jag att min puls normalt stabiliserade sig efter 40-50 sekunder. Sedan en tid tillbaka så kör jag mina Åstrandtest med fem kilos motstånd och 50 i kadens, alltså 250 watt.
Förra gången jag tog rekord på Åstrand så hade jag 132, 132, 132 och 133 i snittpuls. Då var det ett helt sjukt rekord eftersom den tidigare noteringen var på 138 i snitt. I natt blev det 130, 129, 128, 132.
Jag brukar mest använda mig av Åstrand som en liten uppvärmning och det ger dessutom en fingervisning om hur jag ligger till. Jag kollar sällan tabellerna efteråt för att få fram något testvärde. Nu för tiden så finns ju inte ens mina siffor med i tabellerna som jag länkar till ovan.
Nåväl. 130 i snittpuls på 250 watt Åstrand var ju inte direkt kattskit, utan en bra putsning på ett tidigare bra rekord. Så grundstyrkan är det då inget fel på.
Då var det dags för ettorna då. Jag kikade tillbaka i bloggen för att se lite tidigare pass med ettor (himla smidigt det här med att spara sin träning digitalt!) och kom fram till att jag brukar köra med fem kilos motstånd även här. Det är bara kadensen som är betydligt högre.
Jag gick ut ganska så hårt för att veta vilken nivå jag bör köra resten på och sedan var det bara att rulla vidare. Det blev ganska jobbigt där lite drygt halvvägs genom passet, men då vet jag ju att det snart är slut så det går alltid att motivera sig för dom sista intervallerna ändå.
Siffrorna blev följande
Snittkadens: 95, 95, 95, 95, 93, 95, 94, 96, 94 och 95. Vilket ger ett snitt på 94,7 rpm.
Monarkwatt: 475, 475, 475, 475, 465, 475, 470, 480, 470 och 475. Vilket ger ett snitt på 473.5 watt.
Förra gången jag tog rekord på ettor så hade jag 92,9 i snittkadens på tio stycken, vilket ger 464,5 snittwatt. Så även det här blev ju ett saftigt rekord.
Lite överraskande bra siffror faktiskt. Jag trodde att jag inte skulle fixa några rekord eftersom jag inte kört testcykel på så länge. Kör man mycket testcykel så blir man ju bra på att köra just testcykel. Men det här visar väl att jag fortsatt att utvecklas under säsongen vilket känns riktigt bra. Man vill ju inte vara en sådan där cyklist som är världsmästare på vintrarna...
Ungefär så här såg det ut i natt, även om just denna bild är en arkivbild.
Länk till passet: https://connect.garmin.com/modern/activity/829552202
grymt bra jobbat!
SvaraRaderajag försökte lägga in en kommentar tidigare i veckan när du var lite "low", men den verkar inte ha kommit med:
- Min budskap till dig är att du har grymt hårda/ höga målsättningar-> givet din situation som familjefar till en stor skara barn, vilket såklart tar tid i anspråk.
den enkla analysen är att om du lyckas är det grymt jobbat, men om du inte lyckas behöver man inte vara Einstein för att inse att tiden kanske inte är optimerad för en tävlingssatsning?!
lycka till och vi ses kanske på vägarna runt Rönnäs/ Berg!
Fredrik
Tack! Det är fint där i Rönnäs/Berg och egentligen hela vägen in till Leksand därifrån..
Radera