Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-07-16

Blandblogg igen, lite allt möjligt alltså

Det är ju hög tid att anmäla sig till Engelbrektsturen idag och därför läste jag igenom deras inbjudan. Där hittade jag bland annat följande:
"NYTT I SCF´s TÄVLINGSREGLER 2015 
Vikt nummerlapp = ej start"

Eftersom jag försöker hålla mig uppdaterad kring våra regler och tycker att jag oftast gör det ganska bra också, så kunde jag inte minnas att denna regel skulle ha tillkommit. Så jag grottade ner mig lite i SCF's reglemente och hittade följande bestraffning för "förändrat" nummerlapp:
OBS att jag har klippt och klistrat i tabellen ovan för att göra just denna del lättöverskådlig för er läsare. Man får alltså max 150 kronor i böter och inget annat. Här kan ni läsa mer om Cykelförbundets Disciplinära Åtgärder

Jag kan erkänna att jag då och då viker ryggnummerlappen, men det beror oftast då på att storleken inte gör att den passar över ryggfickorna. Eftersom jag gillar att vi har cykeltävlingar och förstår att nummerlappen kan vara ett viktigt skyltfönster för arrangören så brukar jag mest vika bort den vita marginalen. Går inte det så tar jag bort det som är minst viktigt och aktuellt, enligt mig själv.
Eftersom arrangörer är så noga med att vi cyklister visar upp hela nummerlappen och följer reglerna så har jag följande information till er, också det från SCF's tävlingsreglemente:
Så. Ryggnummerlappen ska vara 18 cm hög och 15 eller 16 cm bred. För MTB så ska nummerlappen på cykeln vara 18x18 cm. Enkelt! Reglerna ska givetvis följas och gillar man inte reglerna så får man försöka få till en förändring av regelverket.

__________

Min Youtube-kanal har nu passerat 100 prenumeranter (du kan själv prenumerera genom att klicka här). Kul, tycker jag! Känner dock att det kommer vissa förväntningar med detta och att jag behöver börja leverera intressant innehåll också. Filmerna från tävlingarna verkar ju onekligen uppskattade av många, så det lär bli några fler sådana. Filmen från Lidingöloppet MTB har visats över 7000 gånger!!!
Men sen då, utöver tävlingsfilmer, vad vill ni att jag lägger ut för rörliga bilder? Tips och förslag mottages tacksamt!

__________

Kalmar GP kommer att sändas live på TV och på nätet. Det är TV4 som kommer sända tävlingen i TV4 Sport och TV4 Play. Starten går klockan 19 den 1:a augusti, så det får ni inte missa. Kul med svenska cykeltävlingar på TV!

__________

Imorgon börjar Mountainbike-SM. Arrangören är aktiv på sociala medier och lägger ut mycket information vilket givetvis är bra. Jag kommer själv inte att delta, men det ska bli spännande att följa tävlingarna på avstånd.

__________

Min MTB behöver kärlek och nya prylar. Bromsbeläggen är slut bak, däcken sjunger på sista versen och kedjan skulle behöva bytas. Ska bli kul att få stansa däck igen (not!). Det gick ju tack och lov väldigt smidigt med Notubes-fälgarna, så jag hoppas på samma goda resultat denna gång.
Gäller att ha cykeln i toppform nu när det både är King of the Hill Sälen och Engelbrektsturen nästa vecka. Två riktigt roliga tävlingar, fast på olika vis.

__________

11:00 idag börjar TV-sändningen inför Tour de France och 11:19 ska själv tävlingssändningen starta, enligt Eurosport. Det ska bli skitkul att se starten och jag hoppas att det blir fullt krig om att komma i utbrytningen.
Tyvärr så var Team SKY och framförallt Chris Froome lite för dominanta redan i den första bergsetappen i förrgår och slog liksom luften ur konkurrenterna och hela tävlingen. Moralen är inte på topp hos hans konkurrenter nu och jag hoppas att inte alla ska börja köra för etappsegrar, utan att det faktiskt finns några kvar som vill utmana om totalsegern.
Igår twittrade jag min egna lösning på hur vi ska få touren intressant igen (de har ju nämligen nästan alltid fel när de tippar):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar