I natt körde jag testcykel. Sista träningsträningen denna vecka då det nu blir vila, väckning, tävling/tömning, vila, väckning och så tävling igen.
På torsdag så kör jag King of the Hill i Sälen och på Söndag kör jag Engelbrektsturen i Norberg. Det här gör ju att resten av veckan blir återhämtning och tävlingsförberedande träning. Så det var rätt skönt att damma av ett stabilt pass 2x20min @304 Monark-watt på testcykeln. Höll ungefär samma effekt i intervallerna som jag gjorde under mina 31 minuter King of the Hill i fjol.
Körde med dörren stängd så det blev ju rätt varmt trots fläktens försök att kyla ner mig. Kollade på mina videoklipp från genomkörningen av Engelbrektsturens bana med Jens från i söndags. Skönt att distrahera hjärnan från det monotona lidandet som testcyklandet innebär och samtidigt påminna mig om hur banan ser ut.
Kollade startlistorna för veckans tävlingar och det är inte jättemånga vassa cyklister anmälda till King of the Hill. Det var det visserligen inte i fjol heller men väl på plats så dök ju Team Kalas, Matthias Wengelin och Magnus Palmberg upp och då var det ju rena stjärnstatusen på startfältet. När jag kollade Engelbrektsturens startlista när anmälan gått ut så tyckte jag att det här nog var en bra chans för mig att ordna den där topp 10-placeringen som jag drömmer om. Det saknades ett par gubbar i elitklassen mot övriga lopp (bortsett från Ränneslättsturen, givetvis), men nu har det trillat in en handfull mycket kompetenta cykelryttare så nu blir det åka av om det ska grejas någon topp-10.
Kul ändå med så många bra cyklister, jag gillar ju att tävla mot de bästa och blir heller 11:a med eliten på plats än att ta en topp-10 bara för att en handfull duktiga cyklister saknas. Tävlingens utveckling brukar ju också bli bra mycket mer intressant när det finns många duktiga åkare med.
Tidigare igår så stansade jag däck, igen. Jag ville tillbaka på mina gamla vanliga Continental Race King 2.2. Hade annars tänkt att prova ett par lågmönstrade 2.0"-däck, Hutchinson Black Mamba. Men kände mig inte jättetrygg med dom i söndags. Igår fick jag så hem ett par nya Race King 2.2" och dom sitter nu på hjulen. Återstår bara att få däcken att behålla luften innan helgen då... Har ingen spons på däck utan köper dom i butik som vilken annan cyklist som helst. Det har ändå blivit mina favoritdäck även om dom är svårstansade. Perfekta långloppsdäck, tycker jag. Igår var det ett litet helvete bara att få luft i däcken, men efter en promenad till mackens tryckluft så gick det ju bra.
Idag blir det alltså vilodag. Ska bli riktigt skönt då jag faktiskt har tränat fem dagar i rad nu. Eventuellt så cyklar jag runt Varpan med barnen om vädret och humöret är bra. Det är 14 km och snitthastigheten blir väl max densamma. Vi brukar ta ett varv runt sjön tillsammans varje år, så jag får se till att hålla den traditionen i liv.
Kör du med Protection eller Racesport på dina Race King?
SvaraRaderaKör själv med Racesport upplever upplever däcksidorna som väldigt ömtåliga.
Lycka till på tävlingarna!
/Stefan
Hej!
SvaraRaderaJag kör Race Sport och har inte kört Protection så jag kan göra någon jämförelse. Men nog slits däcksidorna ganska snabbt på dom, det håller jag med om.