2022-07-11

Bilder, resultat och tävlingsrapport från Mörksuggejakten och så blev Jenny Rissveds tvåa i världscupen!

Foton från Cykelkanalen som har 100 sidor bilder här: https://cykelkanalen.se/bilder-morksuggejakten-2022/

Hej och god morgon!

Ja, det gick ju riktigt bra det där då jag lyckades bli 16:e (14:e i elit) gubbe på Mörksuggejakten igår. Det är mitt tredje bästa resultat genom tiderna på det loppet och jag har säkert kört det tio gånger eller så. Mitt allra bästa är från succéåret 2008 då jag blev 8:a i Mörksuggejakten, 5:a på Ränneslättsturen och 5:a på Finnmarksturen. Finnmarksturen som då körde sitt sista år med den långa banan på 112 kilometer. 2009 så blev jag 13:e och nu tangerade jag 2015 års resultat med en 16:e plats.

Jag skulle vilja påstå att det är fler duktiga cyklister med och kör nu. De bästa är nog ungefär lika bra nu som då, men att det är lite fler duktiga där precis bakom yppersta eliten. 2008 så var jag 3:54 bakom vinnaren och igår var jag 3:59 bakom vinnaren.

Faktum är att min grupp tävlade om placering 8:a igår men jag orkade inte riktigt hänga med när tempot skruvades upp mot slutet och tvingades släppa gruppen med 4-5 kilometer kvar av tävlingen. Det kändes väldigt inspirerande att få tävla med så duktiga cyklister som också normalt sett är en nivå över mig så det var inte heller märkligt att jag blev avhängd på slutet. Det började redan med runt 17 kilometer kvar till mål då man kör en Asfaltsbacke, med en tvär sväng i en korsning, som övergår i grus och sedan blir stig. Där attackerade Erik Åkesson in på stigen och det blev full fart ner mot motionsspåren vid Nittsjö. Jag fick se mig passerad av cyklister och kunde med nöd och näppe kriga mig med till Nittsjö. Där släppte en annan cyklist i backen så jag fick tvinga mig förbi och täppa luckan. Sen kände jag mig faktiskt ganska pigg igen då jag dels hade lyckats gå med (vilket betydde att jag var stark nog för att hänga med när andra gasar) och dels så hade andra också blivit trötta.

Eftersom jag visste att banan är snabb och det är tätt mellan grupperna så var jag så illa tvungen att hänga med min grupp för att inte bli kastad åt hajarna som jagade bakom.

Som ni ser på bilderna ovan så var vi en jättestor grupp på stigarna som är runt halvvägs in i loppet. Kunde det vara 30-40 man där ett tag? Gruppen jag åkte i lyckades jaga ikapp en annan grupp precis innan bron i Nedre Gärdsjö och jag tror andra anslöt också till vår grupp strax efter. Men täten i vår grupp höll bra fart över stigarna så vi skalade ner det till ungefär 10 man.

Loppet i sig är väldigt offensivt och den höga farten gör att det går liksom på hela tiden, aldrig riktigt någon chans att slappna av. Det kändes dock bra mest hela tiden och jag hade en kontrollerad känsla förutom där med 17 kilometer kvar när Erik attackerade och inte heller startbacken kördes med känsla av kontroll....

Startbacken ja... Jag hade innan bestämt mig för att försöka köra så kontrollerat det bara gick men att ändå sitta så nära bakom täten som jag bara kunde så länge som det gick. Skojade i masterstarten och frågade vem av Viktor Henrysson och Richard Larsén som skulle attackera först. Sedan såg det ut såhär:
Video från Mattias Skinnar, finns på mitt Instagram-konto också om ni inte vill se den i Blogger-kvalité.

Till mitt försvar skulle jag vilja säga att när masterbilen gasade iväg så tryckte jag på lite för att jag förväntade mig att alla cyklister skulle göra detsamma. Men det var bara jag som tryckte på lite extra och därför hamnade ensam först. Täten var ikapp mig (jag gjorde inget försök att hålla undan utan höll bara jämnt tryck) efter första delen.

Såhär pigg såg jag för övrigt ut i den branta grusbacken i Nittsjö. Kan det vara runt 13 kilometer kvar då? När jag precis har lyckats gå med i fartökningarna och absolut vill hänga med för att slippa åka ensam. Foto: Malin Jones.

Denna bild tog jag när jag hade fått på nummerlappen på styret. I bakgrunden syns Matthias Wengelin som vann loppet i en spurt med tre andra. Kan det ha varit hjulen som fällde avgörandet?

Dessa två bilder tog jag efter loppet. Viktigt med återhämtning och belöning efter en god insats!

Summerar en riktigt bra tävlingshelg där resultatet blev ungefär så bra som det kunde bli för mig. Behåller därmed min 9:e plats i långloppscupen inför dom avslutande tre loppen. Nästa lopp är Engelbrektsturen som krockar med XCO-SM så där blir det färre elitcyklister än vanligt. Det har dock hänt förr också då tävlingarna ligger så att det blir krockar ibland.

Magiskt fin bana igår på Mörksuggejakten, riktigt bra fart i gruppen och kul att tävla!

Efter loppet så spenderades en hel del tid i soffan (men vi tog också en kvällspromenad!). Vi kollade slutet på Touren och därefter kollade vi ikapp på världscupen i XCO där Jenny Rissveds fortsätter att imponera med ännu en pallplats då hon blev tvåa!

Idag blir det en vilodag för mig. Kroppen ska få tid till återhämtning.

Vi hörs imorgon igen, tack för att du läste mitt blogginlägg och kul att träffa flera av er läsare under gårdagen!

__________
Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

Köper ni cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får ni 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
Om ni vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER