2022-06-22

Årets längsta runda i fin miljö och vägen mot formen!

Hej och god morgon på dig!

En ny dag med mer cykling väntar. Dagen kommer att innehålla intervaller av lite olika slag, det blir kul.

Gårdagen innehöll fem timmar och 21 minuter vilket också var kul, det är ju kul med cykling så det blir svårt att misslyckas med ett pass när jag får göra det jag gillar. Måste också säga att det kändes oväntat bra också, på årets längsta pass. Jag ville få ett pass som skulle vara längre än tävlingstiden blir på söndagens landsvägs-SM. Trodde jag skulle bli matt efter ett tag men jag höll trycket bra hela vägen även om det sista minuterna ändå kändes att jag hade cyklat långt. Jag sitter också riktigt bra på cykeln och känner inte av några sådana besvär.

Distanspasset igår gjorde jag lite intensitetsvariationer på. Inte mycket, men jag växlade mellan lätt distans och snabbdistans-intensitet. Fungerade hur fint som helst.

På bilden ovan syns flottbron i Nedre Österfors. Googlar du Flottbro så är det den som nämns på Wikipedia. Tillsammans med "Flottbron" i Gagnef som bara ligger ett par stenkast från denna bro, men den bron är pontonbro i trä som fortfarande räknas som flottbro. Bron på bilden ovan var väldigt guppig. Det syns inte så bra men låter man blicken följa räcket så blir det lite tydligare. Korta avsnitt med grus före och efter men fullt cykelbara med landsvägscykel.

Körde i en Siroko M3-tröja. M3-tröjorna är suveräna i varmt väder eller om man kör inomhus. Det finns 8 olika designer och jag körde en annan när vi tävlade på Zwift tillsammans med Vätternrundan på Stadium i Stockholm. Klicka på Siroko-bannern till höger här på bloggen för att få 10% rabatt, snabb leverans också så beställer du snabbt idag så har du den efterföljande arbetsdag. Perfekt till stundande värmebölja!

Tog mig först till Borlänge och spurtade på STRAVA-segmentet utanför jobbet. Det kändes mycket bättre än senast och jag tyckte att jag fick till en bra spurt. Tyvärr så räckte det inte till KOM utan jag är en sekund efter. Så det får bli nya tag en annan dag.

Jag tog mig till Gagnefs kommun, körde över flottbron (som endast är till för cyklande och gående) och hittade en superfin genväg på grus.

Innan Leksand så hade det gått 2,5 timme och jag fick äta min första energibar. Körde med två bars och två flaskor saft. Saften gör reklam för "nu ännu mindre socker" vilket kanske inte är helt optimalt för längre rundor men det fungerade bra igår.

Där strax innan Leksand så började det regna lite smått. Jag mötte också Tommy Hammarström med bror, vilket för övrigt var ungefär dom enda cyklisterna jag mötte. Å andra sidan så var det fint väder på förmiddagen och lovat regn på kvällen så alla hade väl cyklat färdigt när jag begav mig ut.

Tog mig över Leksandsbron i Leksand i ett lätt regn. Det var ett väldigt lätt regn, utan att asfalten blev blöt, väldigt länge. I flera mil faktiskt. Vinden hade börjat med motvind i två timmar, sedan ett parti med medvind men när regnet kom så vände också vinden så jag fick ännu mer motvind. Av passets 5:21 så hade jag nog nästan 4 timmar motvind. Men det ger starka ben, precis som mjölken gör.

Mellan Leksand och Rättvik så hade jag ett sådant där parti där jag tryckte på lite mer. I Rättvik mot Nedre Gärdsjö så tog jag det lugnare för att sedan öka igen upp till Sörskog. Från Nedre Gärdsjö så tilltog regnet och asfalten blev blöt. Slutet av turen blev riktigt blöt men det var fortfarande ett sommarregn så jag frös inte.

Det blev en bra tur av det där! Kladdkakemuffins, analys av passdata och i med mer energi var precis vad jag behövde efteråt.

Där har ni all STRAVA-data också, kan vara kul att se.

Planen vidare för veckan nu är:
Onsdag: intervaller
Torsdag: Le Peloton och vidare skarv för att bli tom i kroppen
Fredag: Vilodag
Lördag: Väckningspass och bankoll
Söndag: Landsvägs-SM 18 mil med fyrtiotusenmiljarder igångdrag

Efter Billingeracet i år så bestämde jag mig för att skärpa till mig och försöka komma ner i tävlingsvikt igen. Förr om åren så har det gått nästan av sig självt när våren och värmen kommit men med åldern så blir det allt svårare har jag märkt. Har därför kört några vintrar utan godis för att underlätta att vara i bra slag till våren. Denna vinter åt jag godis vilket bidrog till att jag inte var så lätt som jag brukar vara när säsongen drog igång. Så där efter Billingeracet så bestämde jag mig för att göra en långsiktig och hållbar viktnedgång mot tävlingsvikt för att sedan stanna där. Något som fungerar bäst för mig är att också göra det visuellt med en graf att följa. Vikten varierar ju från dag till dag så det kan vara svårt annars att ha koll på hur det faktiskt går. Planen var att hinna nå tävlingsvikt till Ränneslättsturen och Mörksuggejakten för att sedan stabilisera vikten där. Än så länge går det helt enligt plan:
Den röda linjen är planen och den blåa är min faktiska vikt.

Nu känner jag mig i bra form inför SM, ska se till att fylla på depåerna rejält sista dagarna för att ha massor av energi att göra av med under loppet som kommer att dels bli väldigt hårt men det kommer också att bli väldigt varmt. Något som vi inte är vana vid ännu, så det kommer att spela en stor roll i loppet skulle jag tro. Det ska, enligt prognosen, bli 29 grader varmt på söndag och det har vi inte varit i närheten av hittills i år.

Jag tänkte skriva lite Uppsala-anekdoter också, men det här inlägget blev långt nog ändå. Det dyker istället upp någon dag framöver. Gissningsvis på lördag eftersom fredagen annars bjuder på vilodag.

Tack för att du läste ända hit. Ha en fin onsdag så hörs vi snart igen, hoj!

Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

Köper ni cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får ni 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
Om ni vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER