Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2022-04-13

Körde så att jag fick kramp och Team DSM kommer att kunna justera däcktrycket i farten!


Hej och god morgon på dig! 

TTT på Zwift igår kväll alltså och jag körde så jag fick krampkänning i vaden efteråt. Senare så fick jag krampkänning i bägge benen. Vi började offensivt och körde bra första halvan ungefär, sedan fick vi motgång efter motgång. Jag gick stumt och fick lida mig igenom slutet utan att kunna bidra speciellt mycket. Så det blev ett grisigt avslut på loppet men vi kämpade oss i mål och ligger nu tvåa i totalen. Jag snittade 4.9 w/kg under loppet vilket nästan var mer än vad jag trodde skulle finnas i benen för dagen. Så jag är ändå nöjd med min insats och hade trott att jag skulle få lida mer tidigare än vad som nu blev fallet.

348 watt i 20 minuter var bara 3 watt från det högsta jag kört sedan jag skaffade nya datorn. Så det var en bra insats ändå. 

Här har ni videon från igår. Det kan kanske vara kul att se hur jag går från pigg och stark i början till riktigt ansträngd på slutet. Jag hade dessutom glömt att starta fläkten innan start, så här hoppar jag snabbt av cykeln, startar fläkten och hoppar på igen: https://youtu.be/Xpfh0yVaUB4?t=1404 


Idag ska jag cykla till- och från jobbet. På hemvägen blir det regn, inte så kul kanske men det är en timme som det blir blött och kallt och sedan är det över. Att det regnar får ändå ses som positivt då snön som ligger kvar kommer att ta mycket stryk. Bara det inte övergår i snöande. Regnet börjar i eftermiddag och kommer sedan att pågå mer eller mindre fram till lunch imorgon. Så det blir väl blött på fredagens cykling skulle jag tro. 

Men först ska jag njuta av en torr jobbpendling och få trampa ur mina krampben från igår. Nu har jag cyklat åtta dagar i rad, nio blir det med dagens cykling. Så imorgon kvitterar jag ut en vilodag och sedan kör jag på fredag-måndag med massor av träning.


Den största cykelnyheten denna vecka måste väl vara att Team DSM kommer att köra med ett nav för 3300€ där man kan justera däcktrycket när man cyklar. Teknik som funnits till motordrivna fordon sedan några år tillbaka kommer nu alltså till cyklingen. Jag har alltid trott att det är på MTB den tekniken skulle komma först men det blir istället till helgens Paris-Roubaix där DSM-laget vill testa detta. Cykeln kommer givetvis att bli tyngre, men då massan sitter i navet så borde det inte påverka allt för mycket. På just Paris-Roubaix kan däcktrycket göra stor skillnad om man kan köra högre tryck på asfalten och sedan reglera ner till gatstenspartierna. Justering av däcktryck görs med knappar på styret och i cykeldatorn kan man ha koll på aktuellt däcktryck. Spännande! 
Vill ni läsa mer om detta så kan ni bland annat läsa här: https://www.cyclingnews.com/news/in-race-tyre-pressure-management-system-to-be-used-at-paris-roubaix-by-team-dsm/ 


Ni får ha det så gott så hörs vi snart igen, hoj! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar