Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-01-16

Cyklingen - UCI jämställt?? - Falun Cykelplan haltar - Mina cykelpepp-videos


Hej och god kväll i stugorna!

Bilden ovan är från i morse. Vet inte om det var ny belysning där vid lastkajen eller om jag bara inte tänkt på det förr. Men där kan jag ju ställa min cykel för en bild efter avklarad pendling. Bra ljus och tråkig bakgrund, helt perfekt ju. Tvättade ju cykeln igår kväll när jag fixade med den så den var alldeles ren och fin i morse. Får bli en tvättrepris nu i kväll...
Cyklade hem nu i kväll och fick njuta av en stjärnklar himmel. Såg ett par hjortar också. Hade medvind. Kände mig stark och gjorde liksom segergest när jag kom hem efter cyklingen. Har haft ett sådant skönt driv i träningen ända sedan jag drog igång vinterträningen i början av november. Bara att rulla vidare och hoppat att det går att köra på med hälsan i behåll hela 2020 så blir nog det här ett bra cykelår för mig.

Det var annars strömavbrott när jag kom till jobbet idag. Blev ju lite mer spännande så men jag hade ju med mig min cykellampa så det gick fint ändå. Strömmen kom snabbt tillbaka dock så ingen fara på arbetstaket.
_________

Läste att UCI får en jämställdhetscertifiering. Det är ju bra och fint, bara att hoppas att det betyder att det blir en verklig skillnad också då. Det tas ju steg hela tiden men ibland undrar man ju varför ingen bara trycker på jämställdhetsknappen och kör det racet fullt ut.

_________

Läste på DT.se att Falun ligger efter med Cykelplanen och att projektet årligen får mindre pengar än vad som krävs. Skärpning, Falu kommun!
Lauris blev påkörd i en korsning där jag cyklar varje gång jag cyklar till/från jobbet och jag kan hålla med om att den är farlig. Har dock aldrig blivit påkörd där själv, men förstår faran. Bilar som ska svänga korsar cyklisternas väg och har man inte koll på varandra så kan det bli en krock där. Chefen för trafik- och markavdelningen i Falun hänvisar till att endast två olyckor rapporterats in i Strada dom senaste 10 åren. Men han borde veta bättre än att använda Strada för sådan statistik. Då är oftast försäkringsbolagen en bättre källa om man söker olycksstatistik.

_______

Såg på YouTube att Samarathon Desert MTB race gjorde reklam inför årets lopp. Kom då att tänka på när vi var där 2019 och sladdade. En av mina videos på YouTube kan jag använda för att peppa mig själv. Från 3:15 och framåt får man se när jag kör ikapp täten och sedan rejsar med dom ett tag:


En annan pepp-video är denna från när jag tog KOM-priset på Engelbrektsturen, sådär borde det kännas i alla backar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar