Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-01-24

Igår var det Zwift som gällde för cykelsverige

Hej och god morgon!

Igår så körde jag min största tävling detta år i och med att  Zwift Tour de Zwift // Pro-Am Invitational körde sin andra deltävling. 94 cyklister tog sig i mål, jag var rankad 69:a i fältet med flera proffs bakom mig i rankingen som bara knappt kört Zwift innan. Lite snack på Discord i samband med tävlingen, full gaz från start och sedan en väntan in i backen som kom efter 6 km. Köra hårt men smart var planen så sikte på personbästa i 5-min watt och sedan hålla det i 7 minuter då backen var ungefär så lång. Hur svårt kan det vara?

Fick släppa en del folk inledningsvis och låg nog runt 55:e plats när det sprack upp i bitar i backen. Men höll min effekt och började plocka folk på slutet. Var ganska nära en större klunga framför men vi kom inte ifatt. Vände om på krönet som 35:a. Hade med mig en ganska rutinerad och duktig Zwiftare så vi fick bra fart utför och kom ikapp några. Nere på platten var vi ca: 5 pers placeringar 30-35 kanske. I täten var två wattmonster som körde helt sjukt starkt. Bakom dom en grupp på 16 cyklister med bland annat Samuel Brännlund. Därefter en grupp med bland annat Norén och Wetterhall som låg på placeringarna 19-29. Jag såg till att hålla fart i vår lilla grupp, men övriga i gruppen var inte så dragvilliga. Vi närmade oss ändå hela tiden. Tyvärr så var det fler som var hungriga bakom så en klunga på ca: 10 man anslöt till min grupp. Vi var nu placeringarna 30-45 ungefär. Jakten på gruppen framför gav frukt och jag anslöt till lagkamraterna. Vi hade en kort överläggning om vi skulle försöka köra ikapp gruppen framför med bland andra Brännlund men valde att inte göra det. Kanske dumt, så här i efterhand. Brännlund är ju stark nog att köra ifrån alla i vår grupp ändå och det hade nog bäddat för Norén och Wetterhall som sedan gjorde en stark andra backe.

In i andra backen och jag körde på samma vinnande koncept som tidigare. Förra gången jag tävlade här så var jag typ 25:a upp första gången och sedan 46:a i mål. Kände att det fanns en risk för att upprepa detta då jag historiskt sett brukar kunna köra stenhårt en gång men inte två... Men till min glädjande förvåning så kunde jag hålla bra även andra gången upp. Med kilometern kvar så låg jag runt 35:e plats, såg att w/kg dalade något på cyklisterna framför så jag fick vittring på stumma ben. Gav kaffet sista kilometern och avancerade upp till en preliminär 26:e plats direkt i målgång. Korrigerades sedan till 28:a. Ändå svinbra ju med tanke på att jag hade 68 cyklister i fältet med bättre ranking. Topp 25 fick poäng så det var lite surt ändå att vara så nära, men vi får se när Zwift har verifierat samtliga om jag kanske kan avancera någon placering. Förra racet så diskades den som nu vann igår...

In i backen andra gången. Wetterhall och Norén satte fart och jag fick köra stabilt...

Jag hade ju en ambition om att vara i paritet med mitt personbästa på w/kg i 5 min. Nådde inte riktigt dit (418 watt) men landade på 415 watt. Vilket ändå var mitt personbästa på Zwifts 5 min. Kollade upp vad jag vägde där 2015 när jag tog mitt personbästa och det var ju lite kul. För jag vägde 68.3 då och det var precis vad jag vägde igår också.
Till saken hör att jag tog 415 watt andra gången uppför backen! Körde två jämna och bra backar, eller vad sägs om 7 minuter på 411 watt i första backen?

Starkt lopp och en av mina bättre insatser på Zwift!

Brännlund blev 4:a som ni såg. Wetterhall och Norén ligger just nu i resultatet på 20:e och 21:a plats.



Kul också att se hur flera hundra svenskar kör SWE-Cup på Zwift. Varenda kotte kör ju. Elitcyklister är nervösa, nya cyklister hittar till Zwift, många siktar på loppen och försöker göra sina bästa prestationer, butiker har evenemang för ändamålet och det streamas både här och där på nätet. Riktigt skoj att se att det blivit sådan Zwift-feber!

Här hittar ni gårdagens resultat:
Zwift SWE-Cup dam: https://zwiftpower.com/events.php?zid=282325
Zwift SWE-Cup herr: https://zwiftpower.com/events.php?zid=282316
Zwift Tour de Zwift // Pro-Am Invitational: https://zwiftpower.com/events.php?zid=314641

Här kan ni se damernas SWE-Cup i repris:


Här kan ni se herrarnas SWE-Cup i repris:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar