Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-01-26

Lång utbrytning, äkta FTP och se cross live idag!


Hej och god söndagsmorgon på dig!

Ny dag, nya möjligheter. Men som vanligt i denna dagliga blogg så börjar vi med gårdagen. Igår så fixade lite med Lindas nya cykel här hemma. Linda tränade också och då passade jag på att ta av dubbdäcken från min MTB och stansa på ett par Maxxis Crossmark II. På långloppen har jag dom senaste två åren mest kört med Maxxis Ikon men nu hade jag ett par fräscha Crossmark hemma så då fick det bli dom. Ska väl funka bra i en stenöken utanför Dubai hoppas jag.

På eftermiddagen så var vi på barnkalas för min brorson som fyllde åtta jordsnurr. Där fick jag i mig energin jag behövde för kvällens övning på Wattbiken. Det blev ett Zwift-race igen men med ett annat upplägg än vad jag brukar köra. Alltid bra med variation... Denna bana heter Three Sisters och har tre backar. Först en kort men brant rackare, sedan ett monster och så avslutar det med en backe som är lite lagom hård.

Helt utan uppvärmning och med slitna ben från två hårda dagar innan denna så hoppades jag på en lugn start. Fick dock inte det utan jag insåg att jag var tvungen att anstränga mig för att ens gå med i första backen. Sedan gick det lite till och från innan vi efter en mil ungefär gick in i den långa klättringen. Där satte jag själv upp ett tempo för att försöka bli av med folk. Nu hade jag ju värmt upp...

Grillen är tänd!

Med mig fick jag Acke W och vi distanserade övriga hyfsat bra. Jag gick hårt, AW följde med och det blev några sekunder ner till förföljarna. Kände mig dock lite orolig över att behöva göra allt jobb själv och när dansken Justensen satte fart efter oss så fick jag börja tänka om. Hur stark var den dansken?

Vi tog oss upp till KOM-backens krön som en trio, jag gav allt upp i bonusbacken upp till masten och fick några sekunders ledning. Uppe på toppen tog jag en bild och sedan spurtade jag upp fart till utförsåkningen...

Fotostund på toppen.

Planen var att få några sekunders ledning och sedan hoppas att dom andra var så trötta att samarbetet skulle bli sådär.  När vi kom ner på platten igen så hade jag nog 18-20 sekunder och satte fart direkt för att få motståndet att ge upp. AW var före Justensen men dom väntade in varandra. Jag hade dock något högre fart. Men när dom blev en trio bakom med M. Hould så blev jag ändå lite nervös. En lång soloåkning kostar på och kunde dom tre samarbeta så hade jag väldigt långt kvar till mål...

Jag gav dock kaffet, hade väl runt 55 sekunders lucka när vi gick in i Vulcano Climb. En sista backe med runt milen kvar. Ett hårt och jämnt tempo var det som stod på menyn och det levererade jag hela vägen upp. Runt 5 w/kg försökte jag hålla. Stundtals höll trion högre fart men jag misstänker trötta ben och samarbetssvårigheter så jag höll hela vägen upp och kunde fortsätta min soloräd.

Det blev ca: 37 minuters soloåkning och det gav en seger och riktigt trött kropp.

314 watt i 75 minuter är väldigt mycket för mig. Ibland pratar man ju om äkta FTP, alltså en timmes hårdkörning. Kikar man på min timme med högst effekt igår så låg den på 325 watt, men då är långa utförsåkningen också med. Så några fler watt har jag nog. Skulle tro någonstans runt 340.

________

Idag kan ni se världscupen i CX från Hoogerheide. Damerna startar 13:30 och herrarna startar 15:00, tävlingarna kan ni se live här: https://www.redbull.com/int-en/events/uci-cyclo-cross-world-cup-2019-nommay-pays-de-montbeliard-netherlands

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar