Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-01-07

En timmes hinderlöpning i Hurghada


Hej och god morgon från Hurghada!

Bilderna ovan är från min löptur igår kväll. Det finns en del hotell-lik här. Kanske är dom från tiden innan terrorattentaten 2005 och 2006, kan tro att mycket av turistnäringen i Egypten fick det svårt efter dom attentaten. Hotellet där vi bor är bra och ska man bara hänga i all inclusive-barerna och restaurangerna eller bada i hotellets badland så är det en helt okej plats att vara på. Utanför hotellets murar är det inte riktigt samma njutningsfaktor. Bara en sådan sak som att stranden är privat, vilket betyder att det finns ingen möjlighet att gå och strosa längs stranden. Hotellet äger eller är delägare i en bit av stranden, men då är det också bara den biten av strand som vi kommer åt. Strandskydd är inget som dom tänkt på här.

Så gillar man länga strandpromenader eller ett levande samhälle att strosa i så finns det nog andra alternativ.

Jag tycker det är härligt att ta mig bort från det skyddade och tillrättalagda. Få se lite mer av hur det verkligen ser ut. Då är löpning eller cykling grymt bra.

Igår sprang jag en dryg timme. Trottoarkanterna här är 3-4 decimeter höga, det finns hål i trottoarerna, stenar och bråte i vägen, trottoarerna tar plötsligt bara slut, försäljare överallt som försöker sälja på dig Rolex-klockor, bälten och allt möjligt skräp. Samtidigt som man springer. Jag hade tre män som sprang efter/med mig igår. Folk som tränar är nog rätt ovanligt här. Det ropas efter en när man springer också. "Sport", "English", "good job", "Danish" och lite annat. Så det blir lite hinderbana över löpturerna.

Fick ändå ihop 63 minuter bra löpning igår med ett tempo på precis under femman per kilometer. Det kändes faktiskt bra i början och jag flöt fram bland turister, säljare och på vägen mot trafiken. Men efter 40-45 minuter så började jag känna att jag inte är en löpare. Idag känner jag det ännu mer. 😁

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar