Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-01-10

Ingen hjälp på Playitas = ingen cykel hyrd

Hej och god morgon från Hurghada!

Igår så skulle jag ju springa för att hyra en cykel på Playitas så att vi skulle kunna cykla här igår och idag. Men efter att jag hade släpat mig dit så fick jag efter en lång väntan släpa mig tillbaka med min taskiga rygg. Totalt fick jag ihop en och en halv timme löpning, utan solskyddsfaktor så nu är jag lite bränd också förutom hur min redan innan halvtrasiga kropp nu kände sig. Hade ju bara räknat med ca 40 minuters löpning..

Om vi börjar från början så upptäckte vi innan vår resa ner till Egypten att det fanns ett Playitas nära där vi skulle bo och dom hyrde ut cyklar. Så jag mailade Apollo enligt kontaktinfo på hemsidan. Fick info från en på plats om att det kostade 25 euro per dygn och att hjälmar och pedaler ingick. Sedan hade vi lite mailkontakt fram och tillbaka efter det. När Linda och jag hade sprungit här i början på veckan så gillade vi inte riktigt trafikläget och statusen på vägarna. Så istället för att hyra i flera dagar så tänkte vi om. Ett tag var vi inne på att inte hyra cykel alls, men så bestämde vi oss ändå för att hyra ett dygn och då torsdag till fredag eftersom Linda och Axel var på utflykt hela onsdagen. Så på onsdagen mailade jag igen och sa att jag skulle komma på torsdagen för att hyra cykel.

Här i Egypten så är dom väldigt noga med säkerheten och det är ju bra. Så när jag kom till Aqua Vista där Playitas håller till så fick jag prata med vakten vid infarten till hotellet. Förklarade vilket hotell jag bodde på, att jag bara skulle hyra en cykel, visade cykelskorna jag hade med mig och berättade vem jag hade haft kontakt med. Vakten bad mig då att ringa personen för att den skulle möta mig vid grinden varpå jag frågade om inte han kunde ringa istället. Han kontaktade då vakten vid entrén som kom och mötte upp mig. Vakten vid entrén tog mig igenom entrén och då mötte lobbyvakten mig och tog mig till receptionen. Där fick jag igen förklara vem jag var, varför jag var där, vilket hotell jag bodde på och vem jag skulle träffa. Fick instruktion om att sätta mig medan dom skulle ringa personen. Efter en stund så smsade jag personen och meddelade att jag var i lobbyn och undrade om han kunde möta upp, fick till svar att han inte var på plats idag men skulle se om han kunde få dit någon annan. Efter ytterligare ett tag så gick jag till receptionen för att få besked då jag upplevde att inget hände. Fick då info om att de hade pratat med personen jag mailat med (som inte var på plats igår) och att han hade sagt att det kostade cykelns värde ("more than a thousand euros") att hyra cykel... Jag sa att jag fått 25 euro som pris och bad dom att prata med personen, eller någon annan på plats och jag fick sätta mig igen. I lobbyn var det kallt, korsdrag och jag hade kommit dit svettig... Så efter ytterligare 15-20 minuter så gick jag ut i solen för att värma mig. Tänkte att jag kunde ju lika gärna gå till cykeluthyrningen själv och prata med dom där eftersom personalen på hotellet inte direkt prioriterade mig. Då kom en herre ut och sa att jag inte fick gå runt på området utan var tvungen att sitta i lobbyn tills dess att någon mötte upp mig. Frågade om det fanns någon annan på uthyrningen, om vi kunde gå dit för att prata istället så att vi kunde lösa allt men jag fick bara sitta i lobbyn och vänta.

Tålamod har jag nästan oändligt av, men efter 40 minuters väntan i en kall lobby utan att någon visade något större intresse av att ens hjälpa mig så bad jag om att få prata med någon annan än dom jag pratat med hittills.. Fick då prata med en artig men bestämd herre som informerade om att cyklarna tillhörde hotellet och inte Apollo, det var därför hotellets regler som gällde för cyklarna och vad personen jag mailat med hade sagt. Det personen jag mailat med hade informerat mig om stämde överens med det som stod på hemsidan, förutom att han också sagt att pedaler ingick (jag hade dock med egna ändå). Vad Apollo säger spelade dock ingen roll här. Han förklarade hur processen var att man var tvungen att bo på hotellet, skriva på ett avtal att man ansvarar för cykeln och betala hyra. Inga konstigheter även om han verkade vilja måla upp det som en stor grej. Den här personen sa att hyran var 1000 euro men efter att jag pratat med honom så fick jag fram att det var en deposition. Var lite påstridig om vad hyran var för 1000 euro deposition är ju ingen fara om man inte har sönder cykeln. Han förklarade igen att man var tvungen att skriva upp sig, skriva avtal och allt det där så jag frågade igen vad avgiften för cykeln var, utöver depositionen. Fick då äntligen ett svar och det var 50 euro.

Så efter 50 minuters väntan hade jag inte fått komma till uthyrningen, inte fått veta om någon jobbade på uthyrningen eller om någon därifrån kunde hjälpa mig. Från hotellets personal hade jag fått veta att priset var dubbelt mot vad Apollo själva angav och att depositionen var allt från 1000 euro till vad cykeln var värd (eller om det var hyran..?). Så då var det inte värt det längre. Jag hade tröttnat för längesedan, ingen hjälp fanns att få utan det var rätt uppenbart att personalen helst inte ville att jag skulle hyra.

Så jag joggade hem igen...

På väg till Playitas med välfyllda cykelskor i nävarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar