Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-10-15

En dag utan cykling, men med cykling

Frida 10 månader har lärt sig att stå utan att hålla i sig nu. Stor och modig tjej! Idag gjorde vi också premiär i cykelvagnen, men utan cykel denna gång. Men Frida gillade den i alla fall och det är ju det viktigaste.

Fick inte bara ett, utan två paket idag! Cykelrelaterat i bägge paketen faktiskt.

Kollar lite passivt på bancykel-EM just nu. På Eurosport för er som är intresserade, går väl ett gäng kvällar nu. Nu blir det Scratch. Jag gillar dom tävlingarna som liknar landsvägstävlingar mest.

Älskar att ni kommenterat mina inlägg så mycket dom senaste dagarna, det har ju varit ganska tyst i kommentarsfälten på sistone så jag har blivit väldigt glad när det har plingat till i telefonen. Keep it up!

Har ni förresten läst att Bianchi gått in som sponsor åt EM i MTB som avgörs i Huskvarna nästa säsong? Annars kan ni göra det här: http://www.cyclingplus.se/artiklar/bianchi-vaxlar-upp-sin-satsning-pa-mtb-i-sverige/

Natten till idag fick jag nog åtminstone 10 timmars sömn. Slocknade först i soffan på kvällen och skarvade sedan vidare i sängen. Gött mos. Inlägget jag skrev i morse började jag för övrigt skriva på igår, innan jag slocknade.

Nu är det väl snart sovdags igen? Imorgon ska jag kika lite närmre på innehållet i mina paket...

Ett riktigt skitpass


-
  • Den låga solen gjorde att jag knappt kunde se stigen framför mig när jag cyklade mot solen. Kunde bara se ett par meter precis framför hjulet, om jag tittade ner.
  • Jag vurpade två gånger.
  • Passet saknade syfte och mening.
  • Låg intensitet
  • Snorhalt i skogen, som var blöt.
  • Temperaturen sjönk ett tag ner under två grader, då var det kallt. Speciellt med blöta fötter.
  • Svårt att ta bilder på sig själv, speciellt i vissa ljus, vilket gör att bilderna inte riktigt förmedlar den känslan som jag ville förmedla.
  • Trött, seg och slö.
+
  • Jag har tagit ett stort kliv under året när det kommer till att cykla stig, blir då och då förvånad över att jag klarar svårigheter som sett riktigt svåra ut. Stundtals riktigt bra flyt över enklare stigar.
  • Fint med solnedgång.
  • Viloperiod gör att passen kan vara kravlösa och lättsamma.
  • Utmanar ständigt mig själv.

2015-10-14

En blandblogg igen

God dag på er!

I morse så var det rått och kallt här i Falun och ett 100 meter tjockt dimtäcke låg över staden. Nu har det dock klarnat upp helt och hållet och det bjuds på solsken och blå himmel. Blir härligt att cykla i det här vädret lite senare.

Ibland så publicerar jag ju cykelnyheter här i bloggen, men det där tycker jag är lite svårt. För jag publicerar ju inte allt och jag har liksom inte definierat något filter för vad jag ska publicera eller vad jag inte ska skriva om. Det blir liksom bara det som känns rätt och bra för stunden.

-----

Ni som gillar min Facebook-sida vet att det ibland dyker upp material där som aldrig får se dagens ljus i denna blogg. Som det här med att Jenny Rissveds blev trea i för-OS i Rio. Även om det liksom var ett "testevent" så var det ju med stora delar av världseliten på plats och dessutom i damelitklassen. Ett bra resultat så här i höstvilan och en fingervisning om att banan borde passa henne ganska så bra.

Apropå OS-banan, så här ser den ut:

Inte någon bana i min smak. Jag gillar naturliga banor och  MTB som det var förr. Det är för övrigt samma banchef som för OS i London och det syns väl nästan? Jag har förståelse för att om man vill ha 30.000 åskådare och göra det lätt för TV-produktionen så kan man inte ha en tre mil lång stigslinga ute i skogen. Men jag tycker ändå att det är lite synd att se den här utvecklingen.
Det blir liksom någon form av bike park-mästerskap istället för "riktig" terrängcykling, som det var tidigare.
Jag ser ändå att många tycks gilla banan i Rio. Dels beror det väl kanske på att de tränat för att prestera på just sådana här banor eftersom utvecklingen går ditåt och sedan så är det väl något man måste intala sig för att kunna prestera på topp också. Det går liksom inte att åka till ett OS med tankar om att banan är skit och att den inte passar alls för ens egenskaper som cyklist.

-----

Som cyklist så får man ju ibland höra att "cyklister följer inga trafikregler" och som ett svar på det så publicerade jag denna nyhet på min Facebook-sida igår. Det visade sig nämligen att endast 300 av 6500 bilister följde trafikreglerna på en 40-sträcka. Det känns som om det handlar mer om människor än vilket fordon man framför för stunden när det kommer till vilka som följer reglerna och vilka som gör egna tolkningar.

Jösses. Endast ca 300 av ca: 6500 fordon höll hastigheten på en 40-sträcka. Å så hävdar "bilisterna" att "cyklister" inte kan följa regler...
Posted by Henrik Öijer on den 13 oktober 2015

Själv måste jag ändå säga att jag nog är bättre på att följa trafikreglerna när jag cyklar än när jag kör bil. Känner liksom att jag någonstans måste agera föredöme och att jag har så många ögon på mig att jag därför gör rätt, även om trafiksituationen ibland skulle tillåta att jag bröt mot någon regel när jag cyklar. Ni hör ju vilken usel människa jag är, följer reglerna för att vara ett föredöme och inte för att det är självklart att följa regler. Det är säkert därför som hastighetsmätaren på bilen visar mer än tillåten hastighet då och då också...

-----

Brittiska cykelförbundet använder den före detta prologkungen Chris Boardman i sin cykelpolitik och det är inte bara cykelsport som det jobbas för. I Storbritannien har man förstått att all cykling är bra för cykelsporten:


-----

Fick en avisering av YouTube i morse. För första gången någonsin så har nu ett av mina klipp fått över 100 "tummen upp". Det handlar givetvis om min video från Lidingöloppet MTB. Jag skriver självklart, men det är för att jag ju vet att det är mitt överlägset mest sedda videoklipp.

-----

Jonas Buud har varit öppen med sina testvärden. Det brukar ju jag också vara för jag tycker att det inte gör någon skillnad om ni vet eller ej. Här kan ni läsa några inlägg i denna blogg om maxtest och även hitta mina testvärden (71,4 senast, bättre än Buud!). Vad ska mina konkurrenter göra med informationen liksom? Jonas Buud visar också det genom att vara genomgrym på långa distanser och löpare med bättre testvärden borde väl nästan skämmas över hur dåligt de måste springa i jämförelse med Buud. Buud har nämligen ett testvärde på 67.5, vilket inte är speciellt högt för att vara en elitlöpare.
-----

Igår hade jag en pokerkväll för mig själv. Så här i efterhand så var väl kanske inte det så klokt. Det blev lite dryck, chips, fotboll på TV:n och poker på datorn. Efter fyra dagar med pokerplus så gick jag nu back lite istället. Spelade dock lite på EM-kvalet och det gick bättre så dagen slutade på lite plus faktiskt.
Eftersom jag bara spelar för små belopp och för skojs skull så borde jag kanske inte bry mig så mycket i det kanske ni tänker. Men, det är ju kul om det finns några kronor kvar på spelkontot att spela för också.

Det var väl inget fel i själva kvällen, men jag kom ju i säng sent. Tänkte att jag i alla fall skulle få sova fem timmar i natt men så vaknade Frida klockan fem och tyckte att det var morgon. Tog med henne till vår säng efter ett tag och efter en (jättelång) stunds brottning där så slocknade vi väl utmattade bägge två. Men, jag har alltså sovit skitdåligt i natt. Tur då att jag är van och kan leva ändå.

2015-10-13

Summerar min långloppssäsong

Min favoritbild från årets långloppscirkus. Dels för att jag ser ut som jag gör, men också för att det gick väldigt bra den dagen. Foto: Kjell Friberg.

Vi börjar från början och därmed min målsättning inför säsongen:
  • Etablera mig topp-20 på deltävlingarna
  • Topp-10 totalt i Långloppscupen
  • Topp-10 på någon deltävling i Långloppscupen
Tanken var att försöka bli stabil topp-20 åkare och då kunna plocka tillräckligt med poäng för att nå en topp-10 totalt. Mitt absolut högsta och svåraste mål var att lyckas bli topp-10 på någon deltävling i cupen.

Träningen gick ju skitbra i vinter och jag började fundera på om jag inte skulle skruva upp målsättningen något. Fick också den frågan ett par gånger. Men, jag tänkte så här att efter några år där jag satsat på landsväg så visste jag att det handlar om så mycket mer än watt på Monarken när man ska tävla i MTB. Det måste gå lätt uppför, snabbt i skogen, och bra tryck på grusvägarna. Hade ju inte kört mycket MTB dom senaste åren. Dessutom så måste ju cykeln hålla...

Kikar man dessutom på mina resultat i Långloppscupen dom senaste åren så kändes målsättningen både ganska hög och utmanande:
2014:
24:a på Engelbrektsturen
18:e på Finnmarksturen
2013:
31:a på Långa Lugnet
2012:
-
2011:
57:a på Billingeracet
34:a på Mörksuggejakten
145:a på Finnmarksturen
2010:
38:a på Mörksuggejakten
13:e på Finnmarksturen

Så, hur gick det då? Ja, kortfattat så lyckades jag uppnå alla mina mål. Hade ju två resultat utanför topp-20 men känner mig ändå som en etablerad cyklist i topp-20. Med råge.
2015:
23:a på Billingeracet
11:a på Långa Lugnet
11:a på Lida Loop
16:e på Mörksuggejakten
7:a på Engelbrektsturen
16:e på Finnmarksturen
10:a på Bockstensturen
36:a på Västgötaloppet
Totalt i Långloppscupen: 10:a.

Den där totalplaceringen lyckades jag ju nätt och jämnt med, men två gånger topp-10 och dessutom två elfteplatser. Helt klart så lyckades jag bra med denna säsong, oavsett hur jag stundtals känt mig under pågående säsong. Jag satte ganska höga och utmanande mål och lyckades bocka av varenda ett. Ni som läser bloggen vet dock att jag haft en del problem längs vägen, så visst hade det kunnat gå bättre och det hade kunnat bli fler resultat på topp-10.

Deltävling för deltävling, kort sammanfattat:
Lidingöloppet MTB:
Inte med i cupen, men körde för att få en bra genomkörare och se hur jag låg till mot mina konkurrenter. Fick min MTB bara 3 dagar före loppet. Jag blev elva på en intensiv bana där jag fick mäta mina krafter mot cyklister som jag rankade som bättre än mig själv. Vilket dom också var denna dag...
Här är en film från loppet: https://www.youtube.com/watch?v=uwpq9J4AG2U

Billingeracet:
Gick ut med gott Monark-självförtroende och var inledningsvis pådrivande i jakten på tätduon. Verkligheten kom dock ikapp redan efter ungefär 2½ mil och jag fick släppa gruppen. Hängde med nästa grupp istället till bakdäcket tappade luft. Hade sönder ventilen när jag skulle blåsa i en patron och fick istället lägga i en slang och sedan tog jag mig till mål.

Långa Lugnet:
Med något stukat självförtroende sedan Billingeracet och med kanske årets vassaste startfält så gick jag in för att försöka kriga mig till en topp-15. Benen kändes inledningsvis inte så bra, men även andra hade det tufft så jag var ändå med i kampen om topp-10. På andraslingan så tappar jag luft ur däcket och stannar så ute på tredjeslingan och pumpar i mer. Tappar värdefull tid och en placering. Lyckas sedan ta två placeringar och kommer i mål bara sekunder från en topp-10.

Lida Loop:
Stärkt självförtroende igen efter väl genomfört Långa Lugnet. Kör kontrollerat och bra i inledningen av loppet och tätruppen anförs av Gustav Larsson som hinner skala ner den till ungefär 15 man innan min kedja hoppar och fastnar. Får släppa iväg förstaklungan, några ströcyklister och kommer ut strax efter en stor andraklunga. Kör ikapp den, lyckas vara med i täten av den och får sedan bra draghjälp av Gustav Larsson som punkterat. Lyckas därmed minimera förlusterna ganska bra och blir 11:a, bara 20 sekunder från 10:e platsen.

Mörksuggejakten:
Startbacken i Rättvik brukar jag ha svårt med och bestämmer mig tidigt för att inte förivra mig och gå helstum där. Kommer upp på toppen som topp-20 någonstans. Tror att jag sitter i tredjegruppen och vill ju helst längre fram så jag sticker iväg innan första skogspartiet, jagar cyklister framför mig länge och blir förvånad när jag kommer ifatt dom och det visar sig vara täten!
Hängde med i ungefär två mil innan jag får betala för den offensiven. Hamnade i en andragrupp som blev en jättestor andragrupp. Lyckas med mycket trötta ben minimera förlusterna och blir 16:e.
Här är en film från tävlingen: https://www.youtube.com/watch?v=sVQpUbRDQVM 

Engelbrektsturen:
Ösregn och hybris. Regn och kyla passar mig bra och eftersom jag kört ikapp täten på Mörksuggejakten så vet jag att jag åtminstone kan köra fort en stund. Siktar därför på att gå med täten så länge som möjligt, inget kontrollerat tempo här inte. Redan upp mot bergspriset efter 7 km får jag släppa iväg täten på fem cyklister som kör stenhårt från start. Hamnar i en bra andragrupp och har kört banan några dagar innan så jag vet när jag ska göra vad. Är inte snabbast på slutet men har ändå kräm kvar att köra hårt med på banvallen in mot Norberg.
Blir sjua, enbart 18 sekunder från fjärdeplatsen! Glider därmed också in topp-10 totalt i Långloppscupen.

Finnmarksturen: 
Hängde med täten i drygt en mil innan jag fick släppa, riktigt stum. Återhämtar mig något och hamnar i en andragrupp som blir stor, större och sedan jättestor. Kändes lite som Mörksuggejakten all over again. Ut på "andraslingan" så ser jag till att hålla mig långt framme och är med och kör på för att minska ner gruppen och vi blir en stabil mindre grupp. Har det kämpigt både uppför och på stigarna denna dag och blir 16:e. Hade kört banan några dagar innan och det var verkligen användbart.
Här är en film från tävlingen: https://www.youtube.com/watch?v=R7OpoJNMGbk

Bockstensturen:
Årets längsta tävling med sina 100 km. Dessutom en väldigt blöt upplaga, vilket jag ju gillar. Kaosartad masterstart och sedan betydligt bekvämare. In mot Åkulla och backarna där det börjar gå riktigt fort. Är med i täten i ca: 2 mil och hamnar sedan i en extremt avslagen andragrupp. Gruppen blir ganska stor ett tag men den minskar igen. Kommer ut ur Åkulla-skogarna i en grupp som kör om en 6:e plats. Med milen kvar så lossnar min vevarm (!!!) och jag tvingas stanna och försöka skruva åt den. Kör sedan fort men försiktigt mot målet och blir 10:a. Gruppen kom ikapp 5:an och blev alltså 5-9. Surt sa räven.

Västgötaloppet
En tävling jag aldrig kört innan men hade hört mycket negativt om banan från premiäråret 2014. Banan var dock omgjord rejält och den var helt okej nu, om ni frågar mig. Tror mig vara ganska säker på min topp-10:e plats i totalen och med lite flyt kan jag kanske nå en eller ett par placeringar ännu högre upp. Hamnar i en andragrupp med ett antal riktigt starka cyklister. Har dock inte någon superdag och får köra ganska defensivt för att försöka orka hela vägen. Efter drygt fyra av dom sju milen så punkterar jag och där var Långloppscupen 2015 över för min del. Blev 36:a.
Här är en film från tävlingen: https://www.youtube.com/watch?v=4oH9Qmg5hJA

Långlopps-SM
Gick in utan några riktiga ambitioner eller mål. Ville mest bara köra tävlingen. Mitt fokus i år var på Cupen så SM, som inte var med i cupen, var mer som ett bonuslopp. Punkterade dock redan på första grusvägarna och sedan blev det loppet ingen fest. Tog mig ändå igenom för att se banan och få träning.


Ja, sådär gick det på ett ungefär. Punkteringar, kedjehopp och tappad vevarm blev resultatet på 5/8 deltävlingar. Bäst gick det i Norberg på Engelbreksturen. Lite strul med materialet hör ju MTB-sporten till och jag var långt ifrån ensam med det. Men 5/8 deltävlingar är lite för mycket. Om jag kan minska det, ta med mig alla erfarenheter från årets Långlopps-comeback in i nästa år så kan det nog faktiskt gå ännu lite bättre.

Det var bara det där med att träna hela vintern först också...

2015-10-12

Hur länge hade du letat efter ett par Oakley?


När jag ställde in kameran för att ta den där sista bilden så hängde jag mina Oakley som jag fått från Loveyewear på styret. Tog väl bilden och hann rulla ungefär 30 meter innan jag insåg att jag inte hade glasögonen på mig. Stannade och åkte fram och tillbaka säkert 4-5 gånger utan att hitta dom. Gick istället sakta och spanade. Hittade ena skalmen i riset bredvid stigen. Efter att ha gått fram och tillbaka ett par gånger så började jag systematiskt söka av området från stigen och 1½-2 meter bredvid.
Ett tag tänkte jag skita i glasögonen och fortsätta med träningen. Men så kände jag att om jag letat sådär jäkla länge så skulle jag hitta dom även om dom låg i tusen bitar någonstans. Efter nästan fyrtio (40!) minuters letande så hittade jag dom, klickade i den lösa skalmen och kunde fortsätta.

Lite senare så punkterade jag, gick i väggen och började frysa rejält eftersom jag dels var energilåg och dels så hade temperaturen sjunkit från 11 till 5 grader. Hade tack och lov med mig min tunna CRAFT-jacka som jag kunde ta på mig för att få upp värmen.

Ser ni förresten hur usel kvalité det är på den tredje bilden? Min kompaktkamera har helt klart sett sina bästa dagar...

Är ju inne i en spelperiod just nu. Sportbettingen har dock gått riktigt dåligt, så dom senaste dagarna har jag spelat poker istället. Spelar Sit & go med 5 spelare varje gång. Ettan och tvåan får pengar. På 12 spel så har jag vunnit sex och blivit tvåa på ett. Vinner man var tredje eller blir tvåa på två av tre spel så går man plus. Så pokern går bra! Spelar ändå bara om småpengar, så jag har inte lämnat in någon avskedsansökan ännu...
Kanske ska försöka vinna ihop till en ny kamera? Ikväll la jag dock ett "bombsäkert" tips på några EM-kvalmatcher, så där gick väl den pokervinsten...

2015-10-11

Fullt ös på Stångtjärns blåa och varannan dag

Hej pojkar och flickor!

Idag har jag cyklat. Min "tur på hojen" blev efter lite tveksamheter ett varv på Stångtjärns blåa spår i full fart. Det blev 31½ minut på 90% av maxpuls över stenar och rötter. Bra teknikträning det där och jag tyckte att jag hade bra flyt även om tiden inte blev speciellt bra. Kände ändå att jag hade lämnat allt där ute så jag var nöjd som en speleman ändå. 

1. Tre minuter hemifrån börjar dom oändliga stigarna.
2. Stum (och svettig) cyklist efter att ha blåst ur systemet runt Stångtjärns blåa spår.
3. På väg hem längs med elljusspåren.

Har tränat varannan dag denna vecka. Fyra pass och totalt 6:43 har det blivit på klockan.

Såg ni förresten bpost bank trofee idag? Trodde att Wout van Aert var på kroken där ett tag men så la han bara i överväxeln på sista varvet och körde ifrån resten av världseliten. Imponerande att se och han har nu fem raka segrar denna säsong.

I CX-Cupen så tog Martin Eriksson en ny seger, idag med Jens Westergren som tvåa och Henke Jansson som trea. Bara falubor på pallen alltså! Tycker det är kul med den här generationsväxlingen som skett också där Martin, Henke och David Eriksson tagit ett kliv framåt och prenumererar på toppresultat i cupen.

Morgonstund med Frida och livestreamad cross


06:20,
Då var det dags att gå upp, tyckte Frida. Jag bäddade ner oss i soffan för att låta övriga i huset få sova lite till och kanske kanske kunde Frida somna om igen. Men nej, givetvis inte. Nu har jag fått i mig en frukost också och ska väl kämpa en liten stund till innan jag lämnar över föräldraansvaret till Ronya och tar en tur på hojen istället.

I eftermiddag kan ni se livestreamad cross igen, Bpost Bank Trophy från Ronse är det som står på menyn idag. GP Mario De Clercq, som tävlingen heter. Sändningen börjar 13.35 med damernas lopp som startar 13:45 och herrarna rullar iväg klockan 15.
Klicka här för live stream bpost bank trofee. Skulle det av någon anledning inte fungera så kanske ProcyclingLive har någon fulstream-länk tillgänglig.

Från 15:30 får ni ha split vision och slänga ett öga på Eurosport också där Vacchi kommenterar Paris-Tours. Om ni är ambitiösa så kollar ni också sista etappen på Abu Dhabi Tour som visas från 15:17 på Eurosport 2. Det blir en hektisk cykeleftermiddag!

2015-10-10

Bild på Stjärten

Visserligen bara en skärmdump, men hellre en skärmdump på Stjärten, än ingen bild på Stjärten? Lovar att ta en bättre bild på Stjärten någon gång och lägga ut den här i bloggen.

Såg den där när jag kollade på var jag skulle cykla igår, ligger i Toftbyn 17-18 km utanför Falun. Måste bara åka dit, tänkte nämligen cykla stigen som går längs med Stjärten.

Igår la jag ut den där på min Facbook-sida och bad folk att lägga in bilder på andra platser med roliga namn. Blev ju en riktigt kul tråd, kolla in den här och bidra gärna med egna inlägg om ni känner till någon plats med ett lite annorlunda namn...

Det är ju det jag alltid har sagt, kartor ÄR roligt. Har ni några kul namn på platser i närheten av er? Kommentera gärna och ta med en bild om ni kan.
Posted by Henrik Öijer on den 9 oktober 2015

2015-10-09

Backintervaller i den där backen

Ni vet, den där backen jag skrev om i förrgår. Idag stack jag alltså dit för att testa den i skarpt läge. 660-670 meter lång och 96-97 höjdmeter enligt min Garmin Edge 810, vilket ger en snittlutning på helmysiga 14.5%. Då vände jag strax före den högsta punkten, men det var blött där så jag skippade den biten. Så himla jobbig är den!

På väg dit så bestämde jag mig för att skrapa ihop 40 intervallminuter och jag gissade att backen skulle ta fyra fem minuter. Så någonstans mellan åtta och tio intervaller alltså. Första intervallen tog 4:26 och då bestämde jag mig för nio intervaller. Varierade mig genom att stå/sitta varannan intervall med fem stående och fyra sittande intervaller. Njöt mig genom hela passet faktiskt. Fick ihop 36 och en halv kilometer och 1155 höjdmeter på mina två timmars cykling. Trötta ben nu, riktigt skönt!

En och samma raksträcka från bägge hållen...

Backen, ser ni så fin den är? Hade mina Cykelkurbits-kläder från Lantto på mig dagen till ära.

2015-10-07

Äventyrscykling, idag igen!

Dagens plan:

Kollade Kartsök och ortnamn på ett område som jag intresserat mig för. Valde ut några vägar och stigar att följa och så var det givetvis fritt fram att improvisera också. Äventyrscykling, helt enkelt.
Hade faktiskt aldrig tidigare cyklat på någon av platserna i dom fem bilderna ovan, innan idag.
Den första vägen var visserligen bara en avverkningsväg som ledde till en vändplats.
På bild 2 så är det en 800 år gammal väg, riktigt häftigt!
Bild 3 och 4 var i samma område och dit ska jag definitivt igen. Det fanns flera stigar/körvägar där som jag måste kolla närmre på.
Bild 5 är egentligen från inledningen av passet. Stigen började skitfint, jag blev lyrisk och sedan blev stigen sakta men säkert sämre till den blev ungefär som på bilden. Äventyrscykling!

Bron på den andra bilden har ni cyklat över om ni körde gamla Långa Lugnet. Mer välbekanta områden alltså.

Törstig, någon?

Svart asfalt mellan Rostberg och Toftbyn.

Note to self: cykla här.

Det är ju mest kul det här med att leta nya stigar och vägar som duger att cykla på. Hittade ju några riktigt fina idag, vilket kanske inte tillhör vanligheterna då jag cyklat i så många år nu. Den där backen där jag blev med på bild hade några stigar att välja på, jag valde en som jag tyckte var fin. Plötsligt blev den hastigt sämre. Sedan delade den sig och jag tog höger. Stigen blev fin igen och jag kom ut på en skogsväg som gick mot en väg jag redan cyklat på. Så jag spanade efter alternativ, hittade någon halvdålig stig/avverkningsväg. Eländet tog givetvis slut efter ett tag, jag chansade och cyklade lite obanad terräng och kom ut på en liten skitstig. Var ju ändå glad över att ha hittat något mer lättcyklat än mossa så jag trampade på. Kom sedan plötsligt ut på en större stig med blåa markeringar. Halleluja!
Hann dock inte följa dom länge innan det kom ett hygge där man förstört stig, markeringar och lämnat skiten på marken. Blir så trött på sådant där. Kan man inte se att det går en stig med markeringar när man avverkar skog?! Fortsatte ändå i riktningen jag börjat stigen på, gick över någon blötmark och doppade bägge skorna i iskallt vatten. Inte så skönt. Släpade cykeln över lite svår terräng och cyklade sedan i mossa. Plötsligt så fanns dom där blåa markeringarna igen! Gött skit det, för jag började bli sen hem.
Ronya hade sagt att hon skulle ta bussen som går 14:30 och jag hade sagt att jag skulle komma hem före dess. "Kom inte hem en minut före bara" hade hon sagt. Men med lite mer tryck på pedalerna på väg hem så kom jag ju hem med hela fyra minuters marginal till dess att bussen skulle gå!

Utöver det jag skrivit om ovan så fann jag också en fin backe på en gammal skogsväg. Faktiskt fint i själva backen, även om det var väldigt blött uppe på toppen. Men skitsamma. Idag åkte jag den utför, men åt andra hållet så blir det nog en fin intervallbacke då den innehöll 98 höjdmeter på 710 meters cykling, 13.8% i snitt alltså! Dessutom ligger den på en plats så att det går att göra ett alternativ på en runda som vi ibland kör. Kul kul!
Backen. Brant. Nu ligger backen dryga milen hemifrån mig, så det lär ju inte bli ett besök där varje gång det ska köras backintervaller. Men någon gång per år måste jag väl ändå ta mig dit.

Minuspremiär och CX-tävlingarna

Is på rutan, första gången denna höst. Mig veterligen. -1.8 som kallast i natt men nu har solen tittat fram och temperaturen stiger så sakteliga uppåt igen.

Chemtrails.

Ja, visst är det kallare ute. Höst på riktigt liksom. Inget regn dock (eller snö!!), tack och lov. Väderprognosen pekar fortsatt på fantastiskt höstväder så det är väl bara att passa på och njuta av det härliga höstväder som erbjuds.

Skräll förresten att jag inte vann på pokern sent igår kväll?!

CX-tävlingarna har jag ju tagit med i rubriken och tänkte väl bara skriva det att jag högst troligt inte kör en enda CX-tävling i år. Känns lite konstigt att skriva det, men det verkar bli så. Hade en liten tanke på att eventuellt köra så mycket som möjligt av cupen. UCI-tävlingen i Stockholm lockade kanske allra mest då det blir Sveriges första UCI-tävling.
Då första deltävlingen i CX-Cupen krockade med Långloppscupen så föll liksom den bort. Denna helg går det tävlingar i Uppsala samt Västerås och efter UCI-tävlingen så är faktiskt Västerås den jag varit mest sugen på av dom svenska CX-tävlingarna. Nu har dock Filip tre hockeymatcher den dagen och frun jobbar, så det blir inget.
Under CXSM så har Ebbah tre innebandymatcher, jag har hittills inte kört någon CX så jag har varken tränat in mig på det eller kommer ha någon bra startposition på SM, så även den tävlingen skippar jag. UCI-tävlingen skulle jag faktiskt möjligen kunna komma till.
Eksjö-helgen faller på att den ligger långt bort. Ska jag åka runt och vara dålig så vill jag helst göra det nära hemmet. Alternativet är väl att jag passar på att inte köra i elitklassen, utan istället harva runt i Senior A eller Senior B för att köra hem något pris och på så sett få något tillbaka på cyklandet. Skoja.
Om jag håller igång och kör lite CX så skulle kanske avslutningshelgen kunna vara något för mig. Eskilstuna och Södertälje ligger ju på lagom avstånd från Stockholm där familjen skulle kunna husera hos svärmor. Kanske köra som hjälpryttaren åt superstjärnan Jens Westergren.

Jag tycker det är bra att CX-cupen laborerar med A- och B-klass. Det bästa vore väl om man kunde involvera även elitklassen i detta och låta de som är bäst köra A-klass, de som är näst bäst i B och så vidare. Tyvärr får man ju välja fritt i år vilket gör att cyklister med elitkapacitet kör i A för att det är roligt att få en fin placering å så där. Men någonstans måste man ju börja och man får kanske ett underlag för att i framtiden ha uppflyttning och nedflyttning mellan klasserna.
Märkligt också att det är cupstatus på seniorklasserna, både i A och B! SCF har ju annars ingen cupstatus i sina övriga grenar för seniorklasser så det är lite knepigt i att man i CX-väljer att ha cup för inte bara en utan två seniorklasser.
Som kass och bitter elitcyklist så hade jag hellre sett att man satsade på att göra elitklassen mer prestigefylld, än att försöka maximera antalet seniorcyklister. En satsning på elit och veteran hade känts mer i linje med SCF's övriga verksamhet.

Jag kanske ska skärpa mig och träna på riktigt inför nästa år och planera in CX-Cupen i familjekalendern. Men då bör den inte krocka med andra stora lopp som Långloppscupen. Vore kul att kanske cykla snabbt någon gång också, känna på hur det känns. CX är ju riktigt kul.

Nog om CX, idag ska jag cykla MTB. Sticker ut vid 11 och kör några timmar skog i höstsolen. Blir toppenfint det! Ska bara kika på lite kartor och hitta lämplig rutt också. Längtar! För er som inte kör MTB i höstsolen så körs Onsdags-VM i just CX på Lugnet klockan 17:30 idag.

2015-10-06

Mösspremiär

Idag åkte mössan på för första gången denna höst, vintern kryper allt närmre alltså.

Det blev, som jag trodde tidigare idag, vila denna dag. Utöver Ebbahs utvecklingssamtal och innebandyträning så började Ronya jobba tidigare än jag fått för mig. Skulle förvisso kunna sätta mig på testcykeln, men så himla sugen är jag inte. Tänkte testa på det här med att sova istället, verkar vara poppis!

Skönt fördomsfull lärare dottern hade då förresten. Hon visste ju att jag var hemma med Frida och sa "det är ju bra att ni också får laga mat och tvätta, så ni vet hur mycket tid sådant faktiskt tar...". Fattade först inte vad hon menade innan jag insåg att vi män givetvis behövde få lite insikt i hur kvinnorna har det i dom svenska folkhemmen.
Själv så har jag väl bara lagat mat och tvättat sedan jag flyttade hemifrån när jag var 18. I hushållet här så delar vi på sysslorna. Jag sköter tvätten, Ronya lagar oftast mat (hon är bättre på det...) och städar. Jag tar hand om soporna, byter glödlampor och sånt. Disken delar vi på.
Så, nu vet ni hur vi sköter hushållet här hemma också.

Har börjat spela lite igen. Alltså betting. Är ingen storspelare, utan lirar med ganska små summor och det brukar gå lite i perioder om jag spelar eller ej. Prickade in Nibali som vinnare av Lombardiet runt faktiskt. Försökte mig på en omgång i SHL i förra veckan och prickade 4 av 5 matcher. Ikväll lirade jag på CHL-matcherna med svenska lag och fick rätt i 5 av 6 matcher. Nära skjuter ingen hare, borde väl lira system istället...
Nu lirar jag en omgång poker och ska väl gå och lägga mig bara jag vunnit denna Sit & go.

Vi hörs imorgon igen, då hoppas vi väl på lite cykling?!

Ingen vila

Jag, igår:
" Borde jag ta en viloperiod? Ska jag låta bli att vila fysiskt och bara köra nöjesturer på hojen för att återhämta huvudet men ändå bibehålla fysiken? Eller ska jag sätta igång med träningen inför 2016 redan nu för att hinna träna så mycket som möjligt?"

Dom där frågetecknen rätade jag ut ganska omgående efteråt. Behövde ju bara slå en kik i mitt träningsdokument inför 2016 för att se att jag inte ska vila nu. Dessutom så inbjuder ju långtidsprognosen till fortsatt cykling:

Så, vi kör på. Idag blir det dock svårt då jag ska på utvecklingssamtal på skolan i eftermiddag och sedan så har Ebbah innebandyträning i kväll.

2015-10-05

STRAVA-träning med två KOM

Hej cykelvänner!

Det blev lite mindre tid än jag hoppats på till cyklingen, så jag spanade in några STRAVA-segment vid Stångtjärn och sedan så brummade jag dit. Det blev både avslappnad njutningscykling och pangpangintervaller alltså.

Benen kändes skit direkt i början av passet, men när jag eldade på första gången så var den känslan som bortblåst och jag kunde trycka på bra. Fick med mig två KOM hem, ett stal jag från Hendrik Sjölund och ett från Fredrik Ericsson. Duktiga cyklister båda två och dom har säkert inte ens kört full fart på segmenten. En risk med att stjäla KOM av duktiga cyklister är att de kan ta tillbaka dom...

Idag testade jag ett vattentåligt och trådlöst headset som jag fått från Sony. I dessa SBH70 är ljudet riktigt bra och jag uppskattar verkligen att slippa ha en sladd till telefonen. Har använt dom ett tag nu, men för cykling var dom inte optimala då fartvinden hördes alldeles för mycket. Lugna turer i skogen funkar dom för, men inte grusvägar eller asfalt där det rullar lite snabbare. Jag brukar bara lyssna på musik när jag tränar inomhus ändå, så inget större bekymmer för mig.

Något annat som jag sällan gör är att cykla med väst. Men idag kändes väst helrätt, så jag slet bort lapparna från västen jag fick inför förra säsongen och tog på mig den idag.

Höstfärger vid Stångtjärn.

Pangat färdigt. Missade ett par varvtider dock. Men allt finns ju både på Garmin Connect och Strava, så jag har tränat!

Passet på Garmin Connect:

Passet på STRAVA:

Bra dag

Hej vänner!

Hoppas att ni också känner att detta är en bra dag, för det gör verkligen jag. Tänk vad en sovmorgon kan göra. För i morse fick jag sova till efter tio, mycket uppskattat. Efter sovmorgonen så åt jag en nyttig frukost med något skitäckligt bröd som är jättenyttigt. Sedan så har Frida och jag fått spenderat lite mysig tid tillsammans och nu sover hon så sött.

En fortsättning på den här härliga dagen innebär cykling för mig ganska så snart. Det ni! Jag har ju kört årets sista tävling nu och funderar lite på om och hur jag ska träna den närmsta tiden. Borde jag ta en viloperiod? Ska jag låta bli att vila fysiskt och bara köra nöjesturer på hojen för att återhämta huvudet men ändå bibehålla fysiken? Eller ska jag sätta igång med träningen inför 2016 redan nu för att hinna träna så mycket som möjligt?
Jag ska börja med att ta en cykeltur och fundera lite på saken.

Sågmyra SK är inte bara ett föredöme som tävlingsarrangör när det kommer till trevliga tävlingar och snabba resultat, ett bildgalleri fanns på sidan kort efter tävlingen också. Utöver resultat och bilder från Hackmora MTB Uphill så hittar du även detsamma för gårdagens löptävling, Hackmora Bergslopp, här: http://sagmyrask.com/

Videoklipp från sista milen av den fjärde och sista etappen i Tour de l'Eurometropole, en etapp som svensken och falubon Jonas Ahlstrand vann igår:

2015-10-04

Kort sammanfattning av dagen

#14 spelade säsongens första hockeymatch i Skogsbo, Avesta idag. Gjorde fem mål men förlorade med 8-9 så ändå besviken efteråt.

Har firat kanelbullens dag med tre bullar, men hann inte fota någon av dom innan det var försent.

Stannade till vid Hälsinggårdsbryggorna vid en av eftermiddagens skjutsningar.

Förmiddagen/dagen: Hockey i Skogsbo
Eftermiddagen/kvällen: Transporterat familjemedlemmar och lagat mat.

Video: Hackmora MTB Uphill 2015!

Hej!

Gårdagens race filmades och här är resultatet. I detta klipp blir det hastighet, puls, distans, höjdkurva OCH några textrader på engelska. Tog med hela tävlingen denna gång eftersom den bara varade i knappa 21 minuter för mig. Antingen orkar ni ju kolla på hela, eller så orkar ni inte.

Ni kan väl rutinen vid det här laget? In på Youtube, ge tummen upp, kommentera, dela klippet till alla ni känner och så prenumererar ni på min kanal. Tack på förhand!