Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2023-08-04

Att få bestämma över sin egna tid och därmed gå upp 05 för att köra Le Peloton 06!


Hej och god morgon på dig! 

Fredag idag, snart helg men jag har semester så det är lite samma lika som andra dagar. Rätt skön tillvaro måste jag säga. 

Det här med semester gjorde att jag igår kunde skarva på en sväng efter Le Peloton. Det är lyxigt att kunna välja vad man gör med sin tid. Jag skulle aldrig klara av att bara vara ledig men att, i större utsträckning, kunna bestämma vad jag gör med min tid skulle vara en lyx jag gärna unnat mig. 

Gårdagens Le Peloton samlade 16 deltagare, om jag räknade rätt. Ett bra sällskap en gråmulen morgon. Jag var lite sen till samlingen så jag fick en bättre uppvärmning då det bara var att passera samlingsplatsen och fortsätta köra på. 
Här har jag, uppenbarligen, kommit ifatt klungan med cyklister.

Första fartsträckan går på en cykelbana så där delade vi upp oss i två grupper. Det brukar alltid gå hårt på första sträckan då alla har pigga ben och kan trycka upp bra fart. Jag kom in i det hela på ett bra vis och gick med hela vägen runt och fick en snittwatt på 331 watt. Första sträckan tar drygt 6 minuter. 

Återsamling och lite andhämtning efter första fartsträckan.

Vi rullade igång den andra sträckan och Niclas Brus fick med mig (längst till vänster) på en bild. 

Den andra fartsträckan så har alla fått köra riktigt hårt en gång redan så det har redan visat sig något vilka som har benen för dagen och vilka som har det lite jobbigt. Det här är också den snabbaste fartsträckan och igår så snittade vi 48,1 km/h i nästan 11 minuter. Det finns två backar, en mer spurtbacke och en lite längre spurtbacke. Har man det lite jobbigt och kommer fel in i backarna så är det svårt att hänga med. Jag kom in bra i den första och överlevde den andra. Snittwatt på 319 vilket ändå är ganska högt med tanke på all tid som spenderas på rulle. 

Här sträcks det ut efter första spurtbacken där det alltid ska gasas lite extra. Efter den andra backen så fick en trio en liten lucka men det fanns bra kräm kvar hos vissa i vår grupp så det syddes ihop igen. Älskar den delen av Le Peloton; att det alltid bara är full gas så länge man orkar. 


Återsamling efter andra fartstäckan och allmän oro inför vad som komma skall.

Den tredje fartsträckan är jobbigast, längst och tuffast med sitt långa avsnitt på grus. Det är ca: 5 km grusväg med två till tre bommar, tvära kurvor och ett par korta spurtbackar. Trötta ben, igångdrag och en större inslag av teknik gör skillnad här och gruppen brukar delas upp i första grusbacken. Jag kom med bra på gruset och gillar ju att cykla grus så det avsnittet gick bra även om det var galet hårt. 
När vi kom ut på asfalten så kommer det ganska snart "två lönndryga backar" och i den andra av dessa backar har jag blivit avhängd två gånger i rad. Så igår drog jag inte inför denna backe och kunde spurta med över krönet igår. Det går alltså jämnfort hela tiden på Le Peloton och så försöker man göra sig av med folk genom att köra ännu hårdare vissa partier...

Jag kostade på mig att ta ett par bilder in mot den första av dom två lönndryga backarna. Vi var 5 av 16 åkare kvar.

Efter backarna blir det lite utför ner mot Källviken och sedan ett platt lagtempo in till "målet". Jag ville vara med över krönet på backarna igår och eftersom jag klarade det så var det bara att börja bidra med farthållningen igen, målet är ju att kräma ur precis allt som går. Höll på att flyga av efter en förning men efter en gnetspurt på ett par hundra meter så var jag med igen. Sista spurten hade jag inget kvar att ge men härligt att få vara med och gasa hela vägen in. 

22½ minut, 40,5 km/h och 292 watt. 


Kort återsamling på Coop Kvarnberget efter avslutad runda. Därefter rullas det vidare för en fika och sedan fri aktivitet resten av dagen. 


Jag skippade dock fikat igår, rullade med Jimmy som skulle hem och sedan fortsatte jag ut i skogarna på lite gruscykling med inslag av asfalt. Det var en fin morgon och alltid skönt att cykla. Benen däremot var riktigt stumma och svårövertalade men jag lyckades lura benen så pass att jag fick ihop tre timmars cykling totalt igår. 




Se så fint min Cannondale och jag hade det. 

Gårdagens runda: 


Vi var också ut i skogen och fick med oss några svampar hem. Inte så mycket men en fin skogspromenad och tillräckligt med svamp för en kantarellpizza till lunch!


På eftermiddagen så var jag iväg och snackade lite Cannondale. Trevligt snack och jag fick med mig någon pryl hem också. Många kloka tankar och idéer om både nutid och framtid. 


Idag blir det vilodag eller möjligen ett lättare pass för att hålla igång benen lite. Hur ser din fredag ut? Köra hårt eller ladda för helgen? 


Kul att du läste ända hit. Imorgon blir det ett nytt blogginlägg så kika gärna in igen, hoj! 


Vill du ha rabatt på cykelprodukter? Genom några av mina samarbeten kan jag erbjuda följande rabatter:
Den här länken ger 10% på Sirokos produkter: https://srko.co/henrikoijer 
Koden LIMAR30OIJER ger 30% på www.limar.com
Koden Henrik10 ger 10% på https://hypericenordic.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar