Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2023-08-06

3:a på Älvdalens MTB Race!


Hej och god morgon på dig! 

Dagen efter Älvdalens MTB race och jag har ju redan avslöjat hur det gick. Men vi tar det lite från början ändå. Hyléns var vänliga nog att låna ut ett bakhjul till mig så Axel och jag anmälde oss i fredags eftermiddag/kväll. Vi fick oss sedan en trevlig bilresa i uppehållsväder på lördagsmorgonen upp till Älvdalen i uppehållsväder.

Ska man passera Rättvik under vecka 31 så kan det vara bra med några minuters extra körtid planerad. Vilket vi hade tänkt på. 


Vi kom fram, gick på toa, hämtade nummerlappar, fixade med däcktryck och Jone stod bredvid oss och bytte en vajer till dämparna med 45 minuter kvar till start. 


En hel del folk på arenan när det närmade sig start. 

Jag sa till Jone att han var favorit idag, Anders Solin var också en starking som var på plats så jag förstod att det skulle bli åka av. På långloppen jag har kört så har jag varit före Jone i början och sedan har han åkt förbi mig efter ett tag. Här är det svårare att skaka av sig honom och har han häng så är han livsfarlig... 



Ute på första varvet så blev vi en kvartett efter några kilometers cykling. Det var Jone, Solin och Andreas Jonsson som kunde distansera övriga. Varvet mätte 12 kilometer och skulle köras tre gånger. 

Precis innan varvningen så gör Andreas någon växling där kedjan hoppar eller något så han får lov att stanna till. Så var vi plötsligt bara tre i täten. Solin drog ena riktiga watt-bomber på dom lättåkta partierna på banan så det var med nöd och näppe jag kunde hänga med. Jone hade också tagit en riktig karate-förning på första varvet så jag förstod att han hade lite segervittring. 

Efter ungefär två tredjedelar av det andra varvet så gör jag ett litet misstag på en stig, tappar några meter som jag vill ta ikapp igen innan vi kommer ut på grusvägarna. Kommer då fort och fel in på en spång som jag kör av vilket gör att jag går i backen. Spången låg på reglar som stack ut på sidorna så direkt jag körde av spången så tog det tvärstopp. Förutom att bara ramla och slå mig så fick jag dyka ner i lite dy också. Armbågen gjorde riktigt ont och eftersom Solin och Jone varit starkast hittills så förstår jag att jag får det svårt att komma ifatt. 
Strax innan varvning så hör jag ljudet av växlar som krånglar och tittar upp i backen. Där ser jag Solin cyklandes och kan ansluta till honom precis innan det lättåkta partiet. Hans kedja hade hoppat, vilket gjorde att jag fick lite sällskap ut på sista varvet. Vi såg Jone vid varvningen och han hade en stor lucka nu. 

Ute på tredje varvet så kunde jag ana att Solin mattats något för det gick inte riktigt lika fort längre. Jag var en vingklippt stackare som egentligen var nöjd med tredjeplatsen och Jone flög fram. Svårt att köra om segern men Solin och jag gjorde några tappra försök ändå utan att riktigt komma nära. Jag tänkte att en andra eller tredjeplats inte var så noga utan det var viktigare att försöka köra om segern. På slutet av tredje varvet så slänger Solin in en attack som jag inte kan svara på och jag får finna mig i att bli trea. 

Jone vann mycket rättvist, Solin tvåa, jag trea och Jonsson fyra. 

Igår gav jag det jag hade och det var starkare cyklister före mig. En tredjeplats är jag mycket nöjd med och nu har jag på mina tre års tävlande i Älvdalen testat på alla pallplaceringarna. 

Axel kom i mål, fick pris som snabbaste junior (cyklist under 18 år) och på utlottningen av priser vann han ett årskort på Idre Fjäll för både alpin skidåkning och cykling. Rätt fint pris! 

Det är alltid en mängd fina priser som lottas ut på denna tävling och så också denna gång. 


Banan är superfin och påminner lite om en långloppsbana med varierat underlag i vacker terräng. Lite av ett favoritlopp som jag gärna återkommer till varje år och en bra genomkörare inför Cykelvasan kommande vecka. 


Jag gjorde en Reel (video på Instagram) med lite rörligt material igår också, kika gärna på den här:


Det blev en fin resa tur- och retur till Älvdalen igår. Armbågen som jag hade mest ont i igår verkar ha klarat sig bra för idag fungerar den som det ska. Idag ska jag köra lite inomhus, får se hur det går men jag ska göra mitt bästa. 

Idag körs också VM i långlopp och VM i landsväg för herrelit. Blir spännande att se hur det går. Har ni några favoriter? 


Tack för att du läste, vi hörs här imorgon igen. Nu är det dags för frukost, hoj! 


Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

- Köper du cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får du 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
- Om du vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER
- Om du vill är intresserad av produkter som hjälper dig att återhämta dig snabbare eller bara vill avnjuta en skön avkoppling så får du 10% rabatt på https://hypericenordic.com/ om du använder koden Henrik10 vid ditt köp. Jag har massagepistolen Hypervolt 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar