2023-08-13

Cykelvasan 90... Cykelvasan 98.5 - bilder och resultat!

Hej och god morgon på dig!

Dagen efter att jag såg ut sådär och nog svider det lite i ögonen än. Inte bara av trötthet denna gång alltså. Cykelvasan igår blev en blöt och lerig upplevelse för oss som startade tidigt. Dels hade det ju regnat oerhört mycket inför loppet men himlen öppnade sig också med runt 5 minuter kvar till start. Så lerinpackning ingick i anmälningsavgiften detta år.

Bilden ovan har Andreas Olsson tagit. Han tog också följande två bilder:

För egen del så blev det en riktigt skitig dag, men långt ifrån någon skitdag.

Efter loppet så var det 3-4 personer som jag inte kände som bad om att få ta kort på mig. För att jag såg så förjäklig ut. En kvinna tog först kort och sedan ville hon stå mellan mig och Philip Landström och få en bild tillsammans med två smutsiga herrar. Kul att man kan glädja andra!

Men vi backar bandet lite nu. I förrgår så körde jag ett väckningspass. Det kändes inte fantastiskt bra när jag började cykla men under det korta passets gång så började det kännas bättre och siffrorna såg bra ut. Jag körde 2x10 minuter på 300 watt på Zwift. Ambitionen var att cykla ute men det började regna innan jag skulle ut och jag ville inte smutsa ner prylarna innan avfärd mot Sälen.

Jag bodde i en stuga med Linda, hennes två barn och Philip. Philip hade också kört öppet spår under fredagen där han var snabbast av alla på tiden 3:13. Han är ny på MTB men duktig på landsväg och Zwift. På öppet spår snittade han 304 watt... Under Cykelvasan fick han stå i led 2 vilket gjorde det svårt att komma fram i fältet men 3:11 trots både längre bana och sämre väder.

Längden på banan ja, Cykelvasan 90 har under några år varit 94 kilometer lång. Senaste tidens regn har tvingat arrangören att dra om banan något vilket gjorde att Öppet Spår hade runt 96-97 kilometer. Efter öppet spår och innan vår start på lördagen så tvingades man göra ytterligare ändringar på banan och jag fick ihop 98,5 kilometer igår. Vilken insats arrangören gör för att ge oss cyklister den bästa möjliga upplevelsen ändå. Många arrangörer hade nog gett upp efter att ha fått sådana skyfall som lagt flera delar av banan under meterdjupt vatten men här jobbade man dag och natt för att hitta alternativ och kunna genomföra loppet på ett bra vis. Stor eloge!

Jag hade en avslappnad inställning till loppet och hade en ganska lugn och skön morgon där sömn kunde prioriteras. Stod i led 1, långt ifrån längst fram men ganska så många bakom mig också.

I år hade man gjort startfållan smalare än tidigare år eftersom det var tänkt att vi skulle köra en ny start. Den nya starten låg dock under vatten så någon dag innan loppet så hade man modifierat starten på loppet.

Jag kom iväg bra men satt liksom där jag satt när vi närmade oss startbacken. Svårt att köra om på banvallen så det var bara att vackert hålla sin position och hoppas att det gick att göra något bra av backen. Direkt i backen så började folk släppa och inte alls hänga med i tempot. En kan ju fråga sig varför man då köar tidigt för att stå långt fram i led 1 när man sedan saknar den kapaciteten som krävs. Å andra sidan så kan man inte klandra åkarna för att ta den chans man fått. Mitt förslag är att dela upp led 1 i två eller tre led. Det skulle göra loppet säkrare, skulle öka Cykelvasa-upplevelsen för många cyklister och det skulle bli mer rättvist. Stargrupp 1 är väldigt stor och det är ganska stor skillnad i kapacitet mellan de snabbaste och de mindre snabba där.

Nåväl. I startbacken så började jag med att avancera och kunde ta mig fram ganska bra inledningsvis. Men efter att ha gjort det en stund så blev det naturligtvis jobbigare och jobbigare så på slutet så kunde jag bara hålla min position.

Erik Wickström fångade mig på bild nära toppen av startbacken. Glatt humör och tummen upp.

Efter toppen så blev det både skitigt och hög fart. Cyklister ville avancera, jag fick något kast på väg utför. Hade för mycket mjölksyra för att gå med några men kunde senare ansluta med några andra igen. När syran från startbacken hade släppt så kändes det faktiskt riktigt bra.

Det kändes faktiskt riktigt bra hela vägen in till mål. Gruppen varierade lite i storlek då vi körde ifrån några och kom ifatt några andra. Jag kunde hela tiden hänga med den främre delen av gruppen och hade hela tiden en känsla av kontroll. Det fanns några riktiga kraftpaket i gruppen också så farten var stundtals hög och härlig. Lite för många som åkte med för att det skulle bli riktigt bra rull men jag var inte heller någon som bidrog mest med dragjobbet så jag ska inte klaga.

Det har nog aldrig känts så bra på Cykelvasan som det gjorde igår. En grym känsla som jag gärna känner igen nästa år!

Linda langade åt mig, stort tack för servicen! Nu blev det en flaska i Risberg och en i Oxberg. Totalt drack jag 2,5 flaskor under loppet och tog 4 gels.

Jag funderade på att försöka attackera från gruppen på slutet då jag kände mig så fräsch och några borde ju ha varit trötta. Allra helst vill man dock komma loss med någon annan för att inte klungan skulle få lika lätt att hämta in oss igen. Men det stannade vid fundering. Jag borde givetvis ha provat men jag körde inte med så stort självförtroende efter en väldigt svag säsong.

Ni som följt mig ett tag vet att jag inte brukar blanda mig i spurter på Cykelvasan. Tycker det är fascinerande hur stora risker vuxna män kan ta för en placering långt bakom täten och jag själv är oftast nöjd med prestationen ändå och några placeringar hit eller dit på min nivå gör ingen större skillnad. Hade jag haft topp-50 som mål så kanske det hade varit annat ljud i skällan för igår spurtade min grupp om 48:e plats. Jag rullade in sist i gruppen på en 61:a plats. Vilket jag är supernöjd med.
Någon gång ska jag blanda mig i spurten också, men då ska målsättningen berättiga det också.

Vasaloppet bad också om att få ta bild efter loppet så här fick Patrik Franzén och jag agera modeller för en sekund.

Petrus Johansson fick också med mig på ett par bilder, kul och tack så mycket!

Det blev ett fint äventyr mellan Sälen och Mora i år. Ögonen mådde inte jättebra efteråt men idag känns det lite bättre. Jag startade med glasögon men när det började bli svårt att bedöma var jag skulle cykla så kastade jag dessa till ett välbekant ansikte i Risberg.

Tack till alla inblandade för en fin cykelupplevelse i helgen!

Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

- Köper du cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får du 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
- Om du vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER
- Om du vill är intresserad av produkter som hjälper dig att återhämta dig snabbare eller bara vill avnjuta en skön avkoppling så får du 10% rabatt på https://hypericenordic.com/ om du använder koden Henrik10 vid ditt köp. Jag har massagepistolen Hypervolt 2