Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-05-08

Rissveds 10:a, nytt tävlingsformat på Zwift och Girot börjar idag!

Hej och god morgon! 

Efter SZ AW After Party igår så kikade jag på XCC Short track från Albstadt där de 40 bäst rankade damerna och herrarna skulle göra upp om dom bästa startpositionerna till söndagens XCO-tävlingar. Om ni nu vill planera morgondagen så sänds damernas lopp från 11:00 och herrarnas lopp sänds från 14:15. Dessa tävlingar och gårdagens XCC kan ni se här: https://www.uci.org/mountain-bike/news/2021/coming-up-live-2021-uci-mountain-bike-world-cup-in-albstadt-ger 

Med startposition som nummer 18 så tyckte jag det såg ut som att Jenny fick en tuff start och var bland de sista damerna ut på första varvet. Det gick väl inte jättelätt förra säsongen så det var glädjande att se henne ta sig framåt placering för placering under loppet. Hon hängde liksom strax bakom täten under andra halvan och jag blev riktigt glad när jag såg resultaten räknas upp och Jenny hade gått in som 10a, riktigt imponerande! Det lovar gott inför denna säsong att hon, precis som hon sagt, är i riktigt bra form. 

Spännande tävlingar också med Indergand loss under en stor del av loppet och blev bara inhämtad av Ferrand Prevot på slutet..

I herrarnas lopp så testade först Matthieu Van der Poel motståndet ett par gånger och tog det sedan lugnare igen innan han avgjorde på slutet. Första MTB-loppet på två år läste jag någonstans och det slutade alltså med seger. Finns det någon cykeltävling den mannen inte kan vinna? Kanske konstcykling? 

_________

Igår testade jag ett nytt tävlingsformat på Zwift, eller egentligen är det bara en variant av befintliga tävlingar och den går ut på att man inte ser någon data alls. Alltså inget. Egentligen så hade jag bara tänkt köra ett race innan AW-cyklingen och ta det väldigt lugnt, så jag anmälde mig bara till ett lopp innan loppet. 

Som visade sig vara ett No HUD (no heds up display) race. Såhär såg det ut:

Rätt kul ändå. Det mest läskiga tyckte jag var att man hade ju inga indikationer alls på hur långt det var till mål. Att inte se alla andras data gör ju också att man behöver vara mer alert och det är inte alltid som ute att man märker när någon annan sätter fart. 

I detta lopp, vet ju inte hur det varit i andra liknande tävlingar, så blev det ganska passiv racing då jag tror många tvekade. Istället för att nyttja det faktum att ingen såg några siffror så ville nog de flesta ta det säkra före det osäkra. 

Så jag attackerade.


Här har jag bytt kameravinkel så att jag ska kunna se om jag fått någon lucka och hur det såg ut bakåt. 

När jag cyklar så har jag ju min egna cykeldator så jag kan ju få mina siffror där. Men jag startade också Companion-appen till Zwift och där har man ju karta, cyklade kilometer osv. Stor hjälp faktiskt i dessa race. Om man är lite intresserad så kan man ju klicka på "Zwifters" också och få se vilka som är närmast en och hur stort avstånd det är till dessa. Plötsligt så blev det nästan som ett vanligt race men ändå inte. 

Jag gjorde en av vinterns starkaste insatser då jag körde solo i minst 17 minuter. Då snittade jag hela 368 watt (5,33 w/kg) och detta trots en halvminuts supertuck där man alltså har i princip 0 watt. Om jag hade hållit den effekten i tre minuter till så hade det blivit ny FTP med 6 watt och då tyckte jag ändå att jag körde hårt men kontrollerat. Bra känsla!

Attack-fas, stabilt tempo, supertuck och sedan en liten ökning på slutet när klungan närmade sig. Ett sista desperat försök kan man säga. 

Tyvärr blev jag inhämtad med cirka 6 kilometer kvar. Trots all tillgänglig data som finns i Companionappen så har man fortfarande ingen nedräkning till målet var målet är och när man ska dra igång spurten får man faktiskt hålla koll på själv. Något jag lyckades alldeles ypperligt med för trots den långa soloutbrytningen så lyckades jag vinna loppet också! 

Så himla grym känsla att först borra så hårt i täten och att ändå lyckas sprinta hem det på slutet. 

Nu var det ju bara ett problem i allt detta och det var ju att jag hade tänkt köra ett lugnt race för att komma igång inför gårdagens roligaste race: SZ AW After Party. 

196 startande i alla klasser och en riktigt stor klunga som begav sig iväg. Snabb bana också, den där Crit-banan så det är lite svårt att göra sig av med folk. Efter ett par varv så var vi nog nere på ett femtiotal i täten. Några sporadiska fartökningar hade vi sett men förutom klassiska fartökningen i spurtbacken så var det inget märkvärdigt. Så efter ungefär halva loppet så sa jag (på discord, där vi i Team SZ snackar med varandra) att jag kunde höja farten i backen och vidare ut på efterföljande raka. Så vi blev några som gav kaffet uppför backen och sedan vidare. Några andra trodde nog att dom kunde slappna av efter backen men eftersom vi gasade på så blev det en elvamannaklunga när dammet hade lagt sig. 

Vi elva höll ihop andra halvan av loppet och släppte inte ifatt några fler. Vi var åtta Team SZ, två Team UV och en från Lettland. Var och en för sig själv på slutet, jag drog igång en hyfsat lång spurt då jag inte trodde jag hade mycket mer explosivitet kvar men det visade sig att benen var helt okej ändå. På slutet så närmade sig Marcus Dorsch men hela vägen över linjen så såg det ut som om jag tog det. Det visade sig dock att jag fick stryk med 0,014 sekunder. 

Kul med tight racing och att benen fungerade så himla bra igår! Att jag blev tvåa gjorde inget då jag ändå var nöjd med min insats och känslan i kroppen. 




En ny FTP är bara en maxinsats i 20 minuter bort... 

________

I eftermiddag så startar Giro d'Italia, sänds på Eurosport Player från 13:50 till 17:30 och direkt efteråt kan man också se på Volta ao Algarve. Mycket cykel alltså! 

Girot startar med ett 8,6 kilometer långt tempolopp där Filippo Ganna tillhör en av storfavoriterna, han har girot till ära fått en ny tempohoj också i en läcker lack:

En av favoriterna till totalen (och kanske även idag) är unga supertalangen Remco Evenepoel. Den gossen (fyllde 21 i januari) har inte tävlat på åtta månader då han skadade sig riktigt illa. Så ingen vet riktigt ens hur bra han är, men ändå är han topp 3 bland favoriterna inför loppet. Helt sjukt egentligen och jag tror att vi får se en spektakulär och intressant tävling i Italien. 
Jag hoppas och tror lite att vi nu haft några år med lag som dominerat och kört väldigt beräknande (tittandes på effektmätarna) och nu kommer vi få en ny generation som kör lite mer på känsla och vill visa upp sig.

Håll i hatten för i eftermiddag börjar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar