Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-05-14

Dags för MTB-världscupen i Nové Město

Hej och god morgon på dig!

Två bra nyheter här idag: 
1. Jag känner mig frisk igen
2. Andra omgången av världscupen drar igång idag

Så det här betyder att jag ska sätta mig på en cykel idag igen och börja röra på benen. Senaste dagarna har jag dock hållit mig aktiv genom att röra på mig/promenera för att inte tappa det helt så man kan ju säga att jag har rört på benen innan. Men nu blir det på bästa viset, genom att cykla! 
  

Idag är det också Short Track XCC från Tjeckiska Nové Město. Man kan se det som ett kval för startpositioner, för så tror jag att de flesta åkarna också tänker på det. Men det delas också ut en hög världscup-poäng. Så här har jag förstått reglerna: Topp-16 i totala världscupen får köra och sedan fyller man på med åkare som är rankade bäst i världen tills man har 40 åkare. Topp 24 i detta Short Track XCC får sedan sin startposition till söndagens XCO baserad på sin placering idag, därefter står man i ordning efter hur man ligger till på världsrankingen. 

Så för Sveriges del så får vi se Jenny Rissveds i kväll som blev 10:a på Short Track XCC förra veckan och 9:a i XCO-loppet. Linn Gustafsson är raknad 113:e och får därmed inte kvala och kommer att få stå långt bak på söndag. Samma sak gäller för Emma Belforth som nu har varit igång och tränat igen efter vurpan förra veckan och Sara Öberg. Emma och Sara är rankade 229 och 414:e. 
Emil Lindgren körde visserligen upp sig fint förra gången till en 72:a plats, men det hjälper honom endast marginellt till idag. Han är rankad 247:a i världen och får sin startposition till söndagen utifrån den placeringen. Hans 72:a plats gav honom 3 poäng i rankingen och utöver det så hade han 100 poäng från SM-segern förra sommaren. Hans 3 rykande färska poäng petade upp honom 7 placeringar i rankingen så det är den marginella förbättring han fick. Kommer man topp 60 i världscupen så får man en bättre stegring av poängen. 

En som lyckades avancera riktigt bra förra veckan var ju Tom Pidcock som gick från 11:e startled till en femteplats förra veckan. Han får därmed kvala om en bättre startposition idag och troligtvis stå långt fram på söndag, då blir han farlig! 

Sändningarna från kvällens Short Track XCC hittar ni här med start 17:50 idag: https://www.redbull.com/int-en/events/uci-mountain-bike-world-cup-czech-republic#/


© BARTEK WOLINSKI / RED BULL CONTENT POOL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar