2022-05-08

Bilder och resultat från Billingeracet 2022!

Hej och god morgon!

Två vanliga frågor efter en deltävling i långloppscupen så som Billingeracet. Eller efter annan valfri cykeltävling är:
Var hittar jag resultaten?
Var finns bilderna från tävlingen?

Här hittar du resultat från Billingeracet 2022
Här hittar du bilder från Billingeracet 2022

Känner du till fler ställen där det finns bilder? Tipsa mig!

Då har vi klarat av två viktiga punkter för dagen. Vissa av er vill säkerligen också höra hur det gick för mig. Så läs då nedan så får ni en liten tävlingsrapport..

Korta versionen: Jag hoppades på topp 20, var 17:e på Billingeracet förra gången (2019) då jag gjorde ett riktigt bra lopp. Jag blev 22:a, och vi körde om en 17:e plats in mot slutbackarna. Så det var nära!

Långa versionen:

På morgonen så placerade jag ut två flaskor i skogen. Som jag sedan hoppades skulle stå kvar där när jag kom tävlandes dit. Det gjorde dom! Jag lyckades dessutom få med mig bägge flaskorna så min egen langning till mig själv fungerade även om jag givetvis tappar en del tid/placeringar på att stanna till så.

När jag körde från platsen ovan så mötte jag polisen som kom över på min sida vägen, på med ljusen och hej och hå. Visserligen hade jag parkerat lite dåligt när jag skulle ställa flaskan, men såååå illa kan det väl inte ha varit? Polisen var snabbt ur bilen och då ser jag en naken man i skogen bredvid vägen.

Det var en uppenbarelse och skönt att polisen kunde hjälpa honom.

Alltid kul att köra långlopp. Snacka med cyklister ända från frukosten till dess att man åker hem och sedan på sociala medier efteråt. Sån himla fest!

Nytt för i år är att det alltid ska vara separat damstart i tävlingsklasser på tävlingarna, så damerna rullade iväg 45 minuter innan övriga klasser. Linda kom på pallen i D40 och var givetvis glad som en speleman(kvinna!) över det.

Axel och jag fick hänga kvar vid Skövde arena till 11:15 då vår start gick. Jag hann både värma upp i 6 minuter och kissa.

Se så kul det är att få köra Långloppscup igen! Erik Mattelin och jag, förevigade av Sofia Åkesson.

Starten gick och allt kändes prima ballerina. Behövde aldrig riktigt gå på rött eller gå stumt. Var lite för passiv kanske när vi skulle av vägen men satt ändå bredvid Flockhart och Brännlund så jag var i gott sällskap. Tog min egna fart upp och gasade inte sista branten och över krönet. Skulle köra "smart".
Det var nog dagens dummaste beslut. Maxpulsen i backen var 177, högt visserligen men det det var aldrig någon maxning. Det som då hände var att en annan och jag hamnade efter den stora tätgruppen med efterföljande svans.

Den andra killen kom ifatt i ett skogsparti, jag körde utan att maxa och tänkte "jag tar det ändå snart". Jag tog det inte utan hamnade ensam istället. I ingenmansland.
Gasade på lite där på Billingen. Tänkte att jag kanske kommer ifatt svansen i något skogsparti eller att några släpper täten så att jag kan ansluta.

På stigarna ner mot banvallen så ser jag en jättestor grupp. Kommer ner på banvallen och ser runt 5 cyklister i en grupp framför mig. Dom är ca: 20 sekunder före mig och jag tänker att jag kanske kan köra ikapp ensam. Dom har ju ändå släppt och kanske är något uppgivna.
Men det var motvind där och ganska snart så ser jag en stor grupp bakom. Så jag beslutar mig för att vänta in den istället. Det var minst 20 pers i den gruppen och då blir jag alltid lite orolig för att jag nu ska hamna ännu längre ner i resultatlistan när det är så många som kommer ifatt.

Tempot i gruppen var inte speciellt högt. Alltså dom som drog gjorde det bra. Men det var i princip bara Joakim Jensen och Isac Morberg dom stod för farthållningen och resten satt bakom. Så jag förstod att vi skulle fortsätta tappa på framförvarande istället för att närma oss.

Jag gick upp och tog någon förning men när jag var klar så ville folk liksom inte förbi. Det kändes ändå bra i kroppen nu efter den något passiva starten så när vi skulle in på långa stigpartier så gick jag in först och höjde intensiteten. Körde ner gruppen från ca: 20-25 man ner till typ 6-7 man. I utförskörningarna mot Öglunda så passerar Hugo Eliasson mig och höjer farten ytterligare. De där ungdomarna kan cykla fort utför... Bra att farbror Henrik fick en lektion. Vi passerar Oliver Lindblom innan Öglunda och i backen så får jag sällskap av Isac och Joakim som kört så bra på banvallen och vi kör ikapp Hugo. En stark kvartett med lite vilja och ungdomlig iver. Ja, å så jag då. Vi försöker peppa varandra och kör på bra för att kunna närma oss andra och bli av med dom bakom oss.

In mot Billingen så lyckas en trio ansluta till oss, jag tar upp min ena självlangningsflaska från en stubbe och det blir lite trassel bakom mig. Sorry boys! Men jag drar ikapp dom tre främsta i gruppen igen. Vi är nu sju cyklister ut på andraslingan. Placeringar lite oklart just då men när vi passerar Linda så säger hon 22:a.

Hugo gasar utför och Fredrik Funk har också bra fart på grejerna. Jag tänker inte tappa en sekund här utan hänger på. På en av dom snabba stigarna utför så toppar vi 62 km/h. Det är riktigt fort och vi ansluter till en trio (tror jag det var). En cyklist tappar också här någonstans så vi blir nio cyklister ut på Rydslingan.

Rydslingan har historiskt inte passat mig riktigt bra. Jag brukar vara trött, sliten och köra hardtail. Men nu känner jag mig pigg, i kontroll och med en cykel som hjälper mig fram. I en riktigt tvär kurva så vet jag att jag har kört av vägen och ner i diket en gång. Tänker därför på att hålla mig på vägen när jag kommer dit och vet att det kan bli struligt där. Men istället så följer jag bara framförvarande cyklister, som kör ner i diket. Upp igen och plötsligt så är jag sist av oss nio. Inget bra läge. Gruppen sträcks ut och delar på sig där tre snabba cyklister får en lucka. Jag sitter sist och kan bara se hur luckan sakta växer. Ut på dubbelspårigt parti och jag blåser om och ikapp. Benen funkar fortfarande!

Övriga kommer också ifatt. Vi kör ikapp någon mer cyklist och jag tänker att det nog kanske kan bli en topp 20 ändå. Det långa loppet och fartökningarna börjar dock kännas lite i vaderna. I en sandig kurva får jag bredställ på cykeln och klickar ur ena foten för att parera. Då hugger krampen till. Ajajaj... Trampar bort den akuta krampen men den ligger liksom latent och lurar i bägge vaderna.

In mot Skövde och en H40-cyklist i Martin Johansson sticker iväg. Vi har två andra H40 i gruppen och jag har krampkänning så jag bryr mig inte ens i att försöka gå med. När backarna kommer så tänkte jag sätta mitt egna tempo och hoppas på det bästa (inte kramp!). Blir passerad av Jesper Svensson, Lukas Merkel, Henrik Sparr och Andreas Karlsson. Kör så fort jag kan utför och håller mig på kramp-pace uppför. Stor lucka framåt och betryggande avstånd bakåt så Strupen och efterföljande platta del innan målgång så är det ganska lugnt.

Kom i mål och blev alltså 22:a.

Tar med mig att det kändes bra i backarna (förutom på slutet när krampen hotade..), att det gick bra på stigarna och att grundformen är god. Plus givetvis känslan i cykeln.

Till Lida Loop så ska jag köra med lite mer självförtroende och inte vara så loj inledningsvis. Ska också ordna med langning men det brukar man kunna köpa till där. Så det ska jag nog ordna.

Det fanns mycket bra att ta med från Billingeracet och det blev en stabil start på säsongen. Bäst av allt var dock att få träffa alla cyklister igen, snacka, ha kul och tävla tillsammans. Det här får vi göra om!

Nu när läst detta så får ni kika på världscupen i XCO. Damerna kör nu och herrarna i eftermiddag: https://www.redbull.com/se-en/events/uci-mountain-bike-world-cup-albstadt

Girot kan ni givetvis också kika på. Typiskt bra aktiviteter en dag efter ett långlopp.

Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

Köper ni cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får ni 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
Om ni vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER