Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-11-04

Fler läsare, lagtempo, högre Vo2max och ny FTP!

 


Hej och god morgon på dig! 

Jag fortsätter på den inslagna och lite mer muntra vägen. Annat än gnäll om fötter, ryggskott och allmänt dålig form. Nu kan det ju bara bli bättre och bättre blir jag. Ser kanske inte så pigg ut på bilden ovan men det var också efter gårdagens lagtempo på Zwift. Körde ju lagtempo också för två veckor sedan och hade det jobbigt. Det blev visserligen jobbigt också igår men inte fullt lika jobbigt som för två veckor sedan åtminstone. Lagtempo på Zwift blir ju lite speciellt men det har fungerat bra dom gånger jag kört nu. Det snackas och man vet alltid när det är dags att gå fram i det virtuella luftmotståndet och ta sin förning. Precis som sig bör så växer liksom jobbigheten fram allt mer under loppets gång och på slutet är det ganska lätt att hålla sig för skratt. Sakta men säkert så tappar jag kraft i förningarna och på slutet igår var det inte mycket klös i åkningen. 

Men jag höll ihop hela vägen in till mål och vi gjorde det bra som lag! 

Min Garmin-klocka har sedan senaste uppdateringen börjat med träningsrekommendationer. Efter ett par hårda pass och dåligt med nattsömn så var gårdagens rekommendation att vila. Bara en rekommendation...

Allt annat än den rekommenderade vilan. 173 i snittpuls (89% av max)  i nästan 40 minuter. 

Klockan höjde mitt beräknade VO2max från 67 till 68 och fortsätter att önska återhämtning. Nu blir det en vilodag idag faktiskt så jag kör mig inte sönder och samman. Men det har varit en bra start på vinterträningen med maxtest, fyror och lagtempo.

Även Zwift var nöjda med min insats och höjde min beräknade FTP till prick 300. För två veckor sedan så höjde jag mig från 283-292. Så med någon veckas träning har jag höjt min FTP ganska mycket ändå. Nu kommer det givetvis att bli svårare att höja mig framöver, men till våren borde den där siffran ligga runt 350 watt.

Idag blir det som sagt vilodag. Har noterat att antalet läsare på bloggen stiger något igen vilket är kul att se. Hej till er som är nya här! Tack också till er som hört av er om cykeltransport från Stockholm. Nu kommer jag dock att åka ner själv efter jobbet idag och hämta cykeln men ni ska ha tack ni som erbjudit assistans på ett eller annat vis! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar