Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-11-02

Där var vinterträningen igång (började med ett maxtest)!



Hej och god morgon! 

Min Garmin Edge 130 plus ser ju riktigt intressant ut, eller är jag bekymrad?

Startade upp vinterträningen igår och började med ett maxtest. Därav minen i bilden ovan.

Gjorde ett likadant test för ganska precis en månad sedan, direkt efter mitt skade- och sjukuppehåll:

 

Nu har jag hållit mig frisk och hyfsat hel i en månads tid och även om det inte har inneburit några skrytmängder med träning så har jag ju ändå fått 16 timmar träning under oktober månad. En månad som också var min vilomånad. Kanske lite i underkant där på träningsmängd men short hair don't care. Det viktiga under oktober har mest varit att slappna av och hålla igång lite. DET ÄR NU ALLVARET BÖRJAR. 

1:a november är nog det datum då de flesta tävlingcyklister startar sin vinterträning, några har börjat tidigare än så och andra börjar senare med sin strukturerade träning. Jag har dock hittat en melodi som fungerar för mig och då passar 1:a november ganska bra. Egentligen är ju det ett datum precis som alla andra datum och att börja 27:e oktober eller 4:e november fungerar ju precis lika bra. 

Så, hur gick det då?!

Jo, trots högre vikt denna gång (71.5kg vs. 70kg) så blev det ett bättre resultat och testvärde. För en månad sedan så fick jag 64.97 och nu ramlade jag in på 66.21. Så bara att hålla mig frisk, hel och i rörelse har alltså hjälpt mig en liten bit framåt. Faktum är att min Garmin Forerunner 945 har beräknat mitt testvärde till 66 efter passet i förrgår. Så den och min Wattbike verkar ganska så överens om att det är mitt VO2max just nu. Som jämförelse så kan jag säga att i april 2019 så noterade jag mitt bästa resultat hittills på det där testet och fick då 71.59 i VO2max. Så det är väl dit och vidare jag siktar denna gång. 

Nu är vinterträningen igång och jag ska försöka hålla mig rimligt taggad såhär inledningsvis. Har ni börjat er resa mot 2021 än och hur ser den ut för dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar