Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-11-18

Lagtempo och höjd FTP igen


Hej och god morgon! 

Jag fortsätter att höja min FTP och lagtempon verkar vara ett bra tillfälle att göra det på. Så nu har jag gått från 283 till 290 till 300 till 307 watt i FTP på en månad, en finfin putsning på 24 watt. Hade givetvis varit grymt att ha den utvecklingen i fem månader till, men den kurvan kommer att plattas ut i alla fall. Det är tyvärr ett som är säkert. Men kul ändå att ha flyttat upp min nivå ett par snäpp och 24 watt gör skillnad i träningen. Det blir liksom lite mer untz när jag trycker på. Så nu tycker jag att jag gått från en inte så bra nivå efter sjukdom och skada till att ligga bra till med tanke på hur tidigt i vinterträningen jag ändå är. 

Lagtempot igår gick bra för egen del och jag tror också att det gick bra för laget. Det tar tid att sammanställa alla resultat men igår kväll ledde vi med 2.7 sekunder över laget som var tvåa och 5.7 sekunder över laget som låg trea. Små marginaler men så långt var dom på vår sida. Även om det givetvis är jobbigt att köra hårt så länge så var det aldrig så att jag tänkte att jag låg över min förmåga. Visst, på slutet så var det krokigt men så ska det vara. Vi var sex från start, en föll bort pga dropout redan efter en förning så då var vi fem cyklister kvar. Med någon kilometer kvar till mål sedan så blev vi fyra och tiden tas på fjärde cyklist. 

Johan Lindbom var vassast i gänget med långa och hårda förningar. Så snittade han 4.9 w/kg sedan också. Vi övriga låg på 4.3-4.4w/kg och nu är jag alltså jämn med lagkamraterna. Skönt det! För en knapp månad sedan så agerade jag bojsänke i laget: https://oijer.blogspot.com/2020/10/bojsanke-pa-lagtempo.html

Idag tänkte jag cykla till- och från jobbet. Det var banne mig inte igår utan det var 13:e augusti faktiskt. Det har varit skador, förkylning och förjäkla mycket på jobbet. Men nu, drygt tre månader senare, så blir det ändring på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar