Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-11-16

2x20, 2xOreo, höjt VO2max osv

 


Hej och god morgon på dig!

Körde 2x20 minuter igår kväll, jag vet att det står 3x20 min uppe i vänstra hörnet på första bilden men det var för att jag inte har något pass som är just 2x20 min. Så jag körde mitt pass som är 3x20 min och klev av efter två intervaller och lite vila. Körde på ca: 97% av min FTP, eller 292 watt av min FTP som är beräknad till 300. Nu tror jag ju inte riktigt att min FTP är 300 utan något lägre. Så jag kanske rent av körde på min FTP igår. 

Som morot (men vem gillar egentligen morot?) så hade jag med mig två Oreo-kakor ner i källaren. En efter varje avklarad intervall. Borde kanske ha delat upp passet i massor av småintervaller, men nu blev det två kakor. Satt som en smäck!

Själva intensiteten i träningen kändes först lekande lätt, sedan började det bli lite jobbigt i slutet av första intervallen. Då vet jag ju av erfarenhet att ungefär den känslan börjar man andra intervallen med och sedan blev det värre. Rätt bitigt på slutet men uthärdligt och jag fick ett fint pass avklarat. 

Mitt beräknade VO2max hade i förrgår sjunkit från 68 till 67 men efter gårdagens pass så säger klockan nu att jag har 69 i VO2max! 

Förra veckan så tränade jag fem timmar 20 minuter och 59 sekunder. Inte alls mycket, men sånt är livet. Mitt egna träningsprogram sa faktiskt fem och en halv timme, så jag var bara nio minuter och en sekund ifrån. "Lätt" vecka med barnen hemma, inget distanspass. Snittpulsen under mina 5:20:59 blev 155, eller 80% av max. Denna vecka och nästkommande vecka så har jag 8,5 timmar planerade per vecka. Schemat jag har är ett fyraveckorsschema som jag kommer att köra två omgångar av, sedan väntar nytt upplägg efter det. 

Jag tuggar på, vi hörs snart igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar