Hej vänner!
Jag punkterade, igen. På dom fyra senaste tävlingarna så har jag punkterat tre gånger. Inte bara otur alltså. Otur har man en eller ett par gånger, det här är något annat. Folk cyklar runt med likadana däck som jag utan att punktera, så det beror nog inte på däcken heller. Bara en sak kvar då. Fel på mig. Kul. Kan vara fel på däcktryck och sånt också i och för sig, men mest är det nog skit på sadeln...
Med bara en knapp timmes träning denna vecka så var det fladderhjärta och pigga ben idag. 192 i maxpuls, så hög puls har jag inte haft sedan 2012. Ganska kass fitness, men med pigga ben kunde det ju kanske gå ändå.
En ovanligt kul inledning på loppet med attacker redan i startbacken, istället för det där vanliga nötandet. Cyklister attackerade om och om igen. Kul skit. Jobbigt, givetvis. Men kul. Hamnade i en grupp där cyklisterna till slut ramlade in på placeringarna 4-12. I slutet av slinga 1 på 4 mil så pep två iväg. Sedan ett par till. Jag hade inget att pipa iväg med utan höll mig i gruppen. Så, kort ut på slinga två så kör jag på en sten lite stelt och klumpigt. Hoppades några sekunder på att jag inte skulle punktera innan jag hörde pysandet.
Patronerna med luft som jag köpte för 180:- innan start låg kvar i bilen. Klantigt igen. Så jag fick pumpa med minipumpen. Allt var ändå över. Wengelin kom förbi och ville ha sällskap men jag var lite för långsam, trött och kass.
Åkte med ett gäng veteraner in mot mål och höll mig borta från deras kamp om placeringar. Ville bara ta mig runt för att lära känna banan och få film från hela. Så jag har något att kika på när jag kör testcykel i vinter.
Med lite tur så blir jag ändå topp-10 i totalen. Låg ju nia och hade ganska bra chans att bli åtta. Vi får väl se.
Här hittar ni resultat från Västgötaloppet 2015. Tyvärr bara klassvis, så vi får vänta på att Långloppscupen lägger ut resultaten från samtliga klasser innan jag vet var jag hamnade idag.
Bra stämning vid frukosten.
Sjuk kö till nummerlappsutdelningen. #förbättringspotential
Värmde upp idag. Kom ner till startplatsen med tre minuter kvar. Lite svettig å så. Hade 8 minuter kvar till start när jag var uppe vid målområdet med 3 km cykling ner till starten.
Ger lite kärlek precis innan start.
Åker hem. Besvikna.
Den har kostat mig mycket, den här väskan som alla som fullföljt minst 6 deltävlingar av Långloppscupen fick. Men den var fin och praktisk. Mycket bättre än att få medaljer/pokaler och annat som bara läggs i någon låda.
Västgötaloppet har laddat upp en miljon bilder på Facebook, se dom här: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1030040897035892.1073741834.498069790233008&type=3
Här är några "fina" på mig:
Nu ska jag sova, imorgon ska jag kolla på det jag filmat. Kul!
Vad har du kört på för däck nu när du fått alla dess punkor då? Slanglöst eller med slang? Lufttryck?
SvaraRaderaContinental Race King 2,2" RS. Slanglöst med ca 1,5 bar.
RaderaJag har efter några säsonger i långloppscupen kommit fram till tunnväggiga däck (Scwalbes Liteskin och Specialized S-works) ger en del punkor i längden. Jag kör, precis som du, kör slanglöst. Reva i sidan på däcket är då oftast boven. Numera så kör jag Control-varianten a Specialized däck istället för S-works (FastTrak fram, Renegade bak) i långlopp, det kostar 50 gram per däck. När terrängen är lite värre så tar jag Schwalbe Rocket Ron/Racing Ralph men då Snakeskin. Sådana körde jag på Beskidy Trophy i år. Jag blev överaskad över hur många som i sådana etapplopp chansar på lätta däck; där var MÅNGA som punkterade. Både när det gäller Specialized och Schwalbe så är det de smalare varianten av däcken (2.0 resp 2.1), så där sparar jag in lite på den vikten jag förlorar genom att ha tjockare väggar på däcken.
RaderaMen, som du själv har upptäckt, det kan fungera ett tag att köra på lätta däck. Jag körde hela förra säsongen på S-works istället för Control och då funkade det. Dock så punkterade jag på andra långloppet i år så då bytte jag till Control. Jag tror att du kan chansa och ha tur ett tag men förr eller senare så kommer statistiken ifatt dig.
Min statistik med Specialized Control-däck och Schwalbes Snakeskin är noll punkor så här långt. Jag misstänker att även Continental har en variant med tjockare däcksidor.
Jag såg att du nämnde att du kanske inte kör försiktigt och därmed undviker stenar med punkor, det gör inte jag heller... jag tycker att det är svårt i tävlingssammanhang.
Jag har kört dom här däcken i några år utan problem. Kanske kan jag intala mig själv att jag åker snabbare i år och därför får mer problem. Jag vet folk som är jättesnabba och ändå punkterar trots control-varianten.
RaderaTror tyvärr att det är mycket åkstil och teknik som avgör om däcken håller.