Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-09-04

Inför Bockstensturen

Hej och godmorgon cykelvänner!

Dagen före Bockstensturen och jag har försökt att minnas när jag senast tävlade där. Mitt starkaste minne från Bockstensturen är när jag körde med cyclocross 2006 och växelörat gick av efter tre mil. Kapade då ner kedjan och körde singlespeed, alltså en växel, sista sju milen. Ingen höjdare för benen, men det gav en hel del ryggdunkningar efteråt.
Efter en snabbkoll på Långloppscupens resultatsida så kan jag konstatera att mitt senaste resultat därifrån är från 2008 då jag blev 20:e bland samtliga och 17:e i elit.

Min ambition med Bockstensturen är att ge mig själv fler poäng i Långloppscupen och då jag redan har poäng i sex deltävlingar så behöver jag köra bättre än mina sämsta resultat för att förbättra min poängskörd. Man räknar nämligen bara in 6 av 9 deltävlingar i totalen. Resultat som jag helst byter ut mot bättre resultat på dom här två sista racen är 18:e platsen från Billingeracet och 16:e på Finnmarksturen. Så det gäller ju att åka fort. Målet är som på övriga race att försöka slå mig in topp-10, men allt som är bättre än 18:e ger ju fler poäng i totalen. Skulle allt gå åt pipsvängen under loppet så ser jag det som en investering att åka dit och spana in banan. Det var trots allt sju år sedan och om jag satsar ett år till så kan det vara nyttigt inför nästa säsong.

I min bästa långloppssäsong (7:a totalt 2008) så tog jag 295 poäng på 5 av dom 6 deltävlingarna som då räknades in, idag har jag 266 på samma antal race. Så jag är inte riktigt i samma toppnivå som då, men inte jättelångt ifrån. På alla sex race så fick jag då ihop 315 poäng och nu har jag 306, så jag är väl jämnare nu i alla fall.

Snabbkoll i startlistan och jag ser ut att hamna på ungefär 12:e plats. Skönt att ha det klart redan nu!
Vädret ser ju ut att bjuda på fukt och det passar ju mig riktigt bra, kanske kan den här prognosen hjälpa mig ett par placeringar högre upp i resultatlistan?

Favoriter att vinna är ju dom gamla vanliga, typ Calle Friberg, Fredrik Edin (hemmaplan!), Lars Bleckur och Johan Landström. Andra som kan vara där och peta är Daniel Brengdahl, Mikael Flockhart, Michael Olsson, Christofer Stevenson, Henrik Sparr och Dennis Wahlqvist. Många snabba cyklister som har föranmält sig!

Det jag minns av banan är att det är en jättelätt inledning där det stångas hej vilt om placeringarna innan man efter några mil kommer in i en mer sorterande terräng med backar och stigar. Där väntar några kuperade och stigrika mil kring Åkulla innan man sedan tar sig dom sista milen via grönområden och annat tillbaka mot fästningen i Varberg.
Om jag ska generalisera lite så brukar loppet antingen avgöras av att någon sticker efter 5-7 mil och håller solo hela vägen in till mål. Lyckas man inte bli av med konkurrenterna där så brukar det vara svårt på den lättåkta avslutningen och då blir det spurt mellan en mindre grupp cyklister.

Sådär, då har jag fått skriva av mig lite. Nu återstår bara handling, packning, resa och väckningspass. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar