Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-08-16

Bilder Cykelvasan 2015

Hej cykelvänner!

Jag har snabbkollat på mina filmklipp från den Garmin VIRB Elite som jag hade på styret under Cykelvasan. Passade på att ta en del skärmdumpar på utvalda ställen. Många rumpor blir det, men så här såg väl min Cykelvasa ut:
Först!


Det var mina bilder det, har du några bilder eller vet du var det finns? Tipsa eller mejla mig gärna! 

2015-08-15

Inte min dag idag...

Hej cykelvänner!

Jag har skrivit/sagt fel till några av er. Jag punkterade inte efter 8 minuter, det var efter 14 minuter. Där var mitt lopp över och jag stressade inte med att lägga i en slang och fylla den med luft. Min chans till ett bra resultat var borta och nu skulle jag bara ta mig i mål. Dessutom så blev det en otäck vurpa alldeles efter där jag stod så samtidigt som jag fixade min punktering så försökte jag uppmana alla som blåste förbi att ta det lugnt på grund av vurpa och visa med handen att de skulle dämpa farten. Stackarn slog sig nog rätt rejält och cykeln låg mitt i vägen ganska länge.

Hur som helst. Jag stod stilla i drygt fyra minuter med punkteringen och sedan så stannade jag en knapp minut i Smågan för att komplettera lufttrycket. Fem minuter efter redan där alltså. I nästa kontroll, Mångsbodarna, så var jag lite drygt sex minuter efter och det tycker jag är skitbra med tanke på att jag då hade sett detta i 15 kilometer:

Mycket av min Cykelvasa såg ut sådär. Dammigt, mycket folk och nötande i omkörningsfilen. Från Mångsbodarna och till målet så körde jag om 490 personer och hade säkert passerat ett par hundra bara från Smågan till Mångsbodarna. Strax efter Oxberg så kom jag ifatt en grupp som jag höll ihop med till mål. Då hade jag dels börjat bli lite trött och dessutom så var jag ikapp ganska duktiga cyklister så det var svårt att ensam köra ikapp grupper.

Tiden blev 3:00:01. Tur att jag inte hade som mål att komma runt på under tre timmar för då hade jag nog varit rätt knäckt med den tiden.

Tror faktiskt att jag var den som snackade mest under loppet idag. "Håll höger, kommer vänster!" och "Tack så mycket!", gånger typ 600.

Från Mångsbodarna till målet så snittade jag 262 watt, eller 293 i normaliserad effekt. Tycker det låter rätt jobbigt faktiskt. Snittpuls på 164 så det blev ju ett långlopp av det där ändå till slut. Skönt att jag kunde fullfölja och att ensam köra i dåliga spår och motvind blev ju riktigt tufft. Älskar sånt.

Allt var inte elände och misär, jag fick ju morsa på många av er som läser denna blogg och det är ju alltid trevligt. Tydligen så är ni hur många som helst?! Svinkul när ni gör er till känna sådär.

Efter målgång så gav jag min kamera till SVT Sport som tankade över filerna till sin dator, så om det visas några bilder från en Garmin VIRB på SVT så är det mina bilder ni ser. Det ska ju bland annat visas ett sammandrag från loppet imorgon.

Nu ska jag smälta detta lite så återkommer jag väl kanske imorgon igen, vi hörs!

2015-08-14

På plats i fjällen!

Hej Cykelvänner!

Nu är jag så äntligen framme i fjällvärlden. Eller, här har ju varit ett tag nu men jag är på plats i stugan. Familjekopplingar gör att vi brukar kunna låna en stuga här uppe vid Tandådalen varje år i samband med Cykelvasan. Om vi inte lyckas snika åt oss något sponsboende nere i Lindvallen då förstås.

Jag drog iväg i god tid tyckte jag, glömde en grej och fick dock vända och hämta den. Sopade bort en del tid där. Sedan var det ju den här Cykelvasa-trafiken. Jösses vad jag stod stilla utanför och in i Mora. 

Åkte hit ombytt till cykelkläder så i Mora hoppade jag upp på cykeln och spanade in avslutningen, känns ju alltid bra att påminna sig om hur spurtrakan ser ut och så vidare. Skönt också att rulla ur benen lite efter den där bilkön... Nästa stopp var Vasslan. Där stannade jag för att köra den nya delen innan Oxberg en gång till. Körde en intervall från botten av Lundbäcksbackarna och upp till toppen på Oxbergsbacken, det gick på lite knappt 7 minuter med 350 watt. Det jobbigaste med det där partiet är nog inte själva backarna, utan sågspånet mellan backarna. Där suger man liksom fast i underlaget och det kan vara lite svårt att hitta flytet.
När jag kommit till Oxberg så körde jag också en femminutersintervall på lite drygt 350 watt innan jag rullade ur benen till bilen.

Vid min bil så fanns det ett par som hade sin campingbil parkerad. Ingen husbil alltså, utan en mindre skåpbil eller vad man ska kalla den. Fick mig ett snack med mannen där som berättade att det här var första Cykelvasan som de skulle kolla på. Annars brukade vara där på vintrarna och kika på Vasaloppet. Jag älskar sådana där spontana möten och samtal. De skulle försöka heja på mig imorgon om de fick syn på mig. Jag ska väl försöka heja på dem också om jag hinner med. Skönt folk ändå som är där för att "grilla korv och kolla på".

 Efter Oxberg så tuffade jag på till Sälen by där jag köpte med mig en pasta. Upp till Lindvallen och Vasaloppets sommarmässa för lite snack med folk jag känner igen och nummerlappshämtning. Det finns ju alltid en miljon människor att prata med på sådana här tillställningar. Från det att jag satte mig i bilen till dess att jag var framme så gick det ju väldigt många timmar. Men det har hela tiden varit utan stress och en rätt skön dag faktiskt. 

Nu sitter jag i stugan och äter min pasta (snart slut) och bloggar. Jag är riktigt laddad för morgondagen, är ni?!

Inför Cykelvasan

Bild från 2012, tagen av Jonatan Stark. Blev 35:a trots vurpa med 7-8 km kvar till mål.

Tjena!

Imorgon är det ju dags för Sveriges absolut största långlopp på mountainbike, Cykelvasan. Jag tycker att jag har förberett mig väl och att det bara är dags att leverera. Topp-10 är drömmen, men det här loppet är inte som övriga långlopp och dessutom är alla plus några till på plats. En placering mellan 20 och 50 är kanske mer trolig. Precis som tidigare så kommer jag försöka gå med i täten och inte fega för en okej placering. Går det vägen kan det bli succé och misslyckas jag så blir det tufft när dom stora klungorna kommer ifatt mig som gått på rött för länge. Tävlingen är liksom inte med i någon cup så det finns ingen anledning att åka "smart" för att ta poäng utan det är ett lopp och en chans. Varken ni eller jag kommer ju minnas om jag blir 14:e eller 21:a i loppet.
Jag går hellre med i täten halva loppet, än att spara mig i en andra eller tredjeklunga för att eventuellt fixa en topp-20.

Jag tror att det kommer bli en utav de mer intensiva upplagorna i år. Ett år så sattes det ju fart redan från första kontrollen, Smågan, och jag tror det kommer gå undan tidigt även i år. Annars är det ju vid Mångsbodarna som det brukar sättas fart. Flera favoriter har flera "hjälpryttare" med sig och nästan alla som är där framme tjänar ju på att det går fort redan tidigt.

Bland favoriterna måste väl nästan fjolårets topp-10 finnas: Johan Landström, Magnus Darvell, Dennis Wahlqvist, Gustav Höög, Vidar Mehl, Steffan Hartz Repshus, Calle Friberg, Olof Heijbel och Daniel Brengdahl.

Den enda i topp 10 från i fjol som saknas är Emil Lindgren. Han har skrivit på sin blogg att han ska till Norge idag. Nordiska mästerskapen i MTB avgörs där denna helg. Jag har kikat på de 144 herrar som står listade i led 1 och "farliga" namn utanför fjolårets topp-10 är bland annat:
- Jesper Dahlström, som ju vunnit förr men nu kanske inte riktigt är i samma form(?).
- Matthias Wengelin är ju en av de riktigt stora favoriterna och har också han vunnit här förut.
. Landsvägsproffslaget Team Tre Berg-Bianchi har ju förutom Gustav Höög som blev femma i fjol följande åkare med: Niklas Gustavsson, Alexander Wetterhall, Ludvig Bengtsson och Lucas Eriksson. Ingen hemlighet där att det är Wetterhall som de bör köra för och han tillhör också en av storfavoriterna, även om laget själva försöker skriva ner honom en smula i sitt pressmeddelande...
- Michael Olsson ska också bli intressant, han har ju vunnit två SM i landsväg så han borde kunna åka riktigt fort.
- Cykloteket Racing Team har ju båda långloppsspecialisterna Fredrik Edin och Lars Bleckur samt unge Martin Eriksson.

De största favoriterna till segern i Cykelvasan är, enligt mig: Alexander Wetterhall, Calle Friberg, Matthias Wengelin, Lars Bleckur, Michael Olsson och Johan Landström.
- Wetterhall har ju sitt starka Team Tre Berg - Bianchi med sig och det ska bli intressant att se hur de spelar sina kort. Offensivt, skulle jag tro.
- Calle Friberg har Henrik Sparr med sig som också är en mycket kompetent cyklist och som tidigare vunnit både MTB-SM och LVG-SM.
- Matthias Wengelin har med sig talangfulle Axel Lindh och man ska inte glömma vänskapsbanden med Team Tre Berg-Bianchis cyklister här.
- Lars Bleckur och Fredrik Edin är ju jämnstarka och kan ha stor nytta av det, tror dock snäppet mer på Lars. Dessutom finns snabbe Martin Eriksson med som assistans.
- Michael Olsson kör för Allebike XC Test Team och har trean och nian från fjolåret med sig i Dennis Wahlqvist och Olof Heijbel. Frågan är om de offrar sig för varandra eller siktar alla på en egen seger?
- Johan Landström har faktiskt också ett gäng cyklister med sig som imponerat på mig i år. Christofer Stevenson har anpassat sig riktigt bra till MTB i år och är urstark på lättåkta banor och Magnus Andersson kör också riktigt bra. Ove Nilsson är ett mer oprövat kort på MTB men har hög kapacitet på LVG.

Mina tidigare resultat i Cykelvasan:
2009: 26:a
2010: ej start
2011: 84:a
2012: 35:a
2013: 251:a
2014: 50:e
Första upplagan var inte alls som dom senare och hade ett mycket tunnare startfält. Då hade jag 6 minuter stillastående efter dryga milen med kedjestrul, men blev alltså ändå 26:a till slut. Året jag blev 35:a var väl det året jag höll bäst och i fjol är året jag är mest nöjd med. Då var jag med i täten till Oxbergsbacken. Sedan var jag rökt. Helt rökt.

Banan har ju i år fått Lundbäcksbackarna innan Oxberg istället för stöket runt Oxbergssjön. Jag tror inte att det gör så mycket för sluttiden, men det kan locka tätcyklister att försöka minska ner på gruppen rejält. Arrangören hävdar ju också att dessa backarna ger en extra möjlighet till att avgöra tävlingen. Jag tror dock att backarna också kan ha motsatt effekt och att man nu i täten kommer att vänta på backen och då blir klungan större och det blir därför ännu svårare att komma iväg i en lite grupp.
Vädret ser ut att bli fantastiskt med sol och värme (när solen väl börjat värma...) men kanske blir det en svag motvind. Just motvind kan ju påverka allas tider negativt och även göra att tätåkarna blir mer passiva.

Jag skriver ju om herrarna här och det är ju för att det är den klassen jag tävlar i och har bäst koll på. Det är väl dock ingen hemlighet att Falu CK har stora möjligheter att vinna damklassen med någon i följande superstarka trio: Jenny Rissveds, Jennie Stenerhag och Hanna Bergman. Hela pallen skulle faktiskt kunna bli helt Falu CK, jag håller tummarna!

Jag kör med min cykel precis som jag ställer upp i andra långlopp. Är väl kanske en av få i eliten som inte modifierat hojen inför loppet. Det enda jag gör är att jag kommer köra med mina Vector2-landsvägspedaler med effektmätning. Jag kommer också att filma loppet, så denna gång får ni även se watt-siffror!

2015-08-13

Nytt i livet

Hej!

Vilodag idag, inte direkt något nytt i mitt liv det. Speciellt inte två dagar före tävling. Ni vet; vila - väckning - tävling. Så imorgon blir det väckningspass. Har ordnat med boende i fjällvärlden och imorgon åker jag dit. Känns som om jag blir typ sist till Sälen och att alla andra redan är där. Hur sjukt är inte det där då? Att alla åker upp så långt innan tävlingen. En del åkte ju upp direkt efter Finnmarksturen och andra har åkt upp nu i veckan. Jag såg inte direkt att folk vallfärdade till Ludvika en vecka innan tävlingen?! Själv så funderade jag väl på att åka upp på tävlingsdagens morgon eller om jag skulle sova en natt där. Det är ju alltid skönt att slippa starta med en bilresa i benen och med start klockan 08.00 så är ju varje minut på morgonen värd mycket.
Äntligen en starttid som antagligen passar mig mycket bättre än stora delar av övriga elitfältet!

Transporten till Sälen imorgon är dock inte klar än, men jag har kollat när bussarna går...

Det nya i livet då? Jo, Ebbah har idag börjat på ridskola. Det känns som om hon kan bli fast där. Som hon har längtat! Som ridförälder var man ju tydligen aldrig längre än en halvmeter bort, så det känns som om jag också kommer kunna det där inom kort.

Rekord!


Tjena cykelvänner!

Gårdagen var inte bara jobbig, den bjöd på rekord också. Då jag hade rätt höga effektsiffror i Solarvet-backen igår så tänkte jag granska mitt gamla 5-minutersrekord på 403 watt. Kanske det slogs igår?
Efter att ha kollat in Garmin Connect idag så kan jag konstatera att det nya 5 min-rekordet nu ligger på 418 watt och det sjuka här är att jag tog det i Norlingberg. Där själva intervallen bara var 3:40!

Mitt gamla 5 min-rekord på 403 watt kunde jag nu istället hålla i 6:05! 400 watt kan jag tydligen hålla i 6:52 och bägge dessa noteringar tog jag i Solarvet-backen, ungefär en timme in i passet och då gick vi ändå in i backen med 10 minuter lagtempo i benen...

Jimmy Bodin var bara 9 sekunder ifrån sitt KOM i Solarvet-backen. KOM tog han på Borlänge CK:s klubbtävling TCT här om veckan. Då var det landsvägscyklar som gällde. Bleckur stötte av mig i slutet av den backen igår så jag kom upp 16 sekunder efter Bodin som var först upp. För mig tog det 8:04 upp igår med 392 snittwatt.

Ja, det där var givetvis kul att se och nu lär jag väl börja ta i mer på träningarna framöver då?

400 watt i 412 sekunder, jobbigt men skönt!

2015-08-12

Pangpang-pass med sällskap!

God kväll cykelvänner!

Idag körde jag ett riktigt Kvalitetspass med stort K. Upplägget var enkelt; backar, lagtempo och spurter i en härlig mix. Sällskapet bestod av Lars Bleckur, Jimmy Bodin, Jens Westergren och Daniel Olsson. Första gången i år tror jag som jag hade sällskap i backintervaller, nyttigt! Lagtempo har jag inte heller kört i år så det var ju också hälsosamt. På sitt vis.

Rundan gick Norlingberg-Bjursås-Sågmyra-Rexbo-Smedsbo-Skog-Kårarvet och det var en skön mix mellan grusväg och asfalt. En del moln men mestadels solsken, när vi var klara och Jens skulle hem till Grycksbo så fick han dock en skur på sig.

Sådana här pass blir jag glad över och det är väldigt synd att jag inte fått fler sådana i år. Har ju varit sliten och hade rätt ont i benen så sent som igår så jag funderade faktiskt på att skippa detta pass för att återhämta mig lite mer istället. Men idag har det känts bra och så här i efterhand är jag riktigt glad att jag var med. Precis vad jag behövde. Förhoppningsvis ger det lite extra pangpang till Cykelvasan, om jag inte nu blir helt under isen i ett par veckor... För det var hårt idag, väldigt hårt.

Känslan var ändå bra, så länge som det inte var brant uppför. Kände mig hyfsat stark och kunde vara med och bidra med hårt arbete i gruppen.

Några bilder och en massa siffror, alla bilder tagna med min Garmin VIRB:
Sportade Cykelkurbits idag.

Stumma cyklister efter Norlingberg. Redan här hade vi ont i benen och då hade vi ändå bara en backe i benen. Jag tog mig upp på 3:40 (3:35 på Strava-segmentet, min näst bästa tid någonsin) med 451 watt och 177 i snittpuls. Då var jag avhängd med ca: 20 sekunder av Bleckur, Bodin och Olsson som kom upp nästan i ett led. Heja roligt!

Efter Norlingberg så körde vi en halvintervall på Törnbergs väg, men det var lite andra cyklister i vägen och det gick väl inte jättesnabbt där. Sedan körde vi en stökig lagtempointervall på grusväg. 3:41 med 371 snittwatt, 174 i snittpuls och 38,4 km/h i snitthastighet.

Dagens lyxintervall körde vi mellan Bjursås och Solarvet. Alltså först "platt" till Sågmyra och avslutning med en rejäl backe. Vi blev fyra i lagtempointervallen efter en stund och när vi gick in i backen hade jag 358 watt i snitt, väl uppe så stoppade jag klockan på 18:46 med sjuka 370 watt och 172 i snittpuls.

Nästa intervall var lagtempo i medvind och svagt utför. 17:45 med snitthastighet på 43.8 km/h, snittpuls på 168 och 339 i snittwatt. Då jag har 36-klinga fram så fick jag pinna på lite här och högsta kadensen var 155!

På en transportsträcka så körde vi några spurter där jag pikade på 1175 watt.

Avslutningsvis så körde vi på i Källslättenbacken, här noterade jag 4:16, 410 watt och 168 i snittpuls.

Fint var det!

Vill ni studera puls, watt och liknande så finns allt här:

Video från hela Finnmarksturen!

Hej och god morgon cykelvänner!

Nu är filmen klar, exporterad och ute på YouTube. Äntligen... Om ni kollar in filmen så skulle jag bli glad om ni ville hjälpa mig med en sak. Att ni på YouTube kommenterar det här filmklippet med tidpunkter för eventuella highlights. Jag tänkte göra det själv, men det tar ju en del tid och om ni ändå tittar och tycker något är värt att tipsa andra om att se så gör det. Ange tiden i x:xx:xx så brukar det bli en länk till just den tiden ni anger.

Denna film från Finnmarksturen kan ses i 1080p HD, passa på! Jag tar givetvis tacksamt emot synpunkter på innehållet och den data som visas. Vill ni se mer, vill ni se mindre data, är färgerna bra och funkar placeringen?

Sist men inte minst, prenumerera gärna på min kanal, gilla videoklippen om ni gillar dom och förgyll gärna min tillvaro genom att kommentera dom om ni har någon åsikt kring dom. För att enklast börja prenumerera på min YouTube-kanal så klickar ni bara på denna länk: http://www.youtube.com/subscription_center?add_user=OijerHenrik

Om ni bara vill se vurpan på bilden så kan ni börja kika vid 2:15:30. Ber om ursäkt för att synkningen med puls, hastighet å så ligger någon sekund fel där, men jag gör inte om filmen (igen..) för detta.

2015-08-11

På upptäcksfärd med Jens


Hej cykelvänner!

Igår hade jag väl egentligen ingen plan för idag, men jag kom fram till att tre timmar ganska lätt distans vore fint. Ingen större ansträngning, men ändå får röra på mig Jens var sugen på att utforska lite stigar och det blev ju precis vad jag behövde. Autopausen på våra Garmin-datorer gick varm då stigarna ibland var väldigt långsamma eller svårnavigerade. Ibland fick vi använda fötterna också, men det gör ju inget när man är på upptäcksfärd.

Jag är egentligen väldigt allergisk mot lågpulscykling och håller helst pulsen över 65% när jag är ute. Nu sjunker dock pulsen rätt snabbt och den senaste tiden så har det ju varit rätt ansträngande bara att hålla pulsen uppe. Beslutade mig för att skita i det där och utvecklas som person med lite mental träning. Pulsen fick vara låg! Snittpulsen på passet blev 118 (62,4% av årsmax) med autopaus vid stopp på cykeldatorn . Så egentligen blev snittet ännu lägre från dörr till dörr.
Jag dog inte av det och det blev ett riktigt kul pass. Kanske inte tack vare lågpulsen, utan just för att vi lekte på stigar som vi sällan eller aldrig cyklat på.

Vi hittade en vildsvinsåtel och en gammal gruva, spännande grejer!

Nu ska jag gå och kasta barnen i sjön. Sedan lär jag nog handla något också och frugan tycker tydligen att dammsugning bör ske när man är föräldraledig?! Hon verkar inte ha förstått att jag tar hand om Frida 100% av min tid? Utom kanske när jag cyklar lite då, förstås.

Så här gick turen idag:

Bloggfrukost

Fil, müsli, lingonsylt och några extra russin. Så här kan det alltså också se ut när en bloggare ska äta frukost. Vi som har bloggar äter inte bara keso, färska bär, nyttig juice och chiapudding. Men det där vet ju ni. En bildgoogling på "blogg frukost" ger dock annars lite andra bilder än den ovan...

Planen för dagen är att komma ut och cykla tre timmar distans. Försöka bli av med det sista från Finnmarksturen ur kroppen och ladda om inför lördagens cykelvasa. Fem vardagar på mig att få från flopp till fantastisk, det ska bli spännande att se hur det går.

Min träning inför Cykelvasan ser ut så här:
Måndag: vila
Tisdag: Tre timmar lättare distans
Onsdag: Tre timmar svårare distans (kan bli något annat också, beroende på hur kroppen känns)
Torsdag: Vila
Fredag Väckningspass, en timme med några intervaller i.
Lördag: Cykelvasan.

Förhoppningsvis så kommer min video från Finnmarksturen ut på nätet idag. Det har ju gått lite troll i det där alltså. Först startade ju datorn om efter en miljon timmar med filmexport och jag blev tvungen att exportera om allt. När det var klart så hade jag råkat få med brittiska höjdmåttet "fot" istället för meter och så kan vi ju inte ha det. Gjorde i ordning filmen en gång till och exporterade och när det var klart så visade det sig att programmet skalat bort lite av kanterna i videon, vilket gjorde att distansmätaren och en bit av höjdkurvan var bortskurna... Så nu har jag fixat filmen ytterligare en gång och den exporteras just nu i hundra miljoner år.
Håller tummarna för att det funkar denna gång, för annars kanske jag börjar gråta. Går det som det ska så kan ni kolla på Finnmarksturen med distans-, fart-, pulsmätare och höjdkurva i kväll.

Stort grattis till Jenny Rissveds som i helgen vann den femte raka världscupen och därmed säkrade totalsegern i U23-klassen!

2015-08-10

Vinnarna i min Cykelvasa-tävling +ANNAT

Godmorgon vänner!

Jag blev ju 16:e på tiden 2:24:32 igår. Närmast i gissningarna blev Leif som gissade på 16:e och 2:24:33, en futtig sekund från att pricka helt rätt! Jonas Aspman tog hand om den andra fristarten till Cykelvasan genom sin gissning på 15:e plats och tiden 2:26.
Stort grattis till er och lycka till på Cykelvasan! Leif kom faktiskt förbi mig i Ludvika ett tag innan start och växlade några ord, trevligt att råkas!

Min 22.5 gb stora video från Finnmarksturen fick stå och exporteras i natt. Tänkte att den då skulle hinna bli klar till morgonen. Men när jag kom upp i morse så hade datorn startat om sig och på mitt skrivbord låg en 21.5 gb stor och trasig fil. Bara att börja om... Med lite flyt kan den ligga på nätet i kväll. Tills vidare får ni nöja mer med min spontana lilla intervju med vinnaren Lars Bleckur.

Jag är fortfarande frisk. Ta i trä. Hade dock lite svårt att somna för tredje natten i rad. What's up with that?! Det brukar ju ta ca: 5 minuter i vanliga fall. Det gick dock lite bättre än natten före så kanske går det ytterligare lite bättre i natt.

Då jag tränade väldigt mycket inför Finnmarksturen så tänkte jag ta det lite lugnare denna vecka. Se till att ha pigga ben på Cykelvasan. Den banan passar ju mig riktigt bra också och förhoppningsvis så kan jag gå med täten när det sållas även i år. Sedan gäller det ju att hålla hela vägen in till mål någon gång också...

Poängställningen är uppdaterad på Långloppscupens hemsida. Även om jag inte hade någon höjdardag igår så utökade jag faktiskt försprånget till de 7 närmast jagande. Christofer Stevenson på 17:e plats tog in en hel del och kan passera mig i totalen om han kör dom sista två deltävlingarna och är snabb. Daniel Brengdahl som ligger placeringen bakom mig har ju också en väldigt hög högstanivå. Det blir svettigt att fixa en topp-10, men om jag bara kör skitsnabbt så ordnar det ju sig. Samtliga åtta före mig utökade i sin tur avståndet till mig igår...

Hur stor var inte vår grupp vid ABB igår då? Stört stor!

2015-08-09

Bilder och min RR från Finnmarksturen 2015

God afton!

Vi börjar väl med det bästa först, bilderna:
Här har Anders Almhed samlat 135 bilder från Finnmarksturen.
Här har Tomas Byström samlat 702 bilder från Finnmarksturen.
Vet du var det finns fler bilder? Tipsa gärna i en kommentar till detta inlägg!

Foton ovan: Anders Almhed.

Foton ovan: Eva Önnemar

Foton ovan: Jasmina Mujic

Min insats idag då... Jo, det gick väl bra i början. Såklart. Det börjar ju lätt. Sedan efter ungefär en mil är man vid ett motionsområde som heter Källbotten och snurrar runt på lite motionsspår. Gick också bra. Sedan skulle vi ta en stig därifrån. Emil Lindgren höjde farten och gick in först. Jag lyckades ta mig in i skogen som sexa. Först tyckte jag att det gick bra. Folk bakom verkade ha det tufft å så. Sedan blev jag... stum?! Fick släppa förbi mig några på slutet av stigen. Kom ut på grusvägen och folk passerade mig som ett rundningsmärke.

När vi var på nästa stig så var jag i en kvartett med Daniel Brengdahl, Joakim Jonasson och Hendrik Sjölund. Ut på nästa grusväg och Daniel var på G, Hendrik verkade också på G medan Joakim verkade lite tröttare och jag var ju stum som en telefonstolpe. Daniel fick problem med cykeln och skulle stanna till, jag fick bromsa lite bakom och orkade inte täppa luckan till Joakim och Hendrik. Väntade in gruppen bakom och vi kom sedan ifatt Joakim och Hendrik igen.

När vi närmade oss slutet på första slingan och ABB så kom grupp efter grupp ifatt och vi var nog ca: 25 man där. Kändes riktigt röv om jag ska vara ärlig men fattade att trappen ner under vägen och sedan upp på andra sidan skulle bli rätt viktig så jag såg till att ligga långt fram där. Direkt efteråt börjar backarna och det blir alltid stök i den där trappen på väg upp. Jag kom upp som tvåa och i backarna så kunde jag leva lite på syreupptag så gruppen sprack av igen.

Vi blev väl typ sex man i grupp på andra halvan även om det tillkom och föll ifrån folk lite då och då. Hendrik Sjölund och Henrik Jansson var härligt Falu CK-sällskap. Fredrik Berg starkt sällskap och så var Joakim med. Stefan Carlsson kom ifatt och flög förbi i en backe. Helt sjuk överväxel på den gubben.

Jesper Svensson och Marcus Jansson gjorde oss sällskap och med dryga milen kvar kom rutinerade Anders Höjer ifatt.

I skogen hade jag inget vidare flyt idag, lite trist då det ju alltid är skönt att känna sig hemma över stenar och rötter. Jag var lite halvseg både i skog och uppför men såg till att hålla mig framme när det gällde och krigade med det jag hade.

I sista långa backen med 8 km kvar så attackerade Henrik Jansson. Jag var ett tag nära att släppa men ökade mot slutet och kom ifatt en trio från vår grupp precis över krönet. Fick sällskap av Hendrik. Kände mig rätt krispig redan innan backen och höll mig defensiv även efteråt. En vurpa på grusväg med typ 5 km kvar gjorde att jag slalomåkte upp mig 3 placeringar i gruppen. Satt på rulle på Fredrik Berg till jag inte orkade hålla den.

Kom ut på vägen med ett par km kvar och såg Henrik Jansson långt framme, Fredrik Berg också en bit före och med mina ben så fattade jag att jag inte skulle orka ikapp. Lät övriga i gruppen stå för dragjobb och så attackerade jag av cykelbanan. Blev av med 4 av 5 i vår lilla grupp, Anders Höjer gick förbi och körde ifrån mig och i mål blev jag 16:e man.

Besviken på min prestation idag som inte var på topp. Ganska stor skillnad mot Engelbrektsturen, tycker jag. Å andra sidan så gjorde jag det rätt bra med det som fanns i kroppen idag och det hade kunnat sluta mycket sämre.

Nu är det väl bara att ladda om inför nästa helg och Cykelvasan. Frida blev förkyld i måndags eller tisdags, Filip blev förkyld igår, fru Ronya kom hem från nattjobb i morse och hade skitont i halsen och nu på eftermiddagen så fick Ebbah nästäppa och halsont.
Jag ligger alltså rätt risigt till här hemma, men ska väl hålla tummarna så gott det går för att jag klarar mig och att familjen blir frisk snabbt.

Garmin GPS-data från Finnmarksturen 2015:

Intervju med segraren i Finnmarksturen; Lars Bleckur

Hej!

För egen del så blev det ett långt lidande idag. Hade inga pangpangben och fick kriga sista 60 kilometerna av loppet för att minimera förlusterna. Slutade till slut 16:e. Kunde ha varit värre, även om jag inte är nöjd med min prestation idag. Filmade hela loppet och det kommer väl troligtvis ut imorgon bitti eftersom det är rätt mycket data som ska flyttas hit och dit innan det är klart.

Jag återkommer senare idag med mer ord, kanske bilder (var har ni dom?), data och vinnarna från Cykelvasa-tävlingen! Resultat från Finnmarksturen 2015 hittar ni här.

Hann med ett kort snack med segraren Lars Bleckur innan batteriet i min Garmin VIRB dog:

Dags för Finnmarksturen

Hej och godmorgon cykelvänner!

Nu är det snart dags för mig att åka mot Ludvika och Finnmarksturen, ska bli riktigt kul att tävla och jag har varit laddad i ett par dagar här nu. Ska bli skönt att få släppa ut all denna energi när startskottet går.

Glöm inte bort att gissa min placering och tävla om fristart till Cykelvasan. Fortfarande några timmar kvar.

Här kommer ni för övrigt snabbast att kunna se resultat från Finnmarksturen 2015.

Finnmarksturen har skrivit om appen RaceONE, där man kan följa sina nära och kära live via en app. Jag har mejlat lite med RaceONE sedan i våras och gillar ju idén och konceptet. Cykelsporten är full av ny teknik och smarta prylar, men i princip enbart för de som själva tävlar och inget för de på andra sidan avspärrningarna. För publiken så vore något som RaceONE för alla deltagare i ett lopp riktigt bra.
Problemet är ju bara att man i tävlingsklass inte får ha fjärrkommunikation med sig så som mobiltelefoner eller komradio. Så vi skulle behöva någon form av gps som kan skicka ut signalerna i alla fall. Likt dom som några av oss hade på Lidingöloppet MTB.
Genom att uppmana deltagarna att använda RaceONE i sin mobiltelefon under loppet, så uppmanar ju faktiskt nu Finnmarksturen cyklisterna att bryta mot reglerna och det känns ju lite sådär. Det borde framgå att det enbart funkar i motionsklassen:

Nog om detta. Nu ska jag ta en dusch, blanda sportdrycken och sedan bege mig ner mot Ludvika. 68 kilometer MTB-racing väntar.


2015-08-08

Väckningspass

Hej vänner!

Körde mitt väckningspass och det kändes väl helt okej ändå. Hade två intervaller i det timmen långa passet. En uppför Norlingberg (jag bor bara 11 minuter från den härliga backen!) och en i slakmotan på Gamla fruns väg. Körde med mina Garmin Vector 2-pedaler så jag fick lite data med mig hem också.
Kändes lite småsegt inledningsvis men när jag kommit igång i Norlingberg så släppte det lite och kändes bättre. Troligtvis så känns det ett snäpp bättre imorgon. Kolhydrat- och vätskeladdning pågår!

Soligt och fint på Gamla fruns väg.

Ca: 6,5 w/kg i Norlingberg gav en tid på 3:38. Min näst bästa tid efter 3:34 och ljusår efter Bleckurs 3:15. Snittpuls 177.
Ca: 5,9 w/kg på Gamla fruns väg gav en tid på 4:22. Min bästa någonsin och bara 1 sekund från Fredrik Ericssons KOM. Snittpuls 174. Ska väl sägas att jag nog bara tagit i riktigt där en eller ett par gånger tidigare.

Ikväll blir det tidigt i säng för att ge kroppen lite extra vila och kanske ta igen mig något efter den gånga nattens knepiga sömn. Nu är det väl bara att hålla benen högt, skaka vad och dricka.... Powerbar till läggdags då.

Garmin-data:

Laddar för Finnmarksturen

Hej!

Imorgon är det dags för ännu ett långlopp i närheten av Falun, vi har ju en stark tradition av långlopp här i trakterna och imorgon är det dags för det äldsta loppet av dom alla; 25-åringen Finnmarksturen.

Igår kväll så satt jag och kikade på kartan över Finnmarksturen och funderade lite. Ska nämligen få hjälp med langningen av Jonatan Stark och han går typ in för det här lika mycket som jag gör. Skitkul, verkligen. Jag brukar ju annars ta med mig några flaskor till tävlingarna och hoppas att jag hittar någon som kan kasta dom på mig under loppet. Vid Engelbrektsturen till exempel, så gav jag bort mina flaskor med 13 minuter kvar till start. Roligare då att planera och förbättra sina förutsättningar något. Kan ju dessutom släppa dessa funderingar timmarna innan loppet då jag vet att jag kommer få langning.
Hur som helst, jag kikade på kartan, funderade på bra langningsplatser och passade på att tänka igenom banan också. I fjol var ju banan i princip ny för mig, men nu körde jag loppet i fjol, körde banan i onsdags också så nu börjar den kännas mer hemma.
Jag passade också på att planera min uppvärmning för morgondagen och cykeln fixade jag i ordning i torsdags så jag är väl i princip redo för start redan nu. Skönt.

Kikade även i startlistan igår och såg att det är riktigt många snabbingar anmälda till morgondagens tävling. Hittade Emil Lindgren, Matthias Wengelin, Fredrik Edin, Lars Bleckur, Dennis Wahlqvist, Johan Landström, Mikael Flockhart, Daniel Brengdahl med flera. Så imorgon blir det troligtvis full sula från start och ett väldigt hårt lopp om man vill vara med i täten.
Kul!

Glöm inte bort att ni kan tävla och vinna en fristart till Cykelvasan genom att gissa min placering i Finnmarksturen!

Vädret för Finnmarksturen ser ut att bli toppen också med 20-24 grader och halvklart.

Jag har nu haft mina två vilodagar och igår så började det krypa i kroppen. Benen och skallen är återhämtade och känslan var att jag ville iväg och kötta. Ett bra riktigt bra tecken. Redan efter en vilodag så funderade jag faktiskt på om jag vilat två dagar, eftersom det kändes som om jag vilat så länge. Motivationen är det då inget fel på.

Det här med att kroppen åter är full av energi och att jag drack en Nocco med koffein i igår kväll var dock ingen höjdare. Somnade typ klockan fyra i natt och jag brukar ju annars aldrig ha några problem med att somna inom fem minuter från att jag går och lägger mig.
Tack och lov så gav Ronya mig sovmorgon idag, igen. Så det hann bli några timmars sömn i alla fall. Frida vaknade annars vid sju, så det hade ju kunnat bli riktigt jobbigt idag.

Igår hade vi familjen Westergren och herr Määttä över på Tacos +ANNAT, riktigt trevlig kväll och det är svårt att vara missnöjd med livet dagar som dessa.

Idag står väckningspass på schemat och jag är riktigt nyfiken på hur kroppen kommer att kännas. Det kan ju kännas pangpang och kanon redan idag men gör det inte det så vet jag ju att det kan vända till imorgon.
Har ju inför de två senaste tävlingarna kört en och samma väckningsrunda, men idag kör jag en lite kortare och snällare variant för att spara lite på ryggen som fortfarande gnäller.

Passa på att tagga till inför loppet med den officiella Finnmarksturen-låten, Trampa på:


Bild från i fjol, foto: Jeppman.com:

2015-08-07

Blogg om lite allt möjligt

Hej vänner!

Igår hade jag vilodag och har det även idag faktiskt. Fick faktiskt sovmorgon här hemma och vaknade vid halv elva av att frugan och Frida kom in och väckte mig. Cyklade runt Varpan med Ebbah igår, så lite cyklande blev det ju i alla fall. Innan vi stack iväg så tvättade jag min cykel och när jag skulle tvätta den så hittade jag denna lilla groda:
Söt liten krabat. Såg ett par till hoppa runt i gräsmattan, så de har väl börjat upptäcka "världen" nu de små liven.

En suddig bild på en inte lika söt krabat som nog gärna äter söta krabater. Såg en ganska stor snok i gräsmattan och fick denna suddiga bild på den när den flydde in på grannens tomt. Dags att klippa gräset kanske?!

Vilodagarna är nog välbehövliga skulle jag tro, även min rygg behöver faktiskt lite vila. Brukar ju nästan aldrig ha några långvariga problem med rygg eller knän men nu har jag skottat hur många ton grus som helst i början på denna vecka och det gillade väl ryggen inte riktigt. Igår genomförde jag till och med den årliga strechingen, då förstår ni allvaret!

Apropå allvar så kollade jag lite närmre på STRAVA igår. Kände att jag skulle vilja ta tillbaka några prestigefyllda KOM där men insåg ju bara hur sjukt snabba alla andra är?! Anledningen till att jag kollade igår var för att Lars Bleckur nu slagit Daniel Olssons sjukt bra tid i Norlingberg. Jag hade ju ändå ambitioner på att utmana Daniels omänskliga tid och hade 3:34 mot hans 3:23. Igår dammade Bleckur upp på 3:15 och det slog väl luften ur mig att se det... Jag får väl börja dammsuga kommunen på små betydelselösa KOM istället om det ska bli något. Eller så får jag bli snabb igen?!

Igår kollade jag också lite på min utveckling gällande maxpuls. Sparar ju, sedan 18:e december 2010, all min träning i Garmin Connect och där kan man sortera passen efter bland annat maxpuls. Kan väl konstatera att Ingarvet GP och andra "träningstävlingar" på landsväg är bra för maxpulsnoteringar. Borde köra mer sådant. I år är högsta pulsnoteringen 189.

Nu när jag börjat intressera mig mer för videoklipp och YouTube så spenderade jag lite tid med att snygga till min YouTube-kanal igår. Fick några tips från vår 14-åriga Emily också kring det här med att göra vlog-inlägg. Skulle tydligen testa att vara lite rolig också?! Trots att jag alltså är tråkig så fick jag väldigt mycket positiv feedback på detta första vlog-inlägg. Så det blir fler! Missade ni Vlog 1 så kan ni se den här:

Har ni förresten något tips på bra namn som jag kan ha på videobloggen? Eller ska jag bara kalla inläggen för Vlog 1, Vlog 2 osv? Eller Öijers vlog?! Skitkul, verkligen. Får nog fråga Emily om något tips här känner jag.

Mitt mest populära klipp är det från när jag körde tävlingen Lidingöloppet MTB i våras, det har nu setts över 10.000 gånger! Här kan du klicka om du vill se det klippet.

Missa förresten inte chansen att vinna en fristart till Cykelvasan i min tävling här!

Avslutar med ett par mobilbilder från min cykling i onsdags: