För någon dag sedan blev jag sugen på Vasaloppet. Det börjar ju närma sig nu och att åka skidor är ju så fint. Tyvärr har jag ju inte åkt skidor något i vinter, först tog det ju ett tag innan det blev vinter och sen så har jag ju försökt cykla mycket denna vinter. Vintervinter. Denna vecka har jag bara noterat ett 2*20 och ett 4*4-pass så det blir inga välfyllda sidor i träningsdagboken inte, därför var jag sugen på att hitta på något idag. Barnkalas på dagen gjorde ju att träning var uteslutet då, kvällen kunde bli min räddning.
När Lasse var här bestämde vi att vi skulle försöka köra tillsammans vid Stångtjärn i kväll när mina barn gått och lagt sig. Efter att jag nattat Fille så hoppade jag i skidpyjamasen och grävde fram skidorna från vindsförrådet. Kladdade på två lager ljusblå TOKO på fästzonen och hoppades på det bästa.
Världsmästarskidorna, från samma år som jag föddes. Alltså 30 år sedan... Dom hänger ändå i bra och glidet är helt okej.
Lite kul då när jag kommit fram till parkeringen och Lasse berättar att han också hade satsat på två lager ljusblått under skidorna. Det var -6 och riktigt blåsigt. Kallt på parkeringen och snö drev in i spåren. Lasse har ju ändå åkt lite skidor i vinter så han fick spåra. Jag kände ganska snart att det här bet på bra för ryggen och magen, har väl inte aktiverat dom muskelgrupperna i onödan sedan jag åkte skidor senast. Mycket stakning idag eftersom vi inte var ute på tur. Vi åkte Stångtjärns hela elljus-system och det mäter väl ca: 7.5 km.
Risken att jag skulle ramla var ju rätt stor eftersom jag inte åkt skidor på över ett år och min teknik inte direkt har varit något att skryta med när jag stått på ett par skidor. Hanterade dock den kuperade och kurviga delen av elljusspåret bra och föll inte en enda gång! Åkte mycket på säkerhet och fegade en del, men det var det ju värt för att slippa vurpa. Så när vi är på platta raksträckan på väg mot tjärnen igen så tappar jag balansen i stakningen och faller, succé!
Upp igen och sätter fart efter Lasse som inte ser ut att hålla igen direkt. Först verkar jag inte ta in något men i den "kuperade" delen runt tjärnen så börjar jag plocka in sekunder igen, är riktigt nära på slutet men orkar inte komma ikapp en starkt avslutande Lasse som fick stå som segrare idag. Vi avslutade med ett lugnare varv runt tjärnen och fick ihop 9.43 km på 43:33.
För att vara säsongspremiär och med tanke på hur värdelös jag var för två år sedan när jag började med den här skidåkningen så kändes det ändå rätt okej. Lite mer aktivering av överkroppen behövs liksom att återfå den där balansen som blir naturlig med några mil i kroppen. Det kommer bli en del skidpass nu resten av vintern och om jag hittar någon start i Vasaloppet så kan det bli nio klassiska mil mellan Sälen och Mora första veckan i mars, för det är ju så mysigt det där långloppet!
2012-02-05
Tre världsmästare i sina nya kostymer och dagens livestream från Hoogstraten
Marianne Vos Foto: Kristof Ramon
Lars van der Haar Foto: Kristof Ramon
Niels Albert, som av någon anledning körde sin gamla hoj istället för den nya som jag visade bild på i förrgår. Foto: Cyclephotos.co.uk
Avslutar med ett foto från Tom Meeusens fina seger, foto: Kristof Ramon
Sändningsstart idag med live stream från Superprestige cyclocross från Hoogstraten 14:30 och tävlingsstart 15:00:
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://superprestige.vt4.be/ (officiell)
Lars van der Haar Foto: Kristof Ramon
Niels Albert, som av någon anledning körde sin gamla hoj istället för den nya som jag visade bild på i förrgår. Foto: Cyclephotos.co.uk
Avslutar med ett foto från Tom Meeusens fina seger, foto: Kristof Ramon
Sändningsstart idag med live stream från Superprestige cyclocross från Hoogstraten 14:30 och tävlingsstart 15:00:
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://superprestige.vt4.be/ (officiell)
Etiketter:
CX,
Cykling,
livestream,
Superprestigecyclocross
2012-02-04
God afton stjärnskott!
Inte mycket cykelrelaterad aktivitet för mig idag inte. Spenderade några timmar av dagen på Sportys Lekland:
Barnen skulle kunna flytta in här, de har så himla kul!Efter Sportys så åkte vi hem, åt mellis, kollade CX-tävlingen från Lille, och barnen duschade.
GVA-tävlingen i Lille blev ju väldigt spännande, synd om Sven Vanthourenhout som föll på näst sista varvet och tappade sin sololedning där. Snyggt av Sven att släppa iväg honom måste jag säga, hade varit kul med en mindre tippad segrare. Trodde Sven Nys skulle vinna ända till Tom Meeusen klämde sig fram till ledning vid sista springpartiet. Sven gjorde ett snyggt försök på slutet och tog sig förbi Zdenek Stybar, men kedjan hoppade ner på 39-klingan lagom till upploppet och det var den spurten det. Tom Meeusen tog spurten från spets före Zdenek Stybar, Kevin Pauwels och Sven Nys.
Efter att vi (jag) kollat CX-tävling och gjort oss i ordning så åkte vi hem till min bror och sambo för att hälsa på deras nytillskott Oskar. Nu är jag alltså inte bara pappa och morbror utan även farbror! Han var verkligen jättesöt den lille Oskar. Filip och Ebbah gillade sin nya kusin och kan knappt vänta på att han ska bli lite större så de kan leka tillsammans.
Efter bebisbesöket åt vi pizza. Den till vänster är en barnpizza! Det hade räckt gott och väl med hälften, men mätta blev vi ju. Nu på kvällen väckte frugan mig då jag somnat i Ebbahs säng i samband med deras läggning... Inget velodrombesök eller testcykelträning alltså. Alldeles för trött. Istället jäste vi i TV-soffan och såg det mesta av Melodifestivalen.
Jo, men så här var min dag. Hur var er lördag?
Etiketter:
Cykling,
GVA Trofee,
Melodifestivalen,
Pizza,
Sportys Lekland
Live stream GVA Trofee Lille 2012, stark och Velodromtävling idag!
Idag blir det snöcross i Lille, kallt ska det vara också med flera minusgrader så det blir en lite annorlunda tävling mot vad cyklisterna har haft hittills denna säsong. Snöcross brukar kunna vara ganska spektakulärt att se på. Runt halv tre börjar sändningarna och klockan tre startar tävlingen:
GVA Trofee Lille live (officiell)
GVA Trofee Lille live
Har gått tillbaka lite i bloggen och försökt hitta mina 4x4-pass för att se när jag körde 350 watt senast och hittade bara ett pass, i mitten på april förra året! Så det kändes bra, skönt att vinterdistansandet ger resultat. Denna helg blir det dock inget distanspass, men jag ska försöka få lite testcykeltid istället.
Klockan 19:00 i kväll börjar den internationella Baltic Cup-tävlingen på Velodromen. Det är ju faktiskt jättekul att titta på, skön stämning mellan loppen och HELT GRATIS. Så, åk dit, titta och njut. Tävlingen är klar kring 22-tiden och startar igen imorgon klockan 10.00. Jag försöker kanske smita dit när barnen somnat i kväll, imorgon har Filip kalas på eftermiddagen men vi kan hinna dit någon timme på förmiddagen. Frågan är då bara när jag ska hinna testcykla?
GVA Trofee Lille live (officiell)
GVA Trofee Lille live
Har gått tillbaka lite i bloggen och försökt hitta mina 4x4-pass för att se när jag körde 350 watt senast och hittade bara ett pass, i mitten på april förra året! Så det kändes bra, skönt att vinterdistansandet ger resultat. Denna helg blir det dock inget distanspass, men jag ska försöka få lite testcykeltid istället.
Klockan 19:00 i kväll börjar den internationella Baltic Cup-tävlingen på Velodromen. Det är ju faktiskt jättekul att titta på, skön stämning mellan loppen och HELT GRATIS. Så, åk dit, titta och njut. Tävlingen är klar kring 22-tiden och startar igen imorgon klockan 10.00. Jag försöker kanske smita dit när barnen somnat i kväll, imorgon har Filip kalas på eftermiddagen men vi kan hinna dit någon timme på förmiddagen. Frågan är då bara när jag ska hinna testcykla?
Etiketter:
4x4,
CX,
Cykling,
GVA Trofee,
livestream,
Testcykel
2012-02-03
Niels Alberts nya cykel + cykeltramsande
Den duger!
Idag har jag gjort något cykligt att rapportera till er! Skickade väl ut ett mejl om medlemskap, licenser och rabatterbjudanden till de som var medlemmar i Falu CK 2011. Har också ansökt om fem licenser för falucyklister. Dessutom har jag ändrat kontaktuppgifter för 4-5 av medlemmarna i medlemsregistret. Har också pratat med en ledare till juniorlaget då vi siktar på, och nu också troligtvis kommer ha, två. Ett par mejl om klubbkläder och sponsorer har också hunnits med. Ja, men det var väl typ det tror jag. Plus kanske något om någon framtida tävling i bloggen och ett eventuellt framtida samarbete med ett företag.
Men jag har inte tränat!
Nu kollar jag på Snatch och ska fokusera på den filmen nu, gillar den skarpt! Glöm inte att tävla om 1000:- att handla glasögon/goggles för!
Idag har jag gjort något cykligt att rapportera till er! Skickade väl ut ett mejl om medlemskap, licenser och rabatterbjudanden till de som var medlemmar i Falu CK 2011. Har också ansökt om fem licenser för falucyklister. Dessutom har jag ändrat kontaktuppgifter för 4-5 av medlemmarna i medlemsregistret. Har också pratat med en ledare till juniorlaget då vi siktar på, och nu också troligtvis kommer ha, två. Ett par mejl om klubbkläder och sponsorer har också hunnits med. Ja, men det var väl typ det tror jag. Plus kanske något om någon framtida tävling i bloggen och ett eventuellt framtida samarbete med ett företag.
Men jag har inte tränat!
Nu kollar jag på Snatch och ska fokusera på den filmen nu, gillar den skarpt! Glöm inte att tävla om 1000:- att handla glasögon/goggles för!
Tävling: Vinn glasögon/goggles för 1000:-
Dags för ny tävling i bloggen!
Denna gång är det som rubriken säger: 1000:- att köpa glasögon/goggles för och sponsor av detta pris är Snow and Motion.
Tävlingen är enkel också, allt du behöver göra är att gå in på deras sida, hitta de glasögon du gillar bäst och sedan skriva en kommentar här där du länkar till de glasögon du gillar. Lämna också någon kontaktinformation så vi kan kontakta dig om du vinner.
Den som vinner sedan får 1000:- i presentkort att handla glasögon/goggles för, inget tvång att köpa dom man länkat till utan vinnaren får fritt välja dom glasögon eller goggles som vinnaren vill köpa. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Tävlingen pågår till och med söndag 5/2 klockan 23:59:59
Sport and Motion har just nu också en sportlovstävling där du kan vinna produkter för 3000:-, mer info här: http://www.snowandmotion.se/sportlovstavling
Denna gång är det som rubriken säger: 1000:- att köpa glasögon/goggles för och sponsor av detta pris är Snow and Motion.
Tävlingen är enkel också, allt du behöver göra är att gå in på deras sida, hitta de glasögon du gillar bäst och sedan skriva en kommentar här där du länkar till de glasögon du gillar. Lämna också någon kontaktinformation så vi kan kontakta dig om du vinner.
Den som vinner sedan får 1000:- i presentkort att handla glasögon/goggles för, inget tvång att köpa dom man länkat till utan vinnaren får fritt välja dom glasögon eller goggles som vinnaren vill köpa. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Tävlingen pågår till och med söndag 5/2 klockan 23:59:59
Sport and Motion har just nu också en sportlovstävling där du kan vinna produkter för 3000:-, mer info här: http://www.snowandmotion.se/sportlovstavling
Etiketter:
Cykling,
Snow and Motion,
Tävling på bloggen
Cykelskor för tjejer
Hittade denna bild på Google+:
Vet inte riktigt om det kommer bli någon storsäljare, men lite kul var det ju ändå.Appropå skor och cykel så fick Jeremy Powers ett par special-Converse igår:
Så kan det gå om man är amerikan och vinner nationella mästerskapen i cykelcross
2012-02-02
Fyra gånger fyra
Underhållningen stod U23-loppet från CXVM för
Kom till lokalen med målet att köra någonstans mellan 330 och 350 watt. Har nog klarat 4x4 på 333 watt denna vintersäsong om jag minns rätt. Vill också minnas att jag kört något sådant här pass med högre watt än så, får forska lite kring detta imorgon. Trodde inte att jag skulle kunna fixa 350 w men ställde in motståndet på 3.5 kp för att sedan se var kadensen landade.
Nu är jag en riktig nöjding eftersom jag faktiskt fixade 4x4 på 350 watt. Snittpulsen i intervallerna blev 181 (92.3%), 178 (90.8%), 177 (90.3%) och 177. Känns riktigt bra faktiskt.
Rysskylan och barnkalas i helgen grusar mina distansrutiner, istället kanske det blir ytterligare Monark-festande!
Imorgon fredag drar jag igång en ny tävling här på bloggen och ni kommer tävla om ett pris värt 1000:-! Så vi ses väl imorgon?
Kom till lokalen med målet att köra någonstans mellan 330 och 350 watt. Har nog klarat 4x4 på 333 watt denna vintersäsong om jag minns rätt. Vill också minnas att jag kört något sådant här pass med högre watt än så, får forska lite kring detta imorgon. Trodde inte att jag skulle kunna fixa 350 w men ställde in motståndet på 3.5 kp för att sedan se var kadensen landade.
Nu är jag en riktig nöjding eftersom jag faktiskt fixade 4x4 på 350 watt. Snittpulsen i intervallerna blev 181 (92.3%), 178 (90.8%), 177 (90.3%) och 177. Känns riktigt bra faktiskt.
Rysskylan och barnkalas i helgen grusar mina distansrutiner, istället kanske det blir ytterligare Monark-festande!
Imorgon fredag drar jag igång en ny tävling här på bloggen och ni kommer tävla om ett pris värt 1000:-! Så vi ses väl imorgon?
Statistik från CXVM
UCI har idag publicerat denna statistik från Cykelcross-VM:
"It has already been widely reported that the Worlds in Belgium last weekend attracted more than 60,000 spectators who watched more than 230 athletes from 24 nations battle it out for the 12 medals at stake. But the statistics for the 2012 UCI Cyclo-cross World Championships go much further than that. Koksijde was also:
• 68,500 tickets sold
• 4,500 VIPS (including King Albert II of Belgium and the Belgian Prime Minister Elio Di Rupo)
• 300 international journalists
• 250 supporters’ buses
• 44,267 spectators using urban transport (tram and bus)
• 8,000 spectators taking the train.
• 230 mobile homes
• 25 km of cables
• 9,5 km of barriers
• 1500 collaboraters, of which 500 were volunteers
• 1549 days of preparation"
"It has already been widely reported that the Worlds in Belgium last weekend attracted more than 60,000 spectators who watched more than 230 athletes from 24 nations battle it out for the 12 medals at stake. But the statistics for the 2012 UCI Cyclo-cross World Championships go much further than that. Koksijde was also:
• 68,500 tickets sold
• 4,500 VIPS (including King Albert II of Belgium and the Belgian Prime Minister Elio Di Rupo)
• 300 international journalists
• 250 supporters’ buses
• 44,267 spectators using urban transport (tram and bus)
• 8,000 spectators taking the train.
• 230 mobile homes
• 25 km of cables
• 9,5 km of barriers
• 1500 collaboraters, of which 500 were volunteers
• 1549 days of preparation"
Gårdagens monarkande
Bild från gårdagens övningar [skriv ut, laminera och sätt upp på kylskåpet!]
Planen var som sagt 2*20, med motståndet på känsla och 85-90% av max. Startade på känsla och inom en minut av första intervallen bestämde jag mig för att hålla samma nivå passet igenom. Det blev två tjugor med 175 i snittpuls (89.3% av max). Först var jag lite besviken på watt-siffrorna och ville väl helst se fem till tio fler watt men sedan insåg jag att detta var mitt andra pass på en tolvdagarsperiod och då var det ju ändå helt okej.
Slet mig igenom bägge tjugorna och känslan efteråt, när jag hade klarat det, var fantastisk. Nytt monarkpass i kväll?
Planen var som sagt 2*20, med motståndet på känsla och 85-90% av max. Startade på känsla och inom en minut av första intervallen bestämde jag mig för att hålla samma nivå passet igenom. Det blev två tjugor med 175 i snittpuls (89.3% av max). Först var jag lite besviken på watt-siffrorna och ville väl helst se fem till tio fler watt men sedan insåg jag att detta var mitt andra pass på en tolvdagarsperiod och då var det ju ändå helt okej.
Slet mig igenom bägge tjugorna och känslan efteråt, när jag hade klarat det, var fantastisk. Nytt monarkpass i kväll?
Etiketter:
Cykling,
Intervaller,
Monark,
Testcykel
2012-02-01
Tillbaka i tortyrkammaren
Det var längesedan jag Monarkade, men nu är det äntligen dags igen. Planen är att köra två tjugo minuter långa intervaller på 85-90% av max, vila fyra minuter mellan dessa tjugor och bli lika stark som Jesper Hjortsberg inom några veckor. Kommer inte sikta på några wattsiffror utan kör på känsla idag, brukar fungera bra för mig när det blir långt mellan testcykelpassen. Hur det går med denna kvällsträning får ni läsa om imorgon. Önska mig lycka till nu!
Ny dag nya möjligheter
Så, nu är jag på jobbet igen. Känns som måndag eftersom jag var hemma igår och i förrgår. Så länge som fredag bara är två dagar bort så känns inte måndag så hemskt om jag ska vara ärlig. Nu: fikarast!
2012-01-31
Mer spänning!
Biltvätt med Ebbah
Skridskolek med de två större barnen
Annars då? Jorå, bara åtta mejl kvar i inkorgen nu. Siktar på att den är tom i kväll. Imorgon blir det jobbet igen för min del och då är det skönt att inte behöva ha en inkorg på axlarna.
Har tappat tråden med att skriva sådant där cykelrelaterat som jag gör märker jag, det blev någon dag utan något och sedan när det blev igen så hade jag tappat rutinen på att skriva om det. Vet inte om det har något läsvärde för er heller faktiskt?
Annars är jag nu otränad i dagarna två. Siktar, som alltid, på ny träning å det snaraste!
Skridskolek med de två större barnen
Annars då? Jorå, bara åtta mejl kvar i inkorgen nu. Siktar på att den är tom i kväll. Imorgon blir det jobbet igen för min del och då är det skönt att inte behöva ha en inkorg på axlarna.
Har tappat tråden med att skriva sådant där cykelrelaterat som jag gör märker jag, det blev någon dag utan något och sedan när det blev igen så hade jag tappat rutinen på att skriva om det. Vet inte om det har något läsvärde för er heller faktiskt?
Annars är jag nu otränad i dagarna två. Siktar, som alltid, på ny träning å det snaraste!
2012-01-30
Vård av barn
Dagen har bestått av: rita, klippa, pärlplattor, kojor, mamma pappa barn, film, youtube, innebandyspel, bilar, leka affär, fika, bad, dusch och sådant där som man gör när man är hemma med barn. Ebbah har haft några febriga dagar och Filip fick också stanna hemma idag för sällskap och att det kändes så där att skicka honom till dagis när jag ändå var hemma. Framåt lunch någonstans ångrade han sig dock så imorgon får han åka till dagis och leka med kompisarna. Ebbah får då kanske den lugn och ro hon behöver för att bli bättre.
Här vilar Ebbah ögonen en stund efter badet samtidigt som Filip och jag tittade vidare på My Little Pony
Ni vet hur det är när man ska vara hemma och VAB:a, man tänker att "nu ska jag hinna med sådant som jag inte hinner med annars". Tänk att jag gick på den niten också denna gång. Det började bra med lite e-postrensning men kom inte så långt med det ens. Allt som kräver mer än en minuts fokuserande är dödsdömt med två härliga barn hemma.
Även om Ebbah sover på bilden så har hon varit ganska pigg idag, men hela tiden med feber. Feber nu i kväll också.
Bonusbilder från igår + 2 från CXVM!
Hej alla mina härliga bloggläsare!
Idag är jag hemma för vård av barn. Igår hade jag några bilder jag ville dela med mig av så jag passar på att göra det nu istället. Sov för övrigt länge (8½ timme ungefär) natten till igår och ganska länge i natt också. Bra Henrik!
Lars på väg upp mot Fjällgrycksbo
Här är vi på väg ner till Bjursås igen, Lars med Falukorvsmacka i handen
Hittade ett par bilder på svenska cyklister (nåja, de syns i bild i alla fall..) igår och frågade fotograf Balint Hamvas om det var okej att publicera dom i bloggen vilket han tyckte var helt okej. Så här kommer dom:
Kajsa Snihs
Magnus Darvell! Bra start där Magnus, uppe bland cyklister från andra startled. Nästa år får vi hoppas på ännu fler poäng så startpositionen blir bättre och startslitet minskar.
Annars var väl inte herrarnas VM-lopp så mycket att hänga i granen vad gäller spänning, men det var ändå en imponerande uppvisning. Lite som om Sverige skulle vinna VM-guld eller OS-guld i ishockey med 10-0, ingen spännande match men det skulle vara en härlig uppvisning. Nu blev det kamp om övriga medaljer bakom den överlägsne Niels Albert. Belgien hade sju cyklister till start och de lade beslag på alla de sju första placeringarna, på hemmaplan. Gissa om det har firats i Belgien i natt? Vore jag förbundskapten för belgiska herrlandslaget så skulle jag säga upp mig nu, för hur toppar man att få in alla sina cyklister på de främsta placeringarna på hemma-VM?
Om ni vill titta på spännande och intensiv CX-tävling så tycker jag ni ska kolla in sista varvet från det fantastiska U23-loppet i lördags istället: http://www.sporza.be/cm/sporza/videozone/MG_sporzatips/MG_WK_veldrijden/1.1206954
2012-01-29
Vinterdistansat, första passet på 9 dagar
Har inte tränat sedan förra fredagen så det var väl på tiden nu kände jag. Minus tio på hemmatermometern i morse, det är väl som alltid när jag ska cykla. Vi var fyra från start men i Enviken någonstans vände Martin då han inte kände sig tiptop och frös, det var -14.5 grader då. Strax innan Enviken hade jag gått upp för min första förning för dagen då jag höll på att frysa ihjäl. Så jag gick upp och höjde pulsen och temperaturen en smula. Vi frös väl oss ut till Marnäs men när vi tog oss ann backarna upp mot Fjällgrycksbo så blev vi lite varmare och temperaturen steg också när vi började åka mot Falun igen. Jag hade förväntat mig kaosusla ben men dom höll ihop förvånansvärt bra faktiskt, riktigt kul. Fick ihop tre timmar och femton minuter med 25 i snitt och 149 i snittpuls. Fin dag också för övrigt:
På väg mot Kvarntäkt
Jesper och Lars
Fjällgrycksbo
Dödsvarg!
Ut ur skuggan och in i solen!
Fint skit
Men vi kunde ju haft det mycket sämre än så här faktiskt. Vintercykling i Dalarna är fantastiskt!
2012-01-28
Sprattelvatten, CXVM & Vinterdistans
Oscar fyllde år i måndags och firade det igår med lite mat och annat. Jag hade lovat att komma och bjuda på sprattelvatten om jag vann Rapha-tävlingen. Hade därför inte räknat med någon utgång alls men när jag vann så var det väl lika bra att åka ner på byn och göra Oscar och Johan sällskap. Träffade på min förre innebandytränare Bernt och supertalangen Jone också så det blev ju heltrevligt det där.
Jag var bara nere på byn i ett par timmar men det var himla trevligt ändå. Lär göras om!
Idag då. CXVMFTW! Alltså cykelcross-VM for the win. Kollade först juniorernas lopp där Belgien dominerade i antal (fyra cyklister topp sex) men lyckades "bara" få en silverpeng med sig därifrån. Emil Linde blev 29:a vilket jag tycker är bra och Dennis Wahlqvist var dryga minuten efter Emil på en 37:e plats.
I U23 loppet hade jag Lars van der Haar som storfavorit och redan under inledningen av första varvet så körde han till sig en lucka. Lite senare så anslöt störste hotet om segern, Wietse Bosmans och efter att de halvkört en stund så kom också Lars landsman Michiel Van der Heijden ikapp och det blev en tättrio som bjöd på en riktig CX-show. Det var två i bredd, det var tre i bredd, full attack och cyklisterna behärskade olika delar av banan olika bra vilket gjorde att det ibland blev små luckor som skulle täppas till.
Bakom dessa var det först en lite större grupp men Arnaud Jouffroy förstod att det skulle bli svårt att få den att samarbeta och attackerade därför. Ute på sista varvet kom han nästan ikapp tättrion vars attackcykling inte direkt främjade bra varvtider. In i sista svåra sandpassagen så sprang Michiel och Wietse sida vid sida och Wietse tog ett kliv åt höger för att springa i spåret och klämde därmed in Michiel mot nätstaketet varpå holländarens reglage fastnade och han tappade några meter. Klart då att det skulle stå mellan Wietse och Lars. Wietse tog initiativet men Lars gav allt på sista gräspartiet, kom ut på upploppet i tätposition och vann spurten. Holland-Belgien-Holland på pallen i U23-loppet alltså. Franske Jouffroy kom i mål som fyra, endast fem sekunder från VM-guldet.
Detta var en av de absolut bästa CX-tävlingar jag sett, grabbarna bjöd verkligen upp till spännade racing. Svenske Ludwig blev varvad ganska tidigt i loppet och hade kanske hoppats på bättre resultat.
Det var kul att följa andra, helt lyriska, CX-människor på Twitter samtidigt och Amerikanske Cannondalecyklisten Tim Johnson sammanfattade loppet på följande vis: "What a race...top-3 of all time.". Och jag är beredd att hålla med. Helt klart en av de bästa CX-tävlingar jag sett.
Imorgon tänkte jag prova på att hänga med på distanspasset. 09:00 från Gamla Postenparkeringen och jag räknar med att sitta på rulle hela tiden. Åtta vilodagar har nog inte gjort underverk med min fysik direkt så det kan nog bli tufft.
2012-01-27
JAG VANN RAPHA FESTIVE 500!
Nu är det okej med versaler och utropstecken i rubriken, för det här är den största tävling jag någonsin vunnit. Så himla överraskad och glad är jag. Stort tack till er alla som röstat!
Mer info här: http://www.rapha.cc/festive-500-2011--the-winners
Jag tror att cykeln är som den på bilden, så här skriver dom själva om förstapriset:
"The grand prize for this year’s number one ranked entry will receive a Paris-Roubaix Challenge 2012 limited edition Trek 6.9. " Men vi får väl se när den kommer vad det blev för något. Det hade lika gärna kunna vara det där tygmärket som alla som klarade 500 km ska få, det här med att vinna känns så himla gött!
Tack igen, tack och tack!
Mer info här: http://www.rapha.cc/festive-500-2011--the-winners
Jag tror att cykeln är som den på bilden, så här skriver dom själva om förstapriset:
"The grand prize for this year’s number one ranked entry will receive a Paris-Roubaix Challenge 2012 limited edition Trek 6.9. " Men vi får väl se när den kommer vad det blev för något. Det hade lika gärna kunna vara det där tygmärket som alla som klarade 500 km ska få, det här med att vinna känns så himla gött!
Tack igen, tack och tack!
Etiketter:
Cykling,
Rapha,
Rapha Festive 500 2011
Live stream UCI World Championships Cyclocross 2012
Dags för VM i cykelcross i helgen, detta år avgörs det i sandigaste delen av Koksijde och alla lopp går att se på nätet:
28/1 Juniorer, sändningsstart 10:45 och start 11:00 (alternativ länk)
28/1 Herrar U23, sädningsstart 14:30 och start 15:00 (alternativ länk)
29/1 Damer, sändningsstart 10:45 och start 11:00 (alternativ länk)
29/1 Herrar elit, sändningsstart 14:15 och start 15:00 (alternativ länk)
28/1 Juniorer, sändningsstart 10:45 och start 11:00 (alternativ länk)
28/1 Herrar U23, sädningsstart 14:30 och start 15:00 (alternativ länk)
29/1 Damer, sändningsstart 10:45 och start 11:00 (alternativ länk)
29/1 Herrar elit, sändningsstart 14:15 och start 15:00 (alternativ länk)
Etiketter:
CX,
Cykling,
livestream,
UCI World Championships Cyclocross
Dagens lunch och nya bussar
Lunchen var god och bussarna ska trafikera Borlänge-Sälenfjällen.
Rostad potatis och helstekt fläskytterfilé med lingonsky satt ju verkligen inte fel och bussarna har bredare säten, mer benutrymme och är utrustade med trådlöst Internet. Bra förmiddag helt enkelt.
Rostad potatis och helstekt fläskytterfilé med lingonsky satt ju verkligen inte fel och bussarna har bredare säten, mer benutrymme och är utrustade med trådlöst Internet. Bra förmiddag helt enkelt.
2012-01-26
Dödsvirus
Det är ju inte första gången jag har något skit i halsen direkt. Blir så himla trött på mig själv. Ni fattar väl att om man jobbar heltid och dessutom tränar ibland så lär man också sova? Tydligen tror inte jag det!? När jag var ung (23-24!?) så "behövde" jag ungefär tio timmar sömn, minst åtta i alla fall. Sov jag fem timmar var jag ju förstörd sedan. Det kunde kanske gå en natt, men då kompenserades det rejält sedan. Nu för tiden ligger jag på fem sex timmar per natt. OCH NU SITTER JAG OCH BLOGGAR ISTÄLLET FÖR ATT SOVA. Så, ni förstår ju själva att det inte är synd om mig, utan rätt åt mig.
Idag tänkte jag trotsa halseländet, det är ju bara tjockt och gör ont när jag sväljer... Så jag bytte om i morse. Packade min väska och gav mig ut för att öppna förrådet då jag upptäckte att jag inte hade nyckeln dit! Ridå. Ville inte vända upp och ned på lägenheten eftersom alla sov så jag kollade bara på nyckelställena (ordvits!) innan jag gav upp. Bytte om till vanliga kläder och gick ut och ställde mig i busskuren. Pendlargrejerna har för övrigt stått i köket sedan i tisdags, skam den som ger sig! Men men, jag biter väl i det sura äpplet och vilar en vecka, en månad, ett kvartal, ett år, ett deccenium osv.
Jag har idag slagit av på takten i den där interwebztävlingen hos det där cykelklädesmärket. Dels för att det är drygt att slänga ut samma länk hela tiden (att ni inte bara allihopa gillade på en gång då!?), plus att det har "fuskats" i tävlingen och så har jag fått några sura meddelanden från folk med färre röster än mig, och dess vänner. Inte så skön stämning alltså. En person fick typ 1500 gilla-markeringar på någon timme. Fint så, det går ju att köpa Gilla-markeringar på nätet så det luktade lite fusk där. När det hände så fick vi övriga med många Gillanden höra att vi minsann var lika dåliga vi, då vi ju faktiskt röstfiskade (i en omröstning!). Så jag har taggat ner. Kommer ändå inte få flest Gilla om inte ett mirakel inträffar eller de som är före mig diskas. Just nu är jag trea och klockan 13:00 avslutas tävlingen. Så, även om tävlingen idag inte har känts så helkul så finns det ju saker som varit väldigt kul.
Jag är ju nämligen näst intill chockad över allt stöd jag fått från er som läser här och känner mig på ett eller annat sätt. Så många Gillanden (över 1200 stycken nu) och så många som delat länken för att hjälpa mig (tack Micke!). Jag är uppriktigt sagt rörd. Det, och att jag var med i cykelklädesmärkets första finalcut på 10 pers har gjort hela min upplevelse av detta till något bra och jag kommer nog minnas detta länge.
Den här tävlingen var stor för mig. Har funderat (och fått frågan) om jag inte skulle ta och skulle sälja cykeln (om jag vann den) och ge pengarna till (exempelvis) cancerfonden. Men eftersom gränsen för fusk är lite otydlig ville jag inte att juryn skulle tycka att jag försökt skaffa mig en otillåten fördel genom en sådan gest. Tävlingen handlar ju om vilket bidrag som är bäst, inte vem som skall förvalta priset på bästa sätt och jag skulle nog få några extra Gilla om jag skänkte bort priset till välgörenhet.
Hjälporganisationerna ska dock inte gå helt lottlösa ur den här tävlingen. Tidigare i veckan funderade jag lite på meningen med den här tävlingen och vad jag man skulle kunna åstadkomma för en god sak, istället för att jaga ett resultat i en egotävling. Varför lägga ner denna möda på att vinna något pris i en tävling, när jag skulle kunna lägga ner samma möda på något som ger något bra tillbaka och en garanterad vinst istället? Så jag har bestämt mig för att köra lite insamlingar för välgörande ändamål detta år. Har ett par idéer på hur det där ska gå till, men det får ni ju reda på när det är dags.
Så. Det var lite osamlade kvällstankar. Nu är det sovdags!
Idag tänkte jag trotsa halseländet, det är ju bara tjockt och gör ont när jag sväljer... Så jag bytte om i morse. Packade min väska och gav mig ut för att öppna förrådet då jag upptäckte att jag inte hade nyckeln dit! Ridå. Ville inte vända upp och ned på lägenheten eftersom alla sov så jag kollade bara på nyckelställena (ordvits!) innan jag gav upp. Bytte om till vanliga kläder och gick ut och ställde mig i busskuren. Pendlargrejerna har för övrigt stått i köket sedan i tisdags, skam den som ger sig! Men men, jag biter väl i det sura äpplet och vilar en vecka, en månad, ett kvartal, ett år, ett deccenium osv.
Jag har idag slagit av på takten i den där interwebztävlingen hos det där cykelklädesmärket. Dels för att det är drygt att slänga ut samma länk hela tiden (att ni inte bara allihopa gillade på en gång då!?), plus att det har "fuskats" i tävlingen och så har jag fått några sura meddelanden från folk med färre röster än mig, och dess vänner. Inte så skön stämning alltså. En person fick typ 1500 gilla-markeringar på någon timme. Fint så, det går ju att köpa Gilla-markeringar på nätet så det luktade lite fusk där. När det hände så fick vi övriga med många Gillanden höra att vi minsann var lika dåliga vi, då vi ju faktiskt röstfiskade (i en omröstning!). Så jag har taggat ner. Kommer ändå inte få flest Gilla om inte ett mirakel inträffar eller de som är före mig diskas. Just nu är jag trea och klockan 13:00 avslutas tävlingen. Så, även om tävlingen idag inte har känts så helkul så finns det ju saker som varit väldigt kul.
Jag är ju nämligen näst intill chockad över allt stöd jag fått från er som läser här och känner mig på ett eller annat sätt. Så många Gillanden (över 1200 stycken nu) och så många som delat länken för att hjälpa mig (tack Micke!). Jag är uppriktigt sagt rörd. Det, och att jag var med i cykelklädesmärkets första finalcut på 10 pers har gjort hela min upplevelse av detta till något bra och jag kommer nog minnas detta länge.
Den här tävlingen var stor för mig. Har funderat (och fått frågan) om jag inte skulle ta och skulle sälja cykeln (om jag vann den) och ge pengarna till (exempelvis) cancerfonden. Men eftersom gränsen för fusk är lite otydlig ville jag inte att juryn skulle tycka att jag försökt skaffa mig en otillåten fördel genom en sådan gest. Tävlingen handlar ju om vilket bidrag som är bäst, inte vem som skall förvalta priset på bästa sätt och jag skulle nog få några extra Gilla om jag skänkte bort priset till välgörenhet.
Hjälporganisationerna ska dock inte gå helt lottlösa ur den här tävlingen. Tidigare i veckan funderade jag lite på meningen med den här tävlingen och vad jag man skulle kunna åstadkomma för en god sak, istället för att jaga ett resultat i en egotävling. Varför lägga ner denna möda på att vinna något pris i en tävling, när jag skulle kunna lägga ner samma möda på något som ger något bra tillbaka och en garanterad vinst istället? Så jag har bestämt mig för att köra lite insamlingar för välgörande ändamål detta år. Har ett par idéer på hur det där ska gå till, men det får ni ju reda på när det är dags.
Så. Det var lite osamlade kvällstankar. Nu är det sovdags!
Kilometerattack
Ett jävla tjat, jag vet. Men nu är det bara 27½ timme kvar av tävlingen när detta publiceras. Nu idag har jag tänkt att jag ska ta mig ikapp och förbi den amerikanske (och nu sovande) konkurrenten. Helst få en stor lucka också så jag klarar av natten (då han är vaken och fiskar röster...) så att jag kan få vinna imorgon klockan 13:00. Är väl ungefär 120-130 Gilla efter honom, så jag behöver verkligen er hjälp.
Ni har väl antagligen och förhoppningsvis redan gillat denna:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=307219175981718&set=a.307218682648434.63240.165374816832822&type=3&theater Om inte så gör det nu!
Det bästa ni kan göra för att hjälpa mig är att klistra in denna länk i er logg/wall på Facebook med uppmaningen "Klicka på bilden och Gilla!"
Ni kan också blogga om tävlingen som dessa snälla gossar har gjort:
Johan Andersson tycker att ni ska hjälpa en stackars dalmas
Gör som Magns säger: Hjälp Henrik
Det har dykt upp ett bidrag som på några timmar fick ca: 1500 Gilla-markeringar, men fusk misstänks där så jag räknar väl inte riktigt med att Rapha ger honom segern.
Idag kör vi! Ni kan väl hjälpa mig med detta, snälla? Det vore så sjukt stort för mig att få vinna en tävling med 4000 deltagare. Att bli uttagen till final bland 1000 som klarat "kvalet" var givetvis skoj också, men det är ju bara segrar som räknas i cykelvärlden.
Ni har väl antagligen och förhoppningsvis redan gillat denna:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=307219175981718&set=a.307218682648434.63240.165374816832822&type=3&theater Om inte så gör det nu!
Det bästa ni kan göra för att hjälpa mig är att klistra in denna länk i er logg/wall på Facebook med uppmaningen "Klicka på bilden och Gilla!"
Ni kan också blogga om tävlingen som dessa snälla gossar har gjort:
Johan Andersson tycker att ni ska hjälpa en stackars dalmas
Gör som Magns säger: Hjälp Henrik
Det har dykt upp ett bidrag som på några timmar fick ca: 1500 Gilla-markeringar, men fusk misstänks där så jag räknar väl inte riktigt med att Rapha ger honom segern.
Idag kör vi! Ni kan väl hjälpa mig med detta, snälla? Det vore så sjukt stort för mig att få vinna en tävling med 4000 deltagare. Att bli uttagen till final bland 1000 som klarat "kvalet" var givetvis skoj också, men det är ju bara segrar som räknas i cykelvärlden.
2012-01-25
Dela med er
Denna länk går till mitt bidrag i Rapha-tävlingen, använd den gärna med uppmaningen att gå in och Gilla.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=307219175981718&set=a.307218682648434.63240.165374816832822&type=1&theater
Som det ser ut nu ligger jag 98 röster efter ledaren och behöver verkligen all hjälp jag kan få för att vinna. Kul och hedrande att se att så många kända och okända människor gillat mitt bidrag hittills.
Två till bloggare som tipsat om mitt bidrag till Rapha-tävlingen är:
- Stefan "Stizze" Jansson tycker att ni skall hjälpa mig att vinna
- Jakob Björklund håller med föregående talare
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=307219175981718&set=a.307218682648434.63240.165374816832822&type=1&theater
Som det ser ut nu ligger jag 98 röster efter ledaren och behöver verkligen all hjälp jag kan få för att vinna. Kul och hedrande att se att så många kända och okända människor gillat mitt bidrag hittills.
Två till bloggare som tipsat om mitt bidrag till Rapha-tävlingen är:
- Stefan "Stizze" Jansson tycker att ni skall hjälpa mig att vinna
- Jakob Björklund håller med föregående talare
Tjock!
Kanske inte så himla tjock om magen, men i halsen. Två dagar i följd har jag nu lagt fram cykelkläder +ANNAT för att kunna cykla till jobbet. Igår kände jag mig för sliten och det var minus fyrtio tusen miljarder grader så jag lät bli, idag är halsen tjock. Jämmer och elände. I måndags kände jag mig också sliten så det är kanske inte så konstigt att halsen strejkar nu. Helgen spenderades ju som ni vet i Limedsforsen med barnen så då blev det inte heller något tränat. Detta blir alltså min femte vilodag i rad.
Måste verkligen sova mer så kroppen får sin vila. Måste.
En som inte gnäller så mycket är Emma Johansson, som nu har tagit sina opererade nyckelben och satt sig på testcykeln igår, tio dagar efter trafikolyckan där hon bröt bägge nyckelbenen:
Måste verkligen sova mer så kroppen får sin vila. Måste.
En som inte gnäller så mycket är Emma Johansson, som nu har tagit sina opererade nyckelben och satt sig på testcykeln igår, tio dagar efter trafikolyckan där hon bröt bägge nyckelbenen:
Foto: EmmaJohansson.com
2012-01-24
Nu är det nära...
Igår kväll var jag 68 Gilla ifrån den ledande amerikanen, men när jag vaknade i morse var jag 174 ifrån! Han är vaken när jag sover och vice versa. Idag har jag tagit det liiite lugnare med röstningen för jag kände att om jag ändå inte kan vinna så ska jag inte behöva förpesta Internet med mina länkar. Nu har det dock trillat in Gillanden under hela dagen och jag är just nu bara 48 Gilla ifrån ledaren. Skam den som ger sig och jag vill fan inte bli tvåa när segern är så nära. Tävlingen pågår ju till fredag så det är ett marathon...
Har fått oväntat stort stöd både på Twitter och Facebook. Trodde folk skulle avsky mig mer efter allt spam faktiskt, men det värmer att se alla heja på mig. Ska försöka få fram en lista på de som Delat min bild med sina vänner på Facebook, tills vidare får ni nöja er med de som bloggat om mitt tävlingsbidrag sedan igår:
- Masmedia hejar på mig
- Kristoffer Lidvall tycker att ni ska rösta på mig
- Oscar Ekstam tycker att ni ska rösta svenskt
- Stefan Määttä hotar att tömma er inkorg om ni inte röstar på mig
Så, gör som hela cykelsverige och Gilla mitt bidrag i Rapha Festive 500 här. En hel del personer har också valt att själva dela med sig av mitt bidrag i sina egna loggar/walls på FB och uppmanat sina vänner att gilla, närmare bestämt 63 personer har gjort detta!
Stort tack till er alla och jag lovar att från att tävlingen avslutats på fredag så ska jag hålla käften på både Facebook och Twitter ett tag framöver så ni slipper mig en stund. Bloggen lär jag dock fortsätta att uppdatera ändå tror jag. Kanske om något annat än tävlingen dock...
Har fått oväntat stort stöd både på Twitter och Facebook. Trodde folk skulle avsky mig mer efter allt spam faktiskt, men det värmer att se alla heja på mig. Ska försöka få fram en lista på de som Delat min bild med sina vänner på Facebook, tills vidare får ni nöja er med de som bloggat om mitt tävlingsbidrag sedan igår:
- Masmedia hejar på mig
- Kristoffer Lidvall tycker att ni ska rösta på mig
- Oscar Ekstam tycker att ni ska rösta svenskt
- Stefan Määttä hotar att tömma er inkorg om ni inte röstar på mig
Så, gör som hela cykelsverige och Gilla mitt bidrag i Rapha Festive 500 här. En hel del personer har också valt att själva dela med sig av mitt bidrag i sina egna loggar/walls på FB och uppmanat sina vänner att gilla, närmare bestämt 63 personer har gjort detta!
Stort tack till er alla och jag lovar att från att tävlingen avslutats på fredag så ska jag hålla käften på både Facebook och Twitter ett tag framöver så ni slipper mig en stund. Bloggen lär jag dock fortsätta att uppdatera ändå tror jag. Kanske om något annat än tävlingen dock...
Etiketter:
Rapha
2012-01-23
Rösta rösta rösta!
Klicka på bilden, då kommer ni till Facebooksidan och väl där så klickar ni Gilla.
Kul att så många hjälpt mig med denna tävling, just nu har 459 personer gillat! Det gör att jag just nu ligger tvåa. 103 Gilla-markeringar från ledaren. Med tanke på antalet läsare här på bloggen borde jag kunna få ett gäng till Gilla innan tävlingen stänger. Här är några bloggare som håller mig som favorit och har skrivit om mitt deltagande i tävlingen:
Adam fjäskar för mig: http://www.adamsteen.se/
Christian vet att det är VIKTIGT att rösta på mig: http://ctillmann.blogspot.com
Tyske Harald håller mig som favorit: http://www.blesshuhnweg.de/
Fredde hejar på Sverige: http://www.freddesblogg.se
Björn tycker att ni ska rösta på mig: http://nishikibjorn.wordpress.com
Om jag missat någon eller om du skriver ett inlägg så får ni gärna skrika till så länkar jag dig med.
På Facebook har många inte bara gillat, utan också delat bilden med sina vänner och uppmaninat dem att Gilla. Stort tack också till baggy som har startat en röstfisketråd på HappyMTB (håll elden vid liv!).
Så. Gå in här och klicka Gilla också du!
Kul att så många hjälpt mig med denna tävling, just nu har 459 personer gillat! Det gör att jag just nu ligger tvåa. 103 Gilla-markeringar från ledaren. Med tanke på antalet läsare här på bloggen borde jag kunna få ett gäng till Gilla innan tävlingen stänger. Här är några bloggare som håller mig som favorit och har skrivit om mitt deltagande i tävlingen:
Adam fjäskar för mig: http://www.adamsteen.se/
Christian vet att det är VIKTIGT att rösta på mig: http://ctillmann.blogspot.com
Tyske Harald håller mig som favorit: http://www.blesshuhnweg.de/
Fredde hejar på Sverige: http://www.freddesblogg.se
Björn tycker att ni ska rösta på mig: http://nishikibjorn.wordpress.com
Om jag missat någon eller om du skriver ett inlägg så får ni gärna skrika till så länkar jag dig med.
På Facebook har många inte bara gillat, utan också delat bilden med sina vänner och uppmaninat dem att Gilla. Stort tack också till baggy som har startat en röstfisketråd på HappyMTB (håll elden vid liv!).
Så. Gå in här och klicka Gilla också du!
Etiketter:
Rapha
Ny header
Vad tycks? Har tänkt byta header hur länge som helst men det har liksom aldrig blivit av förrän nu.
Glöm inte att rösta på mig i Rapha 500, allt ni behöver göra är att klicka på denna länk och sedan "Gilla".
Etiketter:
Om bloggen
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






































