Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-11-19

Spännande GVA idag!

Snyggt av Kevin där, jag trodde faktiskt på Zdenek de sista två varven även om Svens attack i sandfållan med dryga varvet kvar andades klass. Tom gjorde väl vad han kunde men är kanske mest glad över att ha överlevt hoppningen vid sista löphindret där han lyckades dra loss foten från pedalen i upphoppet.
Själv är jag på Sportys Lekland, tur att jag har mobilen... Men nu ska jag klättra lite. Hej!

Lördag morgon! Svenska landslaget i CX 2011! Cykelcity!

Har ätit en frukost som innehöll nog med energi för att ta mig runt Vättern, har ändå planerat vilodag idag så jag får väl lägga den energin på annat antar jag. Har bland annat tänkt att byta till dubbdäck på crossen eftersom det kom underkylt regn igår och ser ut att vara fläckvis blixthalka överallt nu.

Såg att CX-cupen/gruppen under förra helgen beslutat att helgens tävlingar i Skåne är Observations-tävlingar för landslagsuppdrag och att dom skall hålla ögonen öppna åt förbundskaptenerna. Borde inte alla cuptävlingar vara lika mycket värda? Efter SM är det ju dom största tävlingarna och helgens tävlingar ser ut att bli de med lägst deltagarantal (5 anmälda i herrar junior/U23/elit-klassen). Lite trist men kanske inte helt oväntat. SM är avklarat, Svenska Sportmässan pågår denna helg och Skånska tävlingar brukar tyvärr sällan locka några större startfält. Vad har hänt med cykelkulturen i södra Sverige? Förr var Skåne känt som ett stort cykeldistrikt men de senaste åren har det varit ganska tunnt tycker jag. Har kanske fel, hoppas på det och att det bara är crossen som inte slagit igenom där ännu.
Jag hoppas och tror ju nu att landslagsledningen haft ögonen på även de tidigare deltävlingarna av cupen och inte enbart plockar ut ett landslag med SM och denna helgs tävlingar som bakgrund. För att underlätta för förbundskapten Karlsson och sportchef Lindberg har jag redan tagit ut ett landslag till nästa helgs världscup i Koksijde, samma tävlingsplats som VM avgörs på så det är en viktig tävling i VM-förberedelsen.
Min landslagstrupp ser ut på följande vis:
Damklassen:
Åsa Erlandsson
Herrar elit:
Magnus Darvell
Herrar U23:
Ludwig Söderquist
Herrar junior:
Dennis Wahlqvist
Om jag ska lägga till fler så skulle det bli Emil Linde i junior och kanske Martin Eriksson i U23.

Har förresten sett att Cykelcity värvat till sig Jesper Dahlström, Johan Broberg, Edwin Wilson och Henrik Åbom. Det blir i vanlig ordning ett lag att räkna med. Ska Jesper bli uppdragare åt Ahlstrand, eller kommer han ta över som första avslutare? Angenäma problem för lagledningen. Frågan är vilka som kommer bli deras främsta utmanare då både Borås och Vallentuna inte längre finns kvar i klungan 2012.

2011-11-18

Helgens livestream: Cyclocross GVA-trofee Hasselt 2011 och Superprestige Asper-Gavere 2011

Imorgon lördag blir det alltså GVA-trofee i Hasselt, den tävlingen startar 15:00:

På söndag startar Superprestigen i Asper-Gavere klockan 15:00:

Trevlig helg!

Testcykelträningar i klubblokalen

Nu på tisdagen den 22:a november drar Falu CK igång med testcykelträning.Träningen kommer att ske i klubblokalen på Daljunkaregatan 7, tisdagar och torsdagar klockan 19:00. Alla klubbmedlemmar är välkomna, men ungdomar ges förtur om det skulle bli fullt.
Ansvariga för träningen är: Dan Helin (danhelin91@gmail.com) och Sebastian Stenberg (s_freerider@hotmail.com)

Äntligen blir det lite liv och rörelse i lokalen! Är fler klubbmedlemmar intresserade av att utnyttja testcyklarna i lokalen så har jag snart några extra nycklar, hör av dig!

Testade något nytt

Jag är nöjd, även om mobilen försökte hånas när jag skulle hävda mig på sociala medier efteråt

Jag har haft det svårt med långa intervaller på testcykeln ett ganska långt tag nu och har därför satt en begränsning på fyra minuter långa intervaller för att inte spränga mitt psyke totalt. Långa intervaller är dock något som är bra och som jag behöver, så idag gick jag ner i klubblokalen för att bränna av fyra kvartar. Istället för att sikta på någon speciell effekt och hoppas på en okej känsla så gick jag istället in för att sikta på en bra känsla och hoppas på en okej effekt.
Nu är jag nöjd med genomförandet, känslan och utmattningen som benen fick smaka på.
Tävlingsmänniskan i mig vill ju jämföra mina siffror nu mot när jag var elitaktiv och mot alla andra snabbingar, men jag måste försöka släppa det där och jobba med det jag har här och nu istället.

2011-11-17

Ordförande ett år till

Har väl inte sagt det tror jag, men i lördags hade vi årsmöte med Falu cykelklubb och jag blev omvald som ordförande för ännu ett år. Går därmed in på mitt tredje ordförandeår och det känns bra. Om jag ska se framåt lite gällande cykelklubben så tror jag på en ljus framtid. Känns bra att få vara del av den positiva utvecklingen som jag tror föreningen kommer genomgå. Mitt första år var 2010 då jag hastigt och lustigt gick från vice ordförande till ordförande. Allt var nytt, spännande och jag hade ganska mycket tid och energi att lägga ner i föreningen. Vi redovisade ett negativt resultat om 53.000:- då och det var ju ingen höjdare med tanke på hur lite pengar som fanns i kassan. Till 2011 skar vi ner på utgifterna och på årsmötet kunde vi denna gång istället redovisa en vinst på 51.000:-.
Vi har många ungdomar upp till 12 år och många juniorer, detta kommer ju resultera i många ungdomar och många elitåkare bara inom ett eller ett par år. För mig som före detta tävlingscyklist så är ju själva tävlingsverksamheten något som ligger mig varmt om hjärtat. Ekonomi är inte det allra roligaste med en förening men det är nödvändigt med en bra ekonomi för att kunna bedriva en bra verksamhet. Folk vill ju vara där folk är och jag tror att den trenden vi har nu med ökat antal cyklister kommer hålla i sig. Med ökat antal cyklister kommer också ökat antal föräldrar/familjemedlemmar som vill/kan hjälpa till med både verksamheten kring cyklisterna och också eventuella arrangemang. Enkelt uttryckt: har cyklisterna det bra så stannar dom, stannar dom så blir fler intresserade och vi får fler medlemmar. 
De aktiva bör alltså alltid vara i fokus i en förening, anser jag. 
För att kunna lyxa till det för cyklisterna behövs pengar och det lär man anstränga sig för att få. Antingen genom sponsorsamarbeten eller inkomstbringande arrangemang. Där ska vi bli bättre, dock utan att tappa fokuset på de aktiva! Mitt fokus detta år (som redan börjat) är: klubbkänsla och att bädda för en bra verksamhet och stabil framtid.
Nåja, det här var bara några spontana kvällstankar. Häng inte upp er för mycket på något bara. Nu kör vi!

Dagens lunch

Det gäller ju att fylla på depåerna inför söndagens distanspass så man inte tar slut (som vissa andra). Häng med du också! 09:00 från Gamla Postenparkeringen med MTB eller CX. Jag kör CX med myslånga stänkskärmar och vi är nog ute i 3-4 timmar ungefär.

Fåglarna invaderar

Sitter på kontoret idag, fikarastar och har mig. Gör skyltar till Söderbärke busstation och August Lindbergs plan när jag inte fikar. Så ni kan väl tänka på mig nästa gång ni är där och väntar på bussen?

2011-11-16

Fått lön för att cykla idag

Miljövänligt, trevlig, billigt och tidseffektivt. Idag har jag jobbat genom att cykla och fota busshållplatser. Något jag och mina kollegor kom överrens om att jag kunde prova. I städer tar man sig snabbare fram med cykel än med bil, speciellt om man skall stanna vid varenda busshållplats och idag trampade jag alltså runt i Falun. 
Det var någon minusgrad i morse så jag klädde på mig för temperaturer kring 10-15 minus för att hålla värmen även när jag stannade. Försökte hålla lätt distansintensitet när jag trampade. Ville inte köra för hårt då jag inte ville ta slut innan arbetsdagen gjorde det och jag ville inte heller bli svettig för att sedan stanna och bli kall. Det var lite kallt åt kinderna på morgonen och när jag tinade upp under lunchen så brände det lite om fötterna också. Efter lunchen var det behagligt men när solen gick ner blev det fort kallt igen. Var ändå väldigt pigg hela dagen, trots flera timmar på distansintensitet och nästan nio cyklade mil. 
Mer krispig blev jag när jag lugnat ner mig efter att barnen hämtats. Blev hungrig så in i bomben, men det gick ju att åtgärda. Kanske gör en favorit i repris på fredag faktiskt.
Inte varje dag som jag kan cykla och få betalt, klart jag var nöjd då

Hämtat hem konstnärerna

Magen kurrar och det är dags för mat. Nu leker alla tre barn kurragömma tillsammans. Frugan är på möte på dagis och jag ska väl sätta igång med den där matlagningen. Sen tänkte jag nog spela poker och äta chips i kväll. Hur ser er lill-lördag ut?

Ebbah pratar på

[arkivbild]
Filip: Ebbah, titta en katt där ute!
Ebbah: Jag seeer. Ååååh, den har bebisar i magen... Som har fötts!

2011-11-15

Middag framför TV'n

Barnen var värda det.
Mycket på Att göra-listan, har samlat på mig i några dagar nu. Prioriteringar. Nu när annat är ur världen kan jag försöka beta av, men när? När jag jobbar, när jag är med barnen eller när jag sover?

Lokalen

Där står dom lydigt och väntar till mitt nästa besök...
Det är kanske inget mysigt sätt att väcka kroppen på, men som man vaknar sen då!

2011-11-14

Lite dalafoton från mobilen!

Storbäcken!

Hackspett!

Skjul!

Staket!

Här skulle man haft en MTB!

Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär med sina 93 meter fallhöjd och 70 meter fritt fall!

 Bron till Lövnäs!

Farsans dag!

Fars dag igår och jag firades med tårta, radio och en fantastisk familj. Härligt!
Nu är jag på Borlängebussen för att snart riva igång ännu en arbetsvecka. Ska nog passa på att vila ögonen en minut här på bussen också, så hejdå!

2011-11-13

Söndagsvinterdistans #1

Dagens runda och pulskurva:
75 km blev det och i några av backarna hade jag på förhand sagt att det var "fri fart" som gällde. Detta för att de som hade behov av att åka riktigt fort och bli trötta också skulle få bli det.

Till en början var vi sex tappra men i Bjursås så svängde Tim och Stefan Snell av för en kortare variant
I Bjursås var första backen med fri fart och det var Dössberget från botten, alltså avslutningsbacken för Långlopps-SM 2009. Jag ville inte att alla skulle avvakta för att ingen vågade stöta sig mot någon med en fartökning så jag skickade på en skrämselattack direkt. Fick lucka, 98.5% av maxpuls och lyckades hålla undan hela vägen upp även om det var kämpigt mot slutet att ens ta mig upp för backen. Vi rullade från Dössberget och in halvvägs upp mot Baggbo. Jesper Hjortsberg höjde farten och jag är ju inte den som bangar på hög intensitet. Lyckades ta mig upp först också i denna brant.

Erik Wallén och Pontus Kastemyr tog det lite lugnare upp till Baggbo

Jesper njuter av ännu en frifartsbacke, denna gång från Sågmyra till Åhl-Tällberg, jag bet mig fast på hans rulle hela vägen upp.

Bilder från Åhl-Tällberg till Solarvet
Vi åkte sedan grusvägarna via Oxberg och sista frifartsbacken vid Källslätten innan vi kom ut på rv. 293. Med milen hem ungefär så fick jag pyspunktering, stannade två gågner för att pumpa och kom hem med den lilla luft som fanns kvar. Punkteringen upptäcktes av mina träningskamrater efter att jag i ensamt majestät fått köra sista frifartsbacken i fri fart efter att halva sällskapet deklarerat trötthet.
Det här blev ju lite av en positiv överraskning för mig. Visserligen en del högpulsande, men jag trodde att jag skulle krokna. Redan i början var pulsen lite högre än jag kanske önskat men jag tänkte att jag kör till jag dör. Allt eftersom passet rullade på så kändes det som om det skulle kunna fungera hela vägen hem, och det gjorde det ju också. Trodde också att jag skulle vara chanslös i backarna men även där lyckades jag ju vara frami. Nu kan det visserligen bero på vald ansträningsnivå och inte verklig kapacitet. Men ändå kul!

Sträcka: 75.03 km
Tid: 2.54.41
Snitthastighet: 25.8 km/h
Snitt/maxpuls: 157(80%) / 193 (98.5%)
Höjdmeter: 1152

I Baggbo med Erik Wallén och Pontus Kastemyr

Live stream Cyclocross Superprestige Hamme-Zogge 2011

Dags för Superprestige #3, denna gång från Hamme-Zogge. Sändningen startar ca: 14:30, tävlingen ska starta 15:00
Officiell stream: http://superprestige.vt4.be/
Ful-länk: http://sports-livez.com/channel/ch-3.php

Men jag sover väl inte bort fars dag heller?

Nej för tusan, inte jag heller. Vaknade vid halv sex i morse, pigg som alltid. Klev upp, satte på mig lite kläder och drog iväg till Borlänge. Jag ska ju köra distans idag (förhoppningsvis med många andra!) och hade lämnat kvar lite grejer på jobbet i just Borlänge. Det handlade om en hjälm, mina cykelskor, lite kläder, reservslangar, verktyg och så själva cykeln då. Så det var ju bara att bita i det sura morgonäpplet och hämta hem allt.
Igår tänkte jag gå upp med barnen som borde vakna ungefär nu, stoppa i dom lite frukost och ta med dom på en Borlänge-resa. Men så insåg jag innan jag somnade att barnen kanske inte alls vaknar sju utan tar sovmorgon till åtta. Och skulle det hända skulle jag få väldigt bråttom nu på morgonen så jag rattade in mobilens väckningsfunktion till 05:30 för att få det hela överstökat innan barnen vaknade. På så vis kan jag umgås lite med dom innan passet och frugan kan få sova lite mer.
Eftersom barnen inte vaknat än så var det nog rätt klokt att inte vänta in deras uppvaknande.

Ett blogginlägg utan bilder är ju ett uselt blogginlägg, så jag har rotat fram lite vinterträningsbilder ur arkiven för er skull. Det gäller ju att komma i rätt stämning även om vi inte har någon snö ännu.

Avslutar med tre bilder från vägar som vi kommer slita på idag:

2011-11-11

Vad krävs för att vinna en stor internationell cykelcrosstävling?

Svar:
5.35 W / kg i en timme i kombination med väldigt god teknik, en bra tävlingsskalle och givetvis en bra startposition. Inga omöjliga siffror, in i skrubben/källaren och Monarka med er!
Källa: 72 kilo Sven Nys som vann idag med 385 snittwatt.

PRO 1999

Hittade denna juvel i Darvells blogg. Fotot är taget 1999-10-04 och vi har väl givetvis kört någon stenhård träning eller träningstävling. Två spänstiga 17-åringar, bägge på cyklar av dåtidens bästa MTB-märke. Själv har jag ägt ett par Scepter Comp-cyklar och en Pro Image. Just 1999 var nog mitt Pro Image-år, fick en 1998 års modell till kanonpris efter att ha krockat min Scepter Comp mot en bil. Darvells hoj var nog en Pro Team, hette den så?

2011-11-10

Är vid friidrottshallen och väntar på Emily

Som ni kanske kan se så håller både Sweden Mountainbike och Kadens till här (för vi jobbar inte fasadreklam i Falun). Falun är cykel, cykel är Falun.

Ett blogginlägg

2011-11-09

En film från Fulufjällets nationalpark


Har några bilder från idag också, men allt är inte så lätt att få med på bild så jag filmade en kort snutt istället för att försöka fånga den härliga stämningen i Fulufjällets nationalpark.

Kämpa!