Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2024-02-18

Fina fem timmar i fantastiskt väder




Hej och god morgon på dig! 

Ja, igår blev det fem timmars cykling. Eller egentligen 4:55 effektiv tid men jag var ute i drygt fem timmar.. Planen var ändå att vara ute runt 4 timmar så det var inte som att jag körde ett för kort femtimmarspass utan snarare ett väldigt långt fyratimmarspass. 

Innan passet så monterade jag mina dubbdäck för första gången i vinter. Jag har inte cyklat ute så mycket i vinter då jag har prioriterat skidåkning som utomhusaktivitet. Dom gånger som jag har varit ute så har det inte heller varit så halt. Men med tanke på hur mycket det regnade i fredags och sedan frös allt det natten till igår.... 

Igår så såg många vägar ut såhär. Förfrusna och knöliga. Perfekt för dubbdäck...

Min plan för dagen var som sagt ungefär fyra timmar och jag tänkte cykla förbi Sörskog, där jag brukar åka skidor ibland. Jag ville se om det såg bra ut där eller om det var risk att skidspåren regnat bort också där. Sörskog ligger lite högre upp så det brukar vara mer vintrigt där. 

När jag cyklade mot Bjursås så upphörde plogningen strax efter där Törnbergs väg korsar. Jag chansade och tog vägen ner mot sjön istället för att se om det fanns några skoterspår ut på sjön jag kunde ta mot Bjursås. Men gick bet och fick cykla den långa vägen upp igen.

Så jag bestämde mig för att ta mig igenom den oplogade biten. Med lite tur så skulle det bara vara så i 4-500 meter till nästa korsning. Det var inte plogat där heller. Så jag tänkte till nästa korsning vilket var ytterligare en kilometer bort. Det var inte plogat där heller... Så det blev 2.8 kilometer med underlaget ovan. Ibland sprang jag och ibland kunde jag cykla. 

Det som inte dödar det härdar. 

Tänkte lite på liknelsen med livet också att allt är inte bara glatt och lätt. Alla har vi våra svårare partier som vi måste ta oss igenom men där på andra sidan blir det bättre igen. Ibland kan också dom där svårare delarna av livet vara mycket längre än vad vi först tänkt oss (2,8 km istället för 4-500 m...) men någon gång kommer vi få det bättre och lättare igen. Det viktiga är att vi hela tiden fortsätter framåt och aldrig tappar hoppet, för då stannar man i det svåra partiet. 



Jag kom fram till Bjursås där det gick fint och lätt igen. Man åkte skoter på vägarna och motvinden piskade i ansiktet.

Passerade här skidbacken och såg en ung tjej med Siroko-goggles. Ni vet, Siroko som jag samarbetar med. Funderade på om det var någon som handlat dessa via min rabattlänk men jag var inte fräck nog för att fråga. Siroko gör ju inte bara cykelprodukter...


När jag närmade mig Sörskog så var det plötsligt snö på träden och allt blev lite vintrigare. Det som var en eller ett par plusgrader längre ner blev nu en till en och en halv minusgrad. Massor av folk vid skidspåren också så jag vet vad jag gör i eftermiddag. Tar mina skidor och åker till Sörskog! 

Efter Sörskog sedan så hade jag en plan att svänga höger mot Fjällgrycksbo. Men vägen var inte plogad. Så jag fortsatte till nästa väg. Som inte heller var plogad. Sista chansen blev en tredje väg åt andra hållet men det funkar det med i brist på andra alternativ...

Såhär såg den vägen ut. I 6 kilometer. Men jag vände inte utan tog denna väg framåt. Det som inte dödar det härdar och det är sådana här saker som man minns senare... 

Längre fram på väg hem från Grycksbo så tog jag Gamla Fruns väg. Efter några kilometer så hade sista bilen vänt och den var inte heller plogad och utan bilspår. Det gick ett skidspår där men man cyklar inte i skidspår så där vände jag faktiskt tillbaka till Grycksbo igen. 

Sista kilometerna började jag bli riktigt mosig så det var gött att ha färdig mat i kylen som jag kunde värma i micron och både cyclocross och landsvägstävlingar på datorn. Slutet gott, allting gott!


Gårdagens runda, ni ser själva var jag först åkte ner till sjön bara för att vända upp igen och på slutet när jag åkte Gamla Fruns väg och fick vända. Inga korta återvändsvägar heller..

Idag är planen inomhuscykling följt av längdskidåkning. Precis som igår så har jag mat färdig så det är bara att byta om, äta och bege sig ut igen. Just nu skiner solen och det är -9 ute men det ska bli både varmare och tyvärr också molnigt. Men det blir nog en fantastisk dag på skidorna och idag ska jag hinna åka i dagsljus också. Bara en sådan sak. 

Hoppas att du hade en härlig lördag och att söndagen blir en fantastisk dag. Ha det gott så hörs vi imorgon igen, hoj!


_____________
Vill du ha rabatt på cykelprodukter? Genom några av mina samarbeten kan jag erbjuda följande rabatter:
Den här länken ger 10% på Sirokos produkter: https://srko.co/henrikoijer 
Koden LIMAR30OIJER ger 30% på www.limar.com
Koden Henrik10 ger 10% på https://hypericenordic.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar