Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2024-02-29

Mitt sista pass på skidorna inför Vasaloppet!





Hej och god morgon på dig!

Igår så åkte gammelskidorna fram för en tur i Sörskog. Ett sista träningspass längdskidor denna vinter skulle jag kunna tro. Nu väntar Vasaloppet på söndag och sedan lägger jag nog skidorna på hyllan igen för denna vinter. 362,61 kilometer längdskidor har det blivit och med tanke på att jag också tränar cykel så känner jag mig trygg i att den distansen räcker för att jag ska vara väl förberedd inför Vasaloppet. 

Skidorna är inlämnade på stenslipning och vallning så det ska vara 100% flourfritt och förberett inför söndag. 

Spåren i Sörskog var bra. Det är gemensam inledning på 8, 12 och 17 kilometer och gemensam avslutning. Jag valde att åka 17 km och där spåren delade sig så märkte jag direkt att det gick långsammare. Det hade kommit lite snö och folk åker i större utsträckning 8 km än 17 km så jag fick lite mer motstånd. Dessutom kunde jag läsa på Skidspår.se efteråt att man hade spårat 4,5 och 8 km i måndags. Inte 12 och 17 alltså. Det märktes emellanåt. Jag klagar dock inte för det var fint i skogen och gott om snö samtidigt som det var väldigt lite skräp. Men vilken skillnad i glid och fart sedan när jag kom tillbaka till där spåren gick gemensamt igen och andra hade åkt före mig. 
Trots lite svajiga spår och nysnö på 9 av dom 17 kilometerna så snittade jag ändå 4:50 trots att jag tog det medvetet väldigt lugnt. För mig är det en okej fart och det säger mig att min "lägstanivå" är bra. 

Efteråt hade jag ont i ryggen och det där oroar lite då jag vet hur jobbigt ett Vasalopp är för ryggen. Det är också en av anledningarna till att det bara blev ett skidpass förra veckan och ett den här veckan. För att ryggen ska få återhämta sig lite. Nu ska jag göra mina övningar fram till Vasaloppet å så håller vi tummarna för att det går bra där. 

Nåväl. Idag blir det cykling igen, sedan vila imorgon för att på lördag köra ett kortare pass för att få igång kroppen efter vilodagen. Sedan så ska jag vara redo för dom 9 milen mellan Sälen och Mora. 


Du får ha en fantastisk dag så hörs vi här imorgon igen, hoj! 


_____________
Vill du ha rabatt på cykelprodukter? Genom några av mina samarbeten kan jag erbjuda följande rabatter:
Den här länken ger 10% på Sirokos produkter: https://srko.co/henrikoijer 
Koden LIMAR30OIJER ger 30% på www.limar.com
Koden Henrik10 ger 10% på https://hypericenordic.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar