Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2022-12-19

En bra prestation, innebandy-DM och dags för SWE-Cup igen!

Hej och god morgon på dig! 

Om vi tar rubriken, delar upp rubrikens delar i texten nedan och börjar med den första delen så gick det bra igår. Efter att ha haft katastrofdålig känsla i fredags, dålig känsla igår så gick det plötsligt bra i gårdagens avslutande etapp av Tour of the Gila. Visst, en 13:e plats kanske man inte skriver långa brev hem om men jag tyckte att känslan och prestationen var så mycket bättre än senaste gångerna att det kändes som en liten vinst ändå. 

På Zwift så har jag en FTP på 325 watt. Igår så körde jag uppför den första långa backen hårt och hade ett snitt på 339 watt i 26 minuter. Första delen av backen så försökte jag gå med en bra grupp och hade då 363 watt i 10 minuter. Det var jag mest nöjd med från gårdagens lopp och hela Tour of the Gila. Det var givetvis också en fröjd att se Björklund köra så bra som han gjorde. En preliminär 5:e-6:e plats i totalen för hans del. 

Jag hade laddat upp genom att lägga fram fem pepparkakor inför start. Det var tur det för tävlingen pågick i en timme och 47 minuter för egen del så energipåfyllning krävdes. 

Efter ungefär 12 minuter i backen hade jag hunnit släppa gruppen en gång, kommit tillbaka igen och här fick jag släppa en andra gång. 

Jag fick sällskap av Mccarrell på krönet av första backen och här hade vi efter en lång jakt lyckats återansluta till gruppen igen och var då åter med i kampen om 6-14:e plats.

Efter dagens andra långa backe så blev vi ett tag en trio men Mccarrell och jag gjorde oss av med fransmannen Wintz. 

Mccarrell lyckades skaka av också mig på slutet men jag blev ändå finfin 13:e igår av 35 fullföljande på denna mycket tuffa och långa bana. 

Sen så finns det folk som tycker att personer som sitter framför en datorskärm länge är lata... 

Största aktiviteten igår var annars innebandy-DM där Filips Samuelsdal var med. Vi såg första två gruppspelsmatcherna innan jag klämde in min tävling i pausen innan semifinalen. Hann precis upp till semifinalen och där tog det tyvärr stopp på straffar mot laget som sedan vann DM. Små marginaler och grymma insatser. Det blev mycket härlig tid i Lugnets sporthall igår.

Bra helg med barnens aktiviteter i fokus även om jag också fick till träningstid. Fridas föräldramatch i fredags, Ebbahs ridning i lördags och så Filips innebandymatcher igår. 


Idag är det SWE-Cup igen och det kommer att bli en hektisk upplevelse. Vet inte om ett tredagars etapplopp är bästa uppladdningen inför 15 spurter på 30 kilometer men vi får se vad benen räcker till idag. Formen har då varit på uppåtgående mer eller mindre hela hösten så jag hoppas att jag kan vara med och slåss om poängen som delas ut. Det är alltså ett poänglopp där flest poäng vinner och man har 15 spurter på sig att samla poäng. 

I den individuella tävlingen så har vi i Team SZ Umara våra tre cyklister med flest poäng på andra, sjätte och så mig på sjunde plats i totalen. Så det är bra slagläge för laget också idag då vi har fler duktiga sprinters med i laget. Vi leder lagtävlingen tätt före Team SZ SCSGBG, i lagtävlingen så har våra två lag redan ryckt ifrån övriga lag så det ser ut som att det står mellan oss i totalen. 

Jag tycker ändå att det är bra att Team SZ har delat upp sig i mindre lag för SWE-Cup. Det är därför jag kör för Team SZ Umara och inte bara Team SZ under SWE-Cup. Faktum är att dom första tre lagen i SWE-Cup är Team SZ-lag och det fjärde laget består av mestadels Team SZ-åkare. Kikar man i listan över anmälda till A-klassen så är 11 av dom 15 bäst rankade cyklisterna från Team SZ. Så det hade kunnat bli väldigt tråkiga tävlingar med ett stort lag som skulle kunna, till viss del, styra och ställa tävlingarna.

Sedan ska det sägas att det finns individer i andra lag som är riktigt duktiga. Ett sådant exempel är ledaren i SWE-Cup (på samma poäng som vår andraplats) och dagens lopps bäste åkare på rankingen;  Johannes Randrop Keiding. Jag tycker att det är positivt att inte alla duktiga svenskar köra i ett och samma lag men jag förstår också att det än så länge är svårt att få till en bra bredd på toppen i andra lag men den tiden kommer. 

Nåväl, det var lite av ett sidospår. Jag ser fram emot kvällens race och tror att vi i Team SZ Umara främst kommer få se upp med Team SZ SCSGBG (inte många vokaler där inte..), Johan Norén, Johannes och sedan så brukar det alltid vilja vara någon mer som vill stoppa in näsan i kampen om topp-placeringarna. Kanske Alexander Danell?

Om ni vill följa detta högintensiva lopp så kan ni gärna få göra det via min YouTube-kanal. Hojta gärna till i chatten om tekniken verkar fungera, för ett hejarop eller kanske en fråga. Jag ser allt under tiden som jag kör och det är bara roligt när det dyker upp någon rad från er. 



Tack för att du läste dagens inlägg, lämna gärna en kommentar, cykla snyggt och så hörs vi här imorgon igen!


Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

Köper ni cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får ni 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
Om ni vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar