Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2022-12-09

Har kämpat både mot kylan och fuskare på Zwift!


Hej och god morgon på dig!

Dom senaste två dagarna har jag slagits utomhus mot kylan som har anlänt. Det har varit riktigt kallt och i förrgår när jag kom hem så hade jag -12.5 grader på termometern här hemma och igår när jag skulle köra Le Peloton så var det fortfarande -12.2 grader kallt. Det började i onsdags alltså med att jag frös en del till jobbet och ännu mer när jag cyklade hem. Det var riktigt jobbigt den hemcyklingen och att lägga sig platt på golvvärmen efteråt gjorde väldigt ont. Igår så var det Le Peloton men nu hade jag lärt mig en läxa så jag var ännu lite bättre klädd. Det gick bättre även om jag frös en del på min fortsatta färd mot jobbet. Hemcyklingen skedde i ett par grader varmare temperatur och det gjorde skillnad. 

Något jag gjorde igår som jag inte gjorde i förrgår:
- tunna fingervantar innanför lobster-handskarna
- regnskoöverdrag över skorna under vinterskoöverdragen
- regnjacka utanpå vinterkläderna
- på hemvägen så hade jag också en fryspåse mellan buffen och mössan, vilket tog bort eventuell vindkylning på huvudet



Le Peloton ja, vi blev faktiskt fem stycken trots den mycket kalla morgonen. Vi beslutade att köra allt i ett svep utan att stanna och att det inte skulle gå full fart. För att skona luftrören. Det gick ändå ganska fort tyckte jag, kan bero på att jag är lite sliten också. Så på det som brukar vara andra fartsträckan så släppte jag iväg övriga. Ett par cyklister väntade dock in mig och sedan körde vi ikapp övriga två igen. Jag vek dock av mot jobbet mellan sträcka två och tre. 

Sliten ja. Dels så har jag ju kört SWE-Cup och Zwift Racing League i måndags och tisdags. På kvällen med en massa koffein i kroppen och tävlingspepp. Så förutom att det har varit hårt så har sömnen blivit väldigt lidande. Kylan i onsdags tog också en del kände jag och nu blev det kall cykling även igår. 

På väg hem från jobbet igår så höll jag dock värmen i händerna och fötterna var inte alls så illa som tidigare. 

Men eftersom jag har detta med mig nu så ska jag faktiskt ta bilen till jobbet idag och spara lite på kroppen. Det får bli ett Zwift-race i eftermiddag/kväll istället. Allra helst AW Party by SZR vid 17:30. Ska bara hinna hem också. I måndags åkte jag från jobbet vid 18:30, i onsdags började jag cykla hemåt 18:15 och igår startade jag cykeldatorn så sent som 20:55. Dags att sluta i tid idag känner jag. 




Några bilder från och efter pendlingen denna vecka. Mörker och kyla, härdande! 

  
Igår kunde vi läsa på internet om att Eddy Hoole blivit avstängd 6 månader från Zwift efter att ha fuskat i VM-kvalet 13:e november. Eller ja, han hade fuskat fler gånger men det var då det upptäcktes och han är nu avstängd från 13:e november och framåt. Om jag förstod det hela rätt så har han kopplat något mellan sin cykel och Zwift som gjorde att han kunde skruva upp sina wattsiffror. När han skulle verifiera sig på oberoende testcenter så visade hans effektmätare 511 watt i fyra minuter och 47 sekunder när testcentret fick fram 400 watt. Väldigt stor skillnad det. Under VM-kvalet hade åkaren haft 8,5 w/kg i över fyra minuter i den avslutande backen.

Cyklisten i fråga har inga resultat från cykling utomhus, eller från andra idrotter heller och enligt Zwifts utredning så tränade han runt 3 timmar lågintensivt på Zwift i veckan. Tydligen så är han en "Web Software Developer" om man testar att googla honom, väldigt passande. 

Ett tips till alla er som presterar väldigt bra på Zwift eller andra plattformar, visa lite av den kapaciteten utomhus också. Man kommer inte från ingenstans och presterar Tour de France-siffror i källaren/garaget. Då kan det vara värt att fundera ett varv över sin utrustning. Sen finns det alltid de som presterar bättre inomhus än utomhus, det går inte att komma ifrån och man blir bra på det man tränar på. Men det kan inte vara milsvid skillnad. 

Eddy Hoole har varit en åkare i det lag som leder Zwift Racing League på tisdagar, så jag har fått möta honom några gånger under hösten. Återstår att se vad som händer med hans intjänade poäng och lagets totala poäng nu när hans avstängning sträcker sig tre deltävlingar bakåt. Det är det laget som leder över oss med en ynka poäng inför sista deltävlingen. Eddy var inte med på lagtempot i tisdags, av numer förklarliga skäl. 

Vill du läsa beslutet och bakgrunden till Eddys avstängning så finner du det här: https://content-cdn.zwift.com/uploads/2022/12/ZwiftPerformanceVerificationDecision-2022-02-Hoole.pdf 


Dags nu för jobb och sedan Zwift alltså. Häng med du också vet ja, det blir kul! Tack för att du läste dagens inlägg och om allt vill sig väl så har du ett nytt inlägg här imorgon att läsa. Ha det gott och ha en riktigt fin fredag, hoj! 


Om du tyckte att detta var intressant så kan du också följa mig via följande kanaler:

Köper ni cykelkläder via min affiliate-länk hos Siroko så får ni 10% rabatt på alla priser, även dom cykelkläder som redan är till nedsatt pris: https://srko.co/henrikoijer (länken ger automatiskt omräknade priser, ingen kod eller annat behöver anges)
Om ni vill köpa cykelhjälm och glasögon så har jag en rabattrabattkodkod hos Limar som ger dig 30% rabatt, ange: LIMAR30OIJER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar