Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2019-12-07

Misslyckat pass, bra pass, cross live och distans imorgon!

Hej och god morgon förmiddag!

Rubriken säger ju att det är en del att skriva om idag och så är det kanske. Några olika cykelrelaterade punkter har jag i alla fall som jag vill ta med dig idag.

Om vi börjar från början så ställde jag mig på vågen igår, som jag gör nästan varje dag. Vågen visade att jag hade gått ner 1.7 kilo från dagen innan. Det var förstås oroväckande. Insåg att jag trots nästan tre timmars cykling med bland annat Le Peloton knappt hade druckit någonting alls och dessutom hade jag ätit lite för lite. Kände mig dock inte svag eller något så jag tänkte att en rejäl frukost skulle vara bra. När jag satte mig på cykeln så hade jag en plan om att köra 2x20 min till jobbet.

Men när jag väl satte mig på cykeln så hade jag gummiben. Som att jag var en kokt spagetti på sadeln. Det fanns liksom ett motstånd i kroppen mot att ta i. Tänkte att om jag bara kunde värma upp ordentligt så skulle det kanske gå. Bestämde mig för att istället för 2x20 köra i backarna som finns längs vägen. Försökte i första backen och det gick inget vidare. Provade också i andra backen men där gav jag snabbt upp. Det var inte läge. Alldeles för energilåg.
Där i början kan ni se mina försök till ansträngningar.

Under dagen så drack jag 1.5 liter vatten på jobbet och käkade två portioner på thai-buffén. Slarvigt att inte äta och dricka ordentligt dagen innan så att träningen blir lidande av det. Hade också bilen på jobbet så jag tog den hem, käkade lite mer och sedan så testade jag att köra Zwift tillsammans med Linda. Hon valde ett tempolopp och jag valde ett backigt lopp med två långa backar. Nästan som 2x20 alltså.

Backen tog ca: 18 minuter vilket ju blev i princip helt optimalt. Hade inte alls morgonens känsla i kroppen heller utan det fanns lite untz i buggarna. Tyvärr så var det ju ett gäng som var alldeles för snabba för mig, ettan och tvåan är dock inte med i resultaten pga att dom inte körde med pulsmätare. Tur det då dom sedan hade snittat 5.6 w/kg i 43-44 minuter.  Jag fick första gången upp släppa iväg fyra åkare varav en svensk vid namn Emil Eriksson. Höll då ändå 341 watt i 18 minuter så det var en, för mig, bra insats. Längre ner i backen hade jag legat sjua men tog mig under andra halvan upp till en 5-6:e plats och hade sällskap av en amerikan. Vi kom nära Emil in i backen för andra gången men vi kom aldrig ikapp. Andra gången upp blev det lite lägre intensitet (323 watt). Jag försökte gå ikapp Emil tidigt men kroknade och sedan var liksom kampen om fjärdeplatsen borta. Kunde ställa av amerikanen på slutet och blev femma i loppet.

Ettan och tvåan blev sedan inte med i resultaten på Zwiftpower, så där är jag rankad trea.

Höjde mitt beräknade VO2max från 71 till 73.

Såg sedan att jag var den enda topp-5 som vägde över 60 kilo. 11 kilo tyngre än näst tyngsta topp5-cyklist. Faktiskt tyngst av alla topp 8. Då brukar jag inte tycka att jag är speciellt stor ändå. Kräver fler watt helt enkelt.

Imorgon mina vänner, då ska vi köra distanscykling i Falun igen. Samling 10:00 på Stora torget. Kom du också, det blir kul! Fart efter kamrat och möjligheter att dela upp oss i olika grupper beroende på intensitet/längd.

Idag kan ni kika på cross live igen. I den kommande robot-parken i Essen så ska det rejsas, 13:30 för damernas lopp och 15:00 för herrarnas lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar