2019-12-31

Mitt 2019

Hej och god morgon!

Om ni vill läsa en fullspäckad årskrönika så får ni vända er till andra på sociala medier, för det här blir inget sådant inlägg. Jag är inte riktigt sådan. Jag har inget emot att titta bakåt eller så, det ligger bara inte för mig att titta bakåt och sedan delge er året i detalj igen när ni redan har läst allt. Det står ju i bloggen vad jag gjort.

Så...  Där tog jag ner nyårsaftonsstämningen till en låg nivå, förlåt.

Något jag gillar är siffror och fakta, så jag brukar försöka hålla mig till sådant. Helst också i punktform. Eftersom jag har en vilodag idag så kan jag redan nu sammanfatta träningsåret 2019 och för att inte bara ge er siffror så kommer här också några inledande ord.

Jag började vinterträningen med ett mål om minst 2000 minuter per månad, för det hade jag kommit fram till att jag behövde (mer om det längre ner). Hade någon sjukdag i januari men lyckades ändå skrapa ihop mina träningsminuter i januari och februari även om det var på håret. För februaris del så blev det bland annat fem vilodagar inför Samarathon Desert MTB Race. Svårt att få ihop träningsminuterna med sådana uppehåll. Mars och april rullade på bättre och sedan började säsongen. Maj månad brukar innebära någon form av luftrörsproblem och så även i år, vet inte om det är att jag anstränger mig och är pollenkänslig eller vad det är men det är klassiskt att jag är sjuk andra halvan av maj. Juni och juli blev inte helt grymma träningsmånader heller men i augusti kunde jag hålla igång bättre igen. Tappade i september igen, "vilade" oktober (ändå 1686 träningminuter) och körde igång vinterträningen inför 2020 i november. Nu ska det då väl vara själva den om det inte blir ett helt fantastiskt 2020.

När det kommer till just träningsmängd och prestation så gjorde jag ju denna sammanställning första januari i år, kompletterar med årets siffror:
Så här har mina fem senaste år sett ut i antal träningstimmar och totalplacering i Långloppscupen:
2019:  406 timmar och 15:e i Långloppscupen
2018: 369 timmar och 20:e i Långloppscupen
2017: 411 timmar och 16:e i Långloppscupen
2016: 379 timmar och 17:e i Långloppscupen
2015: 442 timmar och 10:a i Långloppscupen

Ganska tydlig trend till att fler träningstimmar för mig ger bättre placering i cupen.

En lite djupare analys utslagen per månad visar också att jag från februari-september hade en jämn och fin träningsmängd under 2015 där jag låg mellan 2000-2500 minuter per månad. Dom övriga åren har det varit svajigare och ett antal månader under 2000 minuters träning
2019: 4 månader (feb-sept) under 2000 minuter
2018: 5 månader (feb-sept) under 2000 minuter
2017: 3 månader (feb-sept) under 2000 minuter
2016: 5 månader (feb-sept) under 2000 minuter
2015: 0 månader (feb-sept) under 2000 minuter

Så den där sammanställningen verkar ju stämma ganska väl överens med mig. Håller jag i träningen, framförallt inför och under säsong) så levererar jag bättre också. Jag tränar ju långt mycket mindre än de flesta av mina konkurrenter, det kommer jag nog aldrig att komma ifrån. Men jag kan ju alltid göra så gott jag kan med mina egna förutsättningar och det tänker jag fortsätta med.


Igår så cykelpendlade jag. Inga magiska intervaller och ingen tempokörning. Det var ju sjätte dagen i rad med träning och räknar jag in cykelturen på julafton så blev det faktiskt 10 dagar i följd med cykling. Så benen förtjänade en lättare dag samt vilodag idag. Det gäller ju att komma laddad in i 2020!

Motivationen är som ni förstår fortsatt på topp, anledningen till det har jag ju vloggat om och jag fortsätter med den motivatorn in i säsongen 2020. Det blir dels dom höjdpunkterna men  även Långloppscupen och Cykelvasan i vanlig ordning.

Kör jag på riktigt jäkla bra så kanske jag kan nå 500 träningstimmar. Nu kör vi 2020!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar