Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2019-12-30

Årets sista pass

Hej och god morgon i stugorna!

Jag är uppe och gör mig i ordning för att cykla till jobbet. När jag senare i eftermiddag kommer hem från jobbet så kan jag med gott samvete säga: "nu kommer jag inte att träna något mer i år". Imorgon är det nyårsafton, jag är ledig och jag ska ha en vilodag. Snart kan jag alltså summera cykelåret 2019. Jag vet redan nu att jag kommer ha tränat mer än 400 timmar och det får jag vara nöjd med. Ni som läste mitt inlägg om träningstimmar och vikten av kontinuitet som jag skrev 1/1 i år vet vilken nivå jag normalt ligger på och hur jag såg ett samband mellan min kontinuitet och prestation.

Igår fick jag rasta Axel på en liten vintercyklingstur på 35 minuter. Axels premiär på snö, slask och is.

På kvällen sedan så körde jag i källar'n, eller som en person på Instagram kallade den efter att jag lagt ut en bild på min Instagram story: Dalarnas Tjernobyl. Det blev först ett försök på Alpe du Zwift, men där rostade jag nog mig själv. Pulsen var aldrig så hög (maxade 169) men benen ville inte riktigt kändes det som. Så efter 23 minuter i backen (har kört den på 42+ min) så gav jag upp. Att benen inte riktigt ville kan ju ha berott på att det var femte dagen i rad med träning, så ingångsvärdena var nog inte helt optimala då ingen av dessa dagar har varit en lugn dag heller. Hur som helst så kändes det ju skit. Körde på i distansfart och anmälde mig till ett Crit Race. Att köra det med rostade ben var ju hur festligt som helst. Lyckades med nöd och näppe klamra mig kvar i tätgruppen där jag blev sist i spurten.

Kikar man lite på den där alpen så hade jag 372 watt första 5 min, 360 watt första 10 min och landade på 358 watt i 20 min. Mina högsta watt på 20 minuter sedan jag körde Kompiskampen i februari, så det var kanske inte så konstigt att benen gnällde lite. På den Kompiskampen så snittade jag 386 watt, så jag har ändå en bit kvar...

Ni som hänger med i svängarna har ju sett att Sara Penton skrivit på för Drops Cycling inför nästa år.  Förutsättningarna för att satsa på cykling som kvinna är tyvärr fortfarande allt annat än bra och det är som hon själv beskriver det: "det är ett heltidsjobb utan någon lön". Så hon har registrerat sig på Sponsor.me där man kan donera till/sponsra hennes satsning 2020 genom att skänka en slant. Målet är 50.000:- och hon är redan drygt halvvägs. Om du också vill ekonomiskt knuffa henne i rätt riktning så kan du göra det här: https://sponsor.me/sarapenton

Avrundar med CX-cyklisten och spanske mästarn Felipe Orts Lloret som visar upp lite skills:


Kul att du ville läsa mitt blogginlägg idag, du kan också följa mig via följande kanaler:
YouTube
Instagram
Facebook
Twitter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar