2010-01-12

Det tar sig

Så här vackert var det vid Stångtjärn nu i kväll. Min hemmaplan för längdåkning. Endast på Maserloppet har jag skidat någon annanstans nu i vinter.
Jag tror att jag har börjat få till stakåkningen nu. Tack vare Lasses goda råd och detaljstudering av världscupåkare på TV så känns det rätt bra. Det som hindrar mig i stakningen är inte längre så mycket tekniken som det är (avsaknaden av) styrkan. Så idag körde jag några kortare stakintervaller i motlut och kortare backar för att få lite power i stakningen. Det kännas mikket pra.
Värre är det väl med övriga växlar. Diagonalåkningen tycker jag väl går hyfsat ändå med bra fäste under skidan och hela ben. Idag hade jag knappt något fäste alls och ont i benen sedan helgen. Så jag gick i princip uppför de backar som jag inte stakade. Och stakning med frånskjut, vad är det för en rackarns mellanväxel?
Körde 14.3-spåret vid Stångtjärn med Lasse nu i kväll. Det känns som om jag kan matcha honom rätt bra nu. Snart får han nog hänga med mig på turerna, istället för att jag försöker hänga med honom. Bara jag får till diagonalåkningen och stakning med frånskjut...
Kilometertiden blev idag 3.52, första gången under fyra för mig. Och detta trots promenad i backar, några korta stopp och mycket fegande utför i mörkret. Ska köra spåret i dagsljus någon gång snart och stå på lite.

Träningsfakta:
Distans: 14.3 km
Tid: 55.09
Snitt/maxpuls: 163/186
Höjdmeter: 150
Väderförhållanden: Kan det ha varit runt 12-15 minusgrader kanske? Spåren börjar bli rätt slitna i Stångtjärn nu.

Totalt sedan 100 dagar kvar (27:e november)
13 timmar 43 minuter skidor (173.7 km på 10 träningar och en tävling)
7 timmar 46 minuter cykel
3 timmar 7 min löpning
2 timmar 05 min styrketräning

4 kommentarer:

  1. Testa även att köra diagonalåkning utan stavar. Bör dock inte utföras i backe utan på slät mark. Detta för att få in tekniken med att få fast skidorna i snön.

    SvaraRadera
  2. Få fast? Då står man ju stilla. ;) Jag har provat lite sådant, tyckte det gick så bra att det blev tråkigt. :)

    SvaraRadera
  3. Denna övning funkar för att få in en bra känsla i diagonalåkningen men även att få in glidet. Att få till över gången mellan dubbelstakning och ds med frånskjut kan vara knepigt.

    SvaraRadera
  4. Har du ont i bena efter ett långlopp på skidor måste du åka med fel växel, det är därför det går sakta.. brukar känna mig som ett slakt i överkroppen iaf efter 98% hård stakning som långloppen brukar vara.

    SvaraRadera