2009-01-05

Distans.

Det blev ett distanspass idag.
Termometern stod på -21 i morse när resten av familjen sov. Lagom temperatur, man slipper bli så svettig. Satte mig vid datorn och funderade ut en runda. Ville inte köra norr om Falun som jag brukar. Det är för kuperat och utförsåkning skulle nog inte vara kul idag. Så söderut, mot värmen, blev målet. Valde att åka den urtrista Hedemoravägen till just Hedemora. Därefter blev det lite mer exotiskt med en sväng genom Vikmanshyttan och grusvägar till Säter. Från Säter åkte jag via Soldvarbo-Torsång-Ornäs-Aspeboda på väg hem.
Jag slogs av hur sakta det gick. Vet inte om det var kylan som fryst alla lager i cykeln eller om jag bara var kass. Låter det vara osagt.
Till Hedemora tog det ett par evigheter, inte gick tiden fortare längs den väldigt tråkiga vägen heller. Ljuspunkten, i dubbel bemärkelse, var soluppgången. Det är härligt att uppleva soluppgång från sadeln, tycker jag.
Från Vikmanshyttan blev det lite roligare ett tag på fina skogsvägar. En snabb PP hann jag också med, vilket också var enda stoppet under turen. Kom till Säter och var långt efter min tidsplan som jag hade höftat ihop på morgonen. Men snart skulle jag ta i. Vägarna från Säter och hem har jag åkt många gånger, nu såg jag fram emot min planerade tempohöjning. Strax innan Torsång (efter 3 timmar och 48 minuter) satte jag igång. Höjde pulsen med cirka 20 slag och borrade så gott jag kunde. Körde på till Gamla Leksandsvägen, eller i drygt trekvart för er utan lokalkännedom. Väl där var det skönt att slå av på takten, och ta mig hem i ett lagom tempo där jag inte förvandlade all svett till is. Efter tempohöjningen blev benen ganska krispiga, det var skönt. Jag gillar verkligen att känna hur kroppen tagit slut. När jag kom ner till Falun mötte jag Mattias och Magnus som jag växlade några ord med. Mattias sa att det var 14 grader kallt nu bara och Magnus sa 15. Kom hem och maten var i stort sett klar.
Kalas!
Trots kylan frös jag aldrig om händerna. Jag hade bara ett par trefingrade lobsterhandskar men det fungerade bra. Fötterna var kalla, ett tag, runt mitten av turen men bättre än dom brukar vara vid varmare temperaturer faktist. Men så hade jag trimmat skorna med gårdagens reklamblad också.
Minus tjugo är egentligen minus tio, med mer nyp i kinderna.

Idag vägde jag mig före frukost (70.7), efter frukost och hade ambitionen att också väga mig när jag kommit hem. För att se hur mycket jag tappat i vikt under träningen, som jag körde utan dryck eller ätbart. Tyvärr glömde jag bort detta. Men efter att ha ätit mat och druckit så vägde jag sex hekto mindre än när jag började träningen.

Det var lite friskt på morgonen idag.

Hedemora i all sin prakt.

Grusvägen mellan Vikmanshyttan och Säter.

Dagens data:
Runda: Hedemora-Vikmanshyttan-Säter-Torsång-Aspeboda-hem
Tid: 5.10.44 (effektiv tid)
Snittpuls: 149 (76% av maxpuls)
Högsta puls: 171 (87.2% av maxpuls)
Tid i zon 1(65%-75% av maxpuls): 2.01.40
Tid i zon 2(75%-85% av maxpuls): 2.55.20
Tid i zon 3(85%-90% av maxpuls): 9.24
Tid i zon 4(90-100% av maxpuls):
Distans: 94 km
Snitt och maxhastighet: 22.9/43.9
Stigningsmeter: 780
Temperatur: -21 när jag åkte och -14-15 när jag kom hem.