Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-10-26

Långt ifrån snabb

Stångtjärns blåa spår, i princip 9,1 kilometer med stig. Det är några korta avsnitt motionsspår, men det handlar inte om allt för många meter. Jag åkte dit för att låta den heldämpade hojen få jobba lite i sin hemmaterräng och damma av ett varv i hög intensitet.
Tyckte väl att jag lyckades med det och kom runt med en snittpuls på 88% av max. Men jösses så långsam jag var. Sedan juli i fjol har jag kört Stångtjärns blåa åtta gånger och det här var mitt långsammaste varv av dom sex gånger som jag tagit i.

Jag måste faktiskt säga att jag är lite förvånad. Eller mycket förvånad, ärligt talat. Jag körde den för två veckor sedan också och då var jag två och tolv snabbare. Det är en evighet det. Visserligen med finhjul då och det gör ju en del. Men heldämpat borde också göra "en del" på den här typen av banor, trodde jag. 
Cykeln är ju faktiskt 1.3 kilo tyngre än min hardtail (när den har fulhjul!). Dessutom så blev jag mycket tröttare i ryggen idag, vilket gjorde att jag inte orkade pressa mig tillräckligt på slutet. Många tror ju att heldämpat gör att ryggen får en bekvämare resa, men det är ju bara om man kör sin heldämpade på samma sätt som sin hardtail. 
Jag satt betydligt mer nu med heldämpat och jag gissar att även många andra gör så och då får alltså ryggen istället ta många fler smällar än om jag skulle ha kört hardtail. Visserligen sväljer dämpningen det värsta, men det blir som sagt många fler smällar istället. 

Nej, det här var kanske inte så kul men ändå ganska spännande och intressant. Känns som om jag borde köra ett varv imorgon på min hardtail med fulhjul och se vad tiden blir.

Det finns ett segment utför på en snabb stig med lite småsten där jag som snabbast kört på 53 sekunder och som långsammast på 60. Idag tog jag mig ner på 55. En bra tid, men jag körde samma utförslöpa på 56 sekunder med hardtail för ett par veckor sedan, så knappast något att jubla över.

Det kan vara så att jag behöver lära mig att köra en heldämpad cykel för att få ut dess fulla potential, det kan vara så att jag helt enkelt var skitkass idag och hade en dålig rygg ändå. Det kan också vara underlaget som var blött och långsamt idag. 

Utveckling

Körde ett pass i natt igen och det blev en ny omgång med 4x4. Det kändes ju helt okej när jag körde dom fyra dagar tidigare på 360 watt, så jag tänkte göra en smygökning till 364 watt bara för att ta ett kliv i rätt riktning. I klassisk Öijer-anda så stämplade jag ut den första fyran på 368 watt istället för tänkta 364. Höll mig på 368 i dom tre första och i den sista så bestämde jag mig för att köra så hårt jag kunde, "på känsla". Tre minuter in i sista intervallen så skruvade jag upp kadensen ytterligare ett snäpp och la mig på 400 watt sista minuten. Fick ett snitt på 384 watt i sista intervallen och totalt 372 på alla fyra alltså. 12 watt bättre nu än senast.
Det är ca: 200 dagar kvar till Billingeracet och om jag fortsätter att höja mig med 12 watt var fjärde dag så är jag uppe på ca: 970 watt på fyrorna lagom till Billingeracet, nästan tusen watt!

Jag har för övrigt köpt en Monark-spegel, så att jag kan kolla på mig själv när jag tränar. Kostade mig 299:- på Rusta och är visserligen bara 44 cm bred, men den är 180 cm hög och står den 1-1,5 meter från cykeln så får jag plats i spegelbilden med god marginal. En av dom fina sakerna med den är just att man kan ställa den mitt i ett rum då den har stöd. Kostar 399:- nu såg jag, kolla här.
Att ha en spegel framför sig när man cyklar är inte bara för att man ska kunna se hur snygg man är eller ta selfies. Man kan tex se hur man rör sig när man cyklar. Om man är stilla med överkroppen, hur man håller armarna och framförallt hur benen rör sig. Pekar knät utåt? Svänger man med benen i tramptagen?
Jag är uppväxt med speglar framför testcyklar, så jag har väl kanske kollat tillräckligt mycket på mig själv genom åren, men jag har ändå saknat en riktig spegel i cykelrummet.

2015-10-25

Min dag

Först blev det ju som sagt innebandy med Ebbah. Tre matcher och en nyttig förlust. Det blev ju fyra vinster igår av fyra möjliga och det är ju bara hälsosamt att förlora också. Men det blev ändå två vinster och det är ju så himla kul att se vilka enorma framsteg tjejerna gjort bara från förra året.

Filip åkte med en kompis och hans pappa till Skogsbo och där blev det 5-11, 10-3 och 10-8 i dom tre hockeymatcherna.

Jag åkte lite bil och såg svår ut också. Stod givetvis stilla här, så ni behöver inte vara oroliga!

Hann precis hem för att se halva UCI-racet i Stockholm via livestream också. Spännande race om platserna 3-4 samt 5-8. Calle Friberg var i en klass för sig och även Simon Andreassen var stabil på sin andraplats.

På eftermiddagen så gjorde jag kanske min bästa pokerturnering någonsin. Blev 3:a av 46 spelare vilket jag är mycket nöjd med. Topp-9 fick pris. Med 23 lirare kvar så hade jag 182 spelpengar kvar och låg riktigt illa ute, men lyckades alltså vända där och då.

Vi tog en promenad så att Frida fick somna och sedan så bakade Ebbah och jag en kladdkaka för att fira pokerframgångarna.

Jag har ju bara vilat en dag (igår), men det känns som om jag vilat i ungefär hundra dagar och vill verkligen träna något idag. Så jag funderar väl lite på att sprätta av ett pass på Monarken när Ronya kommer hem från jobbet.
Har ni cyklat något idag?

2015-10-24

Lång dag

Hej Cykelvänner!

Idag var jag tröttare än någonsin på morgonen efter att jag vaknat. Sov bara fyra timmar i natt så jag får väl skylla mig själv antar jag. Stack sedan och hjälpte min brors familj att flytta från lägenhet till hus. Åkte sedan hem, gjorde en macka och åkte till Borlänge med Ebbah där hon lirade fyra innebandymatcher. Det blev fyra segrar och hon var målvakt i match ett och fyra. 2-0, 3-1, 1-0 och 2-0 blev resultaten. 
Väl där så passade jag på att ta en träningsbloggarlunch i form av turkisk yoghurt med nötter och honung. Börjar bli riktigt bra på det här träningsbloggeriet nu! 

Har alltså inte tränat något idag. Fan vet om det blir något imorgon heller. 08:00 är det samling för ännu ett antal innebandymatcher och när vi kommer hem så har Ronya dragit till jobbet.

Nu går ögonen i kors, det blir ingen uppesittarkväll denna afton....

Cyclocross-SM livestream

Hej!

I helgen är det ju både CXSM (idag!) och en UCI-tävling i Stockholm. Bägge tävlingarna ska sändas live, om jag fattat det hela rätt. Längre ner i detta inlägg hittar du programmet och här hittar du livesändningen från cyclocross-SM och Stockholm cyclocross UCI:

"Helgen den 24-25 oktober samlas över 200 Cyclocross-åkare i Stockholm för att göra upp om svenska mästartiteln på lördagen och köra en internationell UCI-rankad tävling på söndagen. Båda tävlingarna direktsänds på Sportway i samarbete med Svenska Cykelförbundets huvudsponsor PostNord.

24 oktober, Svenska mästerskapen i Cyclocross

Kl. 09:00-10:15 P 10-12, P/F 13-14, P/F 15-16 och Nybörjare (Tävlingar utan SM-status)
Kl. 10.30-11:30 Herrjuniorer och H30
Kl. 11:30-12:30 Damelit/Damveteran
Kl. 13.15-14:15 Herrelit
Kl. 14:30-15:15 H40 och H50

25 oktober, Stockholm Cyclocross UCI category 2
Kl. 09:00 – 10:40 Herr/Dam Seniorer och Ungdomsklasser
Kl. 11:15 – 12:00 UCI Herr Junior Race
Kl. 12:15 – 13:00 UCI Damer Elit Race
Kl. 13.15 – 14:20 UCI Herrar Elit Race"

2015-10-23

Långa Lugnet med heldämpad hoj

Hej!

Idag körde jag igenom Långa Lugnets bana med den där heldämpade Bianchin. Tänker väl inge ge någon djupare analys kring det här med heldämpat efter bara ett pass, men det kändes långsammare än det gick. Tog mig igenom hela (utom snurrandet på stadion) på ungefär tre och tio och blev lite trött också.

Precis som alltid när jag har en ny cykel så plockade jag med mig en gaffelpump i ryggfickan. Det är ju ett tips till er också, man vill ju ha en cykel som gör det man förväntar sig av den och att justera dämpningen kan göra underverk med en cykel. Se bara till att hålla koll på vad som är max tillåtna trycket i dämparen, sedan är det bara att experimentera sig fram till det som passar dig. Stannade faktiskt tre gånger idag och justerade trycket i bakdämparen.

Jag cyklar ju sällan på Lugnet, men vill ju gärna ha lite omväxling på mina rundor och Långa Lugnet är ju alltid trevligt. Banan var faktiskt ungefär lika blöt/torr nu som den var i slutet av maj så det gick riktigt bra att cykla överallt.

Än så länge så tycker jag att heldämpat gör mest nytta i kurvor, där det går snabbt och jag skulle vilja kunna låsa bara bakdämparen ibland. Cykeln vägde för övrigt 11.48 kilo utan pedaler.

Nu börjar det väl dra ihop sig till läggdags hörrni?!

Gårdagens maxtest, lite tankar och mycket siffror

Hej och god morgon!

Ja, det har inte hänt så mycket i livet sedan Ebbahs ridning igår. Vi åt mat, jag vann överlägset över Filip och Ebbah på Yatzy och sedan var det läggdags för barnen. Så jag ältar väl vidare om gårdagens maxtest helt enkelt.

Jag skrev ju igår att mitt beräknade VO2max blev 4.86 och mitt testvärde 69.96. Fick en kommentar om att så exakta värden får jag givetvis inte fram att jag kan bjuda på två decimaler. Så vi kan väl säga att jag har ungefär 70 i testvärde. Enklast så kanske. Att jag ändå skrev med två decimaler var för att visa på att jag inte var över 70, utan under. Gillar ju inte att överdriva utan håller mig gärna till sanningar här i bloggen. Dessutom kommer det ju kännas lite extra gött nästa gång då jag hamnar över 70.
Två gånger har jag kört maxtest hos Aktivituscykelmässan och där har mina testvärden blivit 71,1 och 71,4. Så att jag hamnar på 70 nu känns hur rimligt som helst. Hade jag fått fram 65 eller 75 så hade jag blivit mer fundersam.

Vägde 69,5 iförd cykelbyxor och strumpor när jag skulle köra testet och använde mig av min viktergometer Monark Ergomedic 874E och hade mina Garmin Vector 2-pedaler på. Av dom nio viktskivorna jag använde för testet så kommer åtta från Monark. En 0,25 kg-skiva har jag köpt från annat företag. Jag åt eller drack inget under testet, temperaturen låg hela tiden kring 16.5 grader och fläkten stod på ett bord framför mig.
Då testet inleder på 50 och 85 watt och viktkorgen väger 1 kilo, så startar jag helt enkelt på 50 och 85 i kadens. För att sedan från 120-rampen hela tiden ligga på 100 i kadens.

Ja, det var ju lite bakgrund till det hela. Själva testet känns ju löjligt lätt till en början (det är det också!), sedan börjar det plötsligt bli svettigt och innan man hinner fatta vad som hänt så har man majbrasor i benen. Jag kör ju ett Padilla-test, som är ett väldigt vanligt test för cyklister.

Då jag kört detta test ett par gånger tidigare så har jag ju siffror att jämföra med och sådant är alltid kul! Nedan finner ni effekt, snittpuls och maxpuls för varje ramp från 120 watt):
Test april 2013 (vägde ett hekto mer då (69,6kg), än igår):
120 watt, 115, 123
155 watt, 122, 127
190 watt, 140, 148
225 watt, 149, 158
260 watt, 158, 165
295 watt, 164, 171
330 watt, 170, 178
365 watt, 177, 185
400 watt, 182, 191 (kom 2.34 in på 400 watt)

Test oktober 2015:
120 watt, 102, 107
155 watt, 113, 120
190 watt, 126, 134
225 watt, 142, 151
260 watt, 156, 163
295 watt, 164, 171
330 watt, 171, 178
365 watt, 177, 183
400 watt, 179, 188 (kom 2.38 in på 400 watt

Jag kom alltså nästan exakt lika långt, den största skillnaden hittar vi faktiskt i början av testet där pulsnivåerna var betydligt lägre denna gång än i april 2013. Sedan så avslutar jag också testet med något lägre puls. Gjorde en bild för att visa detta lite mer överskådligt:
När jag kollade lite snabbt på den data jag fick från mina pedaler så stack grafen om var jag börjar mitt tramptag ut:
DC 0 är alltså när pedalen är högst upp, 90 är 90 grader, alltså "klockan tre" och 270 är således "klockan 9". Blåa prickar är höger pedal och gröna är vänster. Den allra första delen så börjar jag alltså tramptaget efter att pedalen passerat toppläget, men ganska snart så börjar jag ta i redan innan pedalen når toppen. Det är också ganska tydligt att jag till en början startar trampandet tidigare med höger ben, än jag gör med vänster. För att sedan mitt i testet istället starta trampandet tidigare med vänster ben. I slutet är det mest vilda västern...
I början av testet ligger kraftfasen kring 200 av dom 360 graderna medan jag avslutar på knappa 270 graders kraftfas. Toppen i kraftfasen är hela tiden 4-8 grader längre med höger ben, än det är med vänster. Mellan ca: 40 och 50 graders peak, oavsett om jag har en kraftfas på 200 eller 270 grader.

Kollar jag på balansen mellan vänster och höger ben så ligger den väldigt jämnt och fint kring 50%. I början 51-49 åt vänster, i mitten 50-50 och på slutet av testet 49-51. Om det nu går att dra några slutsatser av detta så jobbar jag mer med vänsterbenet när det går lätt och mer med högerbenet när det blir jobbigt. Men det var ju som sagt en marginell diff bara.

Rundtrampseffektiviteten är jämn mellan höger och vänster ben och ökar från 60 i början av testet till att landa på 94 för bägge benen i 400-rampen.

Ja, nä. Det var ju skitkul det här. Siffror alltså.
Så här såg puls och effektkurvan ut. Vill ni grotta ner er i mitt test så ligger all data här: https://connect.garmin.com/modern/activity/934725983

Sätter här och nu målet att fixa hela 400-rampen innan nästa tävling. Hur svårt kan det egentligen vara?!

Frågor, synpunkter och expertutlåtande på detta?

2015-10-22

Maxtestet

Hej Cykelvänner!

Idag har jag kört ett maxtest på och med mig själv. I min källare på min Monark 874 E. Precis som tidigare försök så slutade jag på 400 watt-rampen. Lite besviken över det, även om det var rätt så väntat. Lyckades i alla fall köra hela fantastiska fyra sekunder längre än jag tidigare gjort på mina hemmatest.
2.38 in på 400 watt alltså, hur svårt kan det egentligen vara att köra 1.22 till om man väl släpat sig 2.38 in i eländet?!

Nåväl. Nu ska jag på Ebbahs ridning, får grotta ner mig lite mer senare helt enkelt. VO2max på 4,86 och ett testvärde på 69.96 har jag lyckats räkna mig fram till med dagens testresultat. Vi hörs!

2015-10-21

Den där sköna känslan, maxtest och intervju

Den sköna känslan idag består i att jag tagit tag i en besvärlig del av mitt liv. Nämligen skrivbordet på datorn. Hade ungefär en miljon ikoner så hela skrivbordet och en 7-8 meter till höger om det var fyllt med en massa bilder, filer, program och mappar. Nu är allt sorterat, arkiverat och en del raderat.
Så. Himla Skönt.

Nu ska jag bara ta tag i dom där 24 mejlen som stirrar på mig varje gång jag öppnar inkorgen och sedan kanske jag kan börja om mitt liv igen. Ligger ju så himla långt efter i så mycket, känner jag, och det är ju inte så kul att känna. Bättre då att ha ordning och reda och ligga i fas med sig själv.
Tänk en tom inkorg och ett tomt skrivbord, då är det ju ett rent nöje att starta datorn.

-----

Imorgon tänkte jag köra ett maxtest. Ett eget på min testcykel alltså, inte i något lab tyvärr. När jag fick en viktskiva på 0.25 kg vintern 2013 så körde jag ett test direkt och ett senare på våren. Sedan dess har jag inte kört några fler test på mig själv.
Gör det mest för att det är kul och förhoppningsvis så ska jag väl kunna se någon förbättring någon gång. Har tänkt köra testet rätt länge, men jag vill helst ha en vilodag innan och det ska inte krocka med "viktigare" träningar.
Hade ju egentligen tänkt träna idag, men då det var ungefär fyra timmar från att jag somnade till dess att jag klev upp på morgonen och jag dessutom vaknat för att mata Frida under dom där fyra timmarna så har jag varit rätt trött idag. Så jag tar en vilodag och kör maxtest imorgon istället, så får jag det gjort också.
Så här gick mina test under 2013, tror och hoppas på förbättring imorgon!
28:e februari 2013
8:e april 2013

-----

Även om jag inte tränat idag så har jag inte bara legat på sofflocket, tog en lång promenad idag samtidigt som jag blev telefonintervjuad. Jösses, tycker nästan synd om han som intervjuade mig då jag babblade så mycket. Ringa upp mig och be mig snacka cykel liksom, hade väl kunna pratat på i ett dygn om jag bara fått det. Nu blev det ändå 80 minuter cykelsnack och det var väl så trevligt. Hade väl varit så smart att vi bokat tiden lagom till dess att Frida skulle vila middag, så det blev en promenad med henne sovandes i cykelvagnen.
Resultatet av intervjun presenteras i vinter, håll inte andan tills dess!

Nattfyror

Hej cykelvänner!

Det blev ju ett pass igår, eller idag, beroende på hur noga man är med vad klockan visade. Började givetvis med att skjuta på passet så länge som möjligt genom att komma på tusen andra saker som "borde göras". Men till slut så tog jag mig alltså i kragen och kröp ner i källaren.

Jag vet att många av er tycker att watt är schwatt och inte ett skvatt (rim!) roligt att läsa om. Men jag vet också att många av er bara älskar detta, dessutom så är min blogg också lite av min träningsdagbok. Så jag kör en kortis med siffror och för nördarna så finns länk till all pass-data här. körde alltså fyra stycken intervaller på fyra minuter vardera med tre minuters vila mellan. Höll mig på 360 Monarkwatt och mina Garmin Vector 2 visade 5,5-6,5% mer i natt. Får en del frågor på hur mycket som diffar, så nu vet ni (igen) ungefär vad ni kan räkna med.

Tänkte innan passet att jag inte skulle bränna ut mig totalt utan köra igenom dom på det motstånd som jag nu körde intervallerna på. Blev alldeles lagom jobbigt. Inte alls enkelt, men ändå ganska långt från någon sprängning. Så här har mina rekord på 4x4 sett ut sedan 2013:
Våren 2013: 372 Monarkwatt
November 2013: 376 Monarkwatt
Januari 2014: 378 Monarkwatt
April 2014: 388 Monarkwatt
April 2015: 392 Monarkwatt

När jag tränade så lyssnade jag på denna musik: [Spotify] och tittade på detta:


Idag är barnen lediga från skolan och frugan kommer snart hem från jobbet och vill då sova givetvis. Så jag ska väl försöka underhålla barnen så gott jag kan i gråvädret. Ska väl försöka hinna med ett träningspass någon gång idag också...

2015-10-20

Som en riktig träningsbloggare!

Hej cykelvänner!

Idag har jag gjort två obligatoriska punkter på träningsbloggarprogrammet. Har nämligen både ätit kvarg och tagit en PW (powerwalk). Fattar inte grejen med kvarg, det var ju liksom inte ens gott. Promenaden var när jag gick med Frida i cykelvagnen till Ebbahs innebandyträning. Blev ju ca: 5 kilometer totalt.
Nu skulle jag bara behöva en instagram-bild på lite nötter och bär...

När det kommer till cyklandet så har jag vilat två dagar i rad. Två dagar är ju vad som är gränsen för mitt välmående, skulle jag vila även idag så innebär det att det inte är som det ska. Nu har jag inte tränat än, så det ser ju lite mörkt ut. Men testcykeln står där i källaren och lockar på mig. Det kan bli en omgång på den vita stålhingsten när barnen somnat.

Frida tyckte det var skönt med innebandyträning.

På hemvägen så mötte vi någon som samlade på lumen, man blev liksom bländad på ett par hundra meters avstånd.

Hade en dålig speldag igår, idag har det däremot gått betydligt bättre. Brukar mest spela Sit & Go när jag spelar poker men idag när Frida somnade så testade jag en turnering. 84 deltagare, topp-12 fick prispengar. Efter en timme och 45 minuters spelande så låg jag tvåa med bara sju spelare kvar. Då var det dags att väcka Frida och åka till skolan för att hämta barnen som fått åka bil idag. Så jag drog några vilda chansningar på slutet för att försöka slå ut folk men blev själv utslagen och slutade sjua.
Har ju alltid sagt att barnen ska cykla till och från skolan...

2015-10-19

Den heldämpade cykeln

Så här ser den ut alltså, liggandes på en lövbädd i min trädgård, 2016 års Bianchi Methanol 29.2 FS.

Shimanos XT-komponenter, 29"-hjul givetvis, Fox står för dämpningen och Formula R1 ser till att cykeln stannar. Låsning av dämpare sker med ett reglage på styret som låser bägge dämparna. Låsningen har tre lägen; ett helt låst, ett medium och ett helt öppet.

Jag hade ju tänkt mig att testa denna mot min hardtail som också heter 29.2 men SL istället för FS. För samma peng (54.995:-) får man en hardtail 29.2 SL med XTR, och nästan 2 hekto lättare hjul jämfört med 29.2 FS där man alltså också får nöja sig med XT-komponenter.
Då jag har lyckats komma över lite viktuppgifter så ska det dessutom skilja 1.7 kilo mellan cyklarna (obs att jag inte vet om det är samma ramstorlek på cyklarna som vägts).

På papperet så blir det alltså en solklar seger för hardtailen som erbjuder finare komponenter och en mycket lägre vikt.

Om jag struntar i prislappar och bara fokuserar på prestanda så skulle jag kunna köra på Bianchis heldämpade Methanol 29.1 FS. Den kommer med SRAM XX1 och väger bara ett halvt kilo mer än hardtail-cykeln 29.2 SL. Men då vi skulle strunta i prislappar så finns ju också hardtailvarianter med XX1 eller XTR Di2 också. Men då dom två hardtailvarianterna inte säljs i Sverige så glömmer vi dom just nu.

Nåväl. På papperet är segern enkel för en hardtail. Mycker mer (lättare och bättre) cykel för pengarna. Men tävlingar avgörs ju aldrig på papperet, så jag ska väl ta mig ut och testa dom också. Hade helst testat dom med ett och samma hjulpar, men det är olika bakaxlar på dom två cyklarna som jag har...

Gourmetfrukost

Sonys mobilkameror har ju möjligheten att ta kort i ett automatläge med en rad förinställda kamerainställningar. Idag tyckte kameran att min havregrynsgröt var en bild på gourmet. Helt rätt!

Vad ska ni göra idag då? Jag hoppas i vanlig ordning på lite cykling, även om det idag kanske kan bli en tur på testcykeln om det ska bli något tränat för min del. Frun jobbar först eftermiddag sedan hinner hon nog hem någon timme innan hon jobbar natt på det.

Idag ska jag nog få hem en heldämpad cykel. Ska testa den lite och se om jag kanske gillar det bättre än en hardtail. Har ju annars inte kört heldämpat sedan jag var typ 20 år? Då Magnus Darvell och jag körde en varsin röd-gul Gary Fisher med skivbromsar och allt. Den var ju inte direkt jättelätt och jättestyv när man tryckte till i backarna. Men mycket har hänt sedan dess och nu väger en heldämpad inte så mycket mer än en hardtail. Bianchis modeller ligger väl dryga halvkilot högre i vikt på en heldämpad jämfört med en hardtail.
Hur mycket förlorar man då på att ha ett halvkilo extra med sig jämfört med hur mycket man vinner på bakdämparen? Ja, jag tänkte väl prova mig fram och se hur det känns nu helt enkelt. Kanske kan också den där bakdämparen minska punkteringsrisken? En nackdel utöver vikten på cykeln är ju att det är mer rörliga delar och mer som kan krångla på en heldämpad cykel.
Det finns en hel del cyklister som bytt till heldämpat för att de haft problem med ryggen. Vissa har säkert blivit hjälpta av bytet, men jag har också hört att flera faktiskt fått mer problem med ryggen. Troligtvis så sitter man mer på cykeln när man kör heldämpat och därmed så får ryggen fortfarande en hel del stryk när man cyklar över ojämnheterna.

Hur tänker ni kring heldämpat? Jag blev, som ni kanske förstår, lite avtrubbad av försöket för hundra år sedan. Dessutom gillar jag känslan i en riktigt lätt cykel.

2015-10-18

Dagens bilder, ryggproblem, YouTube och världscupen i CX

Idag har Falu CK haft årsmöte, men jag var faktiskt inte där. Ronya har jobbat i vanlig ordning så jag har varit barnvakt istället. Ingen träning heller alltså, men det finns ju några timmar kvar på dygnet om jag skulle vilja det.
Bilden på solnedgången tog jag nere vid Hälsinggårdsbryggorna efter att ha lämnat Emily på sin dansträning.

Tror inte att vi har pratat om att jag har haft problem med ryggen denna höst, eller har vi det? Det började hur som helst innan Bockstensturen och har spökat till och från sedan dess. Jag har känt av det hela tiden, men det har varit olika mycket och det är faktiskt bara på 3-4 träningspass som det påverkat mig negativt när jag cyklat. Nu känns det tack och lov som om det är på väg att bli bra igen.

Det här med min YouTube-kanal då? Nu har jag börjat få dåligt samvete för att jag inte laddat upp någon video där på två veckors tid. Ska vi ha det så?! Alltså både att jag inte laddar upp klipp på två veckor och att det ger mig dåligt samvete... På kort tid så har det ju rasslat in 350 prenumeranter så jag börja känna att det finns några som förväntar sig att jag publicerar någon form av innehåll i den där kanalen också.
Men vad ska jag filma egentligen?! Tror jag får slänga upp vloggar lite då och då för att hålla elden vid liv.

Här kan ni se dagens världscuplopp i cyclocross. Starten går ca: 10 minuter in i klippen.
Damerna:

Herrarna:

Klackrunda

Hej Cykelvänner!

Igår blev det inget blogginlägg. Det trådlösa nätverket krånglade här hemma igår på förmiddagen och sedan stack ju jag ut och cyklade. Kom hem alldeles för sent och då hade vi fått besök dessutom. Så jag skippade det där med att blogga.

Men idag är det ju en ny dag med nya möjligheter. Tänkte därför skriva lite kort om gårdagens klack-pass. Hade nämligen skissat på en rutt till Gimklack och Djurmo klack. För er som inte vill läsa text så kommer nu bilderna och för er som gillar ord så kommer några fler efter bilderna. Det var bara Gimklack på den första bilden som jag hade cyklat förut, alla andra bilder var nya cykelplatser för mig.

Kollade ni på bilderna nyss så tyckte ni kanske att det där såg ut som en riktigt fin tur och det var den också. Ibland. Men det var rätt mycket jämmer och elände också på dåliga stigar och vandringsleder. Jag fick gå alldeles för mycket för att det skulle kännas kul.

Vägen till Gimklack (bild 1) var inga konstigheter utan mest transport på asfalt följt av lite grusväg och någon större stig. Åkte sedan någon handgjord del av Gimån (bild2). Någon som vet varför man byggt den så längs med berget?

Från Gimsbärke så tog jag en stig över Sifferboberget (bild 3, 4 och 5). Den började riktigt bra, men sedan så kom ett kalhygge ivägen så jag fick gå en liten bit och kolla på kartan i min Garmin Edge 810. Tur ändå att jag hade den för jag kunde hitta stigen igen på andra sidan kalhygget. Men då var den inte alls lika fin längre. Jättelångt ifrån. Tog sedan en vandringsled mot Solsbodarna som var ömsom fin och ömsom inte så fin.

Från Solsbodarna så cyklade jag sydväst med riktning mot Oxberget och Djurmo Klack. Första delen var okej men när jag kom till vandringsleden vid Djurmo klacks naturreservat så spårade den ur helt och hållet. Kom till ett ställe där en massa träd låg över stigen och man hade markerat en led runt dom. Tänkte inte så mycket mer på det men det var tydligen en helt ny vandringsled. Typ upptrampad rakt ut i skogen. I stenig och blöt terräng. Fattar inte varför man så ofta måste göra vandringsleder så himla dåliga och blöta, vad är grejen med er vandrare egentligen?!

Vissa delar av stigen längs med Oxberget (jag kom norrifrån) blev bra när jag närmade mig utsikten (bild 6), men jag skulle inte rekommendera någon att cykla den för dom korta bitarna som var bra. Stigen från Oxberget och västerut mot Djurmo Klack var dock riktigt fin och där kan ni gärna cykla. Typ från Djurmo Klack, ut till Oxberget och sedan vända igen. Jag åkte ner till en parkering och tog sedan vandringsleden från parkeringen till Djurmo Klack. Det blev en del vandring där med...

Kom till slut fram till Djurmo Klack (bild 7), men då hade det gått alldeles för lång tid på grund av alla dåliga stigar och promenerande/joggande med cykeln. Innan jag tog den där obligatoriska bloggbilden så hade jag sett att det var några där och grillade. Så jag tänkte att jag frågar dom om stigen västerut är bättre än den östra stigen som jag kom dit på.

När jag närmade mig så såg jag att det var en pappa med sin son som grillade och då säger pappan:
"Nämen, är det Öijer?!". Det visade sig att de skulle övernatta där och att han brukar läsa den här bloggen. Alltså, jag vet ju att det är ganska många som läser min blogg, men jag kommer nog aldrig att riktigt vänja mig med att ni kommer fram på tävlingar, på stan, i lekparker och ute i skogen och berättar att ni läser min blogg.
Det känns liksom så overkligt och jag blir lika glad varje gång.

Tyvärr visste dom inte hur den andra stigen var, men jag tog en chansning och det var en bra chansning. Stigen som gick västerut från Klacken och ner mot Bäckarna kunde jag cykla hela vägen. Några partier var riktigt kluriga, så jag var stolt över att klara dom och 150 meters höjdskillnad på stigen var en riktigt häftig upplevelse där bromsarna blev heta och armarna trötta.

Eftersom tiden går fort när man har roligt, samt när man går med cykeln längs med värdelösa vandringsleder, så var klockan mycket vid Djurmo Klack, så istället för en fantastisk (?!) rutt hemåt så blev det stora vägen hem. Solen gick ju ner...

2015-10-16

Den första isen

Vintern är här, på med dubbdäcken och akta er för blixthalkan!

Det kändes lite märkligt det där, att det plötsligt låg is på vattnet. Så himla kallt har det väl ändå inte varit? Men så var det flera ställen där jag cyklade idag där marken var frusen och temperaturen på min Garmin var nere på 0.1°C som kallast.

Jag hade helst cyklat långt idag, men så blev det inte. Istället blev det en timme och 37 minuter med lite högintensiva backar i form av Norlingberg, Gamla Fruns väg och Källslättenbacken. Allt finns på STRAVA.

Innan jag började skriva på det här inlägget så tänkte jag "ska jag verkligen skriva om vad jag har tränat, idag igen?!", sedan så insåg jag att det är nog faktiskt därför som många av er läser den här bloggen.
Har fått en hel del nätkärlek den senaste tiden och jag vill verkligen att ni ska veta att jag uppskattar det!

Rundan bestod nästan bara av grusvägar, men på slutet när jag klarat av mina backar så körde jag istället nästan bara stig. Tycker själv att jag har rätt bra flyt på stigarna nu faktiskt och att jag ibland kör riktigt snyggt och snabbt. Men, ni vet ju hur det är... Är man ensam så är det lätt att vara världsmästare.

Mina paket från igår

Hej cykelvänner!

Jag förstår ju att ni bara döööör av nyfikenhet över vad det var för något jag fick i mina två paket igår. Jag ska givetvis inte vara grym mot er, utan gör såklart ett inlägg om paketen där jag går rakt på sak. Det var ett hårt och ett mjukt paket:
Böcker från SISU Idrottsböcker. Ska bli kul att fräscha upp kunskaperna lite, är ju ingen bokmänniska men är det något som jag är intresserad av så blir det givetvis också intressant att läsa. Idrottspsykologi tycker jag ju är extremt intressant, Träningslära är ju nyttigt att kunna om man ska träna bra och Kondition och uthållighet ska bli intressant.
Undrar vilken jag ska börja med bara, vilken skulle ni helst vilja ha/börja med?

Nästa paket var det mjuka paketet och i det fanns något som ni alla önskar er, men alla vet kanske inte om det. Ett par flossade cykelbyxor! Borstad insida, säger CRAFT, om sina Shield Bib Shorts men det viktiga är inte vad vi kallar det utan att det är mjukt, varmt och jättemysigt på hösten/vintern. För ett gäng år sedan (när Kalas försåg mig med en massa kläder) så hade jag flossade cykelbyxor. Vill minnas att jag hade dom hela vintern. Nu är ju minnet som det är och dom allra kallaste dagarna lär jag kanske ha haft något annat. Eller låtit bli att cykla?
Hur som helst, av någon anledning så känns ju vanliga cykelbyxor mycket bättre än långa tights. Gissar att det är lite passformsrelaterat och inte bara det faktum att cykelbyxor är mer "rätt". Långa byxor måste liksom göras för att passa perfekt på hela benen, medan vanliga cykelbyxor bara behöver passa bra över övre delen av underkroppen.

Hur som helst. Mina flossade cykelbyxor från Kalas har jag kvar, men eftersom det är fel sponsorer och sådant tryckt på dom så har jag inte använt dom på många år. Men nu när CRAFT har det jag söker så är det alltså dags för en härlig höst/vinter igen. Så jäkla grymma nu när det är lite småkallt på dagarna och temperaturen är mycket småkall tidigt på morgonen eller när det drar ihop sig till kväll.
Kolla bara insidan, hur mjukt och mysigt ser inte det här ut då?!

Insidan är alltså mjuk och flossad/borstad. De röda som ni ser är bara en detalj i hängslena på ryggen och inget som syns med cykeltröjan på. Utsidan är väl egentligen som ett par helt vanliga cykelbyxor, bortsett från en lysande detalj. Den "gråa" loggan på mudden längst ner på benet är nämligen i reflekterande material så att man syns bättre i mörkret.
Det var lite svårt att få till någon bra bild på reflexen inomhus i ett ljust kök, men jag hoppas ändå att ni ser skillnaden?

Next up, en vintertröja/jacka med namnet Glow. Passade på att skaffa mig en med lite färg i. Svart är ju ofta praktiskt och stilrent, men samtidigt så är ju svart så himla svart. Så det blev en i Atlantic/Gecko istället. Eller lila-grön, om ni så vill.
Även jackan är försedd med reflekterande material i form av ett par ränder och en massa prickar på bröstet, en rand på vardera ärm och två ränder och en del prickar även längs med ryggen. Det finns tre normala ryggfickor på tröjan vilket jag gillar, vissa tjockare tröjor kommer ju annars ibland med noll, en eller två fickor. Den här har faktiskt fyra fickor då den har en liten ficka med dragkedja utanpå den högra fickan. Praktiskt för att lägga ner en slant eller kanske en nyckel i.

Öppningen på dragkedjefickan är åt sidan, så den är lätt att komma åt när ni sträcker bak handen efter den där fikapengen.

Insidan består av två material som avslöjar att det inte är någon sommartröja. Utsidan är vind och vattenavstötande men insidan är mjuk och varm. Det där "prickiga" materialet på insidan är mer elastiskt och lite tunnare och följer dom delar av jackan som har reflekterande material.  Längst ner på insidan av ryggen och sidorna sitter en silikonrand för att hålla jackan på plats.

Det var en massa detaljbilder det. Vill ni ha mer översikt och mer information så rekommenderar jag dessa länkar:
Praktisk idrottspsykologi: http://www.sisuidrottsbocker.se/Praktisk-idrottspsykologi-1273.aspx
Träningslära för idrotterna: http://www.sisuidrottsbocker.se/Traningslara-for-idrotterna-2115.aspx
Kondition och uthållighet: http://www.sisuidrottsbocker.se/Kondition-och-uthallighet-1338.aspx
Cykelbyxan CRAFT Shield: http://www.craftsportswear.com/craft-e-commerce/men-1/shorts/1903702-9430/
Cykeljackan CRAFT Glow: http://www.craftsportswear.com/craft-e-commerce/men-1/jackets--vests/1903670-2344/