Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-09-05

Min dalarunda

Här kommer för mycket text och bilder från min 60-milarunda genom Dalarnas alla kommuner och med en liten sväng genom Norberg och Fagersta.

 Som väntat var det väl tätast med både rapporteringen på Twitter och fotograferandet tidigt under rundan, ju tröttare man blir desto mer fokus går ju åt för att bara ta sig fram och överleva eländet. För så kändes det långa stunder, som ett enda långt elände. Drömmen var ju att få uppleva Dalarnas alla röda stugor med vita knutar, grönt gräs och miljoner sjöar. När verkligheten sedan innehåller en väldigt stor andel nattcykling med nio timmar mörker och sedan underbara norra Dalarna med skog, skog och mer skog så är det lätt att få lite långtråkigt. Men på något sätt gick det alltid att trampa på, ta sig framåt och kämpa vidare. Det var tack vare er.

Glad och nöjd kille innan start, tänkte ta en massa bilder på mig själv för att i efterhand kunna följa utvecklingen från leende till lidande

Det blev snabbt mörkt, men jag hade ju bra belysning om jag ville se vägen framför mig. Redan efter en dryg timme var det dags för turens första pisspaus, vätskeladdningen inför turen var det inget fel på och jag tror det blev ytterligare 7-8 naturliga stopp innan jag kom hem igen.

Hedemora by night och efterföljande grusvägsparti på cirka kilometern. Grusvägen var riktigt fin så det gick ju kalasbra att cykla på den. När jag passerade genom Hedemora så blev jag passerad av den första bilen under hela rundan, det tog drygt två timmar alltså innan jag behövde oroa mig för att bli påkörd bakifrån.
I Säter som jag passerade tidigare så fick jag glada hejarop, riktigt kul och jag flinade långt efteråt.

I Norberg strax före klockan tolv, fortfarande pigg och glad. Konstigt vore det väl annars!? Strax innan Norberg så tutade en bil peppande åt mig och när jag kom in mot Norberg så stod det en till man som ropade uppmuntrande åt mig. Helt sjukt kul att få pepp från folk längs med vägen och bilister, det hade jag aldrig trott!

Fagersta var kanske inte så spännande, men vägen som jag tog mellan Norberg och Fagersta var riktigt kul. Jag fick se grävling, åka riktigt fort och både svänga samt bromsa lite. Den vägen är nog kul också i dagsljus...

Bara minuter innan jag påbörjade turen så fick jag ett sms som varnade för vägarbete på vägen mellan Söderbärke och Smedjebacken via Korsheden. Vägen skulle till stora delar bestå av grusväg på grund av vägarbete. När jag fick sms:et så läste jag det snabbt och missade det där med via Korsheden, så jag gissade och hoppades att vägarbetet gällde stora vägen. Så fel jag hade. Jag försökte ta varvtider på GPS:en varje timme (det gick så där...) och vid dessa oändligt långa grusvägspartier så kom jag bara 24 kilometer på en timme. Och då åkte jag ändå fort både före och efter gruset. Med lite Paris-Roubaix-känsla, cykelcross-skills, bra däck och kanske lite tur slapp jag ändå punkteringar trots bitvis riktigt elak grusväg. När gruseländet var över så var moralen hög men det tog både fysiska och mentala krafter att kämpa sig igenom detta.

Här är nog en bild på Ludvika. Lite pinsamt att berätta detta men jag lyckades köra fel i Ludvika och fick leta mig tillbaka igen. Klockan är här strax före tre och jag hade cyklat i ca: 18 mil. Fortfarande ganska pigg även om det hade börjat kännas att jag cyklat lite vid det här laget.

Här är jag i Björbo efter ca: 24 mil och 9 timmars cykling. Ser väl ändå rätt fräsch och glad ut? Det beror på att det börjar bli ljust igen då klockan passerat fem på morgonen. Men jag säger då det, vägsträckan mellan Nyhammar utanför Ludvika och Björbo: INTE KUL!

Alltså efter att man cyklat i mörker i 7 timmar så börjar man kunna det. Den värsta peppen som fanns innan start har också hunnit lägga sig. Allt är inte nytt och spännande längre. Det är slut på orienterandet för det finns bara EN väg att åka, omöjligt att hamna fel. Ingen spänning. Vägen mellan Nyhammar och Björbo innehåller dessutom oändliga mängder skog. Skog, skog, skog och totalmörker. Här hade jag en riktigt djup svacka och funderade allvarligt på att bryta. Något som inte gjorde det bättre var att jag blev sömnig, inte så lite sömnig heller för jag nickade faktiskt till någon gång. Hade lovat att inte fortsätta om jag var en fara för min egen eller andras hälsa så jag började köra små spurter för att väcka kroppen igen. Det hjälpte för stunden men så fort jag hamnade i den långsammare lunken igen så kom tröttheten. Ny spurtsträcka och peppade mig med att det var ju bara ungefär en timme kvar till det skulle börja ljusna, och då skulle jag minsann få ny energi.
Så blev det också, tack och lov.

Dalälv, jag i Nås och Dalälv. Ljuset gav verkligen energi. Att kunna se det som fanns runt omkring mig gav också energi liksom att omgivningarna inte enbart bestod av skog. Det var åter gött att cykla.

Morgonens första solstrålar når trädtopparna i Uppsälje

Det är inte bara ljus och vackra omgivningar som ger energi, i Vansbro hittade jag den första öppna macken och stannade för en liten frukost och första påfyllning av flaskorna. Tre flaskor hade jag druckit under dom 28 inledande milen.

Vägen mellan Vansbro var böljande och fin. Kanske lite smal med tanke på trafikmängden men ändå helt okej att cykla på. Här någonstans ringde Jens Westergren mig. Han var i närheten av Vansbro och ville väl kolla läget på mig å så. En kul grej från det samtalet var att han frågade mig om jag inte skulle kontakta radion , ifall dom kunde vara intresserade av att göra något kring detta. Jag skojade då lite och sa att jag kontaktar inte radion, radion får kontakta mig. En halvtimme senare så ringde Radio Dalarna.

Dom sju och en halv milen mellan Malung och Venjan blev förstås ganska jobbiga. Enda riktiga pausen från allt skogande var Öje Centrum som jag passerade under en blinkning. Halva vägen blåste det sida-med och andra halvan till Venjan blåste det sida-mot. Jag ville nog för mycket med vinden i ansiktet och åt frenetiskt ur min påse med vingummi. Till min förvåning blev jag inte piggare trots den kraftiga överdoseringen av socker i godisform.

Ingen mack, kiosk eller affär längs min väg genom Venjan som var öppen, en delikatesskorv från Sibylla hade ju inte varit helt fel. Jag hade nu åkt ytterligare tio mil från Vansbro där jag köpte min fralla och nu efter 38 mil så var energin riktigt låg. Vinden i ansiktet hjälpte inte direkt heller men jag kände att jag fick försöka överleva dom fyra milen till Evertsberg. För där skulle jag fika eller äta gott på serveringen vid den klassiska Vasakontrollen.

Vägen från Venjan till Evertsberg innehåller nästan bara skog och uppförsbackar. När man kommer ut på Vasaloppsvägen så fick jag i alla fall något annat att tänka på och strax innan Evertsberg är det ju riktigt fint. Vattendrag är väl så fint?
Sen kom ridån i Evertsberg. STÄNGT. Dörren låst. Kat-a-strof. Nåväl, bara 13 km till Oxberg, där finns väl något? Nedförsbacke är det dit också så det går fort, intalade jag mig. Nog bjöd utförsåkningen på lite extra energi i alla fall och kilometerna tickade undan i ganska rask takt. När jag i Oxberg bara finner träskor till försäljning så börjar det bli jobbigt. Nästa by var Våmhus 23 kilometer bort och då hade jag ändå varit på gränsen till att lägga mig i diket av väggning i fem sköna mil. Jag hade väl inget annat val än att trampa vidare. Trots hungersväggen så pressade jag mina ben att fortsätta. Bryta kunde jag ju inte göra eftersom folk redan betalat pengar till SOS-Barnbyar och hundratals följde min resa genom länet. Ingen skräll att det inte fanns något att handla i Våmhus heller direkt. Styrde om rutten som annars skulle passerat utanför Orsa till att gå rakt igenom Orsa.
För i Orsa finns det mat.

Här har jag varit ute i ungefär 17 timmar och 45 mil eller så, närmar mig Orsa och vet då att jag kommer få mat och kommer att överleva. Slösar därför lite energi på att plocka upp kameran och ta ett par kort igen efter fem mils kameratystnad. I Orsa så styr jag in mot Centrum med sikte på första bästa ställe som serverar något som går att äta. Det blir Daisys och jag beställer en 175 grams bacon burger meal. Köper en glasstrut som jag äter under tiden som jag väntar.
Mätt blev jag, Vet inte riktigt om det var huvudsaken men jag var i alla fall inte längre hungrig och började trampa vidare österut med sikte på Skattungbyn. Efter matstoppet så gjorde det förresten riktigt ont att sätta sig på sadeln igen, en oönskad paus för en incyklad bakdel.
Jag hade visserligen med mig ett par extra cykelbyxor just för att kunna byta till något fräscht, men förstår ni vilken kraftansträning det skulle krävas för att byta cykelbyxor? Nej, trampa på istället.

Skattungbyn låg högt och fint. Här tutade en bilist glatt och vinkade åt mig också, kul med mera pepp.
Från Orsa till Skattungbyn är det ungefär två mil. Min tränare från juniortiden och några år framåt, Anders Lind, ringde för att kolla läget. Jag berättade att jag slaktat benen i jakt på mat och nu fått i mig mat och bara skulle ta mig hem, det fick ta den tid det tog. Med trasiga ben går det sällan fort.

Vet inte om det var den mer avslappnade attityden till mitt tempo, all skog eller att jag blev trött av maten. För trött blev jag. Nickade till igen. Precis som i mörkret mellan Nyhammar och Björbo. Men nu kändes det tyngre för nu var kroppen rejält nedbruten också. En gång hängde jag med huvudet, började blunda lite bara för att titta upp igen så höll jag på att köra på ett dött rådjur som låg på vägen. Jag svängde snabbt runt det, klarade mig precis, och vände mig om för att kolla läget. Det fanns inget rådjur, det fanns ingenting på vägen. Jag hade svängt runt en hallucination. Nu började det bli lite läskigt. Det här var ändå väldigt fascinerande och något som jag inte väntat mig. Visst, att jag skulle bli trött och kanske till och med skulle nicka till hade jag räknat med. Men inte att börja hallucinera. Jag såg många djur, säkert en 7-8 stycken. En gräshög blev ett rådjur som låg i diket. Ett annat djur kom rusande mot mig i ögonvrån och när jag snabbt tittade dit så fanns bara en fridfull skog. En björn stod och drack vatten vid en sjö, jag skakade på huvudet och tittade igen och fann en stor sten vid sjön. Jag nickade till rejält en gång, vinglade ner bredvid asfalten och körde lite på gruset bredvid vägen. Såg då ett hav av krossat glas som jag trodde att jag var på väg att ramla i, kände inom mig hur ont detta skulle göra. Nu var glaset bara grästuvor och jag var bara av vägen med någon centimeter.
Men det var en väckarklocka. Jag hade ju lovat att inte utsätta mig eller andra för fara och nu hade jag börjat vingla av trötthet, så hur fan löser jag detta!? Att bryta efter ca: 47 mil av 60 är ju ingen hit och vem åker 13 mil för att hämta mig? Det blir en lång väntan det. Så jag tänkte att om jag bara höjer intensiteten igen så vaknar nog kroppen, mer fokus på intensitet och mindre avslappning som visat sig vara så farligt.
Det fungerade väldigt bra och jag kunde passera Skattungbyn utan hallucinationer eller sömnkänslor.

Jag passerade många fina ställen, bland annat Rättvik, utan att ta ett enda kort. Jag hade ökat den mentala intensiteten även om det kanske inte märktes så mycket på hastighetsmätaren. Någonstans från mil 38 hände det inte så mycket när jag försökte trycka på lite, det fanns liksom bara en fart kvar.
Det blev sex och en halv mil utan fotograferande, men i Tällberg visste jag att jag skulle klara mig OCH hinna hem till barnens läggdags. Så jag slappnade av lite och tog några kort. Passade på att njuta av att faktiskt ha klarat över 54 mil och att det bara var drygt sex mil hem.

Ett foto från Leksand också, bara för att visa att jag varit där.
Stannade på macken på andra sidan älven och köpte Cola och en Marabou Mjölkchoklad. Så himla gott. Med det i magen och hemlängtan så tyckte jag ändå att det gick ganska fort hem. Med mindre än två mil kvar så kom Mats och Adam ikapp med bilen, vi växlade en del ord och det var riktigt kul att se dom.

Adam tog bland annat denna bild:

Strax efter att Adam och Mats åkt vidare så kom också Per med bilen. Han ville se hur en kille som cyklat 60 mil såg ut. Han tyckte jag såg fräsch ut men jag förklarade att det bara var i huvudet jag kände mig pigg, benen var det sämre med.
Sista backen innan Falun, filmat av Per Handemark. Tyckte själv att det gick ganska bra uppför men det är ju ingen raket som passerar krönet direkt..

Eftersom jag kört på rejält i MEDVINDEN från Leksand så hade jag några minuters marginal för att klara mig under 23 timmar, möttes av DT:s fotograf inne i Falun som tog några bilder innan jag skyndade vidare hemåt. Kom hem och stängde av min Garmin efter 22 timmar och 57 minuter.

Så himla nöjd.

Det som var värst under hela turen var dom där korta stunderna då jag nickade till på cykeln. Då var det inte ens roligt någonstans.
Det som var bäst under turen var allt stöd jag fick. Dels direkt längs med rutten givetvis, men också alla hundratals meddelanden via Twitter där folk hejade som galningar på mig.

Om det var värt det? Jag kände, och känner fortfarande, att jag aldrig någonsin vill göra det här igen. Men eftersom det var en intressant erfarenhet och jag lyckades skramla in lite pengar till SOS-Barnbyar så ångrar jag mig verkligen inte. Jag är stolt och nöjd över att ha cyklat 608.6 kilometer på under 23 timmar och i samma veva gjort någonting bra för en organisation som hjälper barn.

Snitthastigheten blev 26.5 km/h om man räknar med alla stopp, om ni klickar på följande länk så kan ni som vill nörda ner er ytterligare. Klicka på "visa i metrisk" när ni kommit in i Garmin Connect. Tack för mig!
http://connect.garmin.com/activity/218696839

Tillbaka i sadeln

Visst kändes förra cykelturen i kroppen, helt klart. Men det var ändå med ett leende som jag cyklade till jobbet. Nu gäller det att låta kroppen återhämta och läka sig innan söndagens sverigecupavslutning på landsväg. Lite cykelpendling hoppas jag ska göra susen för stela ben.

2012-09-04

#Dala600 i media

Tänka sig. Att jag skulle trampa en vända genom Dalarnas alla kommuner och samtidigt försöka få ihop lite pengar till välgörenhet intresserade både Dalarnas Tidningar och Radio Dalarna. Tidningen ringde faktiskt en halvtimme efter att jag skrivit på bloggen om att jag skulle cykla och radion ringde när dom läst tidningen dagen efter.

I Dalarnas Tidningar kan man idag se dessa bilder som duktige fotograf Lars Dafgård fotade vid min återkomst till Falun:

Dalarnas tidningar skrev också om turen...
...inför...: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5052762-han-ska-cykla-runt-hela-dalarna
...under...: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5057141-mer-an-halvvags-genom-dalarna
...och efter: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5060030-cyklade-in-tusenlappar-till-sos-barnbyar

Radioinslag igår morse under pågående cykling (15:40 in i klippet): http://sverigesradio.se/sida/ljud/4123965?play=4123965&playtype=S%C3%A4ndning
Radioinslag i morse (18:30 in i klippet): http://sverigesradio.se/sida/ljud/4127285?play=4127285&playtype=S%C3%A4ndning

Utmaningen, nu är det er tur

Jag cyklade 608.6 kilometer så jag är klar med min del i denna utmaning, nu hoppas jag att det finns några företag där ute som ställer upp på utmaningen: att skänka en krona per cyklad kilometer. Privatpersoner får givetvis också donera pengar, hur mycket eller lite man vill. Varje krona räknas.

Här kan ni se insamlingen: http://insamling.sos-barnbyar.se/insamling/Dala600
Här är direktlänken till sidan för donationer: https://insamling.sos-barnbyar.se/skapa-insamling/Pages/donera.aspx?name=Dala600

Målet är 6000:-, men det gör givetvis ingenting om det blir mer än så. Hjälp föräldralösa barn eller visa din uppskattning för mitt cyklande genom att, om du vill, donera en slant.

2012-09-03

Heeeeemma!

Totalt tog det 22:57 från dörr till dörr

Har just nu ont lite här och där och benen är givetvis slitna. Det blir inte mycket producerat från min sida i kväll utan jag tänkte belöna mig med lite sömn då jag nu snart varit vaken i 38 timmar och har tänkt åka (buss) till jobbet imorgon. Som det känns nu vill jag aldrig göra detta igen. Längsta svackan varade i 8 mil, då är det inte roligt att försöka ta sig vidare inte. Kom hem och var fräsch i sinnet men trasig i kroppen. Vi får se vad morgondagen bjuder på för krämpor.
Så här såg jag ut med 15-20 km kvar, foto: Adam Steen

2012-09-02

Häng med mig på #Dala600

Här är lite orter som jag kommer passera och ungefärliga kilometertal:
Säter 50 km
Hedemora 68 km
Knallasbenning 88 km
Norberg 108 km
Fagersta 121 km
Smedjebacken 159 km
Ludvika 178 km
Grangärde 208 km
Björbo 236
Nås 252 km
Vansbro 277 km
Äppelbo 292 km
Malung 321 km
Venjan 376 km
Evertsberg 413 km
Våmhus 449 km
Skattungbyn 474 km
Boda 506 km
Rättvik 526 km
Tällberg 540 km
Leksand 552 km
Smedsbo 592 km
Hemma 606 km
Här är länk till kartan som jag utgår ifrån: http://connect.garmin.com/course/2004122

Tveksamt om det blir så mycket bloggande, ska försöka skriva lite på Twitter istället. Här är mitt Twitterflöde:

Glöm inte barnen, här är länk till min insamling: http://insamling.sos-barnbyar.se/insamling/Dala600 Och här är direktlänk till sidan där man donerar pengar till min insamling hos SOS-Barnbyar: https://insamling.sos-barnbyar.se/skapa-insamling/Pages/donera.aspx?name=Dala600

Långdistanscykeln står redo
Dubbla lampor fram varav den ena bjuder på mycket ljus och den andra är bara för att kunna synas. Dubbla lampor bak också, vill ju inte riskera att åka utan lyse när jag ska cykla så mycket i mörker som jag ska göra. Har tejpat reflexer på bakgaffeln, den jättestora sadelväskan och också skoöverdragen har blivit pimpade.Mycket sladd fram på cykeln och det beror också på att min GPS har ett extra batteri kopplat till sig för att kunna hålla hela vägen hem.

Här är mitt förra inlägg om denna långtur.

Succé igår

Gårkvällens fixande gick väl så där. Har iofs provat att montera och packa allt, men det började inte speciellt bra. För att få plats med min gigantiska sadelväska var jag tvungen att flytta bak sadeln några mm. Inte speciellt klokt inför en 600 km lång cykeltur att börja trolla med sittställningen. Nästa bakslag var att ena baklampan var glapp, men det kunde jag ordna med lite eltejp.
Just nu ligger följande i min sadelväska:
Två slangar
Två chokladbars
Två däckavtagare
Sportdryckspulver för tre flaskor
Ett däck
Lagningslappar
Kedjebrytare
Multiverktyg
Ett par cykelbyxor
Ja, det är en typisk Darvell-sadelväska av gigantiska mått, för er som var med på den goda tiden.

Barnen festade till det med att vakna före sju också idag så det blir nog en halvlång söndag. Kanske kan blunda en stund i eftermiddag om jag har lite tur. Men nu väntar storstädning av hemmet.

2012-09-01

Trött och ont i benen

Det är känslan nu, så här dygnet innan avfärd.
Barnen har lagt sig nu och frun är på praktik, så jag ska testa att montera lite grejer som belysning och annat på cykeln. Har insett att det nog inte går att ha både stor sadelväska och extra flaskställ bakom sadeln. Får nog köra med två flaskor på cykeln och en flaska i en ryggficka istället. Men det där ska jag alltså sätta igång och testa snart.
Min mammas sambo Lasse har lånat ut en lampa som jag inte bara syns med utan också kan se lite med. Ska bli kul att slippa totalmörker hela natten lång och åtminstone få se lite asfalt framför mig. Det är några riktigt fina vägar som skall avverkas under natten till måndag.
Efter inlägget i morse dröjde det ungefär en halvtimme innan Dalarnas Tidningar ringde, det har resulterat i en liten nätartikel här: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5052762-han-ska-cykla-runt-hela-dalarna Eventuellt skulle det bli en uppföljning också. Kul!
En sak som är ännu roligare är att det redan ramlat in 700:- i insamlingen, och då har jag inte ens startat ännu!  Bra kämpat alla, här kan ni kolla vilka som donerat, deras hälsningar och kanske skänka en slant själv också: http://insamling.sos-barnbyar.se/insamling/Dala600

Idag har barnen och jag varit på Granny Goes Street där Emily var med på en dansuppvisning:
Så där ja

Nu ska jag stänga ner här och titta lite på cykeln. Känna på däcken och så. Borde lägga mig tidigt i kväll så jag är utvilad imorgon. Barnen vaknade 06:30 i morse och gör dem en repris på det så blir det en väldigt lång söndag.

#Dala600

Hej vänner!

Imorgon kväll ska jag starta en 600 kilometer lång cykeltur och jag har ett litet mål att klara det inom 24 timmar. Kommer alltså rulla hemifrån söndag kväll och komma hem igen på måndag kväll. Hoppas jag. Bakgrunden till detta är egentligen en fånig grej på Twitter där jag lovade att cykla 600 kilometer om jag fick 600 följare inom en viss tid. Tyvärr så har jag så snälla följare där, så dom spred budskapet och jag nådde 600 följare ganska omedelbart. Nu är det alltså dags för mig att hålla mitt löfte.
När jag funderade över lämplig rutt så började jag ganska snart fundera på om det inte gick att göra en tur som passerar igenom Dalarnas alla kommuner:
Karta från Dalarna.se

I stora drag gick det ganska snabbt att fundera ut en lämplig rutt, vi har trots allt inte så supermånga asfalterade vägar så på ganska många ställen så saknar jag valmöjligheter. Som en bonus kommer jag passera igenom Norberg och Fagersta i Västmanlands län också. Efterhand har rutten fått en del småjusteringar och just nu ser den ut så här:
Vill ni kika på den mer i detalj så hittar ni den här: http://connect.garmin.com/course/2004122# (den är dock inte helt exakt på alla småvägar, men i stora drag blir det som i länken)

Jag kommer cykla ensam utan service från andra och hoppas klara mig utan att behöva sova något. Min plan är att cykla, cykla och cykla. Kommer nog stanna för ett matstopp eller två, men i övrigt är det sadelnötande som gäller. Jag vill ju komma hem någon gång.
Det ska bli riktigt spännande att se vad som händer med kroppen och hur den fungerar efter väldigt många timmar i sadeln. Den mentala resan känns också väldigt spännande så här på förhand. 24 timmar ensam i en cykelsadel och att trampa mig igenom en hel natt. Det ska bli... Intressant.
Tidigare långcyklingar jag gjort består i två Vätternrundor och ett träningspass på 10 timmar på Mallorca för ungefär tio år sedan.

Jag har förberett mig inför detta genom att köpa:
- Batteripack och sladd för att förlänga batteritiden på min GPS som annars bara räckt i 10-15 timmar
- 800 gram vingummi
- Ett par chokladbitar
- Energidryckstabletter
- Två slangar
- En stoooor sadelväska
- Ett extra flaskställ

För att min cykeltur inte bara ska vara en bortkastad semesterdag och ett enda stort slöseri med tid så har jag startat en insamling hos SOS-Barnbyar. Om ni, liksom jag, tycker att barn ska få ha det bra eller om ni bara uppskattar mitt bloggande eller cyklande så hoppas jag nu att ni tar chansen att visa det. Varje krona räknas och som en liten utmaning till alla företag där ute så hoppas jag att ni kan skänka en krona för varje kilometer som jag cyklar.
Om ni ställer upp på det så blir det en extra morot för mig att fullfölja, även om det skulle börja gå tungt och det där telefonsamtalet om hämtning känns aktuellt.
Länk till min insamling: http://insamling.sos-barnbyar.se/insamling/Dala600 Och direktlänk till sidan för donationer: https://insamling.sos-barnbyar.se/skapa-insamling/Pages/donera.aspx?name=Dala600
Om du som privatperson, eller ditt företag, accepterar min utmaning om 1:-/km kan väl skriva en kommentar här i inlägget eller mejla mig henrikoijer@gmail.com så ska jag ge er ett extra tack efter avslutad insamling.
Mitt mål är 6000 insamlade kronor och ni får börja redan nu.

Under cyklingen kommer givetvis mitt bloggande vara begränsat, om det ens blir något bloggat. Men, jag ska försöka skriva några rader på Twitter. Ni kan följa mig eller använda hashtaggen #Dala600.

2012-08-31

Äntligen händer det något!

Ni minns väl att barnen och jag planterade Lupiner för ett tag sedan? Nu har det äntligen börjat röra på sig i krukan! Barnen och jag är givetvis överlyckliga.

Snälla, säg att det är ett skämt

"Cyklisten Emilia Fahlin kommer inte att ställa upp i tempoloppet i VM som avgörs i Holland om tre veckor, det rapporterar Radiosporten.

Fahlin har haft problem med inställningarna på cykeln vilket gör att OS-cyklisten enbart väljer att satsa på linjeloppet.

– Det handlar om millimeter och vinklar, små detaljer. Visst är det en mindre skandal att hennes lag inte ger henne full support. Det borde inte kunna ske. Hon har inte fått behålla cykeln från förra året, som hon lyckades bra med, säger cykelförbundets sportchef Madeleine Lindberg Wall till radion.

TT"


Snälla, säg att detta är ett stort skämt som nu slagit fel och blivit nyhet. Snälla. För det här måste väl vara den sämsta jävla ursäkt jag någonsin läst!? Och att Madeleinie Lindberg Wall backar upp henne istället för att bara ge henne den uppsträckning och det multiverktyg hon behöver för att lära sig justera cykeln gör ju inte saken bättre. "Hon har inte fått behålla cykeln från förra året...". Nej, men proffsigt. Verkligen.
Så där ja, trist att hon inte ställer upp i VM, oavsett vad den verkliga orsaken är.

Ett annat skämt är ju mitt öga som nu firat 7 veckor med någon form av irritation/infektion. Från början bara i höger öga, men sedan några dagar i bägge ögonen. Fredrik Ericsson skrev på Twitter att han firar 7 veckor med någon ögonåkomma nu på söndag, så jag är i alla fall inte ensam då om det stämmer.
Annars är jag mest fredagstrött nu, ska bli så skönt med helg. Kan ha en riktigt "kul" grej på gång för helgen!

2012-08-30

Ett fåtal tappra på Ingarvet GP idag

Men vi som var där tillhör väl Faluns allra tappraste också. Vi var sju som startade och fyra som fullföljde. När vi gick ner på fyra starkingar på slutet så körde vi spurt varje varv i regnet.
De tre musketörerna som tillsammans med mig var kvar till slutet

Frågan är hur vi gör framöver, har ni tröttnat på Ingarvet GP eller blev vi så få bara för att det regnade? Ni vet väl att det är roligt att cykla även om det inte är så många tävlingar kvar att se fram emot? Mitt förslag är i alla fall att vi kör minst en vecka till. Väderprognosen för nästa torsdag säger +14 och sol.

Sony Xperia V

Sony Mobile kommer med en ny telefon som både bjuder på hög prestanda och dessutom är både damm och vattentålig. Ser ut som en riktigt vass lur att ha i fickan när man är ute och tränar alltså. Sony Mobile Xperia V heter deras nya 4G-telefon som man stoppat en riktigt vass kamera i (perfekt för alla bilder till bloggen!). Xperia V har den högsta nivån av damm- och vattentålighet bland smartphones (IP55/57+). Det garanterar skydd från vatten i upp till en meters djup i 30 minuter, så du kan gott och väl ta den med på en simtur också.
Nu är jag givetvis också partiskt i detta fall, men jag tycker det luktar succé nu när man slipper välja mellan en bra telefon eller en telefon som är vatten- och dammtålig.

Bianchi Methanol 29 FS

Bianchi släppte för ett tag sedan sin uppdaterade version av Oltre, igår kom släppet av deras helt nya heldämpade 29" MTB, Bianchi Methanol 29.1 FS:
Denna version som heter Bianchi Methanol 29.1 FS kommer med SRAM XX, Magura MT8-gaffel och Fulcrum Red Metal 29 XL-hjul. Priset för denna blir 64.995:-. Den finns också i enklare versionerna 29.2, 29.3 och 29.4 där den senaste också kommer säljas i Sverige. Bianchi Metahnol 29.4 FS MTB kommer med XT-utrustning, en Magura MT4 gaffel och Fulcrum Red Power 29 XL-hjul för 34.995:-.

Ni förstår ju att jag är partisk, men jag tycker att den ser riktigt välbyggd ut och Bianchi släpper inget halvhjärtat.

2012-08-29

Fredrik Kessiakoff vann tempoetappen på Vuelta a España 2012!

Bilden är från när Fredrik vann en etapp i Schweiz runt tidigare i år, där han bland annat slog Fabian Cancellara, foto: http://www.sirotti.it/

Fredrik inledde starkt och låg tvåa vid första mellantiden på tempoloppet i Spanien Runt, två sekunder efter Contador. Fredrik hade åkt snabbare till andra mellantiden och ledde där med två sekunder före Contador och i mål var Fredrik Kessiakoff 17 sekunder före Alberto Contador och 39 före Chris Froome!
Fredrik tar därmed sin finaste merit hittills i karriären och tog sveriges andra etappseger i denna tävling efter Sven-Åke Nilssons seger på den tionde etappen 1982.
1. Fredrik Carl Wilhelm KESSIAKOFF (031) 52:36
2. Alberto CONTADOR VELASCO (201) a 00:17
3. Christopher FROOME (181) a 00:39
4. Alejandro VALVERDE BELMONTE (009) a 01:08
5. Benat INTXAUSTI ELORRIAGA (004) a 01:09

Tyvärr får vi inte se Fredrik på tempoloppet i VM då Sverige endast startar med Gustav Larsson där.

Cykelcrosslopp att inspireras av

Snart är säsongen här och för att komma i rätta stämningen kommer här tre bra cykelcrosstävlingar att inspireras av:


Det spännande VM-loppet i U23-klassen från i vintras


Klassisk snötävling


Sven Nys egna tävling i Baal, här i en härligt lerig upplaga

Nytt angående CX-Cupen

CX-gruppen la upp lite ny info på deras Facebooksida igår:

"Cupen

Efter en lång diskussion beslutade CX-kommittén att köra på ytterligare ett år med det gamla upplägget för herrjuniorer, herrseniorer och herrveteraner, det vill säga en prestigeklass och en superklass, med måltider på cirka 60 respektive 40 minuter. Nytt är att ledartröjan och de kontanta vinstmedlen i superklassen försvinner.

Under året kommer dock ett nytt poängräkningssystem att testas parallellt med det gamla för att undersöka möjligheterna att slå ihop de båda herrseniorcuperna. I detta system kommer poängen för varje deltävling först fördelas bland de fullföljande i prestigeklassen och först därefter i superklassen.

Prispengar kommer att utgå för de bäst placerade i de båda prestigeklasserna; damer prestige och herrar prestige. För deltävlingsvinst erhåller ettan 1.500 kronor, tvåan 1.000 kronor och trean 500 kronor. Vid ett deltagarantal som överstiger tolv personer i aktuell klass erhåller även fyran 300 kronor och femman 200 kronor. För priser i cupsammanställningen återkommer CX-kommittén med information i god tid innan cupen startar.

Varvningsregeln, det vill säga automatisk avplockning vid varvning, slopas helt från och med denna säsong.

Deltagaravgifterna kommer från innevarande säsong att harmoniseras så att alla, från junior och uppåt, betalar 200 kronor per start. Ungdomarnas avgift förblir 70 kronor, medan sportklassens avgift hamnar på 100 kronor och nybörjarna på 20 kronor.

Tävlingstiden förlängs i Open Sport Mixed till 30 minuter från tidigare 20 minuter, vilket förhoppningsvis kommer locka allt fler att testa på cyclocross.

Arrangörer får tidigast stänga anmälningsmöjligheten en vecka före start. För efteranmälan får arrangören ta ut en extra avgift motsvarande 50 procent av ordinarie avgift.

För ungdomar fortsätter dagens åldersuppdelning i klasserna; pojkar 11-14 år och flickor 11-14 år, vilka kör cirka 20 minuter, medan pojkar 15-16 år och flickor 15-16 år kör 30 minuter och startar tillsammans med sportklassen om deltagarantalet så tillåter. Tjänstgörande kommissarie får bestämma från fall till fall.

Nytt för säsongen blir också att CX-kommittén på ett tidigare stadium mer aktivt kommer att säkerställa tävlingsbanornas lämplighet.

SM

Svenska mästerskapen i cyclocross avgörs som tidigare kommunicerat i Sunne den 3 november. CX-gruppen arbetar vidare på att försöka få till SM-status för följande klasser: Herrar Elit, Damer Elit, Damer veteran, H30, H40, Herrar juniorer, samt U23.

Cupavslutningen

Arrangörerna av cupavslutningen i Stockholm, Cykloteket Racing Team och den nybildade klubben CKCX, arbetar vidare med en avslutningsmiddag som förmodligen kommer att äga rum på friluftsanläggningen i Flottsbro. Mer information om detta inom kort i samband med inbjudan till de båda tävlingarna."


Så här verkar det alltså bli när cupen drar igång om tre veckor lite drygt. Hur ser ni på förändringarna? I mitt tycke är det positivt, man har tagit tag i prestigeklassen och gjort ett lyft. Superklassen får behålla poängräkning men förlorar ledartröja och prispengar i totalen. Man inför också på prov en parallell poängberäkning för att eventuellt i framtiden kunna skapa en A och en B-klass.

2012-08-28

Kvällens träning i tre tweets

Alltså, ni förstår ju att ni måste följa mig på det där Twittret! http://www.Twitter.com/henrikoijer

Sponsorer till Falu CK

Egentligen är det inte mitt ansvarsområde i klubben, men det blir ju både roligare och lättare om flera hjälper till och varför skulle jag inte utnyttja att jag har så många läsare på bloggen? Så, nu kör vi.

I Falu CK har vi sponsorer som stöttat oss i en treårsperiod (Tack ICA Maxi, YA och Green Cargo!) , nu går denna period ut i och med att detta år når sitt slut. Förhoppningsvis så kan vi förlänga nuvarande samarbeten, men vi vill givetvis också gärna knyta till oss nya samarbetspartners för att kunna förbättra vår sportsliga verksamhet.
Treåriga avtal ger oss kontinuitet, trygghet och möjligheter till djupare samarbeten, men även andra former av samarbeten är av intresse. Tror du att detta skulle kunna vara något för det företag du är anställd på, chefar över eller kanske till och med äger? Hör gärna av dig så berättar jag mer om vad vi kan göra tillsammans: henrikoijer@gmail.com

2012-08-27

Inte så kul och väldigt kul med ideellt arbete

I morse, ensam och med start före sex: Tre timmar flytt av saker från översvämmad klubblokal = inte så kul
I kväll, med 56 cyklande barn, deras syskon och föräldrar med start klockan sex: En timme cykelträning tillsammans med glada barn = väldigt kul

Det blir helt enkelt lite roligare när man är fler, kan jag konstatera. Drar en liten klubblokalsberättelse för er så ni hänger med i utvecklingen. I helgen fick jag besked om att ALLT måste ut ur lokalen för man har hittat en massa asbest och den skiten ska saneras, det kommer ta tid och måste göras noga. Allt skulle helst vara borta idag, måndag. Så idag rensade jag ur sånt jag kunde få in i min kombi på egen hand och körde det till vårat förråd. Det som jag lämnade kvar var möbler och testcyklar samt två barnracercyklar som klubben äger. Idag har jag pratat massor i telefon, försökt hitta en tillfällig plats att ställa möbler och cyklar på samt försökt hitta någon permanent plats att ställa allt på. Med någon timme kvar till planerad flytt så löste sig allt, men det blir imorgon. Så, om du vill hjälpa till att bära några cyklar och möbler så är det klubblokalen kl. 17 imorgon, hör av er!
Lite av en soppa det här med vår översvämmade lokal. Först har vi i somras fått höra att man kanske ska göra om den till lägenhet och försöka sälja den. Ingen plats för oss om den blir såld. Nu är den översvämmad, ska torkas och asbestsaneras. Hyresvärden vet inte längre hur det ser ut med lokalens framtid...
Jag hade dock börjat lägga ut krokar efter ny lokal redan innan översvämningen, vi får se vart vi landar. En sak är då säker och att sanera/renovera vår lokal kan ta lång tid. Hur lång tid vet jag inte, men testcykelbaserad inomhusträning i klubblokal kan ju vara i farozonen. Någon borde göra något!

Själv ska jag fortsätta äta lite onyttigheter och sedan gå och lägga mig. Intensiv dag.

Ni vet den där CD-spelaren...

Här står jag och riskerar livet med en vattendränkt CD-spelare som har sladden i väggen...

Ville bara rapportera till alla er som hört av er och varit oroliga: CD-spelaren fungerar!

2012-08-26

Kul!

Småbarnen och jag var och kollade på innebandy i kväll. IBF Falun mötte AIK i Hotell Bergmästaren Cup och jag ville väl värma upp lite inför säsongsstarten, matcherna mot AIK brukar dessutom alltid vara intressanta.
Tyckte det såg ganska bra ut och Falun hade mycket boll, men AIK fick göra både ett och två mål. Så i tredje perioden så klev Falun in och började göra mål, tre mål blev det innan AIK kvitterade matchen mot slutet så det hela slutade 3-3.
Efter matchen så kom en före detta AIK-, IBF Falun- och landslagsspelare fram och presenterade sig och berättade att han gillade min blogg. Nu satt han i styrelsen i IBF Falun. Himla trevligt tycker jag. Det händer ju då och då att folk faktiskt kommer fram och säger att de läser min blogg och gillar den, det är lika kul varje gång! Efteråt kom jag på att jag ju har försökt påverka IBF Faluns A-lag för ett par år sedan då jag tror att det finns lite att förbättra inför och under match. Skulle givetvis lyft den frågan igen nu när jag hade chansen men nu vet jag i alla fall vilken väg jag ska gå...

Ni har väl förresten sett att Mr Vasalöparen, Erik Wickström, slutat blogga? Om ni inte läst han blogg innan så är dom fyra senaste blogginläggen (ok, tre av dom fyra..) verkligen värda att läsa. Det blir mycket privat och känslosamt när han först öppnar sig rejält och sedan kallduschar oss alla genom att säga att han slutar blogga. Trist att han slutar blogga, även om hans motivering är den rätta. Allt har sin tid och han är nog tillbaka på nätet snart igen, i en eller annan form.
Gör man som jag och kikar bland hans kommentarer så ser man i senaste inlägget att en Maja Myrén frågar efter andra idrottsbloggar att följa och Erik nämner då Jonas Colting, Maria Rydqvist och MIG. Vilket sällskap jag hamnat i och vilka vänliga ord från Erik.

Idag har Svealands- och Götalandsmästerskapen i landsvägscykling avgjorts i Örebro, önskar givetvis att jag var med där. Hade varit riktigt kul att få tävla. Suget är stort och formen är ju hyfsad.
En annan tävling som avgjorts idag är Finnmarksturen. Lars Bleckur kunde vinna solo. Matthias Wengelin var den enda som kunde följa Lars innan Matthias bakväxel gick sönder. Sånt som händer. Det hade varit kul att köra Finnmarksturen, också. Ännu roligare om den varit 112 km med alla dom där långa backarna.
Nästa race jag kör blir sverigecupavslutningen i Västerås, Anundsloppet. Ingen bana som passar mig egentligen, men tävlingssuget är stort.

Resultat Finnmarksturen 2012

Foto på resultatlista: Team Corratec Swedens Facebooksida

Herrklass:
1. Lars Bleckur
2. Magnus Darvell
3. Magnus Palmberg

Damklass:
1. Ann Berglund
2. Emmy Thelberg
3. Jennie Stenerhag

Kompletta resultat från Finnmarksturen 2012 hittar ni här.

Skuggarvseländet igår

Vinden var sydvästlig vilket inte är helt fel när Skuggarvstempot skall genomföras, men inte heller helt optimalt. Optimalt är nog en mysig sydöstlig vind. Men sydvästlig vind är bättre än den nordvästliga vinden jag hade senast...
Karta och banprofil stulen från STRAVA

Benen var ganska slitna efter en vecka med ganska hårt och mycket cyklande +ANNAT. Hade väl egentligen tänkt vila igår, men när frugan bjussade på träningstid så var det ju bara att svälja betet med hull och hår. Slitna ben behöver inte vara skitkasst och jag vet ju att det egentligen är i huvudet arbetet mot en sliten känsla skall genomföras. Så jag försökte peppa upp mig rejält. Tog på mig min allra finaste tempodräkt och rullade iväg.
Till första korsningen hade jag 5:36 ungefär när jag tog mitt PB, igår var jag där efter 5:53. Tuffa tider... I Sundborn var jag ungefär 35 sekunder efter mitt PB men tänkte med en riktigt bra slutklättring kan allt hända. Tog in några sekunder upp till Darvells infart som är en mellantid jag har, men det var med livet som insats. En lite för hård öppning och en allt för hård klättring till Darvellz gjorde att sista backen blev en lång plåga istället för en euforisk fartupplevelse. Stämplade in uppe på toppen efter 29:15. Inte alls nöjd just då, men det är faktiskt min tredje bästa tid någonsin, en sekund från min näst bästa tid och 32.5 sekunder från pesonbästat.
Så här dagen efter så är jag nöjd. Om jag skulle testa en uppvärming innan, inte ha slitna ben när jag startar och kanske slippa sida mot/motvind från minut 13 så skulle det kunna gå fortare. Frågan är om jag kan nå rekordet, men jag vill tro att jag skulle kunna det. Måste bara ske innan det blir för kallt för kortbyxor bara...

Sliten kille med ett par fartdödade fräscha flygfän i pannan

Rullade ner till Lugnet, tvättade cykeln och funderade på livet och nästa rekordförsök

2012-08-25

Chris Akrigg - Through the mill


Här har ni ett stycke talang och cykelinspiration, varsågoda att luta er tillbaka och njut

Lite fakta och lösa tankar kring den här Lance-historien

Till att börja med så är det trist att läsa så många nyhetsrapporteringar och blogginlägg från folk som inte alls är insatta. Jag påstår inte att jag kan allt kring denna dopinghärva heller, men jag är nog lite mer insatt än våra svenska nyhetssidor och svenska Lance-fans i alla fall...

Många påstår eller tror att det har pågått en häxjakt mot Lance Armstrong för att han har varit bäst. Så är ju inte fallet utan hela det här målet är mot sex ledare och frontfigurer i före detta US Postal Service. Att ens använda ordet häxjakt är fel då Lance Armstrong inte är oskyldig. Fyra av dom är nu dömda och två ska bestrida anklagelserna i oktober eller november. Att Lance Armstrong valde att inte bestrida anklagelserna tolkar jag som att han insett att det inte är någon idé då bevisningen lär vara stark. Eventuellt kan han ha valt att inte bestrida anklagelserna i hopp om att bevisningen inte ska komma fram. Enligt vad jag har hört så skall dock allt kring fallet Armstrong presenteras nästa torsdag. Då får vi, förhoppningsvis, se bevisen mot honom.
När bevisen presenterats så kan Lance givetvis gå till idrottens skiljedomstol, CAS, och begära att dom ogiltigförklarar USADA:s dom. Även internationella cykelförbundet, UCI, kan gå till CAS och hävda att domen är ogiltig. Jag håller det dock osannolikt att UCI gör detta då man förhoppningsvis inte vill smutsa ner sig ännu mer och det finns stor risk att fakta kring korruption och fusk framkommer även kring UCI då. Bättre då att följa idrottens regler.

Eftersom USADA jobbar under WADA så har dom full rätt att stänga av och frånta en idrottare dess resultat. I normala fall så är det nationens cykelförbund som föreslår en bestraffning och sedan väljer UCI att hålla med eller överklaga den bestraffningen. Denna gång är det istället USADA som valt bestraffningen. UCI förväntas då följa USADA:s linje och också stänga av Lance. Som en bonus så säger reglerna att dömda fuskare ska betala tillbaka ALLA prispengar från den berörda perioden. 14 års prispengar för Lance Armstrong lär ju bli en del...
Igår morse valde lance att inte bestrida anklagelserna för USADA:s dom och igår eftermiddag/kväll kom alltså domen. Så vem ska man då ge Lance alla segrar i Touren? Det här blir tyvärr ingen enkel historia då fusket varit utbrett i toppen under dom aktuella åren, för att illustrera detta finns denna bild från i maj 2011:

Cyklister med grå bakgrund har alltså avslöjats som fuskare vid något tillfälle (även om det inte behöver beröra den aktuella tävling han står vid i denna illustration). Så vem ska få tour-segrarna egentligen?

Det finns många som gillar Lance, och det kan jag ändå förstå för han är en karismatisk person. Men att hålla på att hävda att han inte borde straffas för att han gjort så mycket bra för sporten i USA och kämpar mot Cancer håller inte. Han bestraffas inte för dom bra saker han gjort, han bestraffas för fuskandet inom idrotten han påstått sig älska. Om någon vill göra något bra för sporten så vore väl steg 1 vara att följa sportens regler och inte hålla på med systematisk doping? Så. I slutändan så har Lance inte gjort något bra för sporten, allt bra han gjort har han nu förstört helt på egen hand. Så jävla ruttet.
Att påstå att man ska glömma detta, vända blad och gå vidare i kampen mot fusk håller inte heller. För vilka signaler skulle det sända ut till världen om man låter bli att bestraffa en av dom största fuskarna genom tiderna?
Alexandre Vinokourov har gjort jättemycket bra för cykelsporten i Kazakstan. Ändå tvekar inte samma personer som hyllar Lance och är beredda att se genom fingrarna när det gäller amerikanens utbredda fuskande för att kasta skit på Alexandre som dömts för doping och tagit sitt straff. Dubbelmoral alltså.

Lance har inte direkt varit någon som uttalat negativa ord om doping. Så fort frågan kommit på tal så har han inte försvarat sig genom att säga att han inte dopat sig. Istället har standardsvaret varit att han testats mer än någon annan och ingen har presenterat ett positivt prov. Lance Armstrong påstår sig själv ha genomgått kring 500 tester, någon som tagit sig tid att räkna har skrivit om det här (236 tester). Bara för att inga positiva prov har presenterats betyder ju inte det att det inte funnits några. Till att börja med så utvecklas ju testmetoderna hela tiden, före 2008 kunde man inte testa för CERA till exempel. Ett prov som lämnats före 2008 kan mycket väl innehålla CERA och bara för att man inte kunnat bevisa det innan 2008 innebär det inte att idrottaren har varit ren. Den har bara inte åkt fast. Ett annat sätt att komma undan är att betala mindre nogräknade personer som får se resultaten. Det är här UCI kommer in i bilden och en av anledningarna till att dom inte vill ta detta till CAS. UCI jobbar för cykelsporten och att den största stjärnan i modern tid skulle vara en genomrutten fuskare skulle givetvis skada sporten.
UCI har till exempel valt att inte stänga av två av dom tidigare dömda i detta mål och har fått mycket skarp kritik från både WADA och internationella olympiska kommitén. Tyvärr är det mycket som pekar på att UCI också är inblandade i denna soppa.

Vissa påpekar det faktum att USADA har en regel som säger att allt äldre än 8 år preskiberas och man därför inte kan fälla Lance. Då glömmer man att det lär finnas positivt prov från 2009 också.
Jag har läst (och nu blir det rykten/spekulationer) att Lance åtminstone har lämnat positiva prov 1999, 2001 och 2009 och att det totalt ska finnas 38 positiva prov med Lance namn på sig (var den siffran kommer ifrån har jag dock ingen aning om så ta det med en stor nypa salt).

Att säga att Lance kanske fuskade, men alla andra i toppen också fuskade under perioden och att Lance därför ändå var bäst är också ren idioti, anser jag. Jag kan lova er att det fanns duktiga cyklister som inte dopade sig och varför skulle en fuskare som Lance då anses vara bättre än alla dom rena cyklisterna?

Lance har länge haft en översittarattityd och mobbat både konkurrenter, media och kritiker. Vem minns inte när han jagade ner Simeoni 2004 bara för att Simeoni uttalat sig kritiskt mot Amerikanen?

Tack och lov så är idrotten starkare än enskilda, eller grupperingar, med fuskare.

Så, sammanfattningsvis:
- sex personer är måltavlor i denna dopingrättegång, fyra är nu fällda och två ska försvara sig i oktober eller november
- Alla dömda kan överklaga till CAS, UCI kan också överklaga till CAS

Som en liten notis i allt detta kan väl nämnas att Lance Armstrong, som igår stängdes av på livstid, idag ska tävla i en MTB-tävling i Aspen. Tävlingen är dock osanktionerad så varken USA Cycling, USADA, UCI eller WADA kan bestraffa eller hindra honom från det. Andra cyklister med licens kan dock vänta sig en bestraffning då det är förbjudet att tävla i osanktionerade lopp.

Nu släpper jag detta till nästa resultat i denna härva presenteras och fokuserar på det vi alla älskar istället; Cykling. Kommentera gärna detta blogginlägg med åsikter eller frågor så ska jag försöka svara.

2012-08-24

Nu är det klart, Lance Armstrong är avstängd på livstid

Nu har USADA kommit med sin dom och den säger att Lance Armstrong är avstängd från all idrott (som är ansluten till USADA, USA Cycling, UCI eller WADA) på livstid. Dessutom ogiltigförklarar USADA alla Lance Armstrongs resultat från 1:a augusti 1998. Ni behöver inte läsa "fakta" eller annat trams på svenska nyhetssidor, läs USADAS egna uttalande istället, och gör det här.

Nu har alltså fyra av sex anklagade i denna dopinghärva blivit avstängda på livstid, tidigare i sommar stängdes ju också Dr. Luis Garcia del Moral, Dr. Michele Ferrari och Dr. Jose "Pepe" Marti av på livstid. Nu återstår bara Dr Pedro Celaya och Johan Bruyneel som skall försöka försvara sig mot bevisningen som presenteras för dem.

Snabbpendling och överlevnadspendling

Vaknade med ett par riktiga Grisben™ i morse

 Det var ju inte helt oväntat kanske och jag hade faktiskt ställt in mig på en lugn pendling idag. Men så kom jag mot Strava-segmentet i backen ut ur Falun. Lite drygt 4 minuter fullt ös har väl ingen dött av så jag skyfflade på så gott jag kunde. Det blev inget KOM men när jag ändå hade fått upp lite flås så tuggade jag vidare mot Borlänge i ett så där lagom halvhögt tempo. Genom en slutforcering genom Borlänge så lyckades jag nå upp till 35 km/h i snitt.

 När jag nu skulle hem igen så var det en helt annan historia. Det var ren överlevnad och kämparglöd som fick min trötta kropp över tröskeln här hemma. Men nu är det helg så om någon dag är jag väl fit for fight igen.
Så där. Då har ni fått min jättespännande cykelpendling redovisad

Senare i kväll när det lugnat ner sig här hemma så ska jag bjuda på lite mer ord och tankar kring det här med Lance. Jag har läst en hel del saker som jag reagerat på idag. Det märks att väldigt många vet väldigt lite men ändå vill ha en åsikt i ämnet. Men som sagt, det tar vi i kväll. Nu ska jag duscha och sedan leka med barnen.

Lance Armstrong ger upp kampen mot dopinganklagelserna

Lane Armstrong har precis förklarat att han inte längre kommer att kämpa mot anklagelserna mot USADA. Detta innebär i praktiken att han inte säger att han inte har dopat sig. Han gör givetvis inget erkännande, men han säger sig inte orka bråka mer om saken längre.
Amerikanska antidopingbyrån USADA säger därmed att man kommer plocka bort Lance alla sju toursegrar efter som dom anser sig ha bevis på att han dopat sig, dessutom väntar en livstids avstängning. Mer om det senare idag troligtvis.
I vanlig ordning så säger inte Lance att han aldrig har dopat sig, utan hänvisar bara till att han testats så många gånger utan att lämna några positiva provsvar. USADA:s kamp mot Lance kallar Lance själv för en häxjakt.
USADA å sin sida säger sig ha bevis för att han dopat sig med bland annat EPO, steroider och blodtransfusioner sedan 1996. Antidopingbyrån säger sig också ha prover från 2009 och 2010 som innehåller bevis för bloddoping. Utöver detta så finns epostkonversationer med Floyd Landis och inte mindre än 10 forna lagkamrater ska enligt USADA vara redo att vittna mot sin före detta lagkapten.

Vi får se vad detta leder till. Han har fortsatt inte erkänt någonting, men att vara anklagad för så allvarliga saker och inte vilja ta striden blir som ett erkännande för dom som anklagat honom. Lance försökte störa USADA genom att stämma dom i en amerikansk domstol och fick lite (för mig) oväntat UCI (internationella cykelförbundet) på sin sida. Jag tror att UCI vet lite för mycket om Lance Armstrongs historia för deras eget bästa. Det är nog inte bara Lance som har några lik i garderoben...
Lance Armstrong hävdar att USADA inte kan ta ifrån honom titlarna utan att det är upp till UCI att göra det. Tidigare har Michele Ferrari och Luis del Moral blivit avstängda på livstid i samma mål. Även om UCI ställt sig mot USADA så har USADA å andra sidan fått både WADA och IOC (internationella olympiska kommitén) på sin sida.

Fortsättning följer...

Mer om detta kan ni bland annat läsa här och här.

2012-08-23

Misären på Ingarvet

Som om inte regnet vore nog så hade man också grävt rakt igenom målet och lagt på stålplattor. Vi valde att köra med målgång lite tidigare, vid lyktstolpe 19 närmare bestämt. Trots regn blev vi ändå 15 tappra, kul att se!
Mitt huvud hade bestämt att jag skulle känna mig sliten idag så det blev en lång kamp mot mina ben. Skrapade ändå ihop 22 fräscha poäng vilket jag blev trea med. Pontus Kastemyr som på bilden kämpar med regnjackan blev tvåa på 24 poäng och Johan Landström vann även denna gång då han skrapade ihop 33 pinnar. Jenny Rissveds är damklassens vinstmaskin och tog väl hem det där.

Resultat Dalaserien Falun 21/8 2012

Här kommer resultaten från Falu cykelklubbs deltävling i Dalaserien, hittar ni något fel så hör av er bara så kan vi nog rätta till det.

Nybörjare, 1 varv:
1. Andreas Dahlgren, Borlänge CK
2. Emil Transback, CK Natén
3. Oscar Wähätalo, CK Natén
4. Dennis Lyck, Falu CK
5. Texas Östberg, CK Natén
6. Liam Liljenborg, Falu CK
7. Felix Eriksson Lindgren, Falu CK
8. Vilmer Ekman, Falu CK
9. Derek Faltin, Falu CK
10. Lucas Wähätalo, CK Natén
11. Artur Kihl CK, Natén

Flickor 10-12, 1 varv
1. 17:26 Ida Danielsson, Falu CK

Pojkar 10-12, 1 varv
1. 15:01 Samuel Oscarsson, IK Jarl
2. 15:15 David Hedlund, CK Natén
3. 15:59 David Lyck, Falu CK
4. 17:18 Oscar Granback, CK Natén
5. 17:27 Jacob Backman, Borlänge CK
6. 17:27 Hampus Östberg, CK Natén
7. 17:35 Oscar Backlund, IK Jarl
8. 17:36 Casper Östberg, CK Natén
9. 17:36 Isak Risberg, IK Jarl
10. 20.55 Melker Nordgren, Falu CK
11. 23:02 Linus Andersson, IK Jarl
12. 23:04 Hampus Kihl, CK Natén
13. 23:40 Sebastian Fagerberg, Borlänge CK
14. 23:49 Anton Enoksson, CK Natén

Pojkar 13-14, 2 varv
1. 28:17 David Risberg, IK Jarl
2. 31:35 Martin Tjern, Falu CK
3. 32:21 Pontus Anåker, CK Natén

Flickor 15-16, 4 varv
1. 58:19 Selma Svarf, CK Natén
2. 1:06:17 Sofie Oscarsson, IK Jarl

Pojkar 15-16, 4 varv
1. 44:40 Joel Burman, Borlänge CK
2. 53:18 Isac Bjerring, Falu CK
3. 59:33 Simon Lisskar, IK Jarl
4. 1:04:03 Lucas Nordström, Falu CK
5. 1:04:26 Fredrik Nordström, Falu CK
DNF Isak Nordin, Orsa SK CK

Damer junior, 4 varv
1.  56:50 Felicia Ferner, Borlänge CK

Herrar junior, 5 varv
1. 1:01:21 Henrik Jansson, Eskilstuna CK
2. 1:10:40 Henrik Pahlander, CK Natén

Herrar veteran, 4 varv
1. 49:30 Stefan Snell, Falu CK
2. 50:05 Lars Svarf, CK Natén
3. 56.39 Peter Strandberg, Borlänge CK
4. 56.55 Tomas Risberg, IK Jarl
5. 1:03:35 Olle Oscarsson, IK Jarl
6. 1:09:08 Pontus Wikström, CK Natén
DNF Joakim Persson, Borlänge CK
DNF Henrik Hjelte, CK Natén

Herrar senior, 5 varv
1. 53:51 Henrik Öijer, Falu CK
2. 54:26 Martin Eriksson, Cykloteket Racing Team
3. 54:32 Marcus Johansson, Motala AIF