Gjorde ett återbesök i klubblokalen igår kväll med sikte på två stycken tjugo minuter långa intervaller på 280-290 watt. De två senaste 2*20-passen har jag legat kring 280 watt, men den senaste tiden har jag ändå fått träna några dagar utan att vara sjuk så jag hoppades kunna hamna i spannet 280-290 watt.
Drömmen är att någon gång kunna köra 2*20 på 300 watt igen.
Körde igång med första intervallen utan någon större uppvärmningsansträngning och det kändes jättefint på ca: 290 watt. Tänkte att det kanske kändes så lätt eftersom kroppen inte riktigt hade värmts upp ordentligt och att det skulle börja ta emot lite efter någon minut. Gissa om jag kände mig nöjd när den upplevda ansträngningen höll sig på en behaglig nivå genom hela intervallen. Alltid så fint med framsteg och förbättring. 10 watt är ändå en ganska bra höjning, och detta utan att bränna ut mig också!
Nu skulle jag ju kunnat köra bägge intervallerna på 290 och göra vinterns bästa testcykelpass, men nejdå. Istället vred Hybris-Henrik upp effekten till 300 watt i ett försök att klämma den andra tjugan på dröm-nivån. Inte kunde jag nöja mig med 10 watts förbättring inte, nej jag skulle givetvis tro att jag kunde förbättra mig med 20 watt på en gång. Det här är ett problem jag haft på tävlingar förr också, när det har känts bra så har jag inte nöjt mig med den känslan utan direkt spänt bågen för hårt till jag gått av på mitten. Nu klarade jag bara nästan sju minuter på 300 watt. Mest beroende på mentala kollapsen efter att ha insett att jag tagit mig v(w)atten över huvudet och att det faktiskt var skitjobbigt med 300.
Nåväl, jag hade högst troligt klarat 2*20 på 290 watt vilket är ett stort steg i rätt riktning. Nu ska jag försöka få till ett pass i eftermiddag/kväll också och då landar jag på väl godkända fem pass denna vecka.
2012-02-19
2012-02-18
Kollade två perioder innebandy
AIK gästade IBF Falun i Falu Kuriren Arena och jag var där med barnen samtidigt som Ronya tränade. Tyvärr förlorade Falun med 4-5 i sudden. Men spännande match och bra med folk (drygt 2100 åskådare).
Om vi bortser från armhävningar så har jag vilat i två dagar nu, tänkte därför smyga iväg till klubblokalen en stund nu när barnen gått och lagt sig. Tänkte mig två tjugo minuter långa intervaller på 280-290 watt.
Om vi bortser från armhävningar så har jag vilat i två dagar nu, tänkte därför smyga iväg till klubblokalen en stund nu när barnen gått och lagt sig. Tänkte mig två tjugo minuter långa intervaller på 280-290 watt.
Livestream massa cykel i helgen
Denna helg avslutas cykelcross-säsongen 2011-2012 med tävling i Cauberg idag och GVA Trofee i Oostmalle imorgon.
Cauberg Cyclocross, sändningsstart 15:10 idag:
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-3.php
Ostmalle GVA Trofee, sändningsstart 14:40 imorgon:
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-3.php
Utöver detta kan ni se sammandrag från Tour of Oman här (12:00 idag och 11:30 imorgon):
http://sports-livez.com/channel/ch-4.php
Volta ao Algarve med Thomas Lövkvist och Gustav Larsson, 16:30 idag:
http://sports-livez.com/channel/ch-2.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-2.php
Ban-VM, start 20:00 idag och 15:50 imorgon:
http://sports-livez.com/channel/ch-4.php
Skulle det krångla med någon länk så finns hela samlingen här: http://sports-livez.com/, gillar man Fotboll så kan man också titta på sådan livestream där...
Ha en trevlig cykelhelg!
Cauberg Cyclocross, sändningsstart 15:10 idag:
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-3.php
Ostmalle GVA Trofee, sändningsstart 14:40 imorgon:
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-3.php
Utöver detta kan ni se sammandrag från Tour of Oman här (12:00 idag och 11:30 imorgon):
http://sports-livez.com/channel/ch-4.php
Volta ao Algarve med Thomas Lövkvist och Gustav Larsson, 16:30 idag:
http://sports-livez.com/channel/ch-2.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-2.php
Ban-VM, start 20:00 idag och 15:50 imorgon:
http://sports-livez.com/channel/ch-4.php
Skulle det krångla med någon länk så finns hela samlingen här: http://sports-livez.com/, gillar man Fotboll så kan man också titta på sådan livestream där...
Ha en trevlig cykelhelg!
Etiketter:
CX,
Cykling,
GVA Trofee,
livestream
Nytt timrekord i klassen herrar 100
Robert Marchand lyckades ta ett nytt timrekord på bana. Nya rekordet är 24.25 km, detta i klassen H100 och utan att förta sig.
Känns bra att jag har mer än 70 år kvar av cykelkarriären!
Mer info här: http://www.bicycle.net/2012/robert-marchand-set-new-one-hour-speed-record-at-age-100
Känns bra att jag har mer än 70 år kvar av cykelkarriären!
Mer info här: http://www.bicycle.net/2012/robert-marchand-set-new-one-hour-speed-record-at-age-100
2012-02-17
It's alive!
Provade en sista gång att starta den nu och då gick den igång! Så nu blir det fest, bloggande och e-postande i kväll. Dock inte på Klin i Borlänge, såg i tidningen att storbloggerskan Kissie skulle dit och det vore ofint av mig att ta all blogguppmärksamhet.
Dagens lunch: vitlöksmarinerad kyckling på Golden Palace i Borlänge kändes helrätt nu när ALLA är sjuka.
Etiketter:
Dagens Lunch,
Datorer
Öijers blogg på Facebook
Till höger här i bloggen kan du nu välja att gilla Facebooksidan Öijers blogg. Jag skapade den för att många flitiga Facebookanvändare också följer min blogg via min Facebookprofil. Nu vill jag sluta med bloggtjatet i egna profilen eftersom det ser fult ut och folk nog kan irritera sig på det. Genom detta drag kan alltså de som vill få bloggens uppdateringar via Facebook få det via en dedikerad sida och mina vänner som ändå givetvis läser bloggen dagligen slipper få flera länkar om dagen.
Ytterligare en fördel är att läsare snabbt och enkelt kan dela med sig av foton och annat.
Win-win!
In och gilla nu!
Ytterligare en fördel är att läsare snabbt och enkelt kan dela med sig av foton och annat.
Win-win!
In och gilla nu!
Etiketter:
Facebook,
Om bloggen
#dagensfågel
Skrev detta på Twitter igår:
Det inspirerade Olle Claesson som två timmar senare publicerade denna #dagensfågel:
Riktigt häftigt! Nu blev det tyvärr inga skidor för mig igår. Började nämligen må illa lagom till att jag lagt fram alla kläder och skulle byta om. Får ta igen det någon annan dag, känner mig frisk och kry idag i alla fall.
Etiketter:
#dagensfågel,
Cykling,
teckning
2012-02-16
Lite läsning
Gött att få hem lite att bläddra i utan att ha beställt det. Prenumererar bara på Cykeltidningen Kadens och tidningen FOTO, dessa på bild har jag fått för att jag ska köra Vätternrundan och Cykelvasan. Brukar vara dålig på att ta mig tid till att sitta och läsa, men dessa ska jag läsa. Kanske på bussen på väg till och från jobbet, där har jag ju ofta lite dötid.
Cykelcitykatalogen har jag inte sett på flera år, minns dock att den luslästes back in the days när den låg i klubbstugan. Då var den ett bra sätt att få en översikt av pris och vikt på prylar man ville ha. Visst finns Internet, men ibland är det smidigare, snabbare och helt enkelt trevligare att ha något att bläddra i.
Cykelcitykatalogen har jag inte sett på flera år, minns dock att den luslästes back in the days när den låg i klubbstugan. Då var den ett bra sätt att få en översikt av pris och vikt på prylar man ville ha. Visst finns Internet, men ibland är det smidigare, snabbare och helt enkelt trevligare att ha något att bläddra i.
Skit i hjärta, lungor och muskler - ta hand om din hjärna!
Inga revolutionerande nyheter med dessa studier kanske, men nu "bevisas" det att VO2max inte alls är maximala kapaciteten för att syresätta musklerna. Träningsforskning har länge dividerat kring om det är muskler, hjärta eller lungor som är den begränsande faktorn i detta. Nu har man (äntligen) börjat publicera artiklar som säger att det är hjärnan som lägger ribban för hur musklerna syresätts. Utan hjärnans strypning av vår maxkapacitet så skulle vi helt enkelt ta kål på oss. Lurar du hjärnan så kan du höja din tröskel helt enkelt.
Givetvis måste man ha hjärta, lungor och muskler i topptrim för att prestera bra, men kanske det är dags att lägga lite mer tid på träning av hjärnan nu?
Källa: http://www.theglobeandmail.com
Givetvis måste man ha hjärta, lungor och muskler i topptrim för att prestera bra, men kanske det är dags att lägga lite mer tid på träning av hjärnan nu?
Källa: http://www.theglobeandmail.com
2012-02-15
Mellan jobb och möte
Har väl slutat för dagen nu och är på väg till klubblokalen för styrelsemöte. Blir en lång dag som startade 05:10 och jag är väl kanske hemma igen 20:30. Men kul ändå!
Åt årets andra semla på fikarasten i morse, den första semlan åt jag igår med frugan då vi firade Alla hjärtans dag.
Tittade in en snabbis hos familjen Steen/Öijer också för att lämna en nyckel till klubblokalen. Adam var väl lika fin som alltid, trots halsont.
Såg väl också en körskolebil som fått påtryckning i en korsning.
Allt det cykliga som händer nu får jag ta imorgon, eller kanske i kväll, för nu lär jag skicka detta och förbereda för mötet
Åt årets andra semla på fikarasten i morse, den första semlan åt jag igår med frugan då vi firade Alla hjärtans dag.
Tittade in en snabbis hos familjen Steen/Öijer också för att lämna en nyckel till klubblokalen. Adam var väl lika fin som alltid, trots halsont.
Såg väl också en körskolebil som fått påtryckning i en korsning.
Allt det cykliga som händer nu får jag ta imorgon, eller kanske i kväll, för nu lär jag skicka detta och förbereda för mötet
10 spurter + en fyra på 360 watt
2012-02-14
Ingen lek på skidorna idag
-1, snöfall, sliten överkropp och is under skidorna. Det gick inte lätt och snabbt idag, men tungt och långsamt. Kilometertiden blev strax under fem minuter och distansen kring 12 km. Imorgon blir det ingen skidträning, den här stackars pojk-kroppen behöver vila efter tre pass skidor och tre dagar med överkroppsövningar under de fyra senaste dagarna. Kanske lite testcykel istället, för att hålla liv i cykelbenen.
Raketskidorna är hämtade!
Slängde in min antika skidutrustning och åkte ut till mäktiga Skuggarvet för att hämta mina finskidor i går kväll. Dom har ju vårdats (tvångsomhändertagits) av Hans-Olov på Briko Maplus i ungefär 1½ års tid nu efter att jag lämnat dom i skidfodralet någon månad efter Vasaloppet 2010... Fick mig en uppsträckning samt en snabbkurs i vallning och skidvård av denne mycket kompetente man. Packade in finskidorna och drog till Lugnet där jag brände av fem varv på elljusspåret. Gick rätt snabbt (4.12 min/km) trots snöfall.
Är nog snart redo för en attack på träningsrekordet (3.55 min/km).Än så länge har jag mest kört distans eller snabbdistansintensitet med några kortare hårdkörningar i stakåkningen. Tänkte försöka vänja musklerna vid denna form av arbete innan jag vilken dag som helst nu ska grisa ner mig lite med hårdkörning. Långpass står också på önskelistan.
Bilen "full" med skidgrejer
Posör med ny mössa på Lugnets elljusspår
Etiketter:
Briko Maplus,
Garmin längdskidor,
Vasaloppet
2012-02-13
Mer crossbygge
Jag ska ju ha denna ram 2012, skriver då och då om bygget:
Och har i ett par inlägg funderat kring utrustningen på denna. Efter att jag publicerade förra inlägget om detta bygge så slog det mig att det ju faktiskt finns Bianchi-färgade delar, vad tror ni om dessa:
Styrstammen ovan hade jag på Oltren 2011, sadelstolpen har kanske lite för mycket vitt i sig då jag nu mer eller mindre tänkt mig att ha svarta delar till hojen. Det där med mängden vitt varierar nog med årsmodeller av Bianchis tillbehör. Tror ändå att Bianchi-temat blir klockrent till cykeln. Ska kolla upp med Bianchi om hur delarna ser ut 2012 eller om det ligger något gammalt med mycket svart i och skräpar någonstans.
Vad tror ni, blir inte detta klockrent?
Vad tror ni, blir inte detta klockrent?
Etiketter:
Bianchi,
Cavaria 2012,
CX,
Cykling,
Prylar
Mera skidor
Rundade igår av årets bästa söndag med 17 kilometer i Stångtjärns elljusspår
Hade väl egentligen kanske hoppats på lite längre pass men det blev visst sent. Är det någon som vet hur belysningen fungerar där egentligen? Vid anslutningsspåret så står det ju bara att lamporna lyser 120 minuter efter att man tryckt på knappen, gäller det oavsett tid på dygnet? Vid stugan så står det att lamporna lyser i 80 minuter och att belysningen fungerar mellan 16:00 och 22:00. Släcks allt 22:00, eller kan man få 80 minuter belysning även om man trycker på knappen 21:59? Känns viktigt för mig detta så jag vore tacksam för hjälp från någon expert på Stångtjärns belysning.
Lite stel var jag allt i överkropppen när jag begav mig mot spåren, hade ju ändå kört överkroppsövningar både lördag och igår söndag efter att ha vilat från överkroppsansträngning i ett års tid. Så jag bestämde mig för att undvika överfart men att jag ändå kunde gå på hyfsat om det kändes bra.
Redan efter en kilometer eller så lyckades jag tappa balansen i ett ofokuserat ögonblick och lägga mig i snön. Böjde då en av stålpinnarna i pjäxan så resten av passet så satt pjäxan snett, vilket gjorde att den inte gränslade bindningen bra utan ibland ställde sig hälen upp på bindningen och ibland träffade den kanten på bindningen. Rätt irriterande till en början och jag försökte bända tillbaka den utan att lyckas. Men det fick ju gå ändå och efter någon kilometer när jag börjat bli varm i kroppen började farten öka under skidorna vilket fick mig att tagga till ytterligare lite. Fick ihop 17.05 kilometer på 1:14:58 vilket ger 4.25 min/km och snittpulsen landade på 152 (78%), ett bra pass för mig med andra ord.
Spåren var okej, men nu behövs snart mer snö för att det inte ska övergå till dåligt. Vill prova de spår som inte är elljusspår någon gång snart också då dom brukar vara bättre och mindre välanvända. Får då antingen åka i dagsljus (!!!) eller skaffa pannlampa. Ska försöka få hem finskidorna från Skuggarvet någon gång denna vecka också. Dom är ju elit och därmed lite mer svåra att få ner fästzonen mot snön med, så det känns viktigt att få till den tekniken bra. Men dom skidorna får hålla sig till Lugnet.
Hade väl egentligen kanske hoppats på lite längre pass men det blev visst sent. Är det någon som vet hur belysningen fungerar där egentligen? Vid anslutningsspåret så står det ju bara att lamporna lyser 120 minuter efter att man tryckt på knappen, gäller det oavsett tid på dygnet? Vid stugan så står det att lamporna lyser i 80 minuter och att belysningen fungerar mellan 16:00 och 22:00. Släcks allt 22:00, eller kan man få 80 minuter belysning även om man trycker på knappen 21:59? Känns viktigt för mig detta så jag vore tacksam för hjälp från någon expert på Stångtjärns belysning.
Lite stel var jag allt i överkropppen när jag begav mig mot spåren, hade ju ändå kört överkroppsövningar både lördag och igår söndag efter att ha vilat från överkroppsansträngning i ett års tid. Så jag bestämde mig för att undvika överfart men att jag ändå kunde gå på hyfsat om det kändes bra.
Redan efter en kilometer eller så lyckades jag tappa balansen i ett ofokuserat ögonblick och lägga mig i snön. Böjde då en av stålpinnarna i pjäxan så resten av passet så satt pjäxan snett, vilket gjorde att den inte gränslade bindningen bra utan ibland ställde sig hälen upp på bindningen och ibland träffade den kanten på bindningen. Rätt irriterande till en början och jag försökte bända tillbaka den utan att lyckas. Men det fick ju gå ändå och efter någon kilometer när jag börjat bli varm i kroppen började farten öka under skidorna vilket fick mig att tagga till ytterligare lite. Fick ihop 17.05 kilometer på 1:14:58 vilket ger 4.25 min/km och snittpulsen landade på 152 (78%), ett bra pass för mig med andra ord.
Spåren var okej, men nu behövs snart mer snö för att det inte ska övergå till dåligt. Vill prova de spår som inte är elljusspår någon gång snart också då dom brukar vara bättre och mindre välanvända. Får då antingen åka i dagsljus (!!!) eller skaffa pannlampa. Ska försöka få hem finskidorna från Skuggarvet någon gång denna vecka också. Dom är ju elit och därmed lite mer svåra att få ner fästzonen mot snön med, så det känns viktigt att få till den tekniken bra. Men dom skidorna får hålla sig till Lugnet.
Etiketter:
Garmin längdskidor,
Stångtjärn,
Vasaloppet
2012-02-12
Vi drog till Åsbobacken
När vi kom hem från Stockholm var det soligt, nollgradigt och kanske årets bästa söndag. Barnen och jag utnyttjade detta på bästa vis genom långpromenad till stans bästa pulkabacke, Åsbobacken. Där åkte, grät och skrattade vi till det var dags att vända hemåt för middag. En riktigt bra eftermiddag helt enkelt!
Hemma!
Efter att ha spenderat en weekend i 08-land är vi nu tillbaka i drömlika Dalarna. Vi åkte dit för att fira Filip och svärfar i efterskott och barnens kusin och mig i förskott men nu är vi alltså tillbaka på fast mark igen.
Körde vecka 1, dag 1 med push ups i morse. Gick helt okej trots att jag kände mig lite slö innan. Rundade av med situps och en omgång Plankan, så träningsvärk är väl att vänta. Har väl tänkt åka skidor någon gång idag också som grädde på moset, det blir veckans andra pass så jag riskerar ändå ingen överträning.
Körde vecka 1, dag 1 med push ups i morse. Gick helt okej trots att jag kände mig lite slö innan. Rundade av med situps och en omgång Plankan, så träningsvärk är väl att vänta. Har väl tänkt åka skidor någon gång idag också som grädde på moset, det blir veckans andra pass så jag riskerar ändå ingen överträning.
2012-02-11
One hundred push ups
Nu kör vi!
Jag gjorde det inledande maxtestet idag och nådde 20 push ups. Imorgon kör jag igång med träningsprogrammet one hundred push ups, har dock ingen större ambition att fixa 100 utan tänkte köra detta fram till Vasaloppet. Om jag ska åka Vasaloppet så är det främst överkroppen jag behöver bli starkare i då benen och uthålligheten ändå är okej. Så för att få någon styrsel i detta så kör jag push ups och mage/rygg övningar tre dagar i veckan under de närmsta tre veckorna. Imorgon kör jag dag 1 av vecka 1 och tänkte sedan också i fortsättningen köra söndag, tisdag och torsdag. På så vis får jag minst en vilodag mellan passen och om det blir Vasaloppsstart så har jag två vilodagar från dessa övningar innan tävlingen.
Provade förresten den där övningen plankan idag för första gången någonsin och det var ju ingen barnlek direkt. Kul ändå med sådana här mätbara övningar, åtminstone om det går att mäta framsteg.
Etiketter:
100 armhävningar,
Styrkeövningar,
Vasaloppet
Dopingstatistik från WADA
Slängde in denna på Facebook igår och den blev ju ganska populär så jag tänkte att fler kunde vara intresserade. Tabellen visar antalet utförda blodprov som kontrollerats på av WADA godkända laboratorier. Som ni kan se så är cykelsporten i framkant i antidopingarbetet och en mängd andra idrotter borde skämmas! Ofta hackas det på cykelsporten som en fuskarsport och då kan dessa siffror användas för att visa sanningen. Lägger detta inlägg under "Övrigt" här på bloggen om ni vill hitta tillbaka någon gång.
Här är en lista över antal test och hur många procent av testerna som ger positivt resultat i respektive idrott:
Bodybuilding/Fitness 1371 tester 18.09% positiva
Muay Thai 111 tester 8.11% positiva
Ju-Jitsu (en kampsport) 90 tester 6.67% positiva
Sambo 348 tester 6.61% positiva
Bridge 50 tester 6% positiva
Kickboxning 342 tester 4.97% positiva
Powerlifting (en form av tyngdlyftning) 2786 tester 4.88% positiva
Casting 42 tester 4.76% positiva
Boule 304 tester 4.28% positiva
Biljardspel 330 tester 4.24% positiva
MC-sport 482 tester 4.15% positiva
Draghundsport 27 tester 3.70% positiva
Minigolf 61 tester 3.28% positiva
Luftsporter 97 tester 3.09% positiva
Dart 74 tester 2.70% positiva
Tyngdlyftning 8316 tester 2.42% positiva
Rollerblade/rullskridskosporter 843 tester 2.14% positiva
Golf 1619 tester 2.04% positiva
Baseboll/Softboll 302 tester 1.99% positiva
Boxning 3874 tester 1.94% positiva
Wushu (en kampsport) 298 tester 1.68% positiva
Hästsport 723 tester 1.66% positiva
Surfing 129 tester 1.55% positiva
Bågskytte 1156 tester 1.47% positiva
Basket 9575 tester 1.45% positiva
Rugby 5618 tester 1.39% positiva
Sumobrottning 145 tester 1.38% positiva
Landhockey 2275 tester 1.32% positiva
Ishockey 5370 tester 1.27% positiva
Schack 159 tester 1.26% positiva
Squash 559 tester 1.25% positiva
Brottning 5111 tester 1.23% positiva
Cykling 21427 tester 1.19% positiva
Cykel är alltså den sport med 33:e största andelen fuskare. Nu är väl inte alla sporter ovan vad man kan kalla riktig idrott, men man utför tester och så här ser alltså verkligheten ut enligt WADA. Utöver WADA's tester så kan också varje specialförbund utföra egna tester. UCI gjorde 12922 egna tester under 2010.
Några andra populära sporter som referens:
Triathlon 3676 tester 1.09% positiva
Floorball 523 tester 0.96% positiva
Friidrott 25013 tester 0.78% positiva
Skiing 5332 tester 0.71% positiva
Orienteering 462 tester 0.65% positiva
Fotboll 30398 tester 0.48% positiva
Källa och mer info: http://www.wada-ama.org/Documents/Resources/Statistics/Laboratory_Statistics/WADA_2010_Laboratory_Statistics_Report.pdf
Etiketter:
Cykelnyheter,
Cykling,
Doping,
Statistik,
Wada
2012-02-10
3 olika Cavaria, lite inspiration till mitt crossbygge
Bara för att få en liten känsla för de olika färgmöjligheterna som finns. Är lite inne, precis som Oscar, på att ha vit styrlinda och vit sadel i kombination med däck med ljus däcksida. Eventuellt ljusa däck om jag går wild and crazy. Det kan funka med helsvarta däck också, men då kanske jag ska ha även sadel, styrlinda +ANNAT i svart också? Men det är lite svårt det här, egentligen skulle jag ju behöva prova flera olika varianter. Eller bli proffs på photshop lite snabbt...
Etiketter:
Cavaria 2012,
CX,
Cykling,
Prylar
Bygga cross 2012
Det här är grunden som jag ska bygga ihop en fincross kring. Tänkte snickra ihop en liten raket i år då suget efter en spänstig cross blev stort i höstas. Har inte bestämt en enda pryl än, men funderar på om jag kanske ska ha svart styre, styrstam och sadelstolpe. Eller ska jag köra med silver? Vitt!? Svarta eller ljusa däcksidor? Hjälp mig lite här nu, hur ska jag göra, vilken utrustning och färg?
Etiketter:
Cavaria 2012,
CX,
Cykling,
Prylar
2012-02-09
Nytt kontor och trasig dator
Här har jag suttit, vid två bord i ett hörn med nästan alla mina saker i kartonger
Vecka 50 var det dags för flytt fick jag ju veta i slutet på förra året. Det gällde dock inte alla... Först delade jag rum med min chef till dess att marknadschefen flyttat till det rum som jag hade, då tog jag över marknadschefens rum (det på bilden). Efter ett tag flyttade vår kvalitetsansvarige ner från kundservicehuset till huvudkontoret och vi har delat rum fram till i eftermiddag. Han jobbade halvdag idag och nu på eftermiddagen har jag tagit med mig bordet till vänster, alla mina saker och den grå stolen och flyttat till mitt nya rum.
Här är mitt nya kontor innan jag flyttade in i det
Detta rum har vår försäljningsansvariga haft före mig. Så vi är några stycken som bytt rum, några byter dessutom hus men nu ska i alla fall jag äntligen ha landat i det rum som jag ska ha ett tag framöver. Några har sina flyttar kvar, men det får ni läsa om på deras bloggar...
Ber om ursäkt för handstilen (vem skriver för hand nu för tiden egentligen!?) men jag lämnade ett litet brev till kvalitetsansvarige som jag delat rum med.
Det ska han få läsa när han kommer till jobbet imorgon och halva rummet plötsligt är tomt. Det har faktiskt varit jättekul att dela rum och ha någon att snacka skit med. Mycket skidsnack har det blivit och jag tror faktiskt att det är hans fel att jag åkt skidor ett par gånger nu och funderar på Vasaloppet.
Men. Ändå skönt med något eget, jag tycker om känslan att höra hemma någonstans och inte behöva jobba i någon tillfällig lösning utan ordning på alla papper och saker.
Utöver dessa bra nyheter så har jag också en tråkig: min nästan nya (från 2007...) dator har gett upp!
Här står pärlan nu och tar vad som kan vara dess sista vila
Igår när jag kom hem och skulle starta upp den så ville den inte längre. Lyssnar man noga hör man ett svagt blip-ljud när man trycker in knappen, men mer än så händer inte. Stendöd. För bara några dagar sedan var frugan och jag inne i Elgiganten och hon frågade mig om vi inte skulle köpa en ny dator till mig eftersom min har fått några år på nacken. Hon är lite mer impulsiv i sina inköp än jag... Inte då, svarade jag. Även om den kanske surrade en del och inte var raketsnabb så fungerade den ändå bra och fyllde sin funktion. Det var då det.
Frågan är nu bara om jag ska försöka återuppliva den hos en datordoktor, eller om det är dags att hitta något nytt. Jag behöver ju en fräsch maskin om jag ska kunna blogga!
Vecka 50 var det dags för flytt fick jag ju veta i slutet på förra året. Det gällde dock inte alla... Först delade jag rum med min chef till dess att marknadschefen flyttat till det rum som jag hade, då tog jag över marknadschefens rum (det på bilden). Efter ett tag flyttade vår kvalitetsansvarige ner från kundservicehuset till huvudkontoret och vi har delat rum fram till i eftermiddag. Han jobbade halvdag idag och nu på eftermiddagen har jag tagit med mig bordet till vänster, alla mina saker och den grå stolen och flyttat till mitt nya rum.
Här är mitt nya kontor innan jag flyttade in i det
Detta rum har vår försäljningsansvariga haft före mig. Så vi är några stycken som bytt rum, några byter dessutom hus men nu ska i alla fall jag äntligen ha landat i det rum som jag ska ha ett tag framöver. Några har sina flyttar kvar, men det får ni läsa om på deras bloggar...
Ber om ursäkt för handstilen (vem skriver för hand nu för tiden egentligen!?) men jag lämnade ett litet brev till kvalitetsansvarige som jag delat rum med.
Det ska han få läsa när han kommer till jobbet imorgon och halva rummet plötsligt är tomt. Det har faktiskt varit jättekul att dela rum och ha någon att snacka skit med. Mycket skidsnack har det blivit och jag tror faktiskt att det är hans fel att jag åkt skidor ett par gånger nu och funderar på Vasaloppet.
Men. Ändå skönt med något eget, jag tycker om känslan att höra hemma någonstans och inte behöva jobba i någon tillfällig lösning utan ordning på alla papper och saker.
Utöver dessa bra nyheter så har jag också en tråkig: min nästan nya (från 2007...) dator har gett upp!
Här står pärlan nu och tar vad som kan vara dess sista vila
Igår när jag kom hem och skulle starta upp den så ville den inte längre. Lyssnar man noga hör man ett svagt blip-ljud när man trycker in knappen, men mer än så händer inte. Stendöd. För bara några dagar sedan var frugan och jag inne i Elgiganten och hon frågade mig om vi inte skulle köpa en ny dator till mig eftersom min har fått några år på nacken. Hon är lite mer impulsiv i sina inköp än jag... Inte då, svarade jag. Även om den kanske surrade en del och inte var raketsnabb så fungerade den ändå bra och fyllde sin funktion. Det var då det.
Frågan är nu bara om jag ska försöka återuppliva den hos en datordoktor, eller om det är dags att hitta något nytt. Jag behöver ju en fräsch maskin om jag ska kunna blogga!
Senaste dopingnytt: Jan Ullrich avstängd i två år
Jan Ullrich stängs nu (trots att han la av 2007) av i två år från augusti 2011. Alla hans resultat från 2005 stryks också, allt enligt domen från CAS idag (mer info: http://www.tas-cas.org). CAS säger sig ha bevis för att Jan Ullrich besökt doktor Fuentes (Operation Puerto-skandalen) vid ett flertal tillfällen, att han betalat över 80.000€ för Fuentes tjänster och att Jan Ullrich DNA fanns bland blodpåsarna hos Dr. Eufemiano Fuentes.
Cancellara har uttalat sig om domen mot Contador, läs det här.
Egentligen är det skittrist att skriva om sådant här men jag känner att det har ett bra nyhetsvärde ändå och att det säkert intresserar många av er. Dessutom är det ju kul att kunna visa att cykelsportens hårda arbete mot doping faktiskt ger resultat!
Etiketter:
Cykelnyheter,
Cykling,
Doping,
Jan Ullrich
Jeannie Longo-Ciprelli och kompisar
Jeannie Longo-Ciprellis man har blivit arresterad tillsammans med förbundskaptenen för det franska skicross-laget efter att ha köpt EPO. Polisen gjorde en razzia i parets hus men Jeannie själv har inte blivit gripen. Jeannie Longo-Ciprelli har deltagit vid inte mindre än sju OS och London 2012 är tänkt att bli hennes sista OS, hon kommer då vara nästan 54 år. Hon har vunnit inte mindre än 30 VM och OS-medaljer och är alltså en av de absolut största damcyklisterna genom tiderna. Precis som Lance Armstrong har man dock aldrig kunnat bevisa att hon dopat sig.
Lisa Ström har skrivit ett uppskattat blogginlägg om att man ska sluta pro-ana (förespråka självsvält som något bra, typ). Främst har hon cykelgubbar som mål med inlägget. Själv tycker jag inte det är något negativt i att medelålders smygfeta gubbar vill gå ner i vikt och skriver om det i sina bloggar, jag själv vill ju också gå ner i vikt ibland och kan också skriva det även om ingen av er kanske tar mig på allvar... Tror faktiskt inte att dessa gubbar påverkar yngre och mer sårbara cykllister heller. Värre är det då när det är, som Lisa skriver om, ledare inom sporten som säger åt unga cyklister att man måste gå ner i vikt och det är det enda som kan hjälpa en framåt.
Satsar man på landsväg i Sverige så har vikten faktiskt knappt någon betydelse alls, bättre då att vara stor och stark än liten och tunn. Har man däremot MTB-eliten som mål så går det betydligt lättare om man är lätt än tung. Inga hemligheter egentligen, en tuff sport ställer tuffa krav om man vill bli bäst.
"En glad cyklist är en snabb cyklist", det ordspråket gillar jag. Om man mår bra och gör det man gillar så presterar man också bättre.
Oscar Ekstam har släppt den stora och omvälvande nyheten att han ska flytta från Falun till Mönsterås. Oscar är en cykelprofil och kommer givetvis saknas här och bli en tillgång för cykelsporten (och föreningslivet) i Mönsterås. När jag startade Cyclocross.se så var Oscar snabbt med där och hjälpte till, på senare år har han gått in i CX-gruppen och hjälper till där och har varit speaker på de två(?) senaste upplagorna av CX-Cupen. Han har jobbat med Svenska Cykeldagarna och på Velodromen engagerat och motiverat folk att cykla tillsammans. I Falu CK's arrangemang har han väl varit allt möjligt från deltagare till tävlingsledare.
Men framför allt så har han fotat träningarna där jag varit med så jag haft några bilder att publicera i bloggen!
Adam Steen och hans pappa erbjuder proffsvallning inför Vasaloppets vintervecka, läs mer om det i hans blogg. Jag har ju låtit familjen Steen ta hand om mina skidor inför två av de fyra skidtävlingarna jag åkt i mitt liv. Bägge gångerna med fantastiskt resultat. Vasaloppet 2010 kändes det som om jag hade bäst skidor av alla och just nu står faktiskt mina skidor i Steen-huset ute i Skuggarvet. Där har dom i och för sig stått i 1½ år nu sedan pappa Steen tvångsomhändertog dom efter mitt Vasalopp där jag efter loppet förvarade dom (utan att rengöra dom först) i ett skidfodral någon månad efter avslutat lopp. Nu har de blivit proffs-slipade, fått skyddsparaffin och om belag någonsin blir mättade så lär mina vara det nu. Kommer givetvis gå som skott nästa gång jag får för mig att använda mina snabbskidor igen. Tack vare klanen Steen och vallan från Briko Maplus.
Lisa Ström har skrivit ett uppskattat blogginlägg om att man ska sluta pro-ana (förespråka självsvält som något bra, typ). Främst har hon cykelgubbar som mål med inlägget. Själv tycker jag inte det är något negativt i att medelålders smygfeta gubbar vill gå ner i vikt och skriver om det i sina bloggar, jag själv vill ju också gå ner i vikt ibland och kan också skriva det även om ingen av er kanske tar mig på allvar... Tror faktiskt inte att dessa gubbar påverkar yngre och mer sårbara cykllister heller. Värre är det då när det är, som Lisa skriver om, ledare inom sporten som säger åt unga cyklister att man måste gå ner i vikt och det är det enda som kan hjälpa en framåt.
Satsar man på landsväg i Sverige så har vikten faktiskt knappt någon betydelse alls, bättre då att vara stor och stark än liten och tunn. Har man däremot MTB-eliten som mål så går det betydligt lättare om man är lätt än tung. Inga hemligheter egentligen, en tuff sport ställer tuffa krav om man vill bli bäst.
"En glad cyklist är en snabb cyklist", det ordspråket gillar jag. Om man mår bra och gör det man gillar så presterar man också bättre.
Oscar Ekstam har släppt den stora och omvälvande nyheten att han ska flytta från Falun till Mönsterås. Oscar är en cykelprofil och kommer givetvis saknas här och bli en tillgång för cykelsporten (och föreningslivet) i Mönsterås. När jag startade Cyclocross.se så var Oscar snabbt med där och hjälpte till, på senare år har han gått in i CX-gruppen och hjälper till där och har varit speaker på de två(?) senaste upplagorna av CX-Cupen. Han har jobbat med Svenska Cykeldagarna och på Velodromen engagerat och motiverat folk att cykla tillsammans. I Falu CK's arrangemang har han väl varit allt möjligt från deltagare till tävlingsledare.
Men framför allt så har han fotat träningarna där jag varit med så jag haft några bilder att publicera i bloggen!
Adam Steen och hans pappa erbjuder proffsvallning inför Vasaloppets vintervecka, läs mer om det i hans blogg. Jag har ju låtit familjen Steen ta hand om mina skidor inför två av de fyra skidtävlingarna jag åkt i mitt liv. Bägge gångerna med fantastiskt resultat. Vasaloppet 2010 kändes det som om jag hade bäst skidor av alla och just nu står faktiskt mina skidor i Steen-huset ute i Skuggarvet. Där har dom i och för sig stått i 1½ år nu sedan pappa Steen tvångsomhändertog dom efter mitt Vasalopp där jag efter loppet förvarade dom (utan att rengöra dom först) i ett skidfodral någon månad efter avslutat lopp. Nu har de blivit proffs-slipade, fått skyddsparaffin och om belag någonsin blir mättade så lär mina vara det nu. Kommer givetvis gå som skott nästa gång jag får för mig att använda mina snabbskidor igen. Tack vare klanen Steen och vallan från Briko Maplus.
Etiketter:
Adam Steen,
Cykelnyheter,
Cykling,
Doping,
Lisa Ström,
Oscar Ekstam
2012-02-08
SRAM road hydraulic disc brake
Såg att Jonas L lagt upp denna bild på Facebook. Nu dröjer det nog inte länge innan Shimano kommer med en egen lösning och CX-cyklisterna anammar skivbromsar. Det här med skivbroms på cykelcross har ju inte riktigt slagit igenom, mycket beroende på att mekaniska skivbromsar sällan är roliga eller bra. Men kommer alltså hydraulisk skivbroms till landsvägsreglage vilket öppnar upp för lyxigare pendlingscyklar och lättbromsade cykelcrossar. För inte kommer väl UCI tillåta skivbroms på landsvägstävlingar?
Gårdagens skidpass på Lugnet
Minus sju, halvklart och fina spår på Lugnet. Min plan var att åka ett gäng varv uppe på elljusslingan, upptäckte när jag var där att spåret var avkortat på grund av snöproduktion men höll mig till min plan och åkte runt där uppe bara. Det är ju en ganska lång backe upp från Stadion så kilometerfarten blev det kaos med direkt. När jag väl kom upp och började åka mina varv så märkte jag dock snabbt att kilometertiderna var helt okej, snudd på bra för att vara mig faktiskt. Diagonalåkningen kändes stor och kraftfull även om balansen kan bli bättre, stakning med frånskjut var det lite sämre med och ren stakning är ju inget som går jättebra. Teknikmässigt ändå helt okej, men trycket saknas och jag blir stum snabbt. Eftersom jag ändå var i ganska fin form blev farten relativt hög och kan jag bara få lite mer power i stakningen så kan det komma att gå ännu snabbare.
Jag ville ha två mil i kroppen, så det blev 15 (!) varv på den övre elljusslingan. Efter ungefär 17 körda kilometer började jag bli lite trött vilket märktes tydligt på tekniken. När jag var klar så var också kroppen färdig, gick på ganska hårt stundtals vilket är lätt för mig när jag har en klocka att titta på som också mäter distansen. Jag gillar det där med att räkna på snittfarter, hur lång tid en kilometer tar och om jag kanske kan åka nästa varv någon sekund snabbare. Total på passet så hade jag 163 (83.2%) i snittpuls och jag hann 20.85 kilometer på tiden 1:25:34, vilket borde innebära att detta skidpass är mitt tredje snabbaste någonsin. När jag åkte Vasaloppet 2010 så var det min snabbaste kilometertid (3:51 tack vare kanonskidor, relativt enkel bana och tävling), förra året åkte jag ett pass på Lugnets elljusspår med kilometertiden 3.54 vilket är mitt näst snabbaste pass och detta pass hade kilometertiden 4.06. Kul ändå med tanke på att det är vinterns andra pass. Om jag skulle åka Vasaloppet i år så borde det kunna gå på under sex timmar även i år alltså, kul!Om jag ser ut att vara lite röd kring ögonen så beror det på att jag var just det.
Etiketter:
Garmin längdskidor,
Vasaloppet
Stor kille blir ännu större idag
Idag fyller nämligen Filip fem år. Vi firade med sovmorgon för mig, tidig morgon för de övriga, väckningssång och presenter.
2012-02-07
Vill du bli lika snygg som Julia Svan?
Det kanske inte vore så dumt, men med de här förutsättningarna blir det nog väldigt svårt, tänkte jag. När Mats förklarade att jag kunde få åka i en likadan mössa som hon har så blev det ju lite lättare, inga omfattande operationer skulle alltså behövas utan det räckte tydligen med en mössa.
Lika snygg som Julia Svan? Okej, kanske inte. Hon har inte Monark-loggan fram och Trimtex-loggorna på sidorna utan typ "Vansbro AIK Skidor" och något annat klädmärke på sidan. Men annars: rätt likt!
Träffade Mats från Monark idag. Det är ju, som bekant, Monark Exercise som säljer Bianchi här i Sverige och vi pratade nutid och framtid. Tänk om jag skulle ta och sjösätta alla härliga idéer och projekt dom dyker upp i mitt huvud titt som tätt. Skulle vara något det. Eftersom jag åkt skidor en gång i vinter så anses jag ju vara skidåkare och fick därmed en ny skidmössa. Klart är att jag åker Bianchi också 2012, men ingen hade väl trott något annat heller? Vi pratade om cyklar, doping, sidoprojekt, watt, motionärer, träningsläger, skidåkning, elitcyklister +ANNAT över en lunch på Broken Dreams i Borlänge.
Annars har ni väl inte missat att Falu Kommun ska bli en cykelkommun och att Joel och Johan har landat i Frankrike.
Lika snygg som Julia Svan? Okej, kanske inte. Hon har inte Monark-loggan fram och Trimtex-loggorna på sidorna utan typ "Vansbro AIK Skidor" och något annat klädmärke på sidan. Men annars: rätt likt!
Träffade Mats från Monark idag. Det är ju, som bekant, Monark Exercise som säljer Bianchi här i Sverige och vi pratade nutid och framtid. Tänk om jag skulle ta och sjösätta alla härliga idéer och projekt dom dyker upp i mitt huvud titt som tätt. Skulle vara något det. Eftersom jag åkt skidor en gång i vinter så anses jag ju vara skidåkare och fick därmed en ny skidmössa. Klart är att jag åker Bianchi också 2012, men ingen hade väl trott något annat heller? Vi pratade om cyklar, doping, sidoprojekt, watt, motionärer, träningsläger, skidåkning, elitcyklister +ANNAT över en lunch på Broken Dreams i Borlänge.
Annars har ni väl inte missat att Falu Kommun ska bli en cykelkommun och att Joel och Johan har landat i Frankrike.
Etiketter:
Bianchi,
Cykling,
Joel Håland,
Johan Carls,
Julia Svan,
Monark Exercise AB
Morgonstund
Tjugo över fem på morgonen så blir det inte roligare än man gör sig. Är faktiskt oväntat pigg idag med tanke på dryga fem timmar sömn i kroppen. Men så är jag väl van också.
2012-02-06
Nu: CYKEL!
Jag börjar med att skriva det jag skrev i en kommentar på Facebook tidigare idag: Jag är stolt över att jag är aktiv i en idrott som jobbar så aktivt mot dopingproblematiken.
Så. Nu lämnar vi eländet och går tillbaka till varför vi håller på med cykelsporten: För att vi älskar den! Något att älska har ju varit min Oltre, känslan av att lyxa fram när jag cyklat på den har varit fantastisk att få uppleva. Nu ska den dock byta ägare och redan imorgon tar jag ett tårfyllt farväl, bjuder på den senaste bild jag har tagit av pärlan så vi kan sörja tillsammans:
Avslutningsvis bjuder jag på en bild jag idag fått mejlad till mig av en bloggläsare:
Jag gillar att drickan hon håller i är märkt "FAT TIRE" och är det en burkhållare som hon har burken i? Det här med att skänka pengar till cyklisterna är inget ovanligt i USA. Men vanligtvis håller man pengarna i handen eller placerar dom på marken, gärna i någon form av hållare (som en pinne..). Men alla sätt är väl bra utom dom dåliga antar jag... Att cyklister utanför proffsnivån inte direkt tjänar storkovan på sporten är väl ingen hemlighet så detta är nog ett välkommet inslag i tävlingarna och bjuder dessutom på ett extra moment i tävlingen: Full gas eller dollar?
Så. Nu lämnar vi eländet och går tillbaka till varför vi håller på med cykelsporten: För att vi älskar den! Något att älska har ju varit min Oltre, känslan av att lyxa fram när jag cyklat på den har varit fantastisk att få uppleva. Nu ska den dock byta ägare och redan imorgon tar jag ett tårfyllt farväl, bjuder på den senaste bild jag har tagit av pärlan så vi kan sörja tillsammans:
Avslutningsvis bjuder jag på en bild jag idag fått mejlad till mig av en bloggläsare:
Jag gillar att drickan hon håller i är märkt "FAT TIRE" och är det en burkhållare som hon har burken i? Det här med att skänka pengar till cyklisterna är inget ovanligt i USA. Men vanligtvis håller man pengarna i handen eller placerar dom på marken, gärna i någon form av hållare (som en pinne..). Men alla sätt är väl bra utom dom dåliga antar jag... Att cyklister utanför proffsnivån inte direkt tjänar storkovan på sporten är väl ingen hemlighet så detta är nog ett välkommet inslag i tävlingarna och bjuder dessutom på ett extra moment i tävlingen: Full gas eller dollar?
Alberto Contador stängs av två år för clenbuterol
Domen från CAS kom idag vid lunchtid och Alberto Contador stängs alltså av i två år för att man funnit clenbuterol i hans kropp under Le Tour de France 2010 (det tog 566 dagar att komma fram till detta beslut!). Avstängningen sker inte från och med idag och enligt Cyclingnews kan Contador vara fri att tävla igen från 5:e augusti i år. Alla resultat från Touren 2010 och fram till idag stryks. Ny vinnare i Touren 2010 blir Andy Schleck. Contador missar Touren och OS i år men kan alltså ställa upp i Spanien runt. UCI lär skicka en bot på 2.485.000 Euro till spanioren, men den ska väl också överklagas...
Läs mer:
http://www.uci.ch
http://www.cyclingnews.com
http://www.eurosport.se
En fråga jag ställer mig är då hur det gick med de 109 urinprov som togs vid U-17 VM i fotboll 2011 och visade spår av clenbuterol, de ungdomarna ska väl också stängas av nu då?
Trist att det ska ta en så himla lång tid att komma fram till ett beslut, trist att bara cyklister fälls för dopingbrott och trist för sporten att Contador inte varit helt ren.
Läs mer:
http://www.uci.ch
http://www.cyclingnews.com
http://www.eurosport.se
En fråga jag ställer mig är då hur det gick med de 109 urinprov som togs vid U-17 VM i fotboll 2011 och visade spår av clenbuterol, de ungdomarna ska väl också stängas av nu då?
Trist att det ska ta en så himla lång tid att komma fram till ett beslut, trist att bara cyklister fälls för dopingbrott och trist för sporten att Contador inte varit helt ren.
Etiketter:
Alberto Contador,
Clenbuterol,
Cykelnyheter,
Cykling,
Doping
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)












































