Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-09-03

ZADA verifierings-cykling!


Hej och god morgon på dig! 

Jag är anmäld till ett Zwift-lag i högsta ligan på Zwift Racing League nu i höst, det var superkul att köra med grabbarna i Ymir förra säsongerna men det ska också bli häftigt att prova sina vingar i högstaligan. För att få tävla där krävs lite mer så därför är nu service beställd till Wattbiken, jag ska köra ett ZADA Power Test på Zwift och igår var jag ute på kvällen och försökte sprätta lite. Poängen med sprättandet igår var att få fram lite utomhusdata som visar hur jag cyklar och om jag kan ta i något. Man ska nämligen ha data från senaste året och då bör det dessutom vara i en backe med minst 5% lutning. All min landsvägscykling sker med Le Peloton så jag saknar lite siffror från backar där jag cyklat på egen hand och kör hårt i kortare segment. 

Man ska köra 5-15s, 30s, 1 min, 3-5 min samt 10-20 min i en backe med minst 5% lutning. Att hitta dom där längsta backarna kan vara svårt så i undantagsfall kan man få köra den längsta intervallen på platten.

Man ska köra ZADA Power Test (max 6 månader gammalt, sedan måste man köra ett nytt) på Zwift där du får maxa olika intervaller (1 min, 4 min, 7 min & 12min) för att visa hur du kör på din trainer. Du måste filma testet där man ska se dig, din cykel och Zwift-skärmen. Med dual recording och trainer difficulty på minst 50% och sedan är det lite annat att förhålla sig till också.

Man ska skicka in en video där man väger och mäter sig.

Så jag har lite att pyssla med. Wattbiken har jag ju haft i tre år och när kedjan blir sliten så sjunker effekten, inte så bra när man ska tävla på högstaligan så därför har jag beställt service. Den fungerar annars klockrent fortfarande. När den är servad så ska jag ge mig på ZADA Power Test tänkte jag samt göra en invägnings- och mätningsvideo när jag ändå är i farten och filmar.
 
  
Igår så var jag ute och sprätte. Planen var att bocka av 5-15s, 30s, 1 min och 3-5 min. Först spurtade jag ett par gånger. Min gamla Bianchi litar jag dock inte helt på så jag hade svårt att kräma ur bra maxwatt. 30s och 1 min körde jag i Sjulsarvsbacken som passerar genom Lugnet. Har varit startbacke på Långa Lugnet i många år. Sedan skulle jag avsluta med en längre intervall i Högbo upp till hopptornen men där var jag faktiskt dels så stum efter min enminutare och så gick jag ut lite för hårt så jag vek ner mig efter nästan tre minuter. Lite av ett misslyckande men eftersom jag ändå hade trampat upp lite fart inför intervallen så blev det ändå helt okej. Enminutaren var jag nöjd med, övriga intervaller har förbättringspotential. 

5s: 877 w
30s: 761 w
1 min: 630 w
3 min: 413 w

Men nu är det gjort i alla fall. Jag behöver få ihop en lång intervall och så tänkte jag ge ett nytt försök på 3-5 minuter. Men det får bli en annan gång för imorgon är det MTB-tävling i Karlstad och då tänkte jag inte maxa idag.