Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-09-24

Le Peloton, lagtempo på Zwift och ZADA-verifierad!

Hej och god morgon på er!

Det körde ihop sig lite igår så det blev inget blogginlägg, hoppas att ni kunde roa er med annat istället. Något som tog en del tid i anspråk på morgonen var givetvis att jag körde Le Peloton. Totalt blev vi nog 11 cyklister till start även om det föll bort någon under dom två inledande fartsträckorna. 

På första sträckans "stigparti" så fick jag en liten lucka att täppa, precis som tidigare veckor. Det blir ju inga stora luckor och det går bra att täppa till dom också, det enda jobbiga är ju att de starkaste också brukar vara främst. Lite ny grusbeläggning innan stigpartiet också vilket minskade farten något. Jag täppte hur som helst luckan och var med i slutklämmen. Topp 3! 
Tid: 6:03 och 353 watt

Andrasträckan började lite lojt, jag fick en halvlång förning och sedan ville ingen gå förbi Jeppe på väg mot backen. Väl i backen så lyckades Bleckur och jag få en liten lucka. Vi gnetade på och fick sällskap mot slutet av sträckan av Pettersson som hoppade fram från andragruppen. Petterson gasade på i backen upp till Falukrossen men jag kunde gå med honom med små majbrasor i låren på slutet. Topp 2!
Tid 10:38 och 319 watt

Tredjesträckan och här började huvudet tycka att benen var trötta. Hade inget igångdrag, ingen sprätt och det blev små luckor där jag blev passiv. Pettersson kunde segla iväg på slutet av banvallen då vi andra helt enkelt inte orkade ta den rullen en gång till. Jag fick vika ner mig ytterligare mot målet och blev väl kanske... 5:a? 
Tid: 12:21 och 290 watt

Kraftigt nedåtgående trend på snittwatten, kan tyvärr inte bara förklaras av längre sträckor utan det gick kanske lite väl hårt inledningsvis vilket kostade på mot slutet för mig. 



Ser ni så mycket bättre bilden direkt ovanför texten här är jämfört med tidigare bilder? Något som talar för att man kanske bör använda pro-inställningarna på GoPro? Någon som har några goda tips för att optimera stillbilderna i sin GoPro?

Bilderna visar för övrigt samlingen, på väg till första sträckan och återsamlingen efter första sträckan. 


Bilder från återsamlingen efter andra fartsträckan och när vi började rulla mot tredjesträckan.

Så här såg det ut när jag tog bilden nedan. Foto: Niclas Brus
 


Foto på fotografen Niclas.

Magnus i höstfärger med höstcykel. 


Färdiga med sträcka tre. De flesta (nästan alla) stannar till på Konditori Focus för en fika men jag hastade hemåt för att få fart på barnen och komma iväg till jobbet. 


På kvällen så hade jag också att göra, bland annat så klämde jag in ett andrapass för dagen. TTT med Team Swedish Zwifters. Körde denna gång med laget Mandelkubb, första gången för mig men lika trevligt ändå. Fick ganska långa förningar men benen kändes oväntat bra så det var bara att tugga på. Snittade 315 watt i 40 minuter. Bra träningstid till samlingen, framförallt trevligt att snacka med andra likasinnade men också en bra övning i lagtempo inför kommande storlopp. Lagtempo på Zwift är lite av en konstform att få till riktigt bra och det kräver övning, som med så mycket annat. 

 

Sent på kvällen så fick vi svar från ZADA som ska verifiera oss inför Zwift Racing League. Hörde från ett möte med alla lagledarna att i princip samtliga lag fick sig en uppsträckning på detta med verifieringen. Runt 70% av cyklisterna fick inte rakt av ett OK av diverse skäl. Igår kom domen för oss i Team SZ. Själv hade jag lyckats göra mina videos på invägning och inmätning privata så det gick inte att se och jag hade fel mjukvaruversion på min Wattbike. Jag öppnade upp mina videos så att alla med länken kan se dom och fipplade lite med min Wattbike. Det visade sig att i en av inställningsmenyerna så fanns det en ruta man kunde bocka i om man ville köra betaversionen, den hade jag ibockad. Så jag bockade ur den, uppdaterade min Wattbike och skickade ett mail till ZADA. Svaret dröjde bara några minuter och nu har jag fått ett OK. Känns skönt! 

Det är ju inte så bara det där med att köra Zwift på högsta nivån och det är väl precis så det ska vara för att det ska kännas rättvist för oss som tävlar. Det är bra att man går igenom alla noga nu inför men också under seriens gång. Vi ska bland annat skicka in invägningsvideos inom två timmar från loppen. Så det blir lite extra moment utöver extra hårt motstånd. Zwift Racing League för högstaligan (premier division) startar 11:e oktober och jag siktar på att livesända mina lopp!
  

Annars var det också lite hämtning av barn som hade med en kompis hem, nattning av barn, handling inför helgen och skjuts till/från hockeyträning. Ni vet, livet. 


Leksands IF vann igår vilket var kul, idag möter sonen Leksands IF på bortaplan så idag hoppas jag istället på faluseger. Jag tänkte köra Zwift efter jobbet, Ebbah ska på ridning och Frida ser nog mest fram emot fredagsmyset.

Ha det gott alla så hörs vi snart igen, kul att ni ville läsa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar