Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2021-09-27

Min gårdag; VM, Zwift och ny FTP!


Hej och god morgon på dig!

Ny vecka, nya möjligheter och en bild från igår morse då jag hade lämnat Ebbah för funktionärsuppdrag på Falu Ridklubb. Hon är väldigt engagerad och flitig i den där föreningen och har i helgen kört heldagar på ridklubben som har arrangerat tävlingar. 

Igår så lämnade jag Ebbah på ridningen, bloggade, städade, lagade mat och åkte med Frida och Filip till Avesta för att se Filip spela hockey tillsammans med Falu IF. Matchen gick bra och Frida fick leka av sig lite både före matchen och i pauserna. Tror att vi alla var rätt nöjda med dagen när det blev kväll igår. 




Under dagen så kollade jag VM också. Såg direkt i masterstarten att Kim Magnusson var på hugget och han gick också med i det som blev morgonutbrytningen. Tyvärr så var det väldigt många som väldigt tidigt ville leka så redan halvvägs in i det 26 mil långa loppet så blev den gruppen inhämtad. Favoriterna började röra på sig med 18 mil kvar att tävla... Vilken tävling det blev och en värdig segrare i Julian Alaphilippe. Snitthastigheten blev över 45 km/h på den intensiva banan, helt grymt lopp.


På kvällen när Frida var nattad så körde jag lite Zwift också. Fick hänga på Discord med några andra från laget och det sätter lite guldkant på Zwiftrace-tillvaron. Efter en något trevande start så testade jag att sträcka lite på benen med ungefär 25 km kvar av dom 30 vi skulle köra. Det hände inte jättemycket mer än att det drogs ut lite och att några fick det jobbigt ett tag. 


Men så i Reverse KOM när man passerat den brantaste delen och folk slappnade av lite så gjorde jag ett nytt försök och fick en liten lucka. 

Först så tänkte jag att jag kör så att det blir fart bakom och att fältet spräcks upp men istället slog dom av bakom. Hade lite hopp annars om att några skulle bryta sig loss och komma ifatt mig för att åka ensam brukar ju vara dödsdömt på Zwift. Så jag gasade först bara för att hålla mig framför klungan. Sedan började tiden ticka uppåt litegrann så då gasade jag på för att ha en skaplig lucka till branta Forward KOM för där skulle jag nog få det jobbigt. Höll mig runt tröskel till backen och något över tröskel uppför. 
När man ser dom där sifforna till höger få färgen orange då vet man att det gasas rejält. Jag hade fått 45 sekunder till backen men där minskade tiden till dom jagande cyklisterna väldigt snabbt. Det var inte direkt som att jag kunde öka speciellt mycket heller... Målet var ändå att ta mig upp med en lucka, hoppas att jakten skulle slå av och att jag skulle orka hålla trycket.

Passerade krönet och då hade Alexander Danell och Johan Norén plockat in 22 sekunder på 500 meter, men nu skulle det ändå bli ett snabbåkt parti...

Det som först blev ett försök att skapa något roligt, som sedan blev ett försök att hålla undan in till backen blev till at hålla över backen och sedan att hålla så länge det bara gick. Full gas hela vägen med många små delmål.

Även om jakten var stenhård på slutet så kom mållinjen snabbt närmre vilket också de jagande nog insåg och jag kunde slå av något på slutet. Riktigt skön känsla att hålla solo och kräma ur benen sådär en söndagkväll. Höjde min FTP och benen skakade efteråt (det ligger en video på Instagram stories). En toppenkväll helt enkelt!



Jag hoppas att ni får en riktigt härlig måndag. För egen del blir det cykling till- och från jobbet och sedan kanske jag kan unna mig en lugn kväll och sova ikapp lite igen. Kroppen var igång en stund efter racet igår kväll...

Ha det gott så hörs vi snart igen!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar