Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-01-27

Prejad av en bilist!

Hej och god kväll från Bjärred!

Idag har jag alltså cyklat ute, för första gången i år. Vi tog en repa via Sandskogen till Barsebäckshamn och ut i havet. Eller ja, det var lågvatten så vi kunde liksom cykla på havsbotten utan att det var vatten där. Linda vände sedan åter hemåt och jag tog ett varv på Järavallen innan också jag styrde hemåt. Skönt att få trycka på lite och sladda runt i där på Järavallen, tekniken funkar och jag upplevde faktiskt att jag hade en del flyt i åkningen.

Härligt att cykla utomhus och som vanligt lite exotiskt att komma till Skåne som liksom hoppar över det här med vinter. Det är ju kanske inte sommar här, men vår känns det absolut som. Så det har gått från höst till vår. Praktiskt för den som gillar att cykla i skogen. Vädret var fint och sällskapet toppen!

Efter bara några kilometer så mötte vi Daniel Grass och på Järavallen så såg jag kanske 20 cyklister där Åstorp CK stod för en stor del av dom. På väg därifrån så mötte jag hästar vid två tillfällen, jag stannade, hälsade och släppte förbi dem. Sånt som man gör.

Linda och jag tog en del bilder också. Här är några:

Fincykling och även en hel del sol.

När jag hade varit på Järavallen, stannat för hästarna och funderade på hur viktigt det ändå är att vi samsas om dom ytor som finns. Att man som cyklist respekterar andra som tar sig fram på annat vis och att jag som cyklist också förväntar mig detsamma från andra. Kommer det en ryttare så stannar jag som cyklist, är det någon som springer en MTB-led baklänges så är det kanske den som flyttar sig och så vidare. Lite vanligt hederligt sunt förnuft.

Men någonstans i närheten av Ålstorp så blir jag prejad av en idiot bakom ratten på en bil. Först blev jag passerad av en bil med släp, sedan kom en refug och efter refugen så åkte den där idioten förbi. Snabbt gasar den upp i fart för att snabbt ta sig förbi mig och sedan liksom svänger den in skarpt mot mig för att markera. Han (jodå, det var en man) svänger in så nära mig att jag kan slå ut med knytnäven i sidan på bilen. Alltså då är den kanske ett par tre decimeter från mitt styre.
Jag brukar ju vara en väldigt lugn person och jag vet ju att man inte kan resonera med idioter. Det spelar liksom ingen roll vad man har för argument, en idiot är en idiot och en idiot kommer aldrig att förstå. Men där blev det en näve i sidan på bilen följt av ett långfinger faktiskt. Dom som känner mig vet att det är långt ifrån vad jag brukar göra.

Det långa fingret får bilisten att sakta in (eller om det var slaget i sidan på bilen?) och jag tror för ett par sekunder att han vill stanna för att prata om det som precis har hänt. Men han tar bort foten från bromspedalen igen. Jag fipplar upp mobilen för att ta en bild på bilen för att också få med registreringsnumret, men misslyckas med att ta en bild. Å andra sidan så hade jag nog inte gått vidare med det där ändå. Men det är så himla trist med idioter. Tur att dom är få.

Skånsk vinterhalka på Järavallen.

En till från Järavallen.

Fortsatte mitt trampande hemåt och kom hem med 2:42 på klockan och framförallt en hel del skön cykeltid. Välbehövligt! Så, trots en idiot så blev det ju en mycket trevlig runda och mycket härlig cykling. Jag har en mycket skön känsla i min träning just nu och tycker att det mesta går bra, ser mycket fram emot att få fortsätta utvecklas till säsongen 2018!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar