Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-01-01

Pulkabacken och tillbaka till Zwift

Hej och god kväll!

Tidigare idag så var vi, som jag tidigare skrev om, iväg till stans största pulkabacke. Den heter Åsbobacken och ligger vid Lugnet. Det finns eldplatser där, belysning och en lagom stor backe där alla kan ha roligt. Där lekte vi av oss i dryga timmen innan en del av barnen hade tröttnat och det var dags att åka hemåt igen. Jag åkte dock inget själv då jag är lite feg och inte vill ramla och sabba mina stygn.
Vi handlade, åt lite mellis, byggde ihop Ebbahs julklappscykel innan det blev dags för middag.
Bilder från Åsbobacken.

Efter middagen så planerades det lite för morgondagens aktiviteter och sedan så kollade vi Zwift-kalendern. Jag hittade ett CVR World Cup Training race som jag anmälde mig till efter viss tvekan. Det fanns också ett race lite senare på kvällen på en mer kuperad bana som jag var lite sugen på men att köra en platt bana kändes som en lagom mjukstart på 2018.

35 kilometer nästan helt platt tävling väntade alltså, några enstaka svenskar var också med av dom totalt 48 startande. Starten gick i sedvanlig ordning ganska fort, men det stabiliserade sig snart. Det blev nästan tråkigt långsamt emellanåt, så jag testade att höja farten vid ett par tillfällen bara för att få fart på det hela och inte dö av tristess.  Hade en svensk med i gruppen med det härliga namnet "Fredrik (tjockast i vånga) Sääw". Han var också med och bidrog till att vi inte riskerade att välta av den låga farten. Vi skulle köra sex varv och på slutet av varv fyra så höjde jag farten i det lilla som gick att höja farten på. Det var ett kullerstensparti i motlut. Det gick fint och gruppen gick från 26-27 cyklister till att bli en mindre grupp om 11 cyklister. Det var fler som ville hålla lite fart så det gick aldrig ihop igen efter det. På näst sista varvet så gick jag bara med i den lilla kullerstenssträckan och på sista varvet så krutade jag på igen. Fick aldrig någon riktig lucka även om dom fick slita en del. Vi blev med ungefär 1½ kilometer kvar åtta cyklister som skulle spurta om segern. Jag hade ju duktigt med syra efter att ha försökt avgöra loppet men farten drogs ner väldigt mycket igen och jag återhämtade mig något. Med drygt 300 meter kvar drog jag igång spurten, ledde länge men orkade inte hela vägen in och satte mig ner sista 50-70 meterna och blev passerad av tre. Blev alltså fyra bland samtliga, men en som var före körde med något som heter zPower och då får man inget resultat. Så jag står än så länge som trea i resultatlistan.

Från att jag höjde farten på slutet av fjärde varvet så snittade vi ändå 330 watt i 16 minuter, så då blev det ju svettigt sista tredjedelen av loppet i alla fall och totalt hade jag ett snitt på 309 watt i dom där dryga 46 minuterna. Benen kändes ändå helt okej efter Festive 500 och en vilodag, så nu är det väl bara att kruta på fram emot säsongen igen!

Hörs imorgon, då blir det roligheter igen. Sov gott och god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar