2017-08-21

4x4, nytt VO2max och mina måsten vid testcykelträning

Hej och god morgon, bloggen!

Hoppas att ni har sovit gott och är taggade för en ny vecka med nya möjligheter. Jag har sovit som en prins men kanske en smula för lite, men det kan jag ta igen någon annan gång. Det blev ett sent pass med 4x4 på Monarken igår kväll och därefter lite jobb vid "datan".

När det var läggdags för barnen så började jag smutta lite på en burk från min samarbetspartner Nocco för att motverka den där akuta tröttheten som brukar infinna sig i samband med nattsaga och mys. När ett av tre barn hade somnat så hällde jag i mig resten.

När så samtliga barn var nattade och sovandes så klev jag ner i källaren där jag hade förberett för testcykelmys. Pulsband, cykelbyxor och strumpor hängde på cykelns styre och skorna stod bredvid. Cykeldatorn var monterad på cykeln, allt för att minska tiden från att jag går ner i källaren till att jag kör igång. Korta ner ångeststräckan helt enkelt. Jag ska ju programmera mig själv till att gilla (älska?) monarken, så lite nya rutiner och nytt tänk krävs nog för att få det att bli verklighet.

Det blev 4x4 minuter igår. Svinigt jobbigt, stenhårt och lagom kort för att jag skulle hänga i. Tänkte mig att hamna någonstans kring 370 monarkwatt och snittet landade till slut på 373 monarkwatt. Helt klart ett bra pass!

Lars skrev och gav lite tips på min Facebook-sida på hur han gör för att motivera sig lite bättre till testcykelpassen, så jag tänkte dela med mig av vad jag behöver för att hålla motivationen uppe och energin på topp.

Siffror. Jag behöver siffror. Jag behöver siffror med tid, puls, watt och kadens. Sedan så får gärna siffrorna vara bra också, som igår då min cykeldator hävdade att jag noterat nytt VO2max. Då känns det liksom lite extra bra efteråt.

En bra fläkt. Det blir lätt för varmt och svettigt annars. Håll huvudet kallt!

Lite bra musik hjälper givetvis väldigt mycket. Något att distrahera hjärnan med så att jag inte bara sitter och tänker på hur jobbigt det är eller hur ont jag har i benen. Med lite peppig musik så blir allting mycket lättare!

En video från någon cykeltävling är alltid gött att ha på i bakgrunden. Oftast så kan jag bara koncentrera mig på den under uppvärmningen, sedan när passet väl är igång så blir det bara kortare stunder som jag verkligen kollar på skärmen.

Någonting att dricka. Innehållet i flaskan brukar kunna variera från pass till pass och det kan vara allt från vatten till sportdryck.

Nu är det dags att styra upp allt här hemma och bege mig till jobbet... Vad har ni för nödvändigheter vid testcykelpassen? Lämna en kommentar här nedan!

Hela passet med 4x4 hittar ni här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1928783064

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Du frågade i ett tidigare inlägg hur de kommer sig att fler kommenterar på SM än på bloggen. För mig beror det på att man måste hitta tillbaka till inlägget för att leta åt svaret på ev kommentar. Medan på SM så får man en avisering om att någon annan svarat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt en bra poäng. Det går dock att få e-post om kommentarer i bloggen besvaras också, men det är klart krångligare.

      Radera