2017-08-14

Vilken cykel är bäst på Cykelvasan?

Hej!

Fick en fråga på inlägget i förmiddags, skrev lite om ämnet redan i gårdagens inlägg men tänkte väl fördjupa mig en smula för er skull. Frågan gällde cyklar på Cykelvasan och hur mycket materialet gör för slutresultatet. Jag skulle vilja säga att materialet gör jättemycket för slutresultatet, men det spelar nog ingen större roll hur många dämpare du har eller inte har på cykeln. Det viktigaste är att det är bra grejer i fint skick och som du litar på. Man ska inte behöva fundera över cykeln när man står på startlinjen, utan den ska bara vara en förlängning av dig själv och ett redskap för att genomföra din prestation.

Landsvägsskor nämndes också i frågan jag fick. Faktum är att tre av fyra i vår stuga körde med landsvägsskor och pedaler. Men då har två av cyklisterna en bakgrund som landsvägscyklister också. För egen del så gillar jag den stabila känslan som den stora kontaktytan mellan pedal och sko ger. På en tävling som Cykelvasan så finns inga svårigheter, utan det är bara att trampa på hela tiden. Därför har man egentligen inget behov av dubbelsidiga pedaler med bra lerrensning. För egen del så vill jag gärna se på watt-siffror efteråt också och Garmin har ju effektmätning i sitt pedalsystem. Så på Cykelvasan så känns landsvägsskor helt rätt för mig. Jag vet att det finns andra som kör landsvägsskor på andra långlopp också eftersom dom nu för tiden är så pass lätta att det är väldigt ovanligt med partier där man tvingas springa.

När det kommer till heldämpat, hardtail eller helstelt så är det nog upp till vad varje cyklist gillar och vilka förmågor dom själva har. Min åkstil lämpar sig väldigt bra för hardtail och jag trivs på den känslan som man får med en lätt och responsiv cykel. På Cykelvasan så har banan blivit mer och mer skogslopp från att dom första åren ha innehållit en hel del asfalt. När det var dags för premiär på Cykelvasan så kunde en modifierad cyclocross vara det bästa alternativet. Nu för tiden är smalhjulingarna borträknade och de allra flesta kör också med minst en dämpare. En snabb och lätt bana borde passa bäst med hardtail, men måste också komma ihåg att det är många små ojämnheter på 95 kilometer och en heldämpad cykel kan göra att man kommer till målet med lite mera energi. Sånt kan betyda mycket!

I år bestod tätgruppen av 15 cyklister och för er skull så har jag gjort en cykelsammanställning:
Resultat:
1 320 SWE » Ahlstrand, Jonas (SWE) Team ORMSALVA 02:41:26 +00:00
2 381 SWE » Wahlqvist, Dennis (SWE) Serneke Allebike MTB ... 02:41:27 +00:01
3 305 SWE » Lindgren, Emil (SWE) Serneke Allebike MTB ... 02:41:27 +00:01
4 301 SWE » Eriksson, Lucas (SWE) Serneke Allebike CK 02:41:28 +00:02
5 303 SWE » Wetterhall, Alexander (SWE) Team Tre Berg - BIAN... 02:41:28 +00:02
6 302 SWE » Wengelin, Matthias (SWE) Örebrocyklisterna 02:41:28 +00:02
7 379 NOR » Stephansen, Fredrik (NOR) Swix Hard Rocx Cycling... 02:41:28 +00:02
8 383 SWE » Olsson, Michael (SWE) Serneke Allebike MTB ... 02:41:28 +00:02
9 382 SWE » Norén, Johan (SWE) Serneke Allebike MTB T... 02:41:28 +00:02
10 430 NOR » Amdahl, Christian (NOR) Team Trek Sparebanke... 02:41:28 +00:02
11 475 SWE » Jansson, Henrik (SWE) Art-V Cykling club 02:41:29 +00:03
12 460 SWE » Stjernquist, Michael (SWE) 02:41:29 +00:03
13 413 NOR » Hem, Ole (NOR) Swix Hard Rocx 02:41:29 +00:03
14 307 NOR » Haraldseth, Fredrik (NOR) Swix Hard Rocx Cycling... 02:41:30 +00:04
15 411 NOR » Engelsgjerd, Thomas (NOR) Swix Hard Rocx Cycling... 02:41:31 +00:05

Cykeltyp:
1. Heldämpad
2. Hardtail
3. Heldämpad
4. Heldämpad
5. Heldämpad
6. Hardtail
7. Hardtail
8. Hardtail
9. Hardtail
10. Hardtail
11. Hardtail
12. Helstel
13. Heldämpad
14. Heldämpad
15. Heldämpad

Som ni kan se så är det fyra heldämpade cyklar topp fem på Cykelvasan, ett grusvägsrally med asfaltsspurt! Ser man på hela klungan så är det dock helt jämnt mellan heldämpat och hardtail med sju cyklister på vardera cykeltyp. Det som sticker ut lite är Michael Stjernqvist som gjorde ett helt fantastiskt bra lopp och blev tolva med sin helstela Scott på 7300 gram. Kanske var det den lätta och styva cykeln som hjälpte honom fram till att få spurta om segern på Cykelvasan?

Linda och jag såg för övrigt en 6.6 kilo tung (svinlätt!) MTB som stod på John Sport i Mora. Den tillhörde en i personalen där som skulle köra Cykelvasan. Trots en av Cykelvasans absolut lättaste (om inte den lättaste?!) cyklar så var han inte med i täten, så cykeln kanske inte är allt ändå?

Foto: Vasaloppet/Henrik Hansson

Jonas Ahlstrand var först över mållinjen med sin heldämpade cykel med landsvägspedaler. Kanske är det den setup som gäller för Cykelvasan? Men kom också ihåg att Jonas är en landsvägscyklist i grunden så landsvägspedaler kanske är naturligast för honom och den heldämpade cykeln kanske han också behövde för att ta sig över ojämnheterna på ett bra vis? I fjol vann Lucas Eriksson på en hardtail och i år blev han fyra på en heldämpad, så tro inte att det är cykeln som gör det!

10 kommentarer:

  1. Vilket härligt detaljrikt blogginlägg. Du är underbar :)

    SvaraRadera
  2. Tack för det inlägget, satt själv och kollade igenom eftersom undrat samma men så kom du med din noggranna redogörelse så en slapp tänka själv :)))

    SvaraRadera
  3. Galet bra skrivet! Exakt sån här har jag sökt i tidningar mm. Duborde skrova i tidninhar, om exakt sånt här. Och däck, interballer, vinterkläder mm..... king!

    SvaraRadera
  4. Sorry för stavfel! Är nykter :)

    SvaraRadera
  5. Jag övertygad om att en fin heldämpad cykel tar den breda massan snabbast och säkrast genom Cykelvasan och där har valet av cykel större inverkan än elitgubbarna som är starka och tekniska nog att köra på i princip vad som helst. Å andra sidan är ju marginalerna otroligt små och det kan ju vara en liten detalj som avgör om det blir en pallplats eller utanför topp tio för några av dem man jag tror att det är andra detaljer än cykeln som spelar mest roll i sammanhanget.

    Skulle vara kul att höra ditt resonemang angående storlek på framklinga förresten. För det mesta hör man argumentet att så länge du inte varvar ur tyngsta växeln så rekomenderas så liten klinga som möjligt. Själv går jag från andra hållet och väljer den störta klinga jag klarar mig uppför det värsta backen på vilket brukar bli betydligt större än med det andra resonemanget. På så sätt ligger jag största tiden mitt i kassetten på en rak kedjelinje med lite friktion och slitage i stället för i ett ytterläge.

    Jag körde för övrigt på precis över 3h med en oval 42t framklinga och helstel cykel.

    SvaraRadera
  6. Var det inte någon tjomme som vann Birken förra året på en gammal 26-tums aluminium hoj? Säger det mesta tycker jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så fort hen hade åkt med en HT el FS hoj ist!

      Radera
  7. Cyklade CV på cirka 3,30 med halvdämpad 26 tum och jag är lite nyfiken på om ni tror att det blir skillnad tidsmässigt mellan CV på halvdämpad 26 tum kontra en heldämpad 29 tum.

    SvaraRadera
  8. Hur många av dessa som var topp 15 skulle du uppskatta körde på tub? Vilket var vanligaste däcket bland yppersta eliten?

    //Anders Solin

    SvaraRadera
  9. Bra skrivet. Otroligt vad bra heldämpade cyklar blivit de sista 10 åren. Förr kände man ju hur dämparna sög musten ur benen, men nu rullar det ju bara på. Vad händer med energin som får dämparna att röra sig? För gick den till att värma upp luften och oljan i dämparna, men nu verkar det vara något näst intill magiskt?

    SvaraRadera