Hej och god förmiddag!
Ute regnar det och hösten närmar sig med stormsteg, höst innebär för många av oss cykelintresserade att cross-säsongen startar. Igår dök denna upp i mitt flöde:
Så himla kul att det arrangeras cross i Falun, var och kollade på tävlingarna i fjol och hade faktiskt i vintras en del tankar på att köra cross denna höst. Har fortfarande tankar på crosstävlingar men kanske inte i samma omfattning som tidigare. Tyvärr så krockar ju öppningshelgen i Falun med Bockstensturen så där missar jag tävlingarna i Falun.
Sedan så avslutas den fyra deltävlingar korta SWE-Cup i mitten av januari i Göteborg. Känns lite avlägset, men finns suget där så kanske!Att köra några race och kanske SM kan ju alltid vara en plan. Här finns hela CX-programmet om ni är intresserade: http://scf.se/cykelcross/cx-verksamhetsplan-2017/
För att tävla i CX så krävs ju en cykel att tävla på också. Av en händelse så släppte min samarbetspartner Canyon sin Inflite CF SLX i måndags! Även om det är den gula man lägger märke till så finns den i lite olika utföranden och tre olika färger, klicka här för mer detaljer, priser osv.
Att ramen ser ut som den gör beror på att man gått in för att skapa gott om utrymme inuti huvudtriangeln för att enkelt kunna bära cykeln. Cykeln är också balanserad så att när du greppar tag i överröret för att springa över löphindren så har du ett bra grepp och cykeln helt i balans. Extra mycket utrymme mellan framhjulet och diagonalröret gör också att det är lätt att trä in armen där när du bär cykeln på axeln.
Cykeln kommer med hjul som är redo för tubeless så tanken är att köra slanglöst, inte tub. I dom minsta ramstorlekarna så kommer cykeln med 650b-hjul, alltså lite mindre hjul. Att överröret går ner vid sadelstolpen är för att låta sadelstolpen få flexa lite och ge en komfortablare cykling. Man har gömt undan skruven för sadelklämman i ramen och alla ställen där lera kan fastna har man jobbat med. Det finns ingen brygga i baktriangeln där lera kan fastna, till exempel. Singelklinga fram med egen kedjestyrare. Kommer med skivbromsar och en vikt på 7.7 kilo.
Den känns väldigt genomtänkt och bra, ska bli riktigt kul att få testa! Här är en kort video om/med cykeln:
What a great bike!
SvaraRadera